Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1761
Jeg lurer på om hva en psykolog eventuelt kunne hjulpet meg med? Jeg sliter ekstremt med sjalusi og et sinne.. Jeg blir så sliten av å føle meg overkjørt av nettopp disse to følelsene, som gjør at jeg får en dårlig hverdag. Jeg klarer aldri å slippe meg løs utenom at jeg enten drikker eller ruser meg. Holder meg pr dags dato nykter men disse følelsene har jeg slitt med noen år og det blir bare verre. Jeg vil konfrontere disse følelsene og har prøvd veldig mye uten hjelp. Jeg tenker da at en psykolog kunne hjelpe meg men er usikker på om jeg kan bli "renset" fra disse følelsene? På det verste kan jeg føle voldstanker og fantasere om å skade andre folk. Jeg kommer ikke til å gjøre det men jeg har det faens vondt inni meg. Noen tips eller råd noen kan komme med som er i samme situasjon?
Hvor gammel er du?

Gå til fastlegen din, forklar problemene dine (kan være lurt å skrive litt ned sånn som du gjør her, tenk på konkrete eksempler), bli henvist til psykolog.

Vanskelig å si hva problemene dine går ut på basert på et innlegg, sånt er ofte veldig komplekst, men for meg høres det definitivt ut som om du kan få god hjelp av en profesjonell.

Du har ingen ting å tape på å forsøke, og det tjener ikke til noe at du skal ha det sånn du har det nå.

Forøvrig veldig bra at du er bevisst på det med rus. Lett å få et trøblete forhold til denslags når man går og bærer på mye vanskelige følelser, og da blir det til slutt bare verre. Fortsett sånn og oppsøk psykolog så skal du se ting kan bli bedre!
Lykke til!
Jeg er 24 og takk for svar. Jeg tror nok psykolog er veien å gå.
Jeg hadde samme problem som deg, dog kun med sinne. Etter noen runder hos fastlege og psykiater fikk jeg en diagnose. Den bidro til sinnet mitt, men er igrunn irrelevant i det store bildet. Det jeg lærte av å gå til behandler var teknikker for å roe mitt eget sinne og det gjorde livet mitt bedre å leve. Jeg blir fortsatt sinna fort, men ikke på et dypt nivå som tidligere. Snakk med venn(er) om det også. Nå har jeg kommet til et sted hvor jeg kan le av hvor sinna jeg kan bli, som hjelper på sinnet igjen. Venner av meg er heller ikke redd for å adressere det og le av det.

Så husk at du trenger ikke ha det slik. Plager sinnet ditt deg, så for all del spør om hjelp. Du vil få et bedre liv og kan fokusere på andre ting. Lykke til!
Merkelig at du klarer å regulere følelsene under rus men ikke ellers. Om jeg først er sint så ville jeg ikke startet å drikke, for det ville bare gjort meg mer sint. Sjalu er ikke en følelse jeg kjenner særlig godt, ja kanskje bortsett fra typ aller første kjæresten når jeg var ung, veldig usikker på meg selv og da kunne jeg kjenne at jeg ble sjalu om kjæresten pratet med andre gutter. Og jeg ble forresten mer sjalu om jeg drakk, da kunne jeg bli så sjalu at jeg ble sinna også. Heldigvis ble jo voksen og lærte at tillit er alt i et forhold og sjalusi passer best for dramaqueens. For det følger så mye med sjalusien. Og det skaper aldri god stemning heller.

Sikkert bra å få snakket med psykolog om dette og ta tak i det. Det at du forbedrer deg vil jo også være positivt om du er i et forhold eller neste gang du skal i et forhold. Og tenk så mye roligere du blir og så mye enklere dere får det sammen når sjalusi ikke er en stor del av forholdet.

Lykke til, jeg har trua på at du fikser det.
Hvor lenge er det siden du rusa deg sist? Jeg er et totalvrak følelsesmessig, med som du sier sjalusi og sinne (og ekstrem paranoia), opptil et halvt år etter at jeg har lagt jointen på hylla etter hardrøyking i flere måneder. Det fører fort til at jeg faller tilbake til jointen igjen, fordi hjernen min får det til å bli slik at det er den edru tilstanden som gjør meg slik og at røykings på en måte demper det, men egentlig så er det røykingsen. Hvis det gir mening.

Forsøk å kutt ut rus i en lengre periode (6mnd++), og bruk heller tiden på konstruktive ting som trening (finn en idrett eller løft vekter eller løp, kampsport har hjulpet meg mye), skole, jobb, start et morsomt prosjekt, vær mer sosial, spill mindre dataspill, fiks døgnrytmen din. Ut av senga tidlig og spis en god frokost. Kosthold har mye å si, og begynn med supplementer som Omega3, magnesium, multivitaminer. Plukk opp meditasjon og/eller yoga. Gå turer i skog og fjell. Legg ut på en lengre reise! (Noen som sa yoga i india eller thaiboxing i Thailand??) Utfordre hjernen din (noen som sa programmering??). Begynn å studere. Jeg kjenner ikke deg og din livsstil, og stonere kommer i mange former og fasonger, men på et generelt grunnlag så vil jeg si at rizla og senga hele dagen er ikke måten vi er skapt for å leve. Det er helt greit å røyke i blandt, men vi trenger fysisk og psykisk stimulanse og jeg mener at rizla hele dagen fort gjør at man bare slækker i senga hele dagen og det er veldig destruktivt med tanke på depresjon, sinne, angst, følelser og paranoia.

Tilstanden du er i nå er kun midlertidig, og du er din egen lykkes smed!

Og sist men ikke minst....
det sitter bare i huet ditt, kompis

lykke til