Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4956
Hei, jeg har prøvd å søke rundt, og funnet tips, men får det rett og slett ikke til å sitte.

Jeg har laget et excel ark som skal hjelpe meg å holde bankrollen min under kontroll når jeg tipper, her ser du det:




Det jeg ønsker å gjøre er enkelt og greit at hvis jeg fyller den ene cellen med tap(eller rød farge forsåvidt), så skal den automatisk trekke ifra summen som er satt inn(beskrivelse ser du på toppen av kolonnen),
og at det motsatte skal skje dersom jeg fyller inn "Win"(eller grønnfarge, enda bedre).

Noen som kunne hjulpet meg med dette?

Jeg har office 365 pakken men husker ikke akkurat hvilken versjon av excel jeg har, tror det er 2016?

Takker for svar.
=IF(I7="win";B2+G7;B2-F7)
Takker så mye! Jeg slet litt med å få formelen din til å funke, men fant ut at jeg måtte ha "HVIS" istedenfor IF da jeg har excel på norsk
Sitat av oopspops Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Haha du forstod meget fort hva formålet med det excel arket var ja
Jeg har enda et spørsmål: Er det mulig at celle C3 automatisk kompiere en ny celle som blir opprettet i en annen rad?

La oss si vi har nummeret 999 som er i celle F7, og for å klone dette over til C3 så skriver man enkelt bare inn =F7 , og vipps så ser vi det samme antallet på celle C3.


Men la oss si at vi legger en ny verdi, nå nummer 444, som legges til i cellen under F7( F8 ), finnes det en måte som kan få Celle C3 til å tolke dette automatisk og deretter oppdatere seg selv ved å legge inn verdien fra F8 istedenfor F7?
Sitat av cplpro Vis innlegg
Jeg har enda et spørsmål: Er det mulig at celle C3 automatisk kompiere en ny celle som blir opprettet i en annen rad?

La oss si vi har nummeret 999 som er i celle F7, og for å klone dette over til C3 så skriver man enkelt bare inn =F7 , og vipps så ser vi det samme antallet på celle C3.


Men la oss si at vi legger en ny verdi, nå nummer 444, som legges til i cellen under F7( F8 ), finnes det en måte som kan få Celle C3 til å tolke dette automatisk og deretter oppdatere seg selv ved å legge inn verdien fra F8 istedenfor F7?
Vis hele sitatet...
Har ikke du en mastergrad i informatikk, da? Tenk på kolonnen som et array. Hva ville denne pseudokoden her gjøre hvis arrayet først var initialisert til 0 og du så begynte å sette inn andre verdier i første posisjon?

Kode

for (i=len(Array)-1; i>=0; --i)
        if Array[i] {
                retval = Array[i];
                break;
        }
Sist endret av Myoxocephalus; 1. oktober 2019 kl. 16:21.
1. Så bare fordi jeg har mastergrad i informatikk så skal jeg være supermann i alt? Jeg har aldri tatt i bruk excel tidligere.

2. Jeg har forsøkt alle formlene herfra: https://exceljet.net/formula/get-val...non-empty-cell
Men ingen av dem funker(Ja, jeg oversetter ordene på norsk siden jeg har norsk versjon av excel)

EDIT: Etter at jeg sendte filen over til en kompis som har en engelsk versjon av excel, skrev han inn en av de formlene fra siden, og deretter sendte den over til meg, og da fikk jeg oversatt formelen automatisk til norsk som var : =SLÅ.OPP(2;1/(M:M<>"");M:M)

Jeg hadde skrevet "SØK" istedenfor "SLÅ.OPP" .. så det var her feilen var.
Sist endret av cplpro; 1. oktober 2019 kl. 19:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cplpro Vis innlegg
1. Så bare fordi jeg har mastergrad i informatikk så skal jeg være supermann i alt? Jeg har aldri tatt i bruk excel tidligere.
Vis hele sitatet...
Nei, men dei fleste forventar at folk med høgare utdanning innan eit felt er i stand til å løyste trivielle problemstillinger med å tenke og google

For høgare utdanning handlar ikkje om å lære x eller y. Det handlar i stor grad om å legge eit grunnlag for å kjapt kunne lære x eller y den dagen du har bruk for det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, men dei fleste forventar at folk med høgare utdanning innan eit felt er i stand til å løyste trivielle problemstillinger med å tenke og google

For høgare utdanning handlar ikkje om å lære x eller y. Det handlar i stor grad om å legge eit grunnlag for å kjapt kunne lære x eller y den dagen du har bruk for det.
Vis hele sitatet...
Og som du sikkert ser, så løste jeg svaret til slutt
Sitat av cplpro Vis innlegg
Og som du sikkert ser, så løste jeg svaret til slutt
Vis hele sitatet...
Det er en vesenforskjell her. Du løste ingenting, du outsourcet det. Det bør du tenke på før du mistenker navnet ditt har noe å si, selv med A på masteren. Jeg har vært i samme båt som deg når det kommer til Excel, og bruker heller LaTeX enn Word, men tar google til hjelp. Ditt problem er gjennomgående i trådene, og er en generell mangel på egeninnsats og hovering etter andre har levert deg svaret. Du ser etter resultater, ikke lærdom, og excel lookup norsk gir deg bokstavelig talt svaret på hvorfor formlene ikke funket. Og du visste at du trengte å oversette formlene basert på IF-problemet.
Outsourcet? Jeg sendte fyren filen og linken og ba han forsøke de eksemplene på engelsk siden han hadde engelsk versjon av excel, da absolutt ingenting fungerte her.

Men dette kommer ikke som et sjokk, jeg har tidligere skrevet på andre tråder om hvordan folk som blant annet Vidarlo forsøker seg på person angrep og skal leke smart her inne(bare pga han er admin). Det er gøy å se hvor mange flere haters man får når man lykkes

Angående den tråden du refererer til hvor jeg skriver A på masteren. Jeg er vanligvis ikke en person som skryter av meg selv, men den gangen kunne jeg ikke dy meg, og tråden var rettet mot dere adminer som tror dere er de eneste som vet alt her i verden, og også rettet mot andre her inne som har bedt meg om "å ikke drite meg totalt ut".

Jeg har aldri sett dere gi creds eller hyllest til noen som kommer med løsninger(snakker ikke bare om meg, men om andre også), kun bare kritikk og andre nedlatende dr*tt.

Ville likt og sett om dere var sånn i real life også, og ikke bare bak tastaturet.

Gjerne slett denne meldingen om "den bryter med retningslinjene deres", og utesteng meg gjerne også, men fy flate det var deilig å få dette ut, har lenge hatt lyst til det.

#HatersGonnaHate
Sist endret av cplpro; 1. oktober 2019 kl. 21:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan sei #hatersgonnahate så mykje du vli, men du har fortsatt ikkje forstått eit komma av kritikken. Det har ingenting med at eg forsøker å leike smart fordi eg er admin (det er eg forøvrig ikkje). Du kan avvise det som personangrep alt du vil.

Men du kunne valt å lytte til kritikken, og vurdere den seriøst. Det å få nye verktøy slengt i trynet, med beskjed om å finne ut av det er fort slikt du støyter på i arbeidslivet, når du vil jobbe med programmering. Stortsett er evna til å løyse problem viktigare for arbeidsgjevar enn at du kan eit gitt verktøy.

Det er ikkje eg som er jobbsøkande, for å sei det slik.
Sist endret av vidarlo; 1. oktober 2019 kl. 21:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.