Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4766
Jeg er i en situasjon hvor jeg bor i et utbygg til utleier, men ønsker fortsatt å kunne bruke vaporizer inne. Noen som har erfaring med dette, og hvor lang lukta sprer seg? Vil så klart blåse "røyken" ut vinduet for å minimere lukt. Bruker for tiden brunt i vaporizeren så vil tro det lukter litt mindre enn grønt. Safe å gjøre?
Folk som ikke røyker merker det ekstremt lett.

Gå inn på dassen og blås det ut vinduet der so spraye du parfyme etterpå.

Kan og legge til at nei ikke safe og gjøre.
Sist endret av Kuami; 31. august 2019 kl. 20:25. Grunn: Lagg til setning
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da jeg bodde på SIO sine hybler i Oslo brukte jeg en arizer solo omtrent daglig på rommet. I første omgang bodde jeg i kollektiv, hørte ingenting fra de jeg bodde med, men spørs om de hadde brydd seg nok til å si noe uansett. Neste tilfelle er da jeg hadde egen hybel med bad og kjøkken. Hørte heller ikke noe fra hverken naboer eller vaktmester, som forøvrig var innom minst to ganger for å hjelpe meg med komfyrvakten samt bytting av lås.

Om jeg forstår deg rett leier du altså privat og ikke via en studentsamskipnad? Isåfall avhenger det hele av om huseier blir å merke noe eller ikke. I verste fall er det vel å vente til det blir natt elns. Hvilken vape har du? Merker selv at vaporizere man tenner med lighter vs elektriske ofte lukter hakket mer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da jeg bodde på SIO sine hybler i Oslo brukte jeg en arizer solo omtrent daglig på rommet. I første omgang bodde jeg i kollektiv, hørte ingenting fra de jeg bodde med, men spørs om de hadde brydd seg nok til å si noe uansett. Neste tilfelle er da jeg hadde egen hybel med bad og kjøkken. Hørte heller ikke noe fra hverken naboer eller vaktmester, som forøvrig var innom minst to ganger for å hjelpe meg med komfyrvakten samt bytting av lås.

Om jeg forstår deg rett leier du altså privat og ikke via en studentsamskipnad? Isåfall avhenger det hele av om huseier blir å merke noe eller ikke. I verste fall er det vel å vente til det blir natt elns. Hvilken vape har du? Merker selv at vaporizere man tenner med lighter vs elektriske ofte lukter hakket mer.
Vis hele sitatet...
Har en Mighty og en DynaVap, hadde uansett ventet til det var sent og jeg kunne regne med at utleier sov. Skulle tro dynavapen burde være best ettersom der kan jeg blir ferdig på 4 trekk, mens med mighten blir det jo fort mange mer.
ville også brukt dynavapen. Hva om du bruker en sploof? Du kan kjøpe en ferdig eller lage selv.
Vil tro at det varierer veldig, men har ikke hatt noe problem med det selv hvertfall. Brukt vaporizern i hybelen min i snart 3 år uten problemer. Brukte en DaVinci Ascent de første to årene og en Healthy Rips Fierce det siste året.

Stresser med lukt av og til fremdeles men har ikke fått noen kommentar på det så regner med at jeg er good.
Noen vaporizere, spesielt sånne med store glassdeler lukter jo litt hvis de ikke er nyvasket og bare slenger rundt i stedet for å være i en tett beholder. Er stort sett det jeg har fått tilbakemeldinger på, men da må man jo være i samme rom for å merke det.

Når jeg ønsker å være veldig forsiktig bruker jeg sploof eller går en tur og lufter dynavapen. Ellers har det fungert bra å lufte godt hvis jeg bruker et eller annet til å tette døren ut til evt. felles gang.
Tenker kansje jeg kan kjøpe en rull maskeringsteip eller lignende og teipe dørkarmen slik at det blir tett, og bruke en vifte i vinduet for å sørge at all luft går ut. Kansje overkill med maskeringsteip, men røyker bare i helger så er ikke noe stress.
Er det så utrolig noia/stress, bak det heller ut i mat?

Kapsler feks. Kan du ha de stående på pulten for den del i et lite glass. Luktfritt. Gir ofte en litt tyngre og lengre rus.
Lukta og røyken forsvinner relativt fort, spørs litt på hvor mye det blåser ute men typ 5 minutter maks og det er umulig å merke at noen har røyket noe som helst.
Eventuelt kan du stå under kjøkkenvifta og blåse røyken opp der, gjerne i kombinasjon med matlaging.
Lurt å sjekke hvor lufta kommer ut først sånn at den ikke kommer ut rett ved soveromsvinduet til utleier eller lignende.


Personlig står jeg under kjøkkenvifta og røyker joint/bong. Tenner ett duftlys eller to slik at det som måtte spre seg av lukt innendørs i resten av leiligheten forsvinner/blir maskert.
"AirWick" har ett produkt som heter "Life Scents" som lukter veldig godt og fåes kjøpt på flere butikker.
Siste duftlyset av den typen jeg hadde luktet whipped cream, cupcakes og rasberry jam så leiligheten luktet som ett konditori.
+ når lyset er tomt så har du ett nytt drikkeglass.
Du kan fylle brødposer med utpusten. Da er det kun noe lukt fra selve pipa. Litt narkis, men super stealth.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har erfaring med lukt i nyere bygg mtp ventilasjonen? Her jeg bor er det ventiler for inn og ut over alt og filteret blir vel byttet årlig eller noe. Noen ekstra forsiktighetsregler jeg burde vite?
Sitat av Sam Vis innlegg
Noen som har erfaring med lukt i nyere bygg mtp ventilasjonen? Her jeg bor er det ventiler for inn og ut over alt og filteret blir vel byttet årlig eller noe. Noen ekstra forsiktighetsregler jeg burde vite?
Vis hele sitatet...
Moren min sitt hus har noe lignende. Er luft ventiler i taket i hvert rom. Anyway, når jeg bodde hjemme hos mor så gikk det greit å vape inne på rommet. Ingen i familien nevnte noe over ca. 2 år. Nå gjorde jeg det bare når alle hadde lagt seg da så er mulig at de ikke luktet noe fordi de sov.

Men varier nok fra sted til sted uansett.
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Moren min sitt hus har noe lignende. Er luft ventiler i taket i hvert rom. Anyway, når jeg bodde hjemme hos mor så gikk det greit å vape inne på rommet. Ingen i familien nevnte noe over ca. 2 år. Nå gjorde jeg det bare når alle hadde lagt seg da så er mulig at de ikke luktet noe fordi de sov.

Men varier nok fra sted til sted uansett.
Vis hele sitatet...

Sant nok, men takk for svar
Likta forsvinner fort, og minner ikke om cannabislult, mere popcorn vil jeg si. Dog ikke prøvd med bruning.

Uansett, hvis det ikke åpent igjennom leilighetene vil lukta aldri komme seg igjennom veggen. Kan ikke sammenlignes med tøyk.
Har en kammerat som begynte å "røyke" inne etter han fikk seg vape fordi han mente det ikke lukta så mye. Hele leiligheten hans stinker cannabis vær gang, men han lukter det ikke selv når han sitter i dampen. Mulig ikke lukta setter seg like godt i leiligheten som ved tradisjonell røyking, men at det lukter cannabis av vaping er det ingen tvil om!
Sist endret av Alge; 12. september 2019 kl. 02:58.
Sitat av Alge Vis innlegg
Har en kammerat som begynte å "røyke" inne etter han fikk seg vape fordi han mente det ikke lukta så mye. Hele leiligheten hans stinker cannabis vær gang, men han lukter det ikke selv når han sitter i dampen. Mulig ikke lukta setter seg like godt i leiligheten som ved tradisjonell røyking, men at det lukter cannabis av vaping er det ingen tvil om!
Vis hele sitatet...
Ja er dette som har bekymret meg. Jeg røyker veldig lite, men regelmessig. Kjøpte en liten vaporizer nettopp for mindre lukt og for å få mer ut av produktet.
Min erfaring hittil er, som nevnt over, mindre lukt og i tillegg litt annerledes lukt. Men lukt blir det jo uansett hva man røyker.

Det er veldig fint å få en pekepinn fra forskjellige meninger og erfaringer
Sist endret av Sam; 12. september 2019 kl. 12:29. Grunn: Skrivefeil, fikk jeg rettet alle? Lol
lag et lite kullfilter så bør du kunne eliminere all lukt om du blåser det inn i filteret.

et lite plastrør, et par kaffefiltre teipa fast på hver side og en pose aktivt kull fra europris som fyll i røret.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
lag et lite kullfilter
Vis hele sitatet...
HEPA filter til støvsugere og div. burde også funke.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
HEPA filter til støvsugere og div. burde også funke.
Vis hele sitatet...
lest litt på det nå, og tviler sterkt. HEPA skal være veldig effektivt for filtrering av partikler, men ikke lukt molekyler i følge wiki.
https://en.wikipedia.org/wiki/HEPA

det står også der at skal man fjerne lukt så må man bruke aktivt kullfilter, samme grunn som at folk som dyrker cannabis der lukta kan risikere dem så bruker de kullfilter.
Ingen ekspert på HEPA filter men har brukt en sploofy som har HEPA filter og den fungerte over all forventning.
Synes det er mye NOIA preg over samtalen her...

En skriver at det ikke er noe tvil at det er cannabis-vape som sørger for lukten i leiligheten til en kompis. Kan umulig ha noe med mengde, oppbevaring av det grønne uforsvarlig, dårlig lufting i leiligheten eller andre ting?

Et rom eller leilighet som er ventilert, og har en akseptabel utskiftning av luften per time, har ingen problemer med lukt fra cannabis vapes, innenfor normal bruk. Med normal bruk mener jeg noen lunde regelmessig vaping gjennom kvelden flere ganger i uken.

Vente til eier har lagt seg? Det er damp, som minner mer om popcorn, som noen sier.

Sunne vaner vedrørende luftutveksling, gode rutiner for oppbevaring av materiale samt videre rengjøring ukentlig av vaporizer sørger for at dette egentlig er en ikkesak.

Sitter du i et lukket hybelrom, uten noen mulighet for å "scrubbe" luften, eller gjennomtrekk/ventilasjon, så blir saken en helt annen, ganske fort. Men da ville jo bare det å oppbevare grønt være et problem i utgangspunktet.
For å lage en effektiv sploof som fjerner lukt kan man bruke aktivt kull. I ungdommen pleide jeg å kjøpe aktivt kull i tablettform på apoteket, knuse de til pulver, rulle i dopapir og lage en klassisk dorull sploof. Fjerner all lukt.
Kjøp en luftrenser.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Lukta og røyken forsvinner relativt fort, spørs litt på hvor mye det blåser ute men typ 5 minutter maks og det er umulig å merke at noen har røyket noe som helst.
Eventuelt kan du stå under kjøkkenvifta og blåse røyken opp der, gjerne i kombinasjon med matlaging.
Lurt å sjekke hvor lufta kommer ut først sånn at den ikke kommer ut rett ved soveromsvinduet til utleier eller lignende.


Personlig står jeg under kjøkkenvifta og røyker joint/bong. Tenner ett duftlys eller to slik at det som måtte spre seg av lukt innendørs i resten av leiligheten forsvinner/blir maskert.
"AirWick" har ett produkt som heter "Life Scents" som lukter veldig godt og fåes kjøpt på flere butikker.
Vis hele sitatet...
Siste duftlyset av den typen jeg hadde luktet whipped cream, konditori, cupcakes og rasberry jam så leiligheten luktet som ett konditori.
+ når lyset er tomt så har du ett nytt drikkeglass.

Det er viktig å vurdere virkningen av røyking på de rundt deg og respektere deres preferanser og bekymringer. Selv om det er sant at røyk og lukt kan forsvinne relativt raskt, kan det fortsatt være plagsomt for noen mennesker, spesielt hvis de har følsomhet eller allergi. Det er en god idé å finne et bestemt røykeområde eller diskutere røykeregler med utleier eller romkamerater.

Hvis du velger å røyke innendørs, kan bruk av en kjøkkenventil eller vifte bidra til å fjerne noe av røyken og lukten. Det er imidlertid avgjørende å sikre at røyken ikke kommer ut i nærheten av vinduer eller andre områder der den kan påvirke andre. Å ta hensyn til de rundt deg går langt i å opprettholde positive relasjoner og skape et komfortabelt bomiljø.

Når det gjelder bruk av duftlys eller luftfriskere, kan de bidra til å maskere lukten til en viss grad, men det er viktig å bruke dem ansvarlig og ikke stole på dem som den eneste løsningen. Åpne vinduer eller vurder å røyke utendørs når det er mulig for å minimere innvirkningen på innendørs luftkvalitet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vape i dusjen eller under kjøkkenvifta.
Når jeg fortsatt røkte så gjorde jeg det bare, uten å stresse over utleieren. Bong og j's, lagde edibles.

Brukte en liten mengde parfyme på døra og det var alt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vaper på rommet mitt hjemme. Bruker en Flowermate. Med litt tape på nøkkelhullet, en vifte og vinduet oppe, så merker ingen noe.
Anonym bruker
"Målløs Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vaper på rommet mitt hjemme. Bruker en Flowermate. Med litt tape på nøkkelhullet, en vifte og vinduet oppe, så merker ingen noe.
Vis hele sitatet...
Hadde også flowermate. Når jeg bodde hos bestemora mi vapa jeg inne på rommet mitt hver dag i ca. 2 mnd. Merka ingenting.

Bare ikke blæst noe sterkluktende greier på maks temperatur så går det bra.