Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3803
Fikk ny katt(Linus) for ca 4 uker siden(12 uker gammel). han er rimelig hyperaktiv men har en tendens til å leke med feil ting bare for å være jævlig, som å rote i kablene bak TVen og gå på bordet.

Det største problemet er at han henger i gardinene. vi henger de slik at han ikke får tak i dem men han gær løs på de bak sofaen, som ikke kan henges opp på et utilgengelig sted.

Andre ganger har vi bare "kasta" han vekk. da kommern fort tilbake.

Er det noen effektiv måte å få han til å slutte med det. har prøvd å snakke med streng tone til han og sprute vann med sprayflaske.

Vil gjerne få slutt nå med en gang mens han ennå er ung. å fjerne gardinene helt er uaktuelt.

Den forrige katta var aldri slik. Han var snillere enn en kosebamse.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Vannflaske, som du har nevnt her, er veldig effektivt. Slik har jeg lært opp min katt til å holde seg unna stoler til 5 sifrer
Så bare fortsett med det, med en gang han hopper opp på gardiner, så sprayer du han.
Kjøp sånn klore-sak og spray kattemynte på den. Burde funke ^^
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Kattemynte er oppskrytt, funker ikke for 5 øre. Hvertfall ikke på min katt
Kutt av den klørne?
Har jo ikke akkurat så veldig bruk for dem som kattunge, eller generelt resten av kattelivet sitt.
La no katten få gjøre som den vil.

Kjøp gardiner som tåler katten eller billig gardiner som kan skiftes ut ofte.
Sist endret av Naturgrønn; 10. desember 2010 kl. 21:34.
Klorestativ. Når den henger i gardiner ta den på pannen og si "NEI". Den forstår det til slutt. Hvis ikke er det fram med spruteflaska!
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av 0rgasmatr0n Vis innlegg
Kutt av den klørne?
Har jo ikke akkurat så veldig bruk for dem som kattunge, eller generelt resten av kattelivet sitt.
Vis hele sitatet...
Den vil aldri få bruk for dem?
Så hva skal den gjøre hvis den havner i en slåsskamp? (noe som er veldig vanlig)
Det blir nesten som om man skulle kuttet av tommelen på noen.
Alle kattunger jeg har hatt har tidvis vært helt tullinger, men det går over med alderen – den er jo bare 12 uker. Det går an å kjøpe noe som heter "get-off" hos veterinæren som du kan prøve å spraye på i mellomtiden.
Takker for svar, skal prøve det med å ta den på panna.

har brukt flaska en del når han driver bak TVen, og det hjelper, men han er snart på'n igjen.
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Den vil aldri få bruk for dem?
Så hva skal den gjøre hvis den havner i en slåsskamp? (noe som er veldig vanlig)
Det blir nesten som om man skulle kuttet av tommelen på noen.
Vis hele sitatet...
Kutter selv klørne på min katt. Men det er da også innekatt, og jeg liker ikke å få de inn i meg.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Kutter selv klørne på min katt. Men det er da også innekatt, og jeg liker ikke å få de inn i meg.
Vis hele sitatet...
Hvis det er en innekatt kan man jo kutte klørne, men jeg antok at TS hadde en "vanlig" katt.
For et par år sia, så hadde naboen/noen lengre nedi gata en katt som kom og plaga min katt. Den skulle alltid slåss, og da måtte jeg komme med vannflaska og sprute den ned. Begynte i starten med bare bittelitt vann og så ble det mer og mer. Vi hadde også vann stående framme i tilfelle den kom. En av de siste gangene jeg så den oppe hos meg var når jeg måtte hive 10 liters bøtte med vann over den. Da kom den ikke hit mer. Bare for å si det, jeg er ikke dyremishandler!!! Begynte med veldig lite vann og så ble det bare mer og mer...

Poenget er: Vann fungerer

Tror også du kan prøve å pepre nederst av gardinene og kanskje bak TV'en. Det fungerte når jeg skulle lære katta å gå på do inne. (den pissa på feil sted osv.)
Sitat av Provo Vis innlegg
Alle kattunger jeg har hatt har tidvis vært helt tullinger, men det går over med alderen – den er jo bare 12 uker. Det går an å kjøpe noe som heter "get-off" hos veterinæren som du kan prøve å spraye på i mellomtiden.
Vis hele sitatet...
Istedenfor og bruke mye penger på sånne "get-off" sprayer så kan man jo bare spraye/ta dem på pannen og si "NEI". Pass på når dere bruker vann nærme ledninger :P.
Yes gal katte-person her, om du ikke har et klorestativ er det er must, ikke bare for kattunger, men for katter generelt. Kattmynte varierer, jeg har hatt flere katter og det varierer som sagt, noen av mine kan få en liten "dæsj" på stativet og de ruller og flipper maks... Det er også litt av sjarmen med katter at de aldri kan "kues" helt, de er sin egen herre, og uansett om du klarer å unngå at den gjør det når noen er hjemme så er det garantert at den har det kult når du/dere er borte.

Du kan bruke noe med sitron for å holde de borte, også vann som noen sier.
Sist endret av Zarathustra; 11. desember 2010 kl. 00:39.
Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Istedenfor og bruke mye penger på sånne "get-off" sprayer så kan man jo bare spraye/ta dem på pannen og si "NEI". Pass på når dere bruker vann nærme ledninger :P.
Vis hele sitatet...
Jeg vil vel ikke akkurat si at sprayen er så dyr, men. Fordelen med den er at du ikke trenger å være tilstede for at den skal fungere. Ettersom katten ikke egentlig er et flokkdyr, og dermed ikke forstår eierskap og sosialt hierarki, er det stor sjanse for at du egentlig lærer den at å klatre i gardinene når du er tilstede er dårlig business, men at det er fritt frem når du ikke er der. Kommer nok uansett til å vokse det av seg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg vil vel ikke akkurat si at sprayen er så dyr, men. Fordelen med den er at du ikke trenger å være tilstede for at den skal fungere. Ettersom katten ikke egentlig er et flokkdyr, og dermed ikke forstår eierskap og sosialt hierarki, er det stor sjanse for at du egentlig lærer den at å klatre i gardinene når du er tilstede er dårlig business, men at det er fritt frem når du ikke er der. Kommer nok uansett til å vokse det av seg.
Vis hele sitatet...
Sprayen er jo ikke så veldig dyr nei, men den funket ikke for meg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg vil vel ikke akkurat si at sprayen er så dyr, men. Fordelen med den er at du ikke trenger å være tilstede for at den skal fungere. Ettersom katten ikke egentlig er et flokkdyr, og dermed ikke forstår eierskap og sosialt hierarki, er det stor sjanse for at du egentlig lærer den at å klatre i gardinene når du er tilstede er dårlig business, men at det er fritt frem når du ikke er der. Kommer nok uansett til å vokse det av seg.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare spørre, har du noensinne hatt mer enn en katt i huset?
Katter er kanskje ikke flokkdyr, men de stammer fra samme familien som løven, de er flokkdyr, og har virkelig sosiale hierarkier.
Vi har på det meste hatt 7 katter i huset, i varierende aldere, og du kan selv om du aldri hadde møtt disse kattene før se hvem som var sjefen.
Litt usikker på hva du mener med eierskap, men alle kattene vi har/har hatt, har sine plasser hvor ingen av de andre får ligge sånn helt uten videre.

Back on topic: han vokser av det, du må bare ha litt tålmodighet.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Jeg må bare spørre, har du noensinne hatt mer enn en katt i huset?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har på det meste hatt 6, da vi en god periode fungerte som avlastningshjem for den lokale dyrebeskyttelsen der jeg bodde før.

Sitat av OnkID
Katter er kanskje ikke flokkdyr, men de stammer fra samme familien som løven, de er flokkdyr, og har virkelig sosiale hierarkier.
Vis hele sitatet...
At løver og huskatter har samme felles forfar betyr ikke at de har lik atferd. Jeg sa at katter ikke egentlig er flokkdyr, men jeg burde kanskje utbrodert litt mer. Katter velger normalt å ikke leve i flokk hvis populasjonstettheten tillater at de er solitære. Blir populasjonstettheten høy, så kan de danne relativt løst strukturerte flokker. De vil da danne noe mer typisk flokkatferd, men på et helt annet nivå enn hva man ser hos flokkdyr som hunder. Boken The Cat's Mind av Bruce Fogle er å anbefale (likeså, og kanskje i enda større grad, The Dog's Mind av samme forfatter, om det skulle være interessant).

Sitat av OnkID
Vi har på det meste hatt 7 katter i huset, i varierende aldere, og du kan selv om du aldri hadde møtt disse kattene før se hvem som var sjefen.
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Alle stabile flokker har et hierarki.

Sitat av OnkID
Litt usikker på hva du mener med eierskap, men alle kattene vi har/har hatt, har sine plasser hvor ingen av de andre får ligge sånn helt uten videre.
Vis hele sitatet...
Ja, de kan ha sine foretrukne liggeplasser, men de har ikke eierskap på samme måte som en hund, for eksempel. Du kan få en hund til å forstå at det er du som eier gardinene, slik at den ikke skal rive i de, men det vil nok ikke fungere på en katt – da må du heller til med grunnleggende læring som forsterkning og straff.
Sist endret av Provo; 11. desember 2010 kl. 21:34.
legg appelsinskall der du vil at katten ikke skal gå, funker helt til skallet tørker inn
Homemade Retard
zeicko's Avatar
vi bruker en spray som man har på kløstativet funker fjell
Sist endret av zeicko; 11. desember 2010 kl. 22:53.
Ser den Provo, tok deg nok desverre litt for mye på ordet der
Sitat av F4celess Vis innlegg
Fikk ny katt(Linus) for ca 4 uker siden(12 uker gammel). han er rimelig hyperaktiv men har en tendens til å leke med feil ting bare for å være jævlig, som å rote i kablene bak TVen og gå på bordet.

Det største problemet er at han henger i gardinene. vi henger de slik at han ikke får tak i dem men han gær løs på de bak sofaen, som ikke kan henges opp på et utilgengelig sted.

Andre ganger har vi bare "kasta" han vekk. da kommern fort tilbake.

Er det noen effektiv måte å få han til å slutte med det. har prøvd å snakke med streng tone til han og sprute vann med sprayflaske.

Vil gjerne få slutt nå med en gang mens han ennå er ung. å fjerne gardinene helt er uaktuelt.

Den forrige katta var aldri slik. Han var snillere enn en kosebamse.
Vis hele sitatet...
Den blir nok en "kosebamse" etterhvert! Trust me! og roligere.

Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Kutter selv klørne på min katt. Men det er da også innekatt, og jeg liker ikke å få de inn i meg.
Vis hele sitatet...
Du fjerner dem ikke helt? Sånn som han mener?
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Du fjerner dem ikke helt? Sånn som han mener?
Vis hele sitatet...
Nei, fjerner ikke alt. Bare litt av den hvite tuppen når de begynner og bli skarpe.
det er bedre med en katt i gardinene en gardiner på katta
Kattemynte (Catnip) er ofte alt for sterkt for ungkatter og har motsatt virkning, vil ikke anbefale å bruke det før katten nærmer seg et år. (Så klart veldig individuelt)
Klorebrett/påle er veldig effektivt, gi kos og ros når katten bruker den hvertfall den første måneden.
Sprayflaske kan være effektivt, men veldig vanskelig å bruke! For at katten ikke skal assosiere deg med flasken må du spraye uten at katten ser at det er du som sprayer.
Hvorfor i alle dager man skal ta katten på pannen kan jeg ikke skjønne, pannen er til for å koses på, ikke straffes på.
Riktig kroppsspråk og tonefall med et skarpt "TSST!" "A-A!" "NEI!" eller annen frase du ikke bruker positivt i dagliglivet skal være nok til å lære katten fy-fy. Vi klapper også høyt en gang om katten ikke reagerer med en gang. En kattunge kan bruke måneder på å bli hustrent.
Cat-off spray og lignende fungerer godt på enkelte katter. Spray litt i enden av gardinene (om stoffet tåler det) kanskje en gang i uken.

Å klippe tuppene av klørne er også effektivt, men du må vite hva du gjør! Ikke klipp i nervene og bruk riktig klippemetode slik at klørne ikke fliser og sprekker. Vi klipper annenhver til hver tredje uke på voksne katter, men under opptreningen øvde vi på å klippe to ganger i uken for at katten skulle bli vandt med behandlingen.

MEN!
På en så ung katt som 12 måneder ville jeg først og fremst ha gått rolig bort, løftet den ned fra gardinene og bort til der hvor den har lov til å klatre og klore.

Katten leker ikke med feil ting for å være jævlig, den leker med ting som den syns er spennende fordi instinktet er slik og ingen har lært den at det ikke er lov til å leke med enkelte ting.

Hvorfor i alle dager fikk du forresten katten så tidlig? Katter er ikke ferdig oppdratt av kattemor før de er 12 uker gamle, noen venter så lenge som 15 uker før de omplasseres.
Sist endret av GothQueen; 12. desember 2010 kl. 14:03.
Jeg har hatt kattunge i hus i noen dager, og den fant fort ut at gardiner var kule. Jeg løsna litt på stanga, slik at neste gang katten skulle klatre falt gardinene ned i et helvettes brak. Funka knall, og den har ikke nærmet seg gardinene i ettertid. Gardinene hadde falt ned før eller siden uansett, så jeg bare framskyndte prosessen litt.