Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2929
Flere medier skriver i disse dager om en fil som kan se hvor iphonen din har vært:
Skjult Iphone-fil overvåker deg og Skjult fil skaper storm mot Apple

Her er programmet som kan se hvor du har vært: http://petewarden.github.com/iPhoneTracker/

Informasjonen om hvor du har vært finner man enkelt ved hjelp av et python script og leses av med firefox plugin for lesing av SQLite database filer...
Hvordan man gjør dette står under "How can I examine the data without running the application?" på nettsiden.
Man har hittill ikke funnet beviser for at denne informasjonen blir sendt videre til apple eller andre steder.

Hvor er denne informasjonen lagret på telefonen?
Har prøvd SSH på telefonen med cyberduck, med "show hidden files" skrudd på, men finner ingen filer i /Library/Caches som er filbanen til den skjulte filen i backup fila på maskinen.

Til slutt, hva er farene med denne informasjonen bortsett fra paranoide partnere som vil se hvor du har vært?
Det er vel ikke så mange farer, men jeg liker ikke tanken på det, og jeg har iphone. Den eneste faren jeg kan tenke meg til, er vel det at informasjonen kan brukes til å kriminalisere deg. "Ja, vi ser at du befant deg i området når mannen ble ranet og banket opp av en maskert mann". Veldig vagt riktignok, men har jo hørt om skrekktilfeller hvor personer har blitt uskyldig straffedømt med lite eller ingen bevis. Håper apple får seg en skikkelig class action som svir godt. De har drevet med alt for mye mygens bussines, f.eks lage programmvareoppdateringer som gjør eldre iphoner treigere så flere skal kjøpe 4ern - helt på trynet!
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
[EDIT:] ser nå at det har blitt lansert en app på cydia som kontinuerlig sletter denne dataen fra telefonen din.

Worried About iPhone Tracking? Jailbreak Utility Untrackerd Will Fix That For You (posta 4 timer siden =P )

Les informasjonen om appen på thebigboss repository: untrackerd 0.1

Fant forresten ut hvor denne fila er lagret:

Første jeg gjorde når jeg fikk android telefon var å be google tracke meg med alle mulige hjelpemidler for å loggføre hvor jeg er til en hver tid. Dette kan deles med venner på latitude, og google kan gi meg anbefalinger og rettledet reklame basert på min geografiske posisjon. Genialt!

Så, hvis denne informasjonen faktisk sendes til apple er det helt sikkert med med hensyn på markedsføring. Ikke noe farlig, med andre ord.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
(var/root/Library/Caches/locationd)

Og her ser du fila åpnet med SQLite Manager 0.7.1



Nå mangler man bare et virus som kan sendes til en iPhone, og sende informasjonen i consolidated.db via 3G til en skummel stalker... ;D

Goodbye privacy...
Sist endret av Turbolego; 21. april 2011 kl. 14:06.
Og hvis dere vil klippe og lime istede...

Kode

# find /var/root/Library/Caches/locationd -iname consolidated.db
/var/root/Library/Caches/locationd/consolidated.db
Jeg har forresten kun 1 post i den tabellen, og LATLONG koordinatene er 0 og 0

Ooops, WifiLocation, derimot er pip-full.

F eks: 52.30835759, 4.76545149
Denne fila blir jo overført når man synkroniserer med iTunes, og siden iTunes stadig vekk kjører krypterte tilkoblinger mot Apples servere er det ikke utenkelig at de sitter på den informasjonen. Hva Apple skal med dataene er derimot det interessante spørsmålet her. Er vel ikke verre enn å symlinke /dev/null til filnavnet om man vil slippe unna.

Kode

sudo ln -s /dev/null /var/root/Library/Caches/locationd/consolidated.db
Det beste hadde kanskje vært å lage et script som la inn tilfeldige verdier på LATLONG og timestamp( da spesielt tilbake i tid, eller kanskje litt i framtida )?
For så å vente spent på hvordan Apple ville publisert oppdagelsen i media...
Sist endret av fxxked; 21. april 2011 kl. 16:40.
Flott... som om jeg ikke var paranoid fra før av.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Og her ser du fila åpnet med <<her var det et bilde>> SQLite Manager 0.7.1
Vis hele sitatet...
Da er det vel bare å lage KML? evt consolidated.db via sqllite til kml xslt...
Sist endret av fxxked; 21. april 2011 kl. 16:43.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av fxxked Vis innlegg

Kode

sudo ln -s /dev/null /var/root/Library/Caches/locationd/consolidated.db
Det beste hadde kanskje vært å lage et script som la inn tilfeldige verdier på LATLONG? Og så sjekket hvordan Apple ville reagert etter en stund.
Vis hele sitatet...
Tviler på at apple reagerer dersom bare en gruppe nerder gjør dette...
Dersom man lanserer et spill ellerno' på AppStore som gjør dette i bakgrunnen derimot, kan det bli reaksjoner...

"Steve... we have a problem..."
"Go on...?"
"According to our location data, everyone who has downloaded Angry Birds 3 is now located on the north pole..."
"FFFFFFFFUUUUU"
TurboLego -> Hvor mange poster har du i WifiLocation tabellen? Hos meg er der litt over 3000.
Sist endret av fxxked; 21. april 2011 kl. 16:48.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av fxxked Vis innlegg
TurboLego -> Hvor mange poster har du i WifiLocation tabellen? Hos meg er der litt over 3000.
Vis hele sitatet...
Jeg har 4353 stykk...
Denne telefonen er fra Januar, og forrige iPhonene mine var versjon 1, og de har vel ikke den fila?

Kanskje en slik kan være aktuell?

http://code.google.com/intl/no-NO/ap...tut.html#paths
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av fxxked Vis innlegg
Denne telefonen er fra Januar, og forrige iPhonene mine var versjon 1, og de har vel ikke den fila?

Kanskje en slik kan være aktuell?

http://code.google.com/intl/no-NO/ap...tut.html#paths
Vis hele sitatet...
Hvordan tolker jeg disse timestamps'a?

324489260.120034
308960676.892576

Hvordan kan jeg beregne hvor mange år det er i mellom disse?
Det er NSDate()

Har du XCode installert?

Jeg har lånt bort Cocoaboka mi, men det som er før . er nok sekunder fra en dato, men det er ikke 1. Jan 1970 som i unixtimestamp.
For om jeg prøver så ser datoene mine ut som en eller annen gang på 80-tallet, kanskje det er fra 1. jan 2000?

Fant en lenke her: http://stackoverflow.com/questions/2...amp-iphone-sdk
Sist endret av fxxked; 21. april 2011 kl. 17:19.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av fxxked Vis innlegg
Det er NSDate()

Har du XCode installert?

Jeg har lånt bort Cocoaboka mi, men det som er før . er nok sekunder fra en dato, men det er ikke 1. Jan 1970 som i unixtimestamp.
For om jeg prøver så ser datoene mine ut som en eller annen gang på 80-tallet, kanskje det er fra 1. jan 2000?

Fant en lenke her: http://stackoverflow.com/questions/2...amp-iphone-sdk
Vis hele sitatet...
Fant en enkel konverter her: http://blog.paddlefish.net/?page_id=90

De to timestamps'a marker det første timestamp'et og det siste.
Telefonen min har da lagret data fra 2010/10/16 til 2011/04/14 eller 180 dager...
Hmm, da har jeg laget KML filer av dataene, mye av det stemmer, men det er også mye mangelfult.

Også er der en del som er feil, jeg har ikke beveget meg opp og ned samtlige landingsstriper og taksebaner på Schipol.

Konklusjon, dårlig sporadisk overvåkning, der er steder jeg har vært over flere døgn som ikke er med.
Sist endret av fxxked; 21. april 2011 kl. 17:58.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har 1445 records
Laget et php script for å lage en KML fil av databasen:

Kode

<?Php

class MyDB extends SQLite3
{
    function __construct()
    {
        $this->open('/home/comics/consolidated.db');
    }
}

$db = new MyDB();


$result = $db->query('SELECT * FROM CellLocation'); //LIMIT 0,200

echo '<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<kml xmlns="http://www.opengis.net/kml/2.2">
<Document>'."\n";


while($position=$result->fetchArray())
{
	
	if ($position['Longitude']!=0)
		echo '<Placemark><Point><coordinates>'.$position['Longitude'].','.$position['Latitude'].'</coordinates></Point></Placemark>'."\n";

}
echo "\n</Document>\n</kml>";
?>
På windows er backupen lagret under %AppData%\Apple Computer\MobileSync\Backup
Sist endret av datagutten; 21. april 2011 kl. 20:00.