Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3688
Jeg sliter så utrolig med og spille Thunderstruck på gitar..
Jeg får ikke til og holde meg i ett tempo når det kommer til picking, jeg blir så frustrert.
Er det noen metoder til hvordan holde plekter?
Hvor tykt plekter, mykt eller hardt?
Teknikk?
Hvordan holde hånden imens jeg da strummer på den ene strengen som brukes til å spille thunderstruck?
Tror kanskje en video vil være til bedre hjelp enn tekst når det gjelder det å lære seg gitarteknikker, f.eks. Thunderstruck Guitar Lesson, eller en av de andre opplæringsvideoene.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Tror kanskje en video vil være til bedre hjelp enn tekst når det gjelder det å lære seg gitarteknikker, f.eks. Thunderstruck Guitar Lesson, eller en av de andre opplæringsvideoene.
Vis hele sitatet...
Ja, det er disse videoene jeg har sett på.
Men jeg vet ikke om de bruker hard plekter hvordan de holder plekteret, eller hvor tykt plekteret er.
Så jeg lurer mest på hvordan får jeg til å strumme i samme tempo uten at "plekteret stopper for at jeg stakk plekter for langt inn" altså plekteret kræsjer i streng nummer 2 nedenfra om da stopper det opp.
Da starter hele helvete med "faen til drit gitar", altså banning å frustrasjon, hehe.
Vet ikke helt hva jeg kan si, men det gjelder altså bare å øve og øve.
Husker når jeg faen ikke klarte å spille noen ting, og hvor håpløst og frusterende det var. Nå kan jeg spille mye rart, og bruker mange forskjellige teknikker når jeg spiller ting.

Trikset er som sagt å øve nok, slik at du kommer over kneike og lærer deg å "kjenne" teknikkene du bruker. Jeg tror helt ærlig ikke det er plekterets tykkelse eller gitaren sin skyld, at du bommer og kommer borti feil strenger osv Det blir bedre etterhvert som du spiller, og muskelminne vil hjelpe fingrene å gjøre det mer og mer riktig.
Her er det altså bare å ikke gi opp, så skal du se at du plutselig merker forbedringer!
Øver du sakte nok? Hva er sakte nok tenker du kanskje nå. Sakte nok er så sakte at du klarer å spille gjennom det du øver på uten å spille feil. Bruk en metronom når du øver, feks B´Metronome på Android. Gjør du feil så senker du tempo. Helt til du spiller korrekt. Så kan du øke tempo noen få BPM per gang. Ikke fortsett å øke BPM før du mestrer ny BPM.

Husk når vi skal øve inn på gitar så er det viktig å øve inn korrekt. Raser du gjennom låten i et tempo som gjør at du spiller feil - ja da øver du jo på å spille feil. Og jo mer du øver på å spille feil jo flinkere blir du - til å spille feil.

Alt for mange sliter med å lære instrument uten tanke for tempo. Når du lærer nytt så er saktere bedre. Det du spiller skal huskes både av hjerne og muskel minne. Og da er det svært viktig at du har lært deg den korrekte måten å spille når du øver.
Sant det som sies ovenfor, det handler om å få inn picken i muskelminnet så du slår det 'naturlig' og da hjelper det veldig å ta det i et rolig tempo til du spiller det rent for så å øke etterhvert. For å hjelp med at plekteret 'kiler' seg i strengen kan du prøve å holde plektret lengre inn mellom tommel og pekefinger så mindre av det stikker ut. Mulig du vil flerre litt hud på pekefingeren i prosessen men det lærer du å unngå ved naturlige instinkter for å unngå smerte

Ellers er det teknikker som å kun bruke downstrokes eller veksle mellom å slå opp og ned. Kan være greit å fokusere på å holde armen i ro og bruke håndleddet mye.
På akkurat denne låten som ts spør om så tror jeg de bruker alternate picking, har sett endel spille låten med hammer-on og pull-off men det er ikke likt som på plata, der brukes alternate picking. En relativt grei låt å øve inn, det er ikke lange sprik eller noe spesielt vanskelig. Bare start i helt rolig tempo, om du så må justere metronomen til 40 BPM. Bare spill rolig og korrekt. Fokuser på ned/opp ned/opp picking. Du kan også dele opp. Feks øve 2 takter per dag.

Slå av alt som stjeler fokus, pc, tv, etc. Og øv inn de taktene du har bestemt deg for. Øk tempo forsiktig og gradvis. Når du ikke klarer fokusere tar du en pause eller stopper for dagen. Neste dag så starter du med å repetere gårsdagen 2 takter med økende tempo også øver du inn 2 nye takter. Da spiller du alle fire taktene, rolig tempo. Og øker etterhvert. Snart har du øvd inn hele låta.
Sist endret av frtoretang; 17. april 2016 kl. 20:50.