Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 733
Sitter nå igjen med to dager til å velge linje og skole til VGS, jeg er åpen for det meste men sliter med å orientere meg i alle de forskjellige retningene jeg kan velge. Kan noen komme med noen fremtidsrettede VGS-linjer som du kan komme inn på med rundt 45 poeng? Ligger an til å få 5 i matte, naturfag, engelsk skriftlig/muntlig, samfunnsfag og RLE. Det som trekker ned er nynorsk og fremmedspråk.

Jeg har nå tenkt på studiespes. med realfag for å senere bli ingeniør, arkitekt eller økonom. Jeg ser også på yrkesfaglige retninger som teknikk og industriell produksjon, elektrofag, og bygg og anleggsteknikk.

Hva mener dere gir høyest sjanse for sikker jobb om 3-8 år?
Hva med å fortelle litt om deg selv og hva du er interessert i?
Datafreak
Fekillix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Znusken Vis innlegg
Hva med å fortelle litt om deg selv og hva du er interessert i?
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne vite så mye som mulig om alt, men spesielt: Hvordan maskiner/konstruksjoner er bygget opp primært elektrisk men også mekanisk, hvordan disse kan forbedres og forandres. Men jeg er alltid åpne for nye ting. Jeg tenker derfor på studiespes. med realfag for så å bli ingeniør men jeg er ikke helt sikker på om jeg er motivert for så mange år til på skole.

Jeg arbeider best selvstendig og jeg tenker gjerne gjennom og er sikker i min sak før jeg uttaler meg/handler.
Sist endret av Fekillix; 25. februar 2014 kl. 20:35.
Hvis du ser på kvalifikasjonskrav etter kvalifikasjonskrav i stilling etter stilling så er vel høyere utdanning det mest solide du kan gjøre for å sikre deg en skikkelig jobb i framtida. Snart må man være høyere utdannet for å drive med renovasjon eller jobbe i butikk.

Og alle de programmene du nå kunne tenkt deg å gå i videregående opplæring kan du finne igjen i høyere utdanning.
Studiespesialisering er tingen.
Hvis du går YSK kombinerer du studiespesialisering og yrkesfag. Dvs, etter 4 år så sitter du igjen med fagbrev/svennebrev, studiekompetanse og et års fagarbeiderlønn. Kvalifiserer til ingeniørutdanning ol.

Ser du har satt sted til Oslo, der tilbyr Kuben YSK bygg/helse. Byggingeniører er forøvrig veldig etterspurt fortiden, så du vil mest sannsynlig lykkes i fremtiden om du går der.
^anbefaler å vurdere YSK