Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4049
Hei!

Her jeg bor nå syns jeg det rett og slett er jævlig å bo, siden temperaturen inne ligger på ca 26-27 grader nå som det er sol ute. Jeg lurer på om dette er lov, er ikke utleier pliktig til å ordne rett inneklima iforhold til temperatur?

Dere skjønner, jeg har kun et vindu å åpne og det er et lite ett på soverommet. Ellers har jeg masse vinduer i stua som sola skinner inn, men de kan ikke åpnes så det blir som et drivhus!! Det er ikke noe aircondition her, kun kjøkkenvifta jeg kan sette på så det hjelper en smule(men også bråker noe veldig!)

Hva tenker dere? Er det noe jeg kan få utleier til å gjøre?
Hilsen en veldig svett freak...

Takk
Sist endret av mollypolly; 4. juni 2016 kl. 15:17.
Om temperaturen ute også ligger på 25-30 grader, så er det fint lite du kan kreve.

Generelt stilles det ikke noen spesielle krav til ventilasjon o.l i eldre boliger.
Det eneste det er krav om, er rømningsveier.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om temperaturen ute også ligger på 25-30 grader, så er det fint lite du kan kreve.

Generelt stilles det ikke noen spesielle krav til ventilasjon o.l i eldre boliger.
Det eneste det er krav om, er rømningsveier.
Vis hele sitatet...
Okei.., men det er 20 grader ute og mye mer inne grunnet drivhuseffekten.
Dette er en relativt ny bolig, men kanskje rømningsvei holder i inngangsdør og det lille vinduet?

Ihvertfall en helt elendig arkitekt her, haha..
Sist endret av mollypolly; 4. juni 2016 kl. 16:13.
Hva definerer du som relativt ny?
Etter 2011 ?
Isåfall stilles det visse krav ihht byggeforskriften TEK10.

Basert på størrelse på bolig og utforming, så kan det være at inngangsdør og soveromsvinduet er tilstrekkelig med rømningsveier.

Kravet som stilles, er at det skal være to alternativer til rømningsvei.
Om rømningsvei fra stuen er via en korridor som leder til utgangsdør og soverommet er tilknyttet denne korridoren også. Så kan det være at krav til rømningsvei ikke er oppfylt.
Men om soverom er tilknyttet stue og ytterdør et annet rom, så er nok kravet oppfylt.
Sist endret av Blackkoz; 4. juni 2016 kl. 16:20.
Du kan dekke til vinduet med aluminiumsfolie, se om det hjelper.
Det er ivertfall en anbefalt metode fra "Department of Homeland Security" i USA.

Kilde: Can Aluminum Foil Reflect Heat From Windows?

Om du søker på "tin foil windows" elns. i youtube finner du mange guider lol
Har det lignende hos meg. Gikk til innkjøp av denne (http://www.elkjop.no/product/hjem-og...tion-sac09c13e), og det hjalp veldig! Bråker endel dog
mollypolly du er heldig, som bare har 27 grader inne. Hos meg var det nesten 30 grader ute igår og som vanlig ca 10 grader varmere inne. Skulle sette inn varmepumpe i vår men pga andre utgifter så utsatte jeg det til september. Angret litt på det den siste uka

Naboen leier og har leilighet på samme side av bygget som meg, og hun var på samme tanke om det var forsvarlig å leie ut bolig som blir så varm om sommeren. Siden hun leier så er det ikke aktuelt for henne å sette inn varmepumpe pga det blir en fast installasjon og tilfaller dermed huseier. Husker ikke hvor hun henvendte seg for å forsøke å ta rede på regler rundt dette, leieboerforeningen kanskje? Men som sagt, konklusjonen var ikke rett til redusert leie og skulle hun montere en skikkelig aircondition som ikke trenger tømmes så ble det å regne som varig innstallasjon.

Hm om jeg stikker på elkjøp nå og henter den hotline linket til så kanskje jeg får besøk i kveld?
Sist endret av frtoretang; 4. juni 2016 kl. 17:12.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Etter utallige timer stående i sort framfor slottet i solsteiken, så kan jeg tipse om at svettearmbånd dynket i vann som du fester rundt ankler og håndledd funker utmerket for å hjelpe med å håndtere varmen.
For endel år siden reiste jeg til Marokko og Egypt. En plass husker ikke hvor så brukte de noen store svære leirekrukker som de fylte vann i og hadde i boligen. Når vannet fordampet fra krukken så gikk temperaturen i rommet ned sa de. Vet ikke om det vil være merkbart her eller om temperaturen må være høyere for at det skal virke men for de som er hete i huet så er det kanskje verdt et forsøk.
Uvaksinert 👍
Vi har 5 ac gående hos oss for å holde en lav temperatur. Det er bare å bla opp så mye penger du synes ett godt klima er verdt og få installert noe slikt.
Hvis du vil ta bryet med å installere noe som gjør leiligheten bedre så kan det hende huseier vil betale hele eller deler av kostnadene. Jeg har kommet til slike ordninger med husverter før.
Jeg ville snakket med utleier om å få montert opp solfilm på vinduene. Dette vil redusere varmen og effekten av solen på rommet, men fremdeles gi naturlig lys i rommet. Vær forsiktig om du/utleier går for reflekterende/speil film da dette fort kan bli problematisk om dette er nært trafikkert område og kan skape farlige situasjoner der og føre til rettslig pålegg om fjerning.

Et billigere alternativ er å bure deg selv inne ved å dekke vinduene med laken eller lignende.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
For endel år siden reiste jeg til Marokko og Egypt. En plass husker ikke hvor så brukte de noen store svære leirekrukker som de fylte vann i og hadde i boligen. Når vannet fordampet fra krukken så gikk temperaturen i rommet ned sa de. Vet ikke om det vil være merkbart her eller om temperaturen må være høyere for at det skal virke men for de som er hete i huet så er det kanskje verdt et forsøk.
Vis hele sitatet...
Jepp, du kan henge opp våte håndklær etc. Husker jeg lærte dette i kjemitimene, men husker ikke helt hvordan det funker. Varmen blir brukt opp til å fordampe vannen. Regner med at det er samme prinsipp når man svetter for å regulere kroppstemperatur.