Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6196
Jeg har skjønt en ting i det siste.

Folk jobber - tjener penger - bruker penger på ubrukelige ting - og forblir fattige eller mellomklasse.

Så har du de som greier å tenke sånn at de bruker pengene på ting som stiger i verdi over tid.

Er det noen her som har funnet en måte å bruke pengene sånn at de stiger i verdi over tid, og vil dele de tipsen med oss?

Jeg regner ikke med at folk skal dele sine hardt arbeidede løsninger med verden. Men jeg bare lurer på om noen har noen "begynnende" tips for noen som ikke har peiling på emnet..?

Mitt tips er: Spar tre beløp hver dag. Ett beløp skal aldri brukes. Ett beløp skal du bruke til å investere med. Det siste beløpet skal du gi bort. Det er viktig å gi, til veldedighet av ditt valg.

Vet å tenke sånn, vil du lære deg til å tenke som en rik person. De gir mye penger, og det er derfor de er rike. Hva tenker folk om dette?
Skjønner at du har sett "Rich dad, Poor dad"...
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Skjønner at du har sett "Rich dad, Poor dad"...
Vis hele sitatet...
Sett? Er den filmatisert?
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Skjønner at du har sett "Rich dad, Poor dad"...
Vis hele sitatet...
Hva tenker du om det?
Vel, jeg er enig med fyren. Alt han sier stemmer jo, og han har gode ideér.

Og til joakim underscore underscore, så ble det lagt ut et foredrag på en time her på forumet for en ukes tid siden.
https://www.youtube.com/watch?v=ehbn-NQX3Jg
Sist endret av Taurean; 16. november 2013 kl. 04:40.
Takk! Hvis du ikke har lest boka så gjør det. Kjempebok!
Så man blir rik av å gi penger til veldedighet ?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg har skjønt en ting i det siste.

Folk jobber - tjener penger - bruker penger på ubrukelige ting - og forblir fattige eller mellomklasse.

Så har du de som greier å tenke sånn at de bruker pengene på ting som stiger i verdi over tid.

Er det noen her som har funnet en måte å bruke pengene sånn at de stiger i verdi over tid, og vil dele de tipsen med oss?

Jeg regner ikke med at folk skal dele sine hardt arbeidede løsninger med verden. Men jeg bare lurer på om noen har noen "begynnende" tips for noen som ikke har peiling på emnet..?

Mitt tips er: Spar tre beløp hver dag. Ett beløp skal aldri brukes. Ett beløp skal du bruke til å investere med. Det siste beløpet skal du gi bort. Det er viktig å gi, til veldedighet av ditt valg.

Vet å tenke sånn, vil du lære deg til å tenke som en rik person. De gir mye penger, og det er derfor de er rike. Hva tenker folk om dette?
Vis hele sitatet...

Jeg har lest et par av disse bøkene, og en av de viktigste punktene som kommer frem i boken, er at dette ikke er en "guide" du skal følge for å bli rik, men heller måten å tenke på og håndtere penger.

Selskapet gikk konurs for et par år siden, og forfatteren skylder investorer mer enn 20mil usd. Om du leser wiki siden til forfatteren så ser du at de fleste utsagn som omhandler penger eller investeringer, så blir boken hans brukt eller hans utsagn på diverse interjuer brukt som kilde. Men det kommer godt fram!


Når det er sagt, så har han mange friske poeng: cashflow, MM, og tankemåter. Men å spare penger 3 forskjellige steder er nok mer som et eksempel på hvordan du skal se på muligheter og penger.

Edit: Med mindre du HAR NOK penger så kan du gi bort, med har så mener jeg OVERFLØDIG. Noe få på dette forumet har, med unntak av Swarz(Btc)
Sist endret av Betapirate; 16. november 2013 kl. 06:24.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vet å tenke sånn, vil du lære deg til å tenke som en rik person. De gir mye penger, og det er derfor de er rike. Hva tenker folk om dette?
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg er noe av det mest tåpelige jeg har hørt om. Har du i det hele tatt tenkt igjennom konklusjonen din? Du observerer at noen rike (noen med mange penger) gir bort til veldedighet, og konkluderer at det er derfor de er rike?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Du kan jo begynne med å se på bankvesenet. De klarer å gjøre 1 krone om til 10 kroner... osv... Det er bankenes måte å trykke penger på.

Penger er egentlig noe ganske latterlig med tanke på hvor lett det kan manipuleres. Det har ingen reell verdi utover hvor trygt og godt landet ditt er. Godt med tanke på arbeid o.l.
Det eksisterer to måter å få pengene til å vokse over tid. Investere i finansielle produkter(aksjer, valuta, derivater, obligasjoner osv) eller å investere i real kapital(eiendom osv).

Det finnes ingen snarvei til å bli rik. Dette gjelder spesielt for sparing. Du kan investere i en aksje som gjør det bra over en periode, men dette innebærer også risiko. Hele finansmarkedet er bygget opp slik at risiko følger forventet avkastning. Dvs at sparer man i en bank konto, vil dette ha lav risiko og en lav forventet avkastning. Investerer man derimot i et bulgarsk oljeselskap, vil risikoen øke betraktelig i tråd med den forventede avkastningen.

Ønsker du å lære mer om hvordan finansmarkedet fungerer så anbefaler jeg denne boken som en god intro:
http://www.amazon.com/The-Devils-Dea.../dp/0273757970
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vet å tenke sånn, vil du lære deg til å tenke som en rik person. De gir mye penger, og det er derfor de er rike. Hva tenker folk om dette?
Vis hele sitatet...
Sånn dønn seriøst... sjå mindre tvilsomme filmer, og les litt meir almenndannande litteratur. For konklusjonen din henger ikkje på greip, og er cargo cult-logikk.

Beste tipset for å bli rik er forøvrig å ha penger. Har du penger er det enklare å tene penger, fordi du kan ta litt større risiko uten at det blir ukomfortabelt, og du kan handle meir optimalt i mange situasjoner. Jepp, det er dyrt å vere fattig. Du får dårlig rente, du må låne penger, du kan ikkje foreta optimale val alltid etc.
Når det kommer til det å gi bort , handler det ikke om at du skal bli rik om du gir bort. Det handler om at det er lite vits i å være rik om ingen liker deg og du ikke har venner. Give and you shall be given. I sammenheng med en business kan det f.eks være en boost om du gir bort smaksprøver. Du handler gjerne hos et firma som GIR god service.

Så har du mål om å bli rik , ikke selg alt du har å gi det bort , men vær raus og gi litt mer en det du har lovet.

Kaizen
Jeg skjønner virkelig ikke hvor du vil med dette innlegget om penger Taurean.. Har det gått **et lys** for deg kanskje??
Hvem er konkurs sier du betapirate?

Ihvertfall ikke forfatteren av Rich dad poor dad.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Robert_Kiyosaki

Står han har 80 mill dollar. Men det må da være feil. mente han for noen år siden nådde 5 milliarder dollar.

update.

http://www.forbes.com/sites/helaineo...-bankrupt-dad/

Du nok rett betapirate. Skrev nok litt for raskt uten at jeg sjekket kilder nøye nok.
Har du lest noen av bøkene skønner du at denne mannen ikke går konkurs.

Despite the blow to the personal finance guru's reputation, Kiyosaki probably won't feel the pinch in his wallet. Forbes pegs his net worth around a cool $80 million, and Kiyosaki, who's written 11 books, operates as many as ten other companies. Rich Global was said to be worth a few million when it went under.

Kaizen
Sitat av Eplex Vis innlegg
Så man blir rik av å gi penger til veldedighet ?
Vis hele sitatet...
Man lærer at ved å gi, så får man. Man lærer også på en viss måte å analysere selskaper, for man gir ikke bort oppsparte penger uten å finne ut litt om firmaet man gir til først. Akkurat som når man skal investere for personlig gevinst. Så der er den sammenhengen. Man vil redusere risikoen ved å ikke se resultater ved å se problemene og løsningene på forhånd. Altså: Forberede sin suksess.
Jeg vil si sjansene for å bli rik er mye større dersom du er en kynisk og egoistisk person.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Man lærer at ved å gi, så får man. Man lærer også på en viss måte å analysere selskaper, for man gir ikke bort oppsparte penger uten å finne ut litt om firmaet man gir til først. Akkurat som når man skal investere for personlig gevinst. Så der er den sammenhengen. Man vil redusere risikoen ved å ikke se resultater ved å se problemene og løsningene på forhånd. Altså: Forberede sin suksess.
Vis hele sitatet...
Altså, dette med å gi og dermed få fungerer på veldig mange ting, men å tro at det gjelder penger høres ut som noe en pengegrisk sekt har funnet på..

Kanskje det handler om å ikke skape et slags sykt eierskap til pengene?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Man lærer at ved å gi, så får man. Man lærer også på en viss måte å analysere selskaper, for man gir ikke bort oppsparte penger uten å finne ut litt om firmaet man gir til først.
Vis hele sitatet...
Stapper du penger inn i et firma gir du dei stortsett ikkje vekk. Du låner dei ut, fordi du håper firmaet er lønnsomt og vil tene pengar, slik at dei kan betale deg tilbake, enten i form av direkte lån, eller i form av at aksjekursen stig slik at du kan selje aksjane, eller i form av dividend.

Å kalle slikt å gi bort penger er en så urimeleg definisjon av verbet gi at den er håpløs.
Dere må skille mellom å gi og å investere her, jeg snakker om to forskjellige retninger. Var ikke tydelig nok der.

Ved å -gi-, så lærer man å vite hvem man skal gi til. Altså, selv om man skal "bare" gi dem bort, så vil man jo gjerne vite at man gir til noe som faktisk har en effekt. Sånn som jeg ser det, så blir det en del av det samme som å investere i et selskap, for man vi se en innsats tilbake. Dette vil jeg vel tro at alle vil finne ut av før man gir en betydelig sum penger. Ved å spare si, 10 kr x 3 hver dag, så vil man ha 300kr hver måned å gi bort til veldedighet. 3600 i året. Det er jo ikke småtteri? Klart, man beregner hver dag hvor mye man vil legge vekk. Gang det med 100, så har man hva en rik person tenker i. Jeg tror filosofien har mye i seg. For jeg har ikke greid å spare noe penger ila alle disse åra.
Men man vet jo at hvis man gir til en rusmisbruker, så vil de pengene gå til å finansiere hans rusbruk. Man ville kanskje spart noen uskyldige ransofre og butikker, men da ville jeg heller gitt til en eller annen organisasjon for psykisk helsevern sånn at sjansene økte for at han eller hun kom på rett kjør igjen.

Den første posten skal man aldri røre, for den beviser for banken din at du greier å styre penger. Den andre skal man investere med. Den tredje skal man gi bort.

Så når man skal gi, så vil man se at noen gjør en god tjeneste for de pengene .. et dårlig eksempel er noen som driver et suppekjøkken i byen din. Du gir dem 100kr i uka for at noen skal jobbe der og kjøpe inn ingredienser og holde stedet åpent (jeg skjønner jo at veldig mange må gjøre det for at det skal gå rundt, men et dårlig eksempel). Et annet eksempel, som kanskje er noe litt flere gjør, er Dyrebeskyttelsen. Det blir jo litt av det samme. Man vet at i et så stort firma, så vil det skje gode gjerninger og man vil se resultater, risikoen er mindre. Men, i begge tilfeller, så kan det være korrupsjon og folk som "snylter". Dette er opp til hver enkelt, hvor mye man vil sjekke ut før man gir. Akkurat som en investor. En god investor sjekker alt grundig før han eller hun investerer.

Så, ved å for eksempel gå inn og sjekke et lite, nytt firma i hjembyen (jeg har ikke peiling på hvordan man går frem, er helt grønn sånn sett), så er jo mulighetene der for å finne ut hvor flinke menneskene er, hvor mange kunder de har, budsjettet deres, og alt det der - for deretter å investere etter hvor mye risiko og kontroll man som investor greier å forutse. For en vanlig mann i gata er dette sikkert helt vanvidd, men for en investor så er jo nettopp dette med analysering hele jobben. Greier man å ha like god oversikt og kontroll som en høyt oppe i systemet i en bedrift, så vil man kunne forutse hvor mye de tjener .. og investere deretter.

Det er sikkert kjempevanskelig. Men det har sine vanskeligheter å jobbe til man er 65 også og aldri ha tid eller ork til noenting. Jobb er jobb. Noen vil si at de elsker jobben sin, men all jobb vil bli rutinemessig og kjedelig over lang tid. Så hvorfor ikke prøve å komme seg dithen at man har noen "assets" eller ressurser på norsk, som gjør at man kan greie seg uten jobb? Det holder med 10 000 i mnd, alle kan greie seg på det. Alt over det vil bare bli bonus og det er kun din egen ambisjon som setter grensene.

Det var et program på NRK for ca en uke sida, "Der ingen kunne tru...", noen kristne nuts som bodde langt uti huttaheita. Der drev kællen og skjærte ut altertavler og snivlerier. Han hadde tid til det fordi de "var så heldige" å eie et par hus i oslo. Det er alt som trengs. De hadde sikkert noe mer også. Men poenget gjenstår. De forsmår nok ikke 15 000 i mnd etter skatt.
Det er kanskje litt risiko å gå for det "tankesettet". Men man lever bare èn gang, hvorfor ikke prøve? Hvorfor befeste seg med at 7-15 er den eneste måten å overleve på?

Kiyosaki sier også at det er større skatteletter til de som driver innen eiendom og investering. Jeg mener å ha lest at selger man hus her i norge, er det 28% skatt som gjelder. Det er 12% mindre enn en vanlig skatteyter gir. Det handler om verdiskapning, så vidt jeg har skjønt. Jo mer verdier man skaper i samfunnet, jo mer skatteletter finner man. Det handler ikke om å snylte på skatten, det handler om å skape verdier. Ikke alle skjønner dette. Og jeg tror, at man ikke klarer å bli rik uten å være gavmild.

Blir JEG rik noen gang, så skal jeg legge stor vekt på å gi og hjelpe. Jeg tror alle mennesker egentlig vil det. Bare å bli rik handler ikke om å være kynisk og kald. Kanskje for noen. Men de tror jeg det går galt med til syvende og sist.

Skatteloven er jo så massivt og stort, og loven i seg selv, at man kan ikke lære seg den før man setter i gang. Man må leie inn eksperter på områdene man driver for å holde skipet unna de verste skjærene tenker jeg. Og så kommer media når man trår feil, og man blir hengt ut og hodet satt på en giljotin. Men ingen ser verdiene man skaper ved å lage jobber, for eksempel, media skriver svært sjelden om det.
Sist endret av Taurean; 18. november 2013 kl. 01:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Den første posten skal man aldri røre, for den beviser for banken din at du greier å styre penger. Den andre skal man investere med. Den tredje skal man gi bort.
Vis hele sitatet...
Slutt å sjå amerikanske filmer. Dønn seriøst. For det første har ikkje denslags like stor status her i landet, som i USA, der veldedighet i praksis er store delar av det sosiale sikkerhetsnettet. I USA er det status å gi, for det demonstrerer at du har penger.

Om målet er å bli rik, er det langt meir fornuftig å ikkje gi bort 1/3. Og kvifor i alle dager skal du ha 1/3 du ikkje rører? Om du har trua på deg sjølv i aksjemarkedet, og det bør du vel ha om du skal stappe 1/3 inn der, så virker det rart å ikkje vurdere det opp mot risiko, og heller satse med spredd risikoprofil, og tilpasse den situasjonen du er i, istadenfor å låse deg til eit bestemt tal?

Det som forøvrig er artig at investorer er ikkje spesielt gode investorer. http://www.automaticfinances.com/monkey-stock-picking/ gir kanskje litt å tenke på?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Slutt å sjå amerikanske filmer. Dønn seriøst. For det første har ikkje denslags like stor status her i landet, som i USA, der veldedighet i praksis er store delar av det sosiale sikkerhetsnettet. I USA er det status å gi, for det demonstrerer at du har penger.

Om målet er å bli rik, er det langt meir fornuftig å ikkje gi bort 1/3. Og kvifor i alle dager skal du ha 1/3 du ikkje rører? Om du har trua på deg sjølv i aksjemarkedet, og det bør du vel ha om du skal stappe 1/3 inn der, så virker det rart å ikkje vurdere det opp mot risiko, og heller satse med spredd risikoprofil, og tilpasse den situasjonen du er i, istadenfor å låse deg til eit bestemt tal?

Det som forøvrig er artig at investorer er ikkje spesielt gode investorer. http://www.automaticfinances.com/monkey-stock-picking/ gir kanskje litt å tenke på?
Vis hele sitatet...

Enig med deg når det gjelder å gi bort penger!

Men den siste lenken din var jo helt på jordet! Det er så utdadert at jeg nesten må bruke google translate for å forstå!
Work before Pleasure, Make work a type of pleasure Alle dere som sitter hjemme å sturer blir nok aldri rik.
Prøv å lev noen år nesten uten noe penger
Se hvordan de andre har det og "hva" de bruker penger på
Mentalitet er sikkert mye her. Ikke at jeg er rik men det er mye tåkeprat og ukjente teorier her
Jeg vil bare si at jeg har vært et stort fan av prinsippene som læres bort av kiyosaki helt siden jeg leste boken hans som tenåring. Skal du komme deg ut av rat racet så må du tenke utenfor boksen, investere, kjøpe assets, prøve å finne muligheter til å oppnå passiv inntekt, for så å re-investere dette. Jo mer jo bedre, men alle bør klare å sette av ca 10% av sin inntekt til slike formål. Dette er så viktig at det burde vært skolepensum. Jeg skyr liabilities som pesten.
Hater å høres kjip ut, men gutt:

Mitt tips er: Spar tre beløp hver dag. Ett beløp skal aldri brukes. Ett beløp skal du bruke til å investere med. Det siste beløpet skal du gi bort. Det er viktig å gi, til veldedighet av ditt valg.
Vis hele sitatet...
Dette må være det største bullshitet jeg har hørt, og har null samsvar med virkeligheten. Hvorfor skal du gi bort penger hvis målet er å bli rik? For all del, bistand er nydelig, bra for samvittigheten og samfunnet. Kjør på. Støtt veldedighet. Men du blir ikke rik av det.. Kan du komme med ett overveid argument (Ikke "Det gir deg god positiv vinner-energi ;D") på hvorfor å gi bort penger gjør deg rik, skal jeg gå barbeint fra Oslo til Trondheim.
De andre postene dine gir heller ikke mye mening. Skjønner heller ikke hvorfor du skal sette av beløp på daglig basis. Veldig vanlig i privatøkonomi og hvertfall tenke month-month basis, ikke day2day.

Når det gjelder litt ordentlig tips kan jeg prøve å komme med ett par, selv om jeg ikke er en best-seller selvutviklingsforfatter;
1) Ikke fokuser så veldig på å bli rik.. Antall gutter i 20-årsalderen som har sittet foran PCen og tenkt "Aksjer og passiv inntekt.. Jeg skal bli millonær!" er rimelig høyt, men de fleste når det ikke. Veldig umotiverende å ha ett så høyt mål på ett prosjekt som mest sannsyenlig kommer til å ta år.. Fokuser heller bare på å få mer penger. Etterhvert vil du få økt levestandard, mer midler, få god råd, og etterhvert bli upperclass. Derfor og opp, hvem vet, kanskje du blir rik.
2) Penger spart er penger tjent. Ett konsept som er så enkelt, men så mange sliter med å forstå.. Lett å fokusere veldig mye på inntekt, men faktum er at du lever i ett veldig dyrt land, og uansett hvordan du vrir å vender på det så trenger du ett sted å bo, mat, klær, moro osv.
Derfor må du lære deg til at inntekt ikke er alt, men derimot profitten.. F.eks på månedsbasis kan du si at Inntekt minus kostnad = Profitt.
Grådige snekker Per tjener 22 000 netto i måneden, og har det jævlig billig der han bor på bygda, og har bare kostnader på 8 000 i måneden.
Klysa Nicolai har fått seg en fin jobb som konsulent, og tjener 39 000 netto i måneden. Han stikker derimot ut på byen hver helg, leier fordi han ikke får boliglån, og har en fin bil. Samtidig som han bruker mye klær på penger og status. Kostnader på 26 000.
Praktisk eksempel på at man kan faktisk "tjene" mer i måneden selv om netto inntekt til Per er nesten halvparten.. Stereotypen "De grådige blir rike" finnes for en grunn. Trenger du hjelp med denne posten, finnes det en milliard forskjellige sider på nettet om hvordan du kjøper billigere mat, billigere faste kostnader og sparer penger. Trenger du virkelig bil?
La oss si at du drikker i gjennomsnitt en gang i uka. Med øl, nattmat, taxi, drinker ute og diverse bruker du cirka 500,- på en gjennomsnittlig bytur. Kutter du dette til annenhver uke vil du spare 12 000,- i løpet av ett år, samt fått brukt noen lørdager på andre interesser. Kanskje det blir morsommere når du først drikker også? 12 000,- er forresten ganske mye mer enn hva mannen i gata tjener på renter og fond i året...
3) Ond og god sirkel. I privatøkonomi finnes det to typer sirkler, den gode og den onde. Ett godt eksempel på den onde sirkelen er utsagnet: "Det er dyrt å være fattig." Det er veldig sant. Det er dyrt å ligge bak på med regninger, får dårligere lån, dyrt med forbrukslånrenter, får ikke noe ekstra avkastning (renter, fond), bruker max tid på lån (ikke noe ekstra nedbetaling, masse renter)
En god sirkel derimot er sparte midler du kan bruke til å få "passiv income" samtidig som du får bedre vilkår, og kan nedbetale lånet fortere. Unngå den onde sirkelen!
4) Ikke glem active income. Denne grùndern du linker til snakker veldig mye negativt om active income, og veldig positiv om passiv income. Klart i ett drømmescenario kan dette være sant hvis du har veldig mye penger, men i den virkelige verden er active income hvordan de fleste tjener penger.. Få deg en bra utdanning og god jobb. Kan du tjene litt ekstra penger, gjør det. Hjelp bestemordi å rake hagan, kjør kameratene dine på byen osv. Mange muligheter for å få inn litt ekstra.
5) La pengene stå! Dette er utentvil den vanskeligste. Når du får mer penger på sparing, kan det være vanskelig å la det stå. For litt motivasjon skal jeg linke en fin artikkel om renters rente; http://aksjebloggen.com/hvordan-utny...erkeste-kraft/. Viktig å la pengene stå.
6) Lær om passiv income. Nå er du der du startet Hvordan kan du få dine sparte midler til å få mest mulig avkastning. Husk at aktiv aksjertrading og boligleie tar mye ting, og er forbundet med risiko. Samtidig er renten på bank ikke høy nok til å make alot of dolla$. Kanskje litt av begge? Dette finnes det også en milliard forskjellige sider om, så det skal jeg ikke gå så nøye innpå.
7) Lev godt

Litt motivasjon til slutt; jeg jobber i en bank i privatmarkedet, og kan med hånda på hjertet si at hvis du har over 50 000 i sparte midler er du bedre stilt enn 80% av befolkning. De fleste sliter med MasterCardet og lever fra lønning til lønning. Mange har ikke ordentlig god råd før de blir gamle. Så selv om å få spart opp 300 000 virker rimelig weak når du kikker på Stordalen og Thon, så er sannheten at det gjør deg veldig godt stilt i samfunnet. Lykke tel
Kikket en del på Robert Kiyosaki sine taler på youtube etter å ha sett denne tråden igår, må si at jeg ble ganske inspirert. Kommer til å lese mange av hans bøker og lignende litteratur i de kommende ukene.