Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2959
Hva er forskjell på Mesh nettverk og nettverksutvider? Mesh kan koste flere tusenlapper imens en utvider koster bare noen få hundrelapper.
Limited edition
Moff's Avatar
Mesh er et nettverk som består av flere sendere. Et tradisjonelt nettverk kommer kun fra én sender.

Hvis du har en router og ett eller flere aksesspunkter (routere i bridge mode, repeatere, extendere og lignende ting), så har du i praksis flere separate trådløse nettverk. Du kan konfigurere nettverkene med samme SSID (navn) og passord, men de er fremdeles separate nettverk. I et slikt oppsett så kan PC-er og mobiler få problemer med å velge beste nettverk. Du risikerer at mobilen din prioriterer et svakt signal fra senderen som er lengst unna i stedet for å skifte til den nærmeste. I tillegg vil du oppleve et kort brudd i forbindelsen hver gang enheten skifter til en annen sender, fordi det er separate nettverk.

Mesh prøver å løse dette ved å gi deg et sammenhengende nettverk fordelt på flere sendere. Det skal i teorien gi deg en sømløs overgang mellom hver sone, og det skal også - i teorien - sørge for at enhetene dine prioriterer nærmeste sender automatisk.

En annen ting som kan være problematisk med tradisjonelle nettverk er at du får økt svartid fordi hver sender må videreformidle signal tilbake til routeren din, og i de verste tilfellene kan dette senke internetthastigheten din med så mye som 50%. Dette er ikke et like stort problem på moderne og typisk dyrere modeller, fordi de gjerne har flere antenner, og kan sende flere signaler parallellt.

Det er imidlertid mange faktorer som spiller inn når det kommer til WiFi, så det er på ingen måte garantert at mesh vil fungere bedre for ditt bruk. Teknologien i seg selv er bedre og smartere, men det kan godt hende at du blir fornøyd med et tradisjonelt oppsett. De fleste butikker tilbyr åpent kjøp, så du kan jo bare teste og se hva som funker bra nok.
Jeg har prøved mange forskjellige mesh i ulike sammenhenger og er på ingen måte overbevist om at det er en god løsning. Hvis du kun surfer Facebook og VG så kan det være tilfredsstillende. Men spiller du feks cs eller lignende vil du med stor sannsynlighet oppleve spikes.

Løsningen som har fungert 100% tilfredsstillende for meg er 3 stk kablede asus-routere som jeg har satt opp som accesspunkt med samme ssid og pw. Kan surfe sømløst gjennom hele huset og får full hastighet hele tiden. Streamer bland annet 4K fra en NAS-server over wifi til chromecast uten problem. Disse routerene støtter forøvrig også mesh, men det var ekstremt ustabilt for meg.

Eneste «negative» er at jeg må inn på hvert enkelt punkt å gjøre innstillinger. På mesh sendes innstillingene mellom boksene automatisk.