Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5399
For en stund siden tok jeg to imovane, og opplevde noe merkelig. Jeg pleier vanligvis ikke å ta slike tabletter, da det ikke fungerer så bra på meg, men valgte å ta det likevel pga søvnløshet.

Jeg sovnet, og etter noen timer våknet jeg i sengen, men klarte ikke bevege meg. Fikk først panikk, men kom på at jeg hadde tatt tabletter, og da gikk angsten vekk. Jeg så opp i taket, og da forsvant taket i stor fart oppover, og jeg så ut på stjernene. Til slutt klarte jeg å bevege meg, reiste meg og gikk ut på badet. Ansiktet mitt var helt forvridd, beveget seg og var rart.

Fant ut at jeg ville gå ut, og tok med hunden ut på en liten tur. Alt var rart, men hunden så helt vanlig ut likevel. Da jeg kom inn igjen var alle møblene på stuen borte, jeg prøvde å lete etter dem, men rommet ble bare kjempe langt. Jeg gikk å la meg etter en stund, og da jeg våknet var jeg usikker på om jeg bare hadde drømt det eller om det faktisk hadde skjedd.

Jeg sjekket "sporene mine" fra dagen før, og fant ut at det faktisk hadde skjedd.


Andre som har opplevd lignende? Jeg har aldri opplevd å hallusinere på imovane hverken før eller etter, og jeg trodde det måtte høy dosering til for at det skulle skje?
Høres egentlig ut som søvnparalyse, men er rart at du så sporene dagen etterpå. Kanskje du har gådd sånn halv veis i søvne? Mulig at du kanskje har drømt at du har sjekket sporene dine også.

Hørtes vertfall ut som noen voldsomme hallusinasjoner med tanke på at du bare tok 2 imovane.
Sist endret av EyesWideShut; 11. februar 2014 kl. 03:22.
Ja, jeg har aldri hørt om lignende før. Jeg følte meg også helt normal i kroppen da jeg var oppe å gikk, var alt annet som var merkelig. Jeg har heller ikke lyst til å ta det opp med legen, fordi det står at slike medisiner ikke må gies til folk som har fått hallisunasjoner av dem, og jeg har tross alt bare opplevd noe sånt en gang.

Det er mulig jeg har gått halveis i søvne, jeg aner ikke noe om hvordan det foregår(?), men det er altså 100% sikkert at jeg var oppe å gikk, og jeg kunne styre kroppen min helt normalt. Jeg ringte en venn med en gang jeg våknet, og fortalte det som var skjedd, så det er helt sikkert at jeg var våken da jeg sjekket sporene :P

Har heller aldri opplevd søvnparalypse eller å gå i søvne tidligere eller senere, så litt vanskelig for meg å sammenligne opplevelsen med det.
Tror ikke det er noe du trenger å ta opp med legen. Kanskje vist det skjer ofte, er nok ikke helt bra å vandre rundt halvveis i drømmeverden(Vist det faktisk ikke bare var hallusinasjoner da) da du kan skade deg o.l

Kan jo være at du fikk en ekstrem reaksjon på imovane, men setter en finger på at du ikke var helt våken når dette skjedde.

Er vanskelig å bli helt klok på dette med søvn og drømmer Har ikke så mye erfaring med imovane selv, men regner med noen med litt peiling på det blir å kommentere.
Sist endret av EyesWideShut; 11. februar 2014 kl. 03:48.
Poy
Stay positive..lala
36 1
Jeg har også tatt imovane, og jeg husker at jeg hadde en del helt merkelige drømmer.. Det står også i bivirkningene at man ved skjeldne tilfeller kan få halliser. Men jeg synes dette var vel ekstremt til å komme fra bare imovane? Jeg har sett skygger i hjørner dagen etter jeg har tatt det, men ikke noe lignende som du beskriver. Prøvde til og med å ta det med alkohol, men da sovnet jeg bare litt tidligere. Kan godt hende du fikk en annen virkning enn de fleste, men jeg tror rett og slett du bare hadde en av de syke drømmene..
Det gir mening. For det var en ganske drømmelik opplevelse. Altså ingen pulseringer, ingen vibrasjoner, ingen fargespill og slike ting. Og ikke minst følte jeg meg normal. Samtidig så alt helt ekte ut, og jeg kunne gjøre helt normale ting, som å gå tur med hunden, osv. Utrolig merkelig.

Så da har jeg kanskje rett og slett opplevd en våken drøm.

Jeg søkte på det i natt, og fant ut at slike våkendrømmer ofte opptrer i forbindelse med søvnparalypse og narkolepsi. Min far har en mild grad narkolepsi og opplever en del søvnparalypse, så det kan jo være dette er noe jeg er disponert for, og at imovane utløste det. De andre gangene jeg har tatt imovane, så har jeg ikke våknet på natten dersom jeg faktisk har sovnet, så det er mulig jeg ville opplevd det igjen om jeg våknet på natta.


Jeg har tatt en del imovane med alkohol før også, aldri opplevd noe lignende. Annet enn å føle meg litt "vekke"
Sist endret av randomize; 11. februar 2014 kl. 11:47.
Be legen om en p450 screening, Det er mulig leveren din ikke metaboliserer den type legemidler og at dosen da blir opptil 10ganger sterkere enn vanligvis.. Og for 7/8 ar tilbake spiste jeg 12 imovane ca. og da hadde jeg masse hallusinasjoner..

Naar det gjelder p450 screening er dette noe alle burde ta, da de tester om man metaboliserer medisiner ordentlig eller ikke.(Burde vaere paabudtt) Jeg fant ut etter 20aar at jeg ikke skal spise paracet, ibux, ellernoe slikt..

Det er bare en enkel blodprove, p450 screening, Ta den alle som bruker legemidler!
Hm. Jeg har normalt sett høy tåleranse for legemidler, alltid hatt det. Men siste tiden har jeg f.eks blitt loka av migrenemedisinen, samt andre medisiner jeg har tålt helt fint før (samme dose). Jeg har tenkt det muligens er fordi jeg mangler noe vitaminer eller noe.

Jeg skal ta det opp med legen, skal faktisk ta en blodprøve for å sjekke vitaminer/mineraler, så da kan jeg eventuelt bare spørre om de kan ta denne i tillegg.
Det du opplevde på kvelden/natta høres ganske normalt ut. Jo trøttere du er jo sterkere oppleves effekten av imovane. Sovner du helt og våkner igjen mens du fremdeles er påvirket så kan hallusinasjonene være særdeles kraftige.

Dagen derpå opplevelsene dine aner jeg ingenting om hvorfor skjedde. Har aldri hørt om noen som har opplevd noe i nærheten av det engang.
Sist endret av Bombasa; 12. februar 2014 kl. 11:27.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det du opplevde på kvelden/natta høres ganske normalt ut. Jo trøttere du er jo sterkere oppleves effekten av imovane. Sovner du helt og våkner igjen mens du fremdeles er påvirket så kan hallusinasjonene være særdeles kraftige.

Dagen derpå opplevelsene dine aner jeg ingenting om hvorfor skjedde. Har aldri hørt om noen som har opplevd noe i nærheten av det engang.
Vis hele sitatet...
Dagen derpå opplevelsene? Jeg opplevde alt på natta, da jeg våknet dagen etter var alt normalt.
Sitat av randomize Vis innlegg
Dagen derpå opplevelsene? Jeg opplevde alt på natta, da jeg våknet dagen etter var alt normalt.
Vis hele sitatet...
lol oops. Leste feil.
Isåfall så er det ganske normalt ja.
Hehe, lett for Jeg hadde ikke sovet skikkelig på flere dager, så kanskje det enkelt og greit bare var derfor det ble såpass voldsomme hallusinasjoner.

Bra å høre at det er ganske normalt i alle fall :P
Sitat av randomize Vis innlegg
Hm. Jeg har normalt sett høy tåleranse for legemidler, alltid hatt det. Men siste tiden har jeg f.eks blitt loka av migrenemedisinen, samt andre medisiner jeg har tålt helt fint før (samme dose). Jeg har tenkt det muligens er fordi jeg mangler noe vitaminer eller noe.

Jeg skal ta det opp med legen, skal faktisk ta en blodprøve for å sjekke vitaminer/mineraler, så da kan jeg eventuelt bare spørre om de kan ta denne i tillegg.
Vis hele sitatet...
Ja om du bruker en del medisiner osv. sa maa du ta den testen, koster ikke legen noe mer arbeid.. Og du faar svar pa noe omtrent hver 4 person har problemer med. Som igjen gjor at noen har hoyere toleranse mens andre har lavere..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hadde en sånn opplevelse med Imovane senest i går natt, våkna av at det stod ei jente på soverommet mitt og hviska noe til meg. Slo på lyset, fastslo at det var en hallis. La meg ned og sove igjen. Aldri hatt det før på Imovane, men hadde det ofte når jeg stod på Stilnoct.

Og om du ikke hadde sovet skikkelig på flere dager, da er halliser ikke så unormalt. Hehe, men ta noen blodprøver og om det skjer flere ganger/oftere, vurder ett EEG.
▼ ... over et år senere ... ▼
Har fått disse hallusinasjonene på imovane noen ganger i det siste, senest i natt tok jeg 15mg, ble ganske døsig. Rommet var nesten helt mørkt, men plutselig kom det noe som lignet et edderkopp-nett rundt i hele rommet, kunne se det ganske tydelig, også noe som lignet på en slags netting som hang ned fra taket, pluss at enkelte ting så annerledes ut, så ut som noen satt i stolen min, og døren til klesskapet åpnet og lukket seg. Ikke noe heavy greier men litt morsomt å observere før jeg fløt inn i drømmeland
Jeg opplever slik til stadighet uten medisiner om jeg våkner på natten. Er også særdeles virkelighetsfjern, og tripper noe sykt. Ellers har jeg ikke problemer med hallusinasjoner ved mindre jeg er søvndeprivert, eller har DP/ eller et angst eller et panikkangstanfall. En gang under en periode med lite søvn følte jeg at jeg mistet kontrollen, og jeg kom ut av kroppen og styrte min egen kropp i tredjeperson, men denne tredjepersonen jeg nå var ble mindre og mindre menneskelig og jeg mistet mer og mer kontrollen og følte at snart er ''jeg'' vekk og denne universielle kontrolløren skal styre avataren som nå er min kropp. Var ute å gikk, ringte en venninne. Jeg hallusinerte som bare rakker'n og så mennesker som løp mot meg OL. Så turte jeg ikke å gå tilbake fordi jeg følte at jeg var et eksperiment som alle deltok i, og begynte å betvile vedkommende jeg snakket med. Så gikk det over og jeg gikk hjem. Det er den drøyeste opplevelsen jeg har hatt sånn sett. Dagligdags opplever jeg ingenting merkelig. Hjernen gjør rare ting, er noe usedvanlig merkelig må du til legen. Mine problemer tror jeg at stammer fra hypnogogiske hallusinasjoner ved natterstid, og halvpsykotiske tilfeller ved søvndeprivasjon. Hypnogogiske hallusinasjoner er hva jeg tror problemet til Randomize er. Det vil kort sagt si at hjernen bruker lenger tid på å våkne skikkelig.
Sist endret av Relevant; 9. mai 2016 kl. 16:40.