Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4869
Hei, har et problem jeg aldri har vært borti før, sålenge skjermen har strøm kan jeg ikke slå på pcn, jeg må dra ut strømkabelen fra skjermene får så å vente til rgb lyset på skjermkortet går av før jeg får skrudd på pc

gpu: gtx 1070
skjermer: Acer XB271HUA, Asus PB287Q
Limited edition
Moff's Avatar
Hva slags strømforsyning har du i PC-en, og hvor gammel er den ca? Min umiddelbare reaksjon er at PC-en ligger helt på kanten med tanke på tilgjengelig strøm, og at skjermen på ett eller annet vis klarer å dra forbruket ditt over grensen, slik at den rett og slett ikke har nok juice til å dra i gang. Høres veldig far fetched ut dette, men du kan teste hypotesen ved å dra en skjøteledning fra en mindre belastet kurs i huset ditt, og se om PC-en vil starte med skjermen tilkoblet en annen kurs. Du finner som regel oversikt over alle strømkurser på innsiden av sikringsskapet deres, slik at du vet hvor du kan trekke strømmen fra. Ev. kan du koble fra noe på den kursen du bruker, helst noe som bruker mye strøm (panelovn eller lignende).

Mer sannsynlig er det noe galt med koblingene inne i PC-en eller selve strømforsyningen, som på ett eller annet vis kommer til syne når skjermene er i stand-by.

Bonusspørsmål: Har du tilfeldigvis et multimeter liggende?
Sitat av Moff Vis innlegg
Hva slags strømforsyning har du i PC-en, og hvor gammel er den ca? Min umiddelbare reaksjon er at PC-en ligger helt på kanten med tanke på tilgjengelig strøm, og at skjermen på ett eller annet vis klarer å dra forbruket ditt over grensen, slik at den rett og slett ikke har nok juice til å dra i gang. Høres veldig far fetched ut dette, men du kan teste hypotesen ved å dra en skjøteledning fra en mindre belastet kurs i huset ditt, og se om PC-en vil starte med skjermen tilkoblet en annen kurs. Du finner som regel oversikt over alle strømkurser på innsiden av sikringsskapet deres, slik at du vet hvor du kan trekke strømmen fra. Ev. kan du koble fra noe på den kursen du bruker, helst noe som bruker mye strøm (panelovn eller lignende).

Mer sannsynlig er det noe galt med koblingene inne i PC-en eller selve strømforsyningen, som på ett eller annet vis kommer til syne når skjermene er i stand-by.

Bonusspørsmål: Har du tilfeldigvis et multimeter liggende?
Vis hele sitatet...
Hvordan har kursene i huset noe med dette å gjøre?
Hadde kursen vært overbelastet ville vel sikringene gått?
Da ville jeg heller tippet at det var pcens strømforsyning som var problemet og ikke strømmen (må vel være spenningen du tenker på?) i kursen.
Det er kanskje noe med strømforsyningen, har du prøvd å ha skjermen på, men koble ut kabelen som kobler den til skjermkortet?

jeg vet ikke, men det er mulig at skjermkortet trekker mer strøm hvis det er koblet til skjermen.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hadde kursen vært overbelastet ville vel sikringene gått?
Vis hele sitatet...
I det øyeblikket PC-en slår seg på så får du et lite spenningsfall. Hvis du kobler til en hel masse utstyr på en kurs (nok til å presse grensene for hva den tåler), så vil sikringen gå hvis du slår på alt samtidig. Hvis du slår på én og én ting, så vil du sannsynligvis klare å holde det i gang selv etter at alt utstyr er påslått.

Jeg tror ikke dette har noe med saken å gjøre, det er nok langt mer sannsynlig at det er noe galt inne i PC-en (og da mest sannsynlig med strømforsyningen), men hvis alt inne i maskinen er avslått - og på ett eller annet vis reagerer på at skjermen står i stand-by - da er det noe mystisk på gang her.

Eneste grunnen til at jeg foreslår å teste med en annen kurs er fordi det er enkelt og gratis, men det å kjøpe en ny strømforsyning tar tid og koster penger. Hvorfor ikke, liksom. Det hadde i alle fall vært veldig interessant hvis det virket...
La meg bare spørre... Er dette en nybygget pc eller en Pc hvor dette problemet bare sånn uten videre oppsto ?
Skal teste med annen kurs, prøve å låne meg til en annen psu også så jeg kan teste det, synes bare det er merkelig at sålenge skjermen står koblet med dp kabel i skjermkort skal ha noe å si på psu, men verdt et forsøk.

Nei er ikke nybygget, flyttet den da jeg skulle rydde, satt alt tilbake da var problemet igang.

Psu er vel rundt 4 år gammel å bronze, så er kanskje på sine siste timer


bonussvar: Ja har multimeter
Sist endret av Sup3rn0va123; 15. oktober 2019 kl. 01:15. Grunn: bonussvar
Jo, det -kan- være kursen. Men veldig lite sannsynelig! Er pcen kopla rett i veggen eller igjennom 7 strømskinner og en rumener? Da kan du få slike problemer. På jobben brukte jeg for tynn strømkabel til det vi brukte av strøm, ingen varmegang men lysa flimra bare på 25%!

Ellers anbefaler jeg og kjøpe en større psu, den beste nominelle effekten gjør psuen når den bruker 50-60% av den oppgitte effekten og siden psuen ikke jobber like hardt så forlenger du bare livstiden til psuen
Det kan være at du har en for svak strømforsyning for ditt skjermkort.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Glemte denne tråden Har fortsatt problemet, ser jeg glemte noen detaljer tidligere, PSU var 1 år gammel, 2 år nå, er 850w så er mer en nokk til min hardware. Problemet er her enda, det jeg gjør nå er å trykke på knapp på skøtekabel for å kutte strøm, venter til lys på gpu går vekk, da kan jeg gi den strøm igjen å den starter når jeg trykker på knappen.
Det enkleste vil nok være å forsøke å bytte kabler, forsøke med en annen skjerm osv til du får eliminert problemet.

Det kan jo hende det er en liten kortslutning et sted.
Har prøvd det Prøvd å ta den fra hverandre å sette den sammen igjen også, prøvd med annen psu ogsåveldig rart dette her.
Du har altså forsøk med andre strømkabler/signalkabler på skjerm også?

Du har forsøkt med et annet skjermkort?
Om du har integrert skjermkort på hovedkortet så kan du forsøke å benytte dette når du har tatt ut det vanlige skjermkortet.
Noe lignende skjedde meg i forleden.
Nettet ble skikkelig merkelig så jeg slo av PC'en og når jeg skulle slå den på etter å ha hatt routeren også avslått en stund ville den ikke slå seg på.

Den ladet for det var lys i strømindikatoren, men power knappen ville bare ikke fungere.
Dagen etterpå gjorde jeg mitt n'te forsøk før jeg dro på sjappa og klaget og bingo... hele dritten fungerte.
Fikk en boot screen og bare trykte enter og VOILA så var alt på plass igjen.

What gives?
Ja har prøvd forskjellige signal/strømkabler, har ikke prøvd annet skjermkort, skal oppgradere nå når 3000 serien kommer va planen så får prøvd med nytt da. Prøve med integrert er vel litt meningsløst pga så lenge jeg har kun 1 skjerm koblet i skjermkort så fungerer pcn normalt?
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Ja har prøvd forskjellige signal/strømkabler, har ikke prøvd annet skjermkort, skal oppgradere nå når 3000 serien kommer va planen så får prøvd med nytt da. Prøve med integrert er vel litt meningsløst pga så lenge jeg har kun 1 skjerm koblet i skjermkort så fungerer pcn normalt?
Vis hele sitatet...
Så problemet oppstår kun når du har flere skjermer koblet til samtidig?
Da misstenker jeg fort at det er skjermkortet eller hovedkortet ditt som er problemet her.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg forsøkt på en reklamasjon på skjermkortet om det er mulig.
Da fant "jeg" endelig utav det, jepp det var displayport kabelen, begge de jeg prøvde var vist ødelagt. Lånte av en kompis, tada it works, takker for hjelp!
Sist endret av Sup3rn0va123; 26. august 2020 kl. 19:33. Grunn: skriveleif