Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4073
Går VG1 elektro og sitter og vurderer hvilket yrke jeg kan tenke meg å jobbe med fremover. Valget står i hovedsak mellom vanlig elektriker,energimontør eller heismontør. Kom gjerne med tips til yrker som du mener kunne passet meg(Trivsel,Inntekt og varierte arbeidsdager.

Energimontøryrket er det jeg har sett meg ut den siste tiden, men er veldig usikker. Angående energimontøryrket kunne jeg tenke meg å jobbe mye ute i master, men hvis det er slik at jeg må fryse ræva av meg hele vinteren er jo det minus i boka.

Planen er å velge el-energi til vg2 ettersom jeg synes automatisering virker veldig ensformig med alt for mange ledninger, og data og elektronikk blir alt for kjedelig etter min mening.

Energimontører kan tjene gode penger, men når du kan få nærmere 50 % i skatt så må jeg si det det frister langt mer med elektriker, som jeg synes virker som et
mye behageligere (mindre slitsomt, mindre reising) yrke, der har man også mulighet for å tjene noen kroner utenom skatten.
Sponset firmabil er jo også noe som frister.

Skulle jeg rangert er selvfølgelig trivsel viktigst, med inntekt som nummer to.
Varierte arbeidsoppgaver/dager er helt essensielt ettersom dette er et yrke jeg forhåpentligvis skal jobbe med resten av livet.

Vet det er veldig vanskelig å få jobb som heismontør, men karakterene er ihvertfall i orden(5 i snitt), og natt-arbeid er ikke noe problem.

Hadde et ønske om jobb på oljeplattform, men ser ut som automatisering-personell er det eneste de trenger, derfor er dette utelukket.
Kunne gjerne tenkt meg å jobbe turnus.


Hadde satt veldig pris på om noen med erfaring fra disse yrkene hadde noe de ville dele. Kom gjerne med innspill til andre yrker innen elektro.

Takk
Ang automatiker yrket, så kan jeg si til deg, at det å koble opp motorer, er ekstremt langt unna realiteten i arbeidslivet.

Jobber selv som automatiker nå, og har ennå ikke koblet opp en eneste motor i grunn. Men starter snart å jobbe med ventilasjon i større grad (og dermed også noen motorer).
Har også firmabil, så det er ikke noe som kun er dedikert til energimontører, men noe alle som jobber på prosjekt og/eller kjører service har innen elektro yrket.
Og det har til nå, vært fint få dager som har vært likt for min del. Utfordringer stortsett hver dag, og man lærer konstant nye ting.

Det fine med automatiker yrket, er at man ofte kjører på med service-jobb. Med andre ord fikser man bare ting som blir ødelagt. I all hovedsak på produksjonsfabrikker o.l.

Betalingen ligger på rundt 400 000 i årslønn, noe som er meget grett.
Har kun et innspill, vanlig huselektriker er det mest ensformige yrket du kan velge. Banke kabel, koble stikk-kontakter, lysbrytere og lysarmatur. Jobba som det i 3 måneder jeg aldri får tilbake. Lønna er jo helt grei da jeg hadde 390.000 som grunnlønn.
Har selv fagbrev gr.L og gr.S og jobbet som elektriker i 10 år. Har jobbet på nybygg, service hjemme hos folk.Og driver nå med montering av mobilstasjoner.
Begyner du som elektriker har du mange muligheter. Du blir ikke låst til å koble stikk hjemme hos fru hansen. Som er er noe av det værste jeg vet om.
Jeg startet i læra på byggeplass før jeg begynte å kjøre service hjemme til folk etter at jeg fikk gr.L fagbrevet. Gjore det i noen år før jeg begynte med svakstrøm og tok gr.s fagbrevet. Og nå har jeg kanskje den mest varierte jobben jeg kan få. Gjør alt fra å skru sammen masta, sette opp antenner, kobler batterianlegg osv.

Uansett hva du velger er du aldri låst til å kun drive med det. Du har grunnteorien inne og det er sjeldent noe problem å gå den ene eller andre veien seinere. Du trenger bare litt opplæring.
jeg har og fagbrev Gr. L, og gjør aldri det samme dag til dag... driver å renoverer boliger, arbeid på båter, fabrikker, husinstallasjon og nybygg. nye utfordringer hele tia. er også gode muligheter for videreutdanning, både med fagskole, installatør og ingeniør.
Sitat av Kjøttpeis Vis innlegg
Har kun et innspill, vanlig huselektriker er det mest ensformige yrket du kan velge. Banke kabel, koble stikk-kontakter, lysbrytere og lysarmatur. Jobba som det i 3 måneder jeg aldri får tilbake. Lønna er jo helt grei da jeg hadde 390.000 som grunnlønn.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvilket yrke du byttet til?


Sitat av Putas Vis innlegg
Har selv fagbrev gr.L og gr.S
Vis hele sitatet...
Hva menes med det?



Noen som vet om mulighetene til utdannelse som heismontør? Hørt det er veldig vanskelig å skaffe seg jobb, men hvis man har et snitt på 5, vil det da være mulig uten kontaker?
Jeg er telemontør, men angrer på at jeg ikke ble energimontør. Alt for mye tålmodighets-arbeid for min del på tele, med 400000 par som må kobles. Energimontører har 4 store ledere å koble.

Du bør jo tåle litt vær og vind som energimontør, men det er jo igrunn bare å kle seg riktig. Syns regn er værre enn vinterkulda. Man holder jo varmen så lenge man jobber.

Men si meg, hva mener du med at som energimontør må du betale 50% skatt, men ikke som elektriker? Tenker du på å jobbe svart? Energimontører tjener vel bare slik normalt godt, og betaler vanlig skatt (ca 30%?). Hvis du må betale 50% skatt, må du ha en god del overtid/tilleg. Og du betaler ikke 50% av hele årslønna di, bare det som er over x antall hundre tusen, husker ikke nøyaktig sum.
Jeg gikk elektro for å bli elektriker aswell, men endte opp på Flyfag. Er en god del man må følge med på, så hvis du ikke er glad i å følge med, så så går du el-energi. Jeg er veldig interesert i elektronikk, og skal gå avionikk neste år.

Lønna er også ganske god.
Hei!

Jeg gikk Vg1 grunnkurs elektro, så Vg2 El-Energi. Nå jobber jeg som lærling å angrer ikke ett sekund på det!

Jeg har en start lønn på 78,06 kr, noe som jeg syntes er helt greit.
Jeg er nå på tre blokker, som jeg skal være de 6 neste mnd.

Bare på disse 2 mnd, så har jeg laget kabel-bro, lagt stigerledning til alle 30 lelighetene (90 16mm stigeledninger + brann, port telefon, fibernett / tv kabel (koaks). Rørsetter leligheter å går rundt å kobler.

Jeg angrer ikke på dette. Jeg har et konge miljø på arbeidsplassen, å det er masse variert.
Jeg hadde et snitt på 4,5 å 0 dager i fravær, så jeg fikk tilbudt læreplass 3 plasser! Jeg valgte et stort firma å angrer litt, men jaja. Velg de små, fordi da kjenner du alle (30??40???) personene. Jeg har da 800 i mitt firma, så klarer ikke å holde kontroll på de

Masse variasjon i arbeidet, å liker det!
Skal du bli heismontør, må du vell ha 5 i snitt + at du må nesten kjenne noen som klarer å få deg inn der.

Var bare det jeg ville si!
Sist endret av IphoneFreak; 27. oktober 2011 kl. 17:25.
Fly er tingen. Svakstrøm, sterkstrøm, hydraulik, trykkluft, aircondition, platearbeid, salmaker, skiftarbeide, og øking i antall fly i verden. Rimelig bra lønn. Noe reising. Inkl. skift omlag 700000,-
Sitat av Ella Vis innlegg
Fly er tingen. Svakstrøm, sterkstrøm, hydraulik, trykkluft, aircondition, platearbeid, salmaker, skiftarbeide, og øking i antall fly i verden. Rimelig bra lønn. Noe reising. Inkl. skift omlag 700000,-
Vis hele sitatet...
Hvilket yrke dekker alle disse områdene?
Sitat av Dani87 Vis innlegg
Hvilket yrke dekker alle disse områdene?
Vis hele sitatet...
Flyfag, man kan jobbe så og si hvor som helst etterpå. Går VG2 flyfag nå. Veldig krevende fag tho, ikke bare sitt på ræva som med andre linjer.
Sitat av Ella Vis innlegg
Noe reising. Inkl. skift omlag 700000,-
Vis hele sitatet...
Hvor i verden tjener du 700k i året som flymekaniker...? Skrur du romferger da eller?

-No offence, syntes det bare var en tanke mer en det jeg pleier å høre.




Fant dette kjapt på Utdanning.no :
- Som mekaniker ligger årslønna på 300-400.000 kroner. Som tekniker går den fra 400.000 kroner og oppover, avhengig av hvor lenge man har vært sertifisert, samt hvor mange sertifikat og kurs man har. Snittet på flyteknikere ligger nok på 500-600.000 kroner i året.
Sitat av Blapblap Vis innlegg
Hvor i verden tjener du 700k i året som flymekaniker...? Skrur du romferger da eller?

-No offence, syntes det bare var en tanke mer en det jeg pleier å høre.




Fant dette kjapt på Utdanning.no :
- Som mekaniker ligger årslønna på 300-400.000 kroner. Som tekniker går den fra 400.000 kroner og oppover, avhengig av hvor lenge man har vært sertifisert, samt hvor mange sertifikat og kurs man har. Snittet på flyteknikere ligger nok på 500-600.000 kroner i året.
Vis hele sitatet...
Så kommer søndager, overtid, og så videre.
Vet ikke hvordan det er med flymekanikere og timeplan. Men skal du tjene 3-400k i overtid skal du faen meg jobbe ræva av deg. (?)
Sitat av Blapblap Vis innlegg
Vet ikke hvordan det er med flymekanikere og timeplan. Men skal du tjene 3-400k i overtid skal du faen meg jobbe ræva av deg. (?)
Vis hele sitatet...
Matte, what is this?

200k i overtid som flymekaniker? Null stress. Med tanke på søndager, heftig overhaling av motorer kan gjerne ta hele kvelden.
Ok....

Hvis vi tar utgangspunkt i 270 arbeidsdager i året, og en arbeidsdag fra 8-16:00 (derav 7,5 timer du får lønn for pr. dag)

Da har vi 2025 timer på ett år, si du har en lønn på 450k (før skatt) så har du en timelønn på 222 kr.
Jeg har ingen anelse om dere får 100% på fredag etter klokken 3 -> Mandag klokken 8:00 (eller når dere begynner på jobb)

Ta utgangspunkt at du jobber søndag 10 timer å tjener 100%, da vil du ha 444 kr timen. For å ha tjent opp de resterende 250-> 300k må du jobbe : 563-> 675 timer som tilsvarer 56-> 67 søndager i året hvor du jobber 10 timer.
(Ja jeg vet det ikke er mer en 50-> 51 av de i året. Bare for å bevise et poeng)
Skal du tjene 700k må du jobbe 2025 timer + 563 timer.

Ergo. du må jobbe ræva av deg. Dette eksempelet er lagt til rette for OPTIMALE forhold, hvor du jobber bare søndag med 100% overtid HVER GANG. Noe som er ekstremt urealistisk. Lykke til.