Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3964
Hei.

Jeg har en kollega fra Ghana som reiser til Ghana et par ganger i året. Vi snakket om Ghana i dag og jeg sa at jeg aldri hadde vært i Afrika men har kjempelyst til å reise dit. Han sa da at jeg kunne bli med han neste gang han reiser (får sikkert bo i huset hans...han er høvding...4 real) og han fortalte meg masse om landet.

Ghana er et stabilt land i Afrika, rikt på gull og nå relativt nylig oppdaget olje. Det er også meget bra for jordbruk. I tillegg er ikke turistnæringen så utbygd enda så det blir ikke noe horder av drita Engelskmenn eller ugh, Russere. (Eller Scandinavere for den saks skyld) selv om flere og flere får øynene opp for landet. Klimaet er behagelig. Jeg fikk høre at det er som regel 25+, uten at man fryser hvis en sky kommer forann sola. Det er 25 og det eneste man trenger å ha på seg er singlet og shorts(det er ikke så varmt som man ofte forbinder med Afrika). I tillegg er det løver, hyener, elefanter, gnuer, bavianer, flodhester, leoparder og pytonslanger der.

Geografien er også veldig variert. Noe fjell, skog, og store åpne sletter. Og ikke minst, kysten! Flyreisa koster ca 6000 kr for en 11 timers flytur. Jeg har KJEMPELYST til å dra til neste år, og kommer sikkert til å slå til.

Så, er det noen som har vært mye i Afrika? De forskjellige landene er uten tvil forskjellige fra hverandre med forskjellig kultur, men det hadde vært hyggelig å høre om erfaringer fra det store kontinent. Hvis noen har vært i Ghana så hadde det vært enda bedre.
Vel jeg har vært i øst afrika, og vil ikke akuratt si at det var noe spesielt fint. Strømmen gikk hele tiden, og husene så ut som møkk. Og dette var i hovedstaten.
ghana er et av de mer rike og velordnete landene i Afrika, vil sammenligne det med botswana. Har en kamerat som er derfra, og han anbefaler det på de sterkeste.
Ustabil nutjob
Flaskeposten's Avatar
Trådstarter
Sitat av Drue Vis innlegg
Vel jeg har vært i øst afrika, og vil ikke akuratt si at det var noe spesielt fint. Strømmen gikk hele tiden, og husene så ut som møkk. Og dette var i hovedstaten.
Vis hele sitatet...
Øst som i Marokko og den delen der?




Sitat av Fritenker Vis innlegg
ghana er et av de mer rike og velordnete landene i Afrika, vil sammenligne det med botswana. Har en kamerat som er derfra, og han anbefaler det på de sterkeste.
Vis hele sitatet...

Det er det som er inntrykket mitt
Jeg jobba i Namibia en periode. Folk var veldig hyggelige og gjestfrie. Landskapet var for det meste ørken (og det var svære sanddyner der). Jeg var på toppen av verdens største og det var tungt og varmt å gå oppover sanden
Såg plutselig en slange og firfirsle så lekte seg i sanden på toppen der.

På ørkenveiene sto det plutselig noen apekatter og kikka dumt på oss.
Maten var god og alt var billig. Alt fra antiloper, aligatorkjøtt til vanlig pizza De hadde verdens beste øl (winhoek lager) som jeg fortsatt savner. Kosta vel en 7 kr for en halvliter på hotellet.

Minuset var nattklubben i ghettoen som jeg forvilla meg inn i. Kjøpte jeg drink til ei søt jente så dro hun med hele klubben bort til meg og sa at nå måtte jeg kjøpe til de og fordi det var familien hennes. Det kosta meg vel totalt sett 200 kr. Hadde 5-6 jenter som ville ligge med meg mens andre skrek: dont do it...they have aids. Opplevelse det også med andre ord (Nei, jeg låg ikke med de).

Et bilde fra der jeg var: http://www.orusovo.com/guidebook/images/walvisbay.jpg
4 ting som skilte seg ut fra der: Havet vs. ørken og ghettoen vs. rik
Jeg har vært i øst afrika ett par ganger, og kan kun anbefale det. Aldri vært i Ghana men kun hørt positive ting om det. Jeg kjenner mange fra ghana og har kun positive ting og si om de som ett folkeslag.

Generelt å være på tur i afrikanske land er å bruke sunn fornuft. Hold seg vekk fra ghetto områder, pass på hvor du går når det er mørkt, ikke drikke vannet fra kranene, ikke spis frukt og grønt som ikke er bearbeidet (stekt/kokt), ta de nødvendige medisiner før du drar etc.

Ellers så nyt det, det er en fantastisk opplevelse og du vil få se natur og dyr på ett nært hold som man ikke kan forestille seg når man bor i norden.
Ustabil nutjob
Flaskeposten's Avatar
Trådstarter
Sitat av Liverbird Vis innlegg
4 ting som skilte seg ut fra der: Havet vs. ørken og ghettoen vs. rik
Vis hele sitatet...
Wow, så totalt forskjellig fra her!


Sitat av yasmin02 Vis innlegg
Jeg har vært i øst afrika ett par ganger, og kan kun anbefale det. Aldri vært i Ghana men kun hørt positive ting om det. Jeg kjenner mange fra ghana og har kun positive ting og si om de som ett folkeslag.

Generelt å være på tur i afrikanske land er å bruke sunn fornuft. Hold seg vekk fra ghetto områder, pass på hvor du går når det er mørkt, ikke drikke vannet fra kranene, ikke spis frukt og grønt som ikke er bearbeidet (stekt/kokt), ta de nødvendige medisiner før du drar etc.

Ellers så nyt det, det er en fantastisk opplevelse og du vil få se natur og dyr på ett nært hold som man ikke kan forestille seg når man bor i norden.
Vis hele sitatet...
Å havne i en ghetto eller få i seg noen seriøse tarmbakterier er skrekken. Men det finnes vel egne vaksiner hvis man skal til Afrika? Jo mer jeg leser her jo mer vil jeg dra.
Ghana er absolutt av de bedre landene i Afrika og reise i, men bærer ikke preg av og være "velorganisert", antaglig et godt steg etter deler av Botswana, Namibia og Sørafrika.
Jeg vil heller si at Ghana er spart for den værste korrupsjonen og kriminaliteten/lovløsheten som man kan finne i nabolandene. Med andre ord generelt trygt og ferdes!

Du kommer nok til å få et lite kultursjokk første gang, men livet er herlig i Ghana når man lærer det og kjenne....
Skal spise middag nå. Får se om jeg skriver litt mer senere.

Har bodd i Ghana store deler av de siste 3 årene.
Ustabil nutjob
Flaskeposten's Avatar
Trådstarter
Skriv mer etter middagen
Vel igjen, bruk sunn fornuft. Det vil redde deg fra mange situasjoner.
Nå kan jeg sammenligne afrika sør for sahahara med f.eks India og da er det luksus det du kommer til. Makan til forskjell i renslighet skal man lete lenge etter. På slutten av hver ferie så ble man meget sløv og tok mange sjangser, men jeg ble ikke syk. Da kan jeg sammenligne det med en tre ukers tur til india hvor 75 % av tiden ble brukt to do renning.

Jeg brukte mesteparten av tiden min til å utforske dyrelivet samt snorkling.. Er helt hooked på de landene jeg har vært i og planlegger selv å dra ned for å være der noen måneder til vinteren.
Ghana er også ett land som er "forholdsvis" velutviklet så jeg vil tro du vil få en kjempe opplevelse.
Ustabil nutjob
Flaskeposten's Avatar
Trådstarter
Jeg er sikker på at jeg kommer til å drømme at jeg reiser i natt! Det med sikkerhet er jeg egentlig ikke så nervøs over med tanke på at kollegaen min kommer til å styre alt sammen. Men, jeg har en tendens til å tro at det er problemer når det egentlig ikke er det. Feks så var jeg i Litauen for noen år tilbake, og da jeg var på barer i gamlebyen i Vilnius (anbefales) så synes jeg at halvparten av alle menn så ut som mafia. Dvs de over 40. (Folk på min egen alder var kjempe hyggelige)

Faktisk hadde jeg en run-in med en kar som ikke var helt god. Det var litt creepy.
Jeg har vært endel i Afrika til tross for min relativt unge alder. Har vært i Kenya, Marokko og Tanzania. Jeg elsker det, men tror det er viktig at man reiser dit med en viss ydmykhet i bakhodet. Det er mye fattigdom i Afrika (selvfølgelig ikke overalt) og enorme klasseforskjeller. Men også et stort kulturmangfold og et spennende kontinent. Ghana i forhold til Tanzania/Kenya er jeg derimot ikke sikker på. Faren min var på ferie der for et år siden, og han var passelig fornøyd og likte østsiden bedre.

Planlegger selv en ny tur til Afrika neste år! Det blir da Madagaskar! Det tror jeg er utrolig spennende og utrolig mange forskjellige kulturer. Lite turisme er det også

Det beste tipset jeg har på reisen er å leve så billig som mulig. Jeg har nemlig en teori om at jo billigere du lever, jo mer opplever du. Og det har hittil stemt for min del i hvertfall!
Ustabil nutjob
Flaskeposten's Avatar
Trådstarter
Hva slags drikkekultur er det i Afrikanske land (ikke muslimske åpenbart), noen som vet? Egentlig har jeg sluttet å drikke, men det hadde sikkert vært digg å ta seg en øl eller 5-6 når man slapper av i varmen på en strand. (Jeg har ikke tenkt til å være typisk nordmann+alkohol på ferie)
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Hva slags drikkekultur er det i Afrikanske land (ikke muslimske åpenbart), noen som vet? Egentlig har jeg sluttet å drikke, men det hadde sikkert vært digg å ta seg en øl eller 5-6 når man slapper av i varmen på en strand. (Jeg har ikke tenkt til å være typisk nordmann+alkohol på ferie)
Vis hele sitatet...
De drakk helt normalt i namibia i hvertfall. Øl på stranda, øl på nattklubbene og øl på spisestedene.