Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1386
som tittelen sier lurer jeg på hva akkurat du gjør før en reformat av windows.

Det er en stund siden jeg har reformatert. Så ser bare etter tips jeg ikke vet om i fht backup og tools.

f.eks. lager du backup av drivere ? hvilken software bruker du til det ? bruker du ninite for å legge inn essensielle apps osv
Sist endret av gulsot; 9. oktober 2017 kl. 00:35.
Jeg synest det beste er å ha driver CD til hovedkortet, men om det gjelder en laptop så har man ofte ikke det. Da kan det sikkert være fint å ha backup av drivere.
Spørsmålet er hva du bruker pc'n din til da. Jeg liker å ta bilde av instillinger her og der, spesielt i Nvidia kontroll panel, så er det mange programmer som er greit å vite om man trenger å laste ned.
Sitat av fjellape Vis innlegg
.
Spørsmålet er hva du bruker pc'n din til da.
Vis hele sitatet...
bruker som regel å gjøre slik som du gjør. har en liten mappe jeg oppdaterer når tanken streifer meg om å formatere. har drivere som windows ikke finner lastet ned i en mappe. ninite og annen software installs i en mappe. og bilder av settings til div. er i hovedsak gamer, men bruker pcen til alt mulig rart.
Sist endret av gulsot; 9. oktober 2017 kl. 01:14.
Tja, passer på at PCen ikke skrur seg av. Seriøst, vi lever ikke i 1996 lenger. Det er sånn ca ingen grunn til at du trenger noen "tiltak" før du reformaterer. Med mindre du driver med noe jævlig sære greier som krever noen spesielle drivere. Utenom dette fikser Windows alt.

(ser at du bruker Windows XP eller nyere)
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sist jeg reinstallerte satte jeg opp en liste over all programvare jeg brukte og hvor dataene lå.
Tidligere har jeg ofte kommet på at jeg hadde en programvare som jeg brukte til noe, men husker ikke hva den het.
Drivere følger ofte med Windows, men det er ofte bedre å hente fra produsenten, spesielt for grafikkort.
Selv gjør jeg ingen tiltak, bortsett fra å nappe ut alle hdd'ene jeg har. Det jeg bruker tar ikke all verdens tid å legge inn på nytt.

Hvis en kjøper ny maskin og skal legge inn alt på nytt for første gang er det da reformatering? Aldri brukt det ordet selv men formatering. Satt bare her og tenkte på hva reformatering egentlig var
Hovedsakelig en to stegs prosess.
  1. Backup av data
  2. Wipe harddisker

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Hvis en kjøper ny maskin og skal legge inn alt på nytt for første gang er det da reformatering? Aldri brukt det ordet selv men formatering. Satt bare her og tenkte på hva reformatering egentlig var
Vis hele sitatet...
Det korrekte begrepet er reinstallasjon av operativ system, [re]formatering betyr bare å sette opp et filsystem på en harddisk, det vil ikke være lagret noe data på harddisken etter en [re]formatering annet enn strukturen av filsystemet.
Om jeg skal reinstallere OS (Trengs kun ved bytte av hovedkort, alt annet kan fikses enklere) så tar jeg bare alt som ligger på CUsers\brukernavnetmitt\ og kopierer det til en passende lagringsplass. Da har man det aller meste. Chrome/IE/Edge sine passord kan ikke kopieres på den måten, men Firefox/Thunderbird fungerer det på.

Så er det å lage/oppdatere passordliste (hvis man ikke allerede har det) til alle programmer (steam, origin, skype, etc) samt å sjekke at man har en cd/usb med alt som trengs av drivere til å få maskinen fungerende.

Sikkert noe annet jeg også gjør, men det er ikke så ofte jeg gjør slikt lenger.

Når det kommer til det å faktisk gjøre det så kopler jeg ut alt av harddisker som jeg ikke vil at OS-filer skal legge seg på. Event tar jeg alle ut og setter i en ny.