Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4903
Hei.

Jeg mener at jeg så på en film engang at det ikke var lov og røyke hasj i Amsterdam, til tross for atdet er coffeshops der osv, bare aat politiet ikke brydde seg eller noe? Kan noen forklare meg dette?

Takk for svar
Når jeg var der nede så var den nye loven slik: Du fikk kun lovt til å røyke REN pot inne på coffeshops. Om du mekka den så måtte du ta det utenforbi å røyke jointen. Dette var noen år siden, hvordan det er nå er jeg usikker på.
Det er lov, det selges på coffeshops lovlig over hele Amster. Er jo coffeshops over alt. Man skal vel helst ikke røyke på gata, men man kan sitte inne på shopsene eller i private hjem. Sto i hvertfall det i turistbrosjyren vi fikk da vi ankom amsterdam for 3 uker siden.
Sitat av 0bs Vis innlegg
Det er lov, det selges på coffeshops lovlig over hele Amster. Er jo coffeshops over alt. Man skal vel helst ikke røyke på gata, men man kan sitte inne på shopsene eller i private hjem. Sto i hvertfall det i turistbrosjyren vi fikk da vi ankom amsterdam for 3 uker siden.
Vis hele sitatet...
Nei, det er pr. definisjon ikke lovlig å omsette eller bruke cannabis i Nederland. Man har valgt å innføre en politikk som heter "gedoogbeleid":

In the context of the law of the Netherlands, the term gedogen (toleration) refers to not enforcing certain laws. The Dutch government tolerates some offences. Some things like possessing small amounts of marijuana are formally forbidden by law, but the Dutch government abstains from bringing criminal charges to these offenders. Often these policies are brought about by a tension between treaty obligations and domestic politics. See policies on marijuana and euthanasia for more information.
Vis hele sitatet...
Det Bonsky sier stemmer. Så en dokumentar om hasj for litt siden. Det er faktisk ikke lovlig i Amster, men de tolererer det siden de tjener sykt bra på turisme. Du vil ikke bli stoppet/få bot om du røyker inne på en coffeeshop.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
De fleste coffeshops selger "pre-rolled" joints, med tobakk. Disse er lov å røyke på shopsene.
Åja, jaja da sier broskyrene i Amsterdam feil
Sitat av djxfade Vis innlegg
De fleste coffeshops selger "pre-rolled" joints, med tobakk. Disse er lov å røyke på shopsene.
Vis hele sitatet...
Nei, det stemmer ikke. De inneholder ikke tobakk.



http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/a...=5001080055403:
Sitat av Dagbladet
- Det er tobakken som er helsefarlig, og det er derfor loven
innføres. Vi jobber med å finne noe annet å blande hasjen med
enn tobakk, forskjellige blandinger av blomster, blant annet,
sier kvinnen bak disken på Stone Cafe.
Vis hele sitatet...

Om det ikke er dette du mener?
http://www.dagbladet.no/magasinet/20...2/539813.html:
Sitat av Dagbladet
Større barer har fått muligheten til å etablere egne røykerom der det ikke er tillatt med servering.
Vis hele sitatet...
Smakte tobakk av de, men var vel ikke det da.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av Viracocha Vis innlegg
Nei, det stemmer ikke. De inneholder ikke tobakk.
[/url]
Vis hele sitatet...
Jo...
Tror ikke de i shopsene der lyger til kundene sine...
En kompis av meg skulle kjøpe der nede. Og da spurte han hva det var i disse pre-rollede. Da sa hun i kassen "Its marijuahan mixed with tobacco". Om du tolker tobacco som noe annet enn tobakk, så skal jeg heller la meg overbevise...
Kan jo hende de selger tobakk uten nikotin?:P men det både smakte og så ut som tobakk.

På mange av de vi var innom så var det også greit å røyke vanlig sigg inne på rommene, hvor lovlig det er vet jeg ikke. De sa det var helt greit

Liker Amsterdam
Var der sist ferie, og det var , på de fleste coffee shops, lov til å røyke vanlig tobakk også. De solgte også pre-rolled joints med tobakk i. Når jeg sier de fleste, mener jeg alle utenom 1 av de jeg var på.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av 0bs Vis innlegg
Kan jo hende de selger tobakk uten nikotin?:P men det både smakte og så ut som tobakk.

På mange av de vi var innom så var det også greit å røyke vanlig sigg inne på rommene, hvor lovlig det er vet jeg ikke. De sa det var helt greit

Liker Amsterdam
Vis hele sitatet...
Tobakk uten nikotin? :P LOL
Altså, det selges pre-rolled med tobakk, og disse er per definisjon ikke lov å røyke inne utenom i egne røykerom for tobakk. Om de som jobber i coffeeshoppen følger dette til punkt og prikke derimot er noe helt annet.
Du kan velge om du vil ha tobakk i de pre rolla jointene eller ikke. Anbefaler også å kjøpe sopp. Det ble forbudt for et par år siden der men ikke vanskelig å få tak i.
Sitat av Meeger Vis innlegg
Du kan velge om du vil ha tobakk i de pre rolla jointene eller ikke. Anbefaler også å kjøpe sopp. Det ble forbudt for et par år siden der men ikke vanskelig å få tak i.
Vis hele sitatet...
Du gikk fra hasj til sopp sånn uten videre?
Og jeg går sånn uten videre til et spørsmål ang. smugling

Er det noen av dere som har erfaring med å ta med grønt til utlandet?
Hvis jeg finner en tett metal sylinder, putter grøntet oppi der, syrevasker hele greia
for så å pakken i f.eks en boks med hudkrem.
Sender den som bagasje.
Burde ikke det gå bra?
Jeg var der nede i påskeferien, de driter langt f om du røyker sig/joint med sig på coffeshopsene. Det var aldri noe problem der nede, hasj og weed er 100% lov å røyke inne på coffeshops, også utenfor. Sopp er fortsatt lov, men de må være tørket. Ser ut som små trøffler, det har også kommet en ny type sopp der nede som også var lov, alt av legal highs er også lov. enjoy
Sitat av djxfade Vis innlegg
Tobakk uten nikotin? :P LOL
Vis hele sitatet...
ja, finnes det Heter kanskje noe annet da
Sitat av eisval Vis innlegg
Sopp er fortsatt lov, men de må være tørket. Ser ut som små trøffler, det har også kommet en ny type sopp der nede som også var lov, alt av legal highs er også lov. enjoy
Vis hele sitatet...
Tuller du, er legal highs lovlig?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Purge Vis innlegg
Det Bonsky sier stemmer. Så en dokumentar om hasj for litt siden. Det er faktisk ikke lovlig i Amster, men de tolererer det siden de tjener sykt bra på turisme. Du vil ikke bli stoppet/få bot om du røyker inne på en coffeeshop.
Vis hele sitatet...
Tror neppe turisme har vært det som har veid tyngst bak Nederlands tolerering av cannabis. Kan komme på en haug av grunner som antakeligvis ligger høyere på lista:
1) Hindrer rekruttering til tyngre stoffer, siden cannabis selges i mer kontrollerte former.
2) Politiet kan prioritere annen kriminalitet.
3) Tanken om at rusbruk skal være en sak for helsevesen, ikke politi- og fengselsvesen.
Var i Amsterdam ifjor sommer, og hasj er helt lovlig, MEN det er begrenset med viss mengde du har lov til å "gå med". Ettersom eg forsto så var det mest for å hindre at det ble solgt for mye, og prøve å ha det mer kontrollert med coffeshops. Og ting ser ut til å virke, for det var ikke mange som var tunge misbruker i amsterdam, fikk oss vite.
Sopp er også lov, selges overalt der, både ferdig og frø!
Sitat av pontiac Vis innlegg
Sopp er også lov, selges overalt der, både ferdig og frø!
Vis hele sitatet...
Pirkepirke: sporer
Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
Pirkepirke: sporer
Vis hele sitatet...
Ok, bøyer meg
Sitat av pontiac Vis innlegg
Ok, bøyer meg
Vis hele sitatet...
Sporer kan du også ta med lovlig til Norge da det ikke går under norsk lovgivning.
Sist endret av kengro; 2. juni 2010 kl. 21:11.
Det er ikke lov å gå rundt i gågater å røyke jointer. Det er derfor de har coffee shops laget for å røyke på. Men de fleste coffee shops er ikke bare sånn at du går inn og kjøper en joint. De fleste plasser krever de at du kjøper noe, som på en vanlig kafé, bare med en joint eller fem som "tilbehør" til hva du kjøper.
Sitat av Dusjkabinett Vis innlegg
Det er ikke lov å gå rundt i gågater å røyke jointer. Det er derfor de har coffee shops laget for å røyke på. Men de fleste coffee shops er ikke bare sånn at du går inn og kjøper en joint. De fleste plasser krever de at du kjøper noe, som på en vanlig kafé, bare med en joint eller fem som "tilbehør" til hva du kjøper.
Vis hele sitatet...
Muligens ikke lovlig men alle røyker i gatene. Politiet gir faen.

Ang å måtte kjøpe noe? Det fikk aldri vi beskjed om
▼ ... over en måned senere ... ▼
Var i Amsterdam nå nylig. En kompis av meg fikk fyr av PURKEN til jointen sin, no shit... Politiet bare smilte og lo. Vi så mange som røyket hasj på gata, det samme gjorde vi. Ingen brydde seg. Det er fortsatt ikke lov til å røyke hasj offentlig, men det er akseptert. På coffeeshopsa spurte vi alltid budtenderen om vi fikk lov til å blande med tobakk, og vi fikk oftest et ja så lenge vi ryddet vekk sigarettene kjapt. Dette gjaldt på de lokale sjappene, som for eksempel på Bulldog er det nok ikke lov å blande med tobakk. Der var de veldig strenge. De hadde til og med en egen dørvakt, som så veldig grundig på leggene våre. På en annen side var det også en gratis urteblanding som erstatning for tobakk på de fleste coffeeshopsa.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Tror neppe turisme har vært det som har veid tyngst bak Nederlands tolerering av cannabis. Kan komme på en haug av grunner som antakeligvis ligger høyere på lista:
1) Hindrer rekruttering til tyngre stoffer, siden cannabis selges i mer kontrollerte former.
2) Politiet kan prioritere annen kriminalitet.
3) Tanken om at rusbruk skal være en sak for helsevesen, ikke politi- og fengselsvesen.
Vis hele sitatet...
Noe av det purge sier stemmer, det kommer mye turister til amster kun for å røyke pot. Men dette er noe de egentlig ikke vil ha noe av. Derfor har de "kriminalisert" det, for å skremme utlendinger. Er du nederlender, slik som meg bryr de seg ikke det minste grann selvom vi sitter i parker osv. Men er du utlending og går ute å røyker en å har litt på deg, kan du ha uflaks og bli tatt fra det du har kjøpt og viss du er veldig uheldig få en bot. Men de er ikke strenge på det, men kommer nok til å bli litt strengere på det i framtiden virker det som.


Den liberale livsstilen de har fungerer faktisk ganske bra, det er ikke mange nederlendere som er misbrukere av tyngre narkotika eller som røyker cannabis daglig. ( Da mener jeg i forhold til antallet innbyggere )

Og dette skyldes at man kan være sosial selvom man røyker seg en tjall. Psykiatere osv. sier man får sosial angst av hasj, men tenker de på at man får sosial angst pga man må gjemme seg og ikke kan være sosial fordi man røyker. Man må jo enten sitte hjemme å røyke, eller være ute å risikere å bli tauet inn av politiet som skal ta deg fordi hasjen gjør deg kriminell.

Men egentlig er det alt det de gjør mot folk som røyker hasj som gjør de asosiale, gir dem angst osv. Og med disse problene kommer trangen til å måtte ta sterkere rusmidler for å glemme problemene. Så kommer kriminaliteten for å få råd til disse rusmidlene, så kommer fengsel og rekruttering til enda værre ting. Norsk narkotikapolitikk er helt på trynet.

Jeg vet jeg spora litt av her og begynte å snakke om vårt kjære fedreland og ikke nederland, men se på problemene her kontra problemene der, hva har de gjort og hva har vi gjort for å forhindre tunge misbrukere og kriminalitet? Ingen ting! Staten vår sper heller på med bøter, fengsel osv. Det er ikke rart vi er europas heroin hovedstad. Vi lille norge, som ligger lengst unna heroinen og har minst innbyggere.

Jeg mener en mer liberal regjering hadde hjulpet landet vårt på alle fronter. Og det bare med å gjøre et såpass svakt stoff lovlig, for nå er det samme straff for heroin som for hasj. Det er lettere å få tak i heroin(hvertfall på gata i hovedstaden) Og folk som aldri ellers ville rørt heroin er plutselig inne i miljøet bare fordi de røyker hasj.

Legaliser cannabis og gjør heroin til et legemiddel så er så og si all rekruttering inn i miljøet borte. De faste heroinistene vil få dette av legen(Nå får de metadon som faktisk er mer skadelig enn heroin) Da mister gjengene den inntekten, hvertfall det meste av den. Og de som røyker hasj vil aldri komme innenfor det miljøet og vil etterhvert ha mange mindre unge kriminelle og samtidig kan vi ha kontroll på hva folk røyker, at det ikker er masse dritt som er 50x mer skadelig enn det burde vært.

Nå tok jeg av litt her, men dette er noe som interesser meg veldig og jeg synes flere burde tenke over det. Det var helt sikkert veldig rotete skrevet ettersom jeg har litt konsentrasjonsproblemer, spessielt nå. Men si fra hvor feilene er og ikke vær redd for å kommentere meningene mine eller for å spørre om hva jeg egentlig mente.

Takk for meg
▼ ... over en uke senere ... ▼
[quote=Viracocha;1689185]Nei, det stemmer ikke. De inneholder ikke tobakk.

Ein sort av Bulldog sine pre-rolled inneheld kun 0,35g pot, resten tobakk... no har eg no aldri vegt ein joint men satser på at eg brukar 1,5 - 3g reint med pot

Men såklart det finnes stort utval av pre-rolls i Amster så det skulle ikkje forundra meg om dei hadde reine òg