Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1919
Heisann
Fant ingen direkte tråder eller steder og skrive/Spørre så bare tar en randomly her.. har ett spm pga sliter som pokker, vet ikke hva jeg skal gjøre..

jeg har en hund som er 5-6 år gammel og sliter litt med formen(begynner smått og bli dårlig smått i hoftene osv,men det kommer å går),men ja.. jeg har hatt hun i 2-3 år nå, og før jeg hadde hun er det 2 andre som har hatt hun.. hun ble misshandlet osv, men hun er mye bedre nå sånn sett.. saken er

jeg har fått ett tilbud om å dra til Colombia i 1-2 år, for å gå på spanskskole og jobbe på barnehjem, men jeg er så redd for hva som vil skje med hunden min (tasha) når jeg er borte... om hun må avvlives, eller blir alvorlig syk når jeg er der nede og ikke får kommet hjem så blir jeg kjempe kjempe lei meg=(, har ikke papirer på henne, og hvis jeg takker ja til å reise til Colombia så reiser jeg om 2 mnd'er.. noen med råd?=(burde jeg dra eller være hjemme med hunden min?
Hva føler du selv?
Tenk på henne som et menneske, vill du lagt et mulig dødsykt menneske igjen hjemme fordi du skal reise bort?
Jeg hadde ikke klart å reise fra katten min Balder som er ni år, så skal jeg reise noen steder over lengre tid må han være med, dersom det er mulig.

Jeg syntes man har ett ansvar når man har dyr og har skaffet seg dem til å sørge for at de har det best mulig.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Hva føler du selv?
Vis hele sitatet...
jeg TRENGER virkelig og komme meg bort fra byen osv, har hatt 5-6 jæ... år med ting som har skjedd osv,men samtidig så får jeg tårer i øya med engang jeg tenker å reise bort fra hun pga redd hun vil glemme meg, eller hvis det skjer noe.
Har selv hund. Kjempefint at du faktisk tenker og vurderer. Mange ville bare kvittet seg med hunden. Har du familie som kan ta våre på henne?
-Rar på fulltid.
Sitat av kennavaro Vis innlegg
Heisann
Fant ingen direkte tråder eller steder og skrive/Spørre så bare tar en randomly her.. har ett spm pga sliter som pokker, vet ikke hva jeg skal gjøre..

jeg har en hund som er 5-6 år gammel og sliter litt med formen(begynner smått og bli dårlig smått i hoftene osv,men det kommer å går),men ja.. jeg har hatt hun i 2-3 år nå, og før jeg hadde hun er det 2 andre som har hatt hun.. hun ble misshandlet osv, men hun er mye bedre nå sånn sett.. saken er

jeg har fått ett tilbud om å dra til Colombia i 1-2 år, for å gå på spanskskole og jobbe på barnehjem, men jeg er så redd for hva som vil skje med hunden min (tasha) når jeg er borte... om hun må avvlives, eller blir alvorlig syk når jeg er der nede og ikke får kommet hjem så blir jeg kjempe kjempe lei meg=(, har ikke papirer på henne, og hvis jeg takker ja til å reise til Colombia så reiser jeg om 2 mnd'er.. noen med råd?=(burde jeg dra eller være hjemme med hunden min?
Vis hele sitatet...
KP, fordi du verdsetter hunden din så høyt!

Jeg kunne ikke hvert vekk fra min hun i 1-2 år.
Sitat av kennavaro Vis innlegg
jeg TRENGER virkelig og komme meg bort fra byen osv, har hatt 5-6 jæ... år med ting som har skjedd osv,men samtidig så får jeg tårer i øya med engang jeg tenker å reise bort fra hun pga redd hun vil glemme meg, eller hvis det skjer noe.
Vis hele sitatet...
En hund du har hatt i 6 år kommer aldri til å glemme deg
Sitat av Dasset Vis innlegg
Har selv hund. Kjempefint at du faktisk tenker og vurderer. Mange ville bare kvittet seg med hunden. Har du familie som kan ta våre på henne?
Vis hele sitatet...
hun kan bli boende hos mine foreldre,men om det skjer hun noe så kommer jeg aldri til å tilgi meg selv=/, og hun er min ALLER beste venn gjennom de 2-3 årene jeg har hatt hun, har utviklet og hvert gjennom så mye

Sitat av Sinken Vis innlegg
En hund du har hatt i 6 år kommer aldri til å glemme deg
Vis hele sitatet...
har bare hatt hun i 2-3 år =/,men har skapt et helt fantastisk forhold oss mellom med henhold til alt jeg/vi har hvert gjennom

Sitat av djrubber Vis innlegg
KP, fordi du verdsetter hunden din så høyt!

Jeg kunne ikke hvert vekk fra min hun i 1-2 år.
Vis hele sitatet...
takker!=) hunden min betyr ALT for meg=)^^
Setter du hunden din høyere enn deg selv og dine egne drømmer?

Hvor langt kommer du om du ikke følger drømmen?

Undersøk mulighetene for å ta den med deg. Det burde ikke være umulig.
Sist endret av Taurean; 5. august 2012 kl. 23:55.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Setter du hunden din høyere enn deg selv og dine egne drømmer?

Hvor langt kommer du om du ikke følger drømmen?
Vis hele sitatet...
Dette er jeg enig i, det blir dumt og sette trivselen til et dyr som har knyttet kontakt til deg fordi du gir den mat og omsorg foran din egen trivsel og dine egne drømmer.
Jeg ville nok ikke ha dratt. Har så stor respekt og kjærlighet til de firbeinte vennene mine at jeg ikke ville tenkt tanken. Nå er jo jeg heldig siden jeg bor hjemme med familie og mor og far er som oftest de som tar seg av hundene.

Hadde jeg vært i din situasjon og hadde et stort ønske om å dra så hadde jeg sjekket muligheter for at noen kunne passe den. Mange som avler hunder i haugevis til ingen grunn når hundrevis sitter innesperra i et bur på et shelter. Vil anbefale deg til å sjekke mulighetene. Kan noen passe på hunden mens du er borte? i så fall noen du kjenner eller et grundig research så du vet at hunden er de beste hender.

Resten er opp til deg. Tror hunden kommer til å savne deg og ja sier ikke dette for å gi deg mer split i avgjørelsen men hunder knytter sterke bånd. Den kan for eksempel oppleve et svært tomrom og ensomhet uansett om den blir godt passet på. Du som er "Alfa" du som leder an flokken i hunden sine øyner og ikke alle hunder takler like bra og bare få en ny eier.

Nevner igjen at det er din avgjørelse. Tror ikke det beste ville vært å ta med hunden da det er dyrt, kan oppstå ting der nede du heller ville vært foruten og det er mye stress for hunden.

Jeg ville rådet deg til å være hjemme men det er jo mitt syn som har et hjerte til dyra. Andre som ikke har noe forhold til dyr vil heller be deg om og dra. Men de som vet eller har erfaringer med dyr vet at hunder spesielt har en unik personlighet.

Lykke til! For Guds skyld gjør alt for Hundens beste :=)
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Dette er jeg enig i, det blir dumt og sette trivselen til et dyr som har knyttet kontakt til deg fordi du gir den mat og omsorg foran din egen trivsel og dine egne drømmer.
Vis hele sitatet...
Hvem er det som før hvem?
Sist endret av Taurean; 6. august 2012 kl. 00:52.
Sitat av 23732 Vis innlegg
Tenk på henne som et menneske, vill du lagt et mulig dødsykt menneske igjen hjemme fordi du skal reise bort?
Vis hele sitatet...
Det er snakk om en hund her, ikke et menneske. Og ja, det er forskjell.
Sitat av kennavaro Vis innlegg

har bare hatt hun i 2-3 år =/,men har skapt et helt fantastisk forhold oss mellom med henhold til alt jeg/vi har hvert gjennom



takker!=) hunden min betyr ALT for meg=)^^
Vis hele sitatet...
Hele familien reiste selv fra vår hund i 4 uker når vi dro til Thailiand for noen år siden, hunden din glemmer deg aldri

Den blir også overlykklig når dere møtes igjen etter reisen.
Det du kan gjøre er å gå til dyrelegen, spørre om en undersøkelse om hvordan formen er. Sier legen at den har fortsatt mange år igjen å leve, så setter du den hos foreldrene dine, hvis ikke så får du tenke deg om to tre ganger.
om hunden din begynner og slite med hoftene synes jeg du faktisk skal tenke på hunden, og betale dyrlegen for ei slik sprøyte som gjør slutt på dyrets plager, en hund som har det vondt kan fort bli en hund som kommer på statistikken over hunder som biter mennesker. har selv hatt en hund som var verden største kose dyr, og den fikk problem med en svulst som vokste fort og vips uten forvarsel så beit den "heldigvis" bare meg så jeg slapp og gå med skyldfølelse pga min kjære venn har biti noen helt uprovosert...

gi hunden en god avsluttning og sitt der til den ikke puster mer og dra til colombia, bare husk og pakke baggen selv når du skal hjem
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
om hunden din begynner og slite med hoftene synes jeg du faktisk skal tenke på hunden, og betale dyrlegen for ei slik sprøyte som gjør slutt på dyrets plager, en hund som har det vondt kan fort bli en hund som kommer på statistikken over hunder som biter mennesker. har selv hatt en hund som var verden største kose dyr, og den fikk problem med en svulst som vokste fort og vips uten forvarsel så beit den "heldigvis" bare meg så jeg slapp og gå med skyldfølelse pga min kjære venn har biti noen helt uprovosert...

gi hunden en god avsluttning og sitt der til den ikke puster mer og dra til colombia, bare husk og pakke baggen selv når du skal hjem
Vis hele sitatet...
syns det der var egentlig ganske dramatisk.. hvem er det som vil ta livet av et levende vesen for sin egen vilje? det er jo driit egoistisk, kan være ego til tider,men er ikke så ego og opptatt av meg selv, at jeg tar livet av hunden for å dra dit

Sitat av KultNick Vis innlegg
Det er snakk om en hund her, ikke et menneske. Og ja, det er forskjell.
Vis hele sitatet...
vesent forskjell... men ikke følelsesmessig
Jeg er selv hundeelsker og er omringet av hunder hele dagen lang, men hadde fortsatt klart å dratt. Klart det er skummelt å dra fra hunden din som har gått gjennom mye og er i dårlig form, men ta å sett den bort til dine foreldre/noen den kjenner godt i noen dager nå, og se hvordan det går. Går dette bra så blir vell dette ikke noe problem. Om hunden holder seg bra på grunn av din kjærlighet, eller om den holder seg bra på grunn av dens form, er vanskelig å si, men om du kunne vendt den til å bo hos f.eks dine foreldre nå litt føre du drar, så tror jeg det ville gått bra!
Du skal ha mange klapp på skuldra for at du tenker på hunden og ikke bare reiser fra den, for dette er som oftest et stort problem. Men ville du fått denne sjansen til å dra nedover igjen? Hvis ikke, ta sjansen, dette kommer til å gå fint
Over til noe annet, kunne vi fått ett bilde av hunden?
Sitat av kennavaro Vis innlegg
syns det der var egentlig ganske dramatisk.. hvem er det som vil ta livet av et levende vesen for sin egen vilje? det er jo driit egoistisk, kan være ego til tider,men er ikke så ego og opptatt av meg selv, at jeg tar livet av hunden for å dra dit
Vis hele sitatet...
Poenget var at hvis hunden har dårlige hofter kan den gå med smerter og bli enklerer provosert, da er det bedre å la den få slippe.

Hunden vår ble avlivet i fjord fordi noe røyk i hoften mens han var ute og løpte som normalt
Legg ut en annonse på finn, mange som kan tenkte seg å passe på hunder et par år.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Legg ut en annonse på finn, mange som kan tenkte seg å passe på hunder et par år.
Vis hele sitatet...
Ville heller satset på å få noen slektninger du vet kommer til å passe godt på han. Hvordan vet du at personen som ser annonsen er snill og flink annet en det han/hun sier?
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Legg ut en annonse på finn, mange som kan tenkte seg å passe på hunder et par år.
Vis hele sitatet...
Godt tenkt, men jeg ville aldri latt ukjente folk passe på bikkja mi. Man veit aldri hvordan de er med hunder.

Du trenger ikke bekymre deg for at bikkja di glemmer deg, det gjør den ikke. Beste rådet er vel som en lenger opp her sa, ta a med til dyrlegen og få en "tilstandsrapport", og hvis det ligger an til at hunden har flere gode år foran seg så er det jo bare å la dine foreldre el passe på den. Den bør forøvrig ha et fast hjem tiden du er borte, så ikke den blir sendt fra sted til sted annenhver måned. Ta med bikkja på besøk hos de som skal passe på den, gjerne litt hyppig de siste ukene før du reiser, så blir den vane med stedet.
Sist endret av Latechs; 6. august 2012 kl. 17:56.