Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2021
En lege som gjør noe feil kan få legelisensen sin trukket tilbake, hva om politikere og ansatte i politiet hadde hatt det samme? Er dette noe vi kan sette i gang som samfunn?

Politiløyve og politiker løyve, måtte være gull?

Der man kan trekke tilbake løyvet i f b m undergraving av eget organs autoritet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vi har allerede dette. Det kalles "valg" og skjer hvert 4. år. Det går ut på at vi som samfunn går sammen og velger ut et knippe mennesker som vi har tillit til, og gir dem "lisens" til å representere oss de neste fire årene. De vi ikke har tillit til kan vi bli enige om at skal miste "lisensen" sin, eller ikke bli valgt inn om du vil.
Der tror jeg du tar grundig feil, husk vi gir bort stemmen vår hvert 4. år dersom vi velger å stemme; til mennesker vi ikke kjenner, som gjør akkurat som de vil, og trolig har en helt annen tolkning av eget partiprogram enn den som valgte dem.
Spiller litt djevelens advokat her nå: La oss si at politikerne kan "miste lisensen" da. Hvordan skal det etableres i praksis?

Det er flere ting som krever tid på å bli gjennomført når vi snakker om store oppgaver for hele samfunnet. 4 år er kanskje til og med litt for lite i noen tilfeller.

Jeg skjønner intensjonen er god men jeg frykter resultater blir total stagnering på politisk nivå om man kunne kaste ut politikerne på kort varsel og samfunnet hadde tapt i det lange løpet.
Det er jo nesten ingen forskjell på politikere. Det de krangler om på tv og i avisene er små bagateller som ikke betyr noe for meg. Viktige ting som ¨redusere bilbruken tør de ikke ta opp for da mister dem velgere. Altså blir dem bare likere og likere til dem kommer i en maktposisjon som dem kan utnytte til sitt eget beste. Jeg har aldri stemt, og det er ingenting som får meg til å stemme i dagens system.

Er mulig mange mislikte MDG i Oslo, men de fikk ting gjort til tross for at de nesten ikke hadde stemmer.
Hvorfor diskuteres kun politikere? Politiet går på skole, eksamen dems kan gi en Politiløyve, ved mislighold bør denne kunne trekkes tilbake.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Hvorfor diskuteres kun politikere? Politiet går på skole, eksamen dems kan gi en Politiløyve, ved mislighold bør denne kunne trekkes tilbake.
Vis hele sitatet...
Du vet at det allerede er slik?
Nå vet jeg at saker i media får det til å virke annerledes men det er altså ikke slik at politiet kan gjøre hva de vil, det er strenge rutiner, rapportering etc etc.. noen gutteklubber finnes nok, der gjør det i alle samfunnslag og yrker, det er bare slik vi mennesker er. Men de har ikke frie tøyler.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Hvorfor diskuteres kun politikere? Politiet går på skole, eksamen dems kan gi en Politiløyve, ved mislighold bør denne kunne trekkes tilbake.
Vis hele sitatet...
Av straffeloven § 29 følger at den som har begått en straffbar handling som viser at vedkommende er uskikket til eller kan misbruke en stilling, når allmenne hensyn tilsier det, kan bli fratatt stillingen eller fratatt retten til for framtiden å ha en stilling.
Vis hele sitatet...
Mer her:
https://www.spesialenheten.no/fagart...e-av-stilling/
Å stemmer gir folket en illusjon om at de har noe de skulle sagt.

Hadde det vært ekte demokrati, så skulle vi hatt folkeavstemninger på store ting, som utelandskabler, bompenger osv.
Politikere kan ikke en gang egentlig sikkerhetsklareres og autoriseres, nettopp fordi da må du ha en myndighet som tar beslutninger som potensielt kan overstyre et demokratisk valg (og som da i praksis har mer makt enn de som skal styre landet). Å tro du kan få innført en lisensmodell på politikere høres ut som noe du kun tror er realistisk under sterke rusmidler.
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Politikere kan ikke en gang egentlig sikkerhetsklareres og autoriseres, nettopp fordi da må du ha en myndighet som tar beslutninger som potensielt kan overstyre et demokratisk valg (og som da i praksis har mer makt enn de som skal styre landet). Å tro du kan få innført en lisensmodell på politikere høres ut som noe du kun tror er realistisk under sterke rusmidler.
Vis hele sitatet...
Men fagbrev for håndverkere er greit?
Når en person har kommet inn på den linjen med desidert høyeste snitt. Over 6 i karakter kreves for å komme inn på medisin. Burde det faen meg gå an å få det samme til å gjelde for folk som er helt midt på treet intelligent også. Bare å skape nok interesse rundt det, så vil et slikt vedtak bli vedtatt på Stortinget.
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Når en person har kommet inn på den linjen med desidert høyeste snitt. Over 6 i karakter kreves for å komme inn på medisin. Burde det faen meg gå an å få det samme til å gjelde for folk som er helt midt på treet intelligent også. Bare å skape nok interesse rundt det, så vil et slikt vedtak bli vedtatt på Stortinget.
Vis hele sitatet...
Hørt om bukken og havresekken?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Men fagbrev for håndverkere er greit?
Vis hele sitatet...
Håndtverkere blir ikke demokratisk valgt, de blir ansatt eller innleid. Fagbrevet er for å vise arbeidsgiver eller oppdragsgiver at den enkelte innehar et minimum av kompetanse innenfor faget og er skikket til å utføre arbeidet i en jobb som krever fagutdanning.

Politikere blir valgt av folket, i et offentlig valg, eller avstemning om du vil. Å bli valgt til et politisk verv har ingen fagkrav eller minimumskrav til utdanning. Det vil være svært uheldig om vi f.eks. krevde at alle som skulle inneha et verv på Stortinget måtte ha mastergrad - da ekskluderer vi veldig mange, og vi risikerer også at de folkevalgte ikke er i stand til å representere bredden av befolkningen.

Tilsvarende ville det vært like uheldig om vi for eksempel krevde en ren vandelsattest for en folkevalgt politiker. Da ville vi ekskludert alle som noen gang har blitt dømt for små lovbrudd som trafikkforseelser eller narkotikaovertredelser, og vi ville i praksis gjort det umulig å for tidligere straffedømte å bli politikere.

Men OK, du vil gjerne ha et politikerløyve. Nøyaktig hvem er det du ser for deg som skal utstede disse politikerløyvene, og på hvillket grunnlag? Hvilke konkrete vilkår må oppfylles for å få et politikerløyve?
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Å stemmer gir folket en illusjon om at de har noe de skulle sagt.

Hadde det vært ekte demokrati, så skulle vi hatt folkeavstemninger på store ting, som utelandskabler, bompenger osv.
Vis hele sitatet...
Om alt av en viss størrelse skal avgjøres gjennom folkeavstemninger så er det natta borte for Norge.
Jeg er 100% sikker på at de færreste orker å sette seg inn i alle mulige potensielle utfall av deres valg men heller stemmer rett fra levra.

Om du ikke tror meg ta en titt på vg.no eller tilsvarende diskusjonsforum. Det er ett forpult ekkokammer der alle saklinge motargumenter møtes med ett personangrep etterfulgt av noen gode dusin likes i favør Ronny fra livets harde skole som vet alt
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Om alt av en viss størrelse skal avgjøres gjennom folkeavstemninger så er det natta borte for Norge.
Jeg er 100% sikker på at de færreste orker å sette seg inn i alle mulige potensielle utfall av deres valg men heller stemmer rett fra levra.

Om du ikke tror meg ta en titt på vg.no eller tilsvarende diskusjonsforum. Det er ett forpult ekkokammer der alle saklinge motargumenter møtes med ett personangrep etterfulgt av noen gode dusin likes i favør Ronny fra livets harde skole som vet alt
Vis hele sitatet...
Det fungerer i Sveits.
Men i Sveits har dem demokrati, trolig eneste landet i verden?