Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5569
Anonym bruker
"Vennlig Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Opplever at det er vanskelig å få b preparater pga innrømmet en periode med rusmisbruk for 10 år siden. Eneste b preparater jeg har fått siste åra er cosylan ved lungebetennelse. Er i full jobb nå og livet på stell. Men har slitt med søvn og panikkangst. Skulle ønske jeg kunne ha noe liggende som jeg kunne ta en sjelden gang lovlig. Sovemedisin eller valium er utelukket pga min bakgrunn. Synes det er frustrerende. Jeg har jo mulighet til å skaffe alle rusmidler illegalt hvis jeg ønsker det, men ønsker ikke det. Kjipt at min fortid skal ødelegge så mye for meg. Føler meg dømt som narkoman på livstid. Jeg tenker på andre i samme situasjon. Kjøper man illegalt føler man seg dårlig og veien tilbake til rus er kort. Det er fult lovlig å dra på polet å drikke seg ihjel lovlig. Dette kunne man unngått om ikke leger var så rekstriktive på ting som funker og er mindre helseskadelig. Og da snakker jeg ikke om enormt benzobruk, det har jeg aldri hatt.

Står for ordenskyld på cipralex og gjort det i 10 år
Sist endret av Veggen; 12. juni 2019 kl. 23:30. Grunn: slo sammen innlegg
Anonym bruker
"Sammen Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter lang tids bruk av ssri selv, så har jeg kuttet det ut. Ble svært overrasket over at jeg plutselig begynte og le høyt av noe som var moro og fikk gåsehud av musikk jeg liker f.eks. Ssri legger jo en demper på humøret, på både godt og vondt er da min erfaring.
Nå er det helt sikkert legetime grunner til at du bruker de, men det er vel noe du kan ta opp med lege? For hvis du opplever panikk og angst så fungerer kanskje ikke cipralex som tenkt.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette kan, frem til vi får en mer medmenneskelig rusreform, fungere som en god advarsel til folk som er for ærlige med legen. Innrømmelse av misbruk utestenger deg effektivt fra angst- og smertedempende medikamenter til privat bruk i uoverskuelig fremtid. Du må omtrent stille opp på legevakta med utstikkende benbrudd for å få riktig hjelp pga. fordommer i systemet. Dét sagt så blir man fort satt i bås dersom man går på antidepressiva. Prøv å trappe det ned for å se om legen gir deg mer respekt som individ.
Tror dere det samme gjelder om man innrømmer misbruk av hasj?. Jeg vurderer å legge kortene på bordet angående misbruk av hasj og spørre fastlegen om henvisning til psykolog. Mistet også moren min i tidlig alder, så om det er dumt å innrømme hasjrøykingen kan det hende jeg dropper det og heller nevner det med at min mor døde i tidlig alder og at det har trigget angsten. I utgangspunktet er det nok det som er årsaken siden jeg begynte å merke angsten før jeg begynte med røykingen, men tror ikke at røykingen akkurat har hjulpet.
Sist endret av Nullmening; 13. juni 2019 kl. 00:41.
Kan fort ende opp med samme problem som trådstarter. Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å slutta selv, mens jeg har gått til psykolog. Hadde ikke det gått, hadde jeg vurdert å lagt kortene på bordet for lege/psykolog.
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Kan fort ende opp med samme problem som trådstarter. Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å slutta selv, mens jeg har gått til psykolog. Hadde ikke det gått, hadde jeg vurdert å lagt kortene på bordet for lege/psykolog.
Vis hele sitatet...
Jeg har vel sånn halvveis klart å slutte selv. De siste årene har det blitt kanskje 1-2 ganger i året. Gjerne på sommeren og rundt juletider. Før jeg trappet ned kraftig røyket jeg daglig. Startet å trappe ned med 1 gang i måneden, så ble det hver 3 mnd og hver 6 mnd. Nå er mitt mål å ta et helt år uten noen ting og forrige trekk var i slutten av januar en gang. Kjenner ikke noe sug og klarer fint å si nei hvis jeg får tilbudet. Fikk meg en god knekk etter mye hasjrøyking og i tillegg til at jeg begynte å ta en del MDMA. Var vel en periode på 4-5 mnd hvor jeg tok det 1 gang i mnd, og etter det stoppet jeg helt og har ikke rørt det på 3 år eller noe.

Det er vel ikke sånn at man får større rett på psykolog eller havner før i køen om man nevner misbruket av hasj heller?
Sist endret av Nullmening; 13. juni 2019 kl. 01:02.
Hvis du røyker så lite som du sier, så ser jeg ingen grunn til å fortelle lege. Du har behov for den hjelpen du trenger, uavhengig av fortida.
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Hvis du røyker så lite som du sier, så ser jeg ingen grunn til å fortelle lege. Du har behov for den hjelpen du trenger, uavhengig av fortida.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset. Jeg dropper å nevne det. Det med røykingen er jo ikke et problem for meg lenger, men hadde fått en tanke om at man kanskje fikk hjelp raskere om man nevnte det bare. Har heller ikke problemer med noen andre rusmidler, så det er ikke det i seg selv som gjør at jeg ønsker hjelp.

Det var bra jeg forhørte meg her først

Tror dere at det samme gjelder om man forteller det til en psykolog? Altså at de da noterer det ned, og at det kan få samme konsekvenser som det TS nevner.
Sist endret av Nullmening; 13. juni 2019 kl. 02:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nullmening Vis innlegg

Tror dere at det samme gjelder om man forteller det til en psykolog? Altså at de da noterer det ned, og at det kan få samme konsekvenser som det TS nevner.
Vis hele sitatet...
Ja, det samme gjelder for psykolog.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Etter lang tids bruk av ssri selv, så har jeg kuttet det ut. Ble svært overrasket over at jeg plutselig begynte og le høyt av noe som var moro og fikk gåsehud av musikk jeg liker f.eks. Ssri legger jo en demper på humøret, på både godt og vondt er da min erfaring.
Nå er det helt sikkert legetime grunner til at du bruker de, men det er vel noe du kan ta opp med lege? For hvis du opplever panikk og angst så fungerer kanskje ikke cipralex som tenkt.
Vis hele sitatet...
Nå er cipralex blant førstelinjebehandlingen for panikkangst, du burde være forsiktig med å gi råd om det du ikke vet noe om.

Restriksjonene settes fordi man vet av veien tilbake til rus er kort uansett om preparatene er gitt på lovlig vis eller anskaffet ulovlig.
Kjipt å sitte med legen forran deg og fortelle om hvilke stoff man har vært avhengige av , når sannheten er en helt annen. Hvis ikke man da skal konkludere med at noe som er prøvd ut, er noe man er avhengig av.

Skjønner hvor du kommer fra for jeg er i nøyaktig samme situasjon, og det er jævlig kjipt å miste rettighetene sine til forbigående lindring, enten det gjelder smerte, angst, søvn osv, spesiellt siden de nevnte kan sette arbeidsforhold og livssituasjon fullstendig på tværke om det er intenst nok. Sinnsykt at det ikke kan lages til en slags depot-ordning slik at man kan hente ut , si maks 2 stk på en dag, toppen 3 ganger i uken.

Har vært i prat med pasientombudet angående dette og der fortalte jeg 100% ærlig om hvordan jeg følte på det. Mangel på trygghet og mulighetene på svart marked, og alt det fører med seg osv.
Der var beskjeden krystallklar ; "selfølgelig har du rett på medesiner for forbigående plager, på lik linje med alle andre, ring meg hvis du står fast"

Jeg skal ringe dit nå og se hva som kan gjøres, alternativet man ender på er vel det illegale. Skal prøve å huske update senere
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var ærlig med legen for lenge siden ang. noe rusbruk(mdma en helg). Har ikke fått smertestillende én eneste gang, selv ved prolaps i ryggen. ugh skulle aldri vært ærlig, virker å være bannlyst fra alt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lana del Rave
AndraDay's Avatar
Det dummeste man gjør er å være ærlig til all helsepersonell som har opplysningsplikt framfor taushetsplikt. Det setter en sperre foran deg i all framtid når det gjelder rettigheter. Kunne jeg valgt på nytt, ser jeg at jeg aldri skulle sagt noe den gangen for 5 år siden.
Tråden har nå blitt bumped, så jeg benytter muligheten.

Som pasient har man ifølge loven rett til innsyn i egen journal. Hvordan kan man få lese hele journalen samlet fra alle behandlingsstedene man har vært på? Den digitale journalen er så ufullstendig og utdatert at det svir.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Tråden har nå blitt bumped, så jeg benytter muligheten.

Som pasient har man ifølge loven rett til innsyn i egen journal. Hvordan kan man få lese hele journalen samlet fra alle behandlingsstedene man har vært på? Den digitale journalen er så ufullstendig og utdatert at det svir.
Vis hele sitatet...
Du kan sende inn innsyn til ditt lokale sykehus og få all dokumentasjon tilsendt i posten. Har du vært f.eks. på sykehus i Kristiansand og Oslo, sender du henvendelse til begge steder.
Dere må finne dere andre leger. Jeg har en periode med rusbruk men jeg får fortsatt det jeg trenger.

Jeg har en medfødt søvnlidelse og står nå fast på vanedannende sovemedisin (var et stykke vei hit da, men har en flott fastlege som aldri har dømt meg pga tidligere historikk).
Slik jeg har erfart det så blir din legejournal værende hos dem gamle når du bytter lege med mindre du får den ettersendt selv.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Slik jeg har erfart det så blir din legejournal værende hos dem gamle når du bytter lege med mindre du får den ettersendt selv.
Vis hele sitatet...
Stemmer isje. Her har alle legene og psykologene mine sett at helsesøster på skolen sendte meg på Rus DPS. Høres jo alvorlig ut på papiret men handla om at eg var ballerusa på skolen 1 gang og innrømte eg hadde kjøpt noen piller og sopp og sa at livet var kjipt så eg kunne vært rusa hele tida om det var opp til meg. Lekte nok litt tøff. Det nærmer seg 20 år sida no og eg har isje hatt noe rusproblem utover den korte skoleutageringen og de hever brynet om jeg kommer i nød å spør om smertestillende eller sovepiller. Ble utsatt for overfall og blind vold og sleit enormt med søvn og nerver på nivå med psykose, var som legen trodde jeg jugde bare for å få piller. Får isje en dritt. Er isje bare å bytte lege mange ganger i liten bygd.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er vel kommet på bordet om og om igjen, at du bør aldri inrømme noe med mindre du ønsker hjelp til å bli fri og legge "ditt syndige liv" bak deg for godt.

Jeg har fortsatt til gode og lese en solskinnshistorie der en har en konstruktiv behjelpelig dialog med lege/rettsvesen om sitt forbruk, og ikke ønsker og slutte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Stemmer isje. Her har alle legene og psykologene mine sett at helsesøster på skolen sendte meg på Rus DPS. Høres jo alvorlig ut på papiret men handla om at eg var ballerusa på skolen 1 gang og innrømte eg hadde kjøpt noen piller og sopp og sa at livet var kjipt så eg kunne vært rusa hele tida om det var opp til meg. Lekte nok litt tøff. Det nærmer seg 20 år sida no og eg har isje hatt noe rusproblem utover den korte skoleutageringen og de hever brynet om jeg kommer i nød å spør om smertestillende eller sovepiller. Ble utsatt for overfall og blind vold og sleit enormt med søvn og nerver på nivå med psykose, var som legen trodde jeg jugde bare for å få piller. Får isje en dritt. Er isje bare å bytte lege mange ganger i liten bygd.
Vis hele sitatet...
Joda, det DrPerception skriver, det stemmer. Men man må til et annet fylke, for så å ikke gi tillatelse til overlevering av pasientjournal når de spør på det nye behandlingsstedet.
Så hvordan er reaksjonen ved det nye behandlingsstedet når man ikke ønsker å sende over journalen? Nå er jeg ikke lege, men jeg hadde nok antatt at en da prøver å skjule noe rusrelatert. Men det er selvfølgelig mulig at det finnes andre legitime grunner som jeg ikke kommer på.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sto akkurat frem med mye drikking til lege og psykolog, uten at jeg hadde problemer forsåvidt, hadde vært edru i månedsvis før en liten katastrofe der jeg sprakk og ting skjedde.
Uansett, er spent på fører kort og barnevern, postkassa har heldigvis vært tørr i straks to uker.
Kan holde dere oppdatert på den, men jeg la vekt på at jeg ikke hadde drukket på 8-9 måneder og hadde denne ene runden, så vi får se hva som kommer ut av det. Mister jeg kortet der jeg bor er det goodbye til veldig mye, både for meg og barn.

Ja, jeg er et dårlig menneske, men jeg er på vei ut av det.
"nervøs storskogmus"
Det kommer til og gå helt fint.
Legen og barnevernet bryr seg ganske lite om du er er/var alkoholiker. Så lenge du ikke snakket om noen ulovelige rusmidler, så får du beholde førerkort og barn
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da har jeg omsider fått kontakt med min kontaktperson i pasientombudet for å ta grep om denne problematikken.

Oppretter en egen tråd hvor alle er velkommen til å dele sin historie om problemer og konsekvenser, knytt til å fortelle om rus til helsenorge.

Folk har forskjellige forhåpninger med å gjøre dette, noen må det, andre uttaler seg frivillig, men altformange opplever livslange konsekvenser og angrer. Dette fører igjen til at andre vegrer seg. Her er det utallige scenarioer, men hovedpoenget er at systemet som det er nå er lite tilfredsstillende og i ytterste konsekvens farlig.
Trist og vite at jo mer man trenger hjelp til jo mer umyndigjør de deg.

Innrømmer man eks at man drikker på en mandag en gang, bruker valium som man får av kompiser og røyker ei bønne så sitter du igjen med inndratt førerkort/null medisiner evt innleggelse/dps.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg innrømmet selvmedisinering av cannabis ved en liten glipp da jeg skulle få sovemeds etter en heftig periode med søvnløshet. Den unge legen sa det var bra jeg sa ifra og presiserte bare at jeg overhodet ikke måtte blande det med medsa. dog hadde lappen min allerede strøket med fra før takket være 2dager derpå påstått promille pga. thc metabolitter etter en 0.3 delt på 3 så jeg hadde ikke så mye å tape på det uansett I guess.. Ble heldigvis ikke noe bot av onkel av den grunn.. noe som faktisk ikke ville ha forundret meg når de faktisk sendte meg i retten for stusslige 200mg hasj smuler ved en tidligere anledning
Anonym bruker
"Mulig Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som vet hvordan dette blir ?jeg ble tatt for kjøring i påvirket tilstand dagen derpå,slo ut på kokain å 0.4 promille.

Må nå vise til edrulighet 1 år fikk jeg brev om.
Hva skal jeg si til legen min?uten at jeg ender med rusmisbruk i journalen?Kan jeg bytte lege til et annet fylke når jeg er ferdig å starte på nytt?er 30 år å er kjedlig å måtte miste alt pga det.
Det er kanskje jeg som er tjukk i huet nå, men av og til lurer jeg på om folk på forumet her tror at «vanlige» folk får kasta benzo, opiater, sovepiller og lyrica etter seg i bøtter og spann? Jeg har selv rusmisbruk i journalen min, 5 år tilbake i tid, og jeg fikk Ritalin for ADHD uten problemer. Jeg forstår at ikke alle har samme møte med helsevesenet som jeg har hatt, og det finnes selvfølgelig leger der ute som virker å være i overkant firkanta, men jeg lurer litt på
hvordan folk spør etter hjelp her. Om du har trekt en visdomstann f.eks, så får man i de fleste tilfeller ibux og paracet, ikke oxycodone. Om du har sovet dårlig en ukes tid, så får du utskrevet vallargan eller circadin først, ikke imovane, stillnoct eller rivotril. Om du har en angstlidelse er ikke det første du får utskrevet benzodiasopiner, du blir antagelig henvist til psykolog. Det er det gode grunner til. Målet deres er å hjelpe folk uten å utsette noen for mer inngripen/potensiell skade enn nødvendig. De skal hjelpe, ikke sende noen hjem med piller som kan ende opp med å gjøre problemet jævlig mye større enn det var.

Det er heller ikke farlig å gå med søvnunderskudd en stund, joda, det er kjipt, du føler deg bra redusert. For de aller fleste ordner det seg uten piller, og alle har perioder i livet med mye trøkk og lite søvn. Jeg sier for ordens skyld at jeg ikke er for at folk med insomnia skal gå våkne i årevis fordi helsevesenet er tilbakeholdne med resepter. Greia er bare at med alle kjemikalier man tilfører kroppen er at de har drawbacks. Om man ikke hadde insomnia og fikk utskrevet stillnoct, så er det gode sjangser for at når man etter noen måneder skulle slutte, endte opp med insomnia.

Litt samme greia er det med angst og benzo også. Det tar ikke vekk årsaken til angsten, det lindrer bare symptomene. 15 år seinere, med høyere og høyere doseringer pga en stadig økende toleranse, psykisk avhengighet som konstant forteller deg at det er pillenes fortjeneste at du i det hele tatt kommer deg i butikken, og du av en eller annen årsak må slutte, da er det faen ikke mye moro.

Jeg skal dog være enig i at dette med førerkort og illegal-rus er forferdelig firkanta. At man blir fratatt det fordi man røyka en fjone for 14 dager siden, er så hinsides at jeg har ikke ord. Noe av problemet tror jeg er at helsevesenet ofte bare treffer de av oss som har slitt med rus, og dermed får ett ganske unyansert bilde. Psykolog-kollegaen deres som tar psykedelika 4 ganger i året med filosof-kompisen sin nevner det selvsagt ikke for dem, og legen som tar noen linjer coke en lørdagskveld gjør heller ikke det.

Jeg mener ikke å tråkke noen på tærne nå, eller å minimere noens opplevelse. Jeg er heller ikke dommer over noe som helst, så om søvnproblemene/smertene/angsten din er så ille at du trenger sterkere skyts, da skal du slippe å forsvare deg for meg Jeg skal ikke sitte her å fortelle noen at deres opplevelser ikke er slik de forklarer. Det veit ikke jeg, jeg savna bare noen nyanser her.
Helt riktig. Vi vil ha medisiner som vi kan ruse oss på. Fordi livet er tøft. Ække værre.