Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3162
Håper på kjapt svar. Har et sammenbrudd fra helvete i skrivende stund, har så lyst til å ta livet mitt at jeg seriøst ikke aner hva det er som stopper meg og jeg griner meg snart ihjel tror jeg.. Er helt kaos. Har sobril liggende, men skal kjøre bil i mange timer i morgen. Hvor mange mg kan jeg ta uten at det vil gi noe effekt på bilkjøringen, og hvor sannsynlig er det at jeg kan bli stoppa i kontroll og faktisk testa for det her (vet det finnes sånne spyttprøver men aaaner ikke om purken bruker de)? Har ikke kjørt bil de nærmeste timene (12 timer etter f.eks) etter å ha tatt sobril før, trenger 25 mg ca for å roe hodet.
Sist endret av Mafakkaz; 17. august 2019 kl. 00:53.
Sobril (oksazepam) har 10-15 timer halveringstid og kan være livsfarlig å kjøre på både for deg og alle andre i trafikken og fotgjengere.

https://nhi.no/rettigheter-og-helset...medisintabell/

Kjipt å høre du har det så tungt i kveld! Jeg tror du vil bli veldig trøtt under lang biltur i morra, selv når sobrilen er ute. Så hadde droppa bilturen eller sobrilen om det er før kl 16 hvertfall. Har du en god venn du kan ringe å snakke med deg litt i kveld? Hvis ikke ring hjelpelinjen til Røde Kors eller Mental Helse. Du vil kjenne en lettelse av å ha ringt etter de første ti sekundene du gruer deg mest til! Viktig å få ting ut, og å få støtte i sånne stunder!
Sist endret av celtseus; 17. august 2019 kl. 01:19.
Limited edition
Moff's Avatar
Det er ikke ulovlig å kjøre bil etter å ha tatt Sobril. Du bør ikke ta mer enn 30mg, og du er selvsagt nødt til å vurdere din egen evne til å kjøre bil. Hvis du kjenner deg for trøtt skal du ikke kjøre. Du vet selv best om du kommer til å være våken nok i morgen.
Få noen andre til å kjøre eller ta toget
Sitat av Moff Vis innlegg
Det er ikke ulovlig å kjøre bil etter å ha tatt Sobril. Du bør ikke ta mer enn 30mg, og du er selvsagt nødt til å vurdere din egen evne til å kjøre bil. Hvis du kjenner deg for trøtt skal du ikke kjøre. Du vet selv best om du kommer til å være våken nok i morgen.
Vis hele sitatet...
Rett og feil. Varseltrekanten på pakka er veiledende, men både sykehusene og vegvesenet har gått ut med at sobril går inn under trafikkfarlige legemidler. Blir man tatt i kontroll på blodtest måles propillen over til promille og er man over tillatte promillenivåer kjører man ulovlig. Dosa er på 30mg så ts er innafor sånn sett, men det betyr ikke at det er forsvarlig eller trygt å kjøre for det.

Beroliggende medisiner påvirker sentralnervesystemet og dermed dine ferdigheter som sjåfør.

Copypaste
Trafikkfarlige legemidler
Mange legemidler kan føre til at man blir mindre kritisk, mindre årvåken og får lengre reaksjonstid. I tillegg kan legemidlene svekke en rekke andre ferdigheter som er viktige når man kjører bil eller fører et annet motorkjøretøy. Dette gjelder i særlig grad disse legemiddeltypene:

Sovemidler og beroligende midler som inneholder benzodiazepiner eller liknende stoffer. Eksempler er Vival, Sobril, Mogadon og Imovane. Man kan framdeles være påvirket morgenen etter inntak av sovemiddel.


https://oslo-universitetssykehus.no/...ige-legemidler
Sist endret av cowstore; 17. august 2019 kl. 03:30.
Jeg tok 20 mg bare, og det fungerte heldigvis. Er vell ca. 7-8 timer siden nå. Føler meg helt fin og normal, er noen timer til jeg skal kjøre enda så det går nok bra. Søkte på nettet før jeg tok de og jeg kan visst ta inntil 30 mg, men det er jo en relativ regel. Jeg selv føler meg som sagt bra nå og er ikke redd for å kjøre. Hadde aldri i verden kjørt om jeg f.eks følte meg påvirka, rusa, ikke i stand til å gjøre det. Er for glad i førekortet mitt til å tulle med slikt.. Tusen takk for svar dere
Går fint å kjøre i morgen med den dosen, men om du ikke har resept på pillene «gjelder ikke» den 30mg grensen om du blir stoppet av Politiet.
Jeg har fått beskjed om å ikke kjøre før det har gått 8 timer siden siste dose. Men du må også bruke fornuften, ikke kjøre om du ikke føler deg i form til det. Og som en annen her nevner, får du ikke lovlig fra lege har du ikke lov til å ha det i kroppen uansett.