Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 969
Jeg har et keyboard/el-piano som bruker XGlite. Når jeg hører på band, bruker de ofte keyboard. Det lager en spesiell lyd. Noe violin-aktig, bare mer orkester. Vet ikke helt hv ordan jeg skal forklare det. Det skal kanskje etterligne strings. Hva heter denne lyden? Er det "String Ensemble"? Høres ganske likt ut som det, men her ikke helt det samme. Hva heter lyden?
Når jeg kaster en stein så treffer den en annen stein, hvilke steiner var det ?

Hvilket band ?

Du må nok utdype mer ...
Jeg forstår godt hva du mener, men jeg vet ikke hva det heter. Lurer litt på det samme selv. Du mener sånn som på f.eks starten av Tiesto - Theme from Norefjell ikke sant?
Trådstarter
Jeg skal utdype meg litt mer: Jeg hører på et band. jeg hører trommer, gitar, vokalist, og keyboard. Hvilken lyd lager keyboardet? Hva heter lyden?

jørgs: Jeg har ikke hørt Tiesto. Får ikke lastet ned den heller. Men hvis du hører Casting Crowns - While You Were Sleeping, hører du en slags susing i begynnelsen av sangen, sammen med pianoet. Hva heter den lyden er altså spørsmålet...fortsatt
Sitat av tekken20
Men hvis du hører Casting Crowns - While You Were Sleeping, hører du en slags susing i begynnelsen av sangen, sammen med pianoet. Hva heter den lyden er altså spørsmålet...fortsatt
Vis hele sitatet...
Den lyden du hører i begynnelsen av låta er ikke noe annet enn en vanlig synth-pad.
Hva akkurat denne paden heter er umulig å si. Finnes tusenvis som høres mer eller mindre like ut.
tekken20, hvis du tenker deg litt om så vet du at det finnes _veldig_ mange forskjellige lyder på et keyboard. Så hvordan i alle dager skal vi vite hvilken lyd du er ute etter?
Det er det samme som å spørre hvilken lyd en gitar lager?
På keyboardet mitt kan jeg legge sammen flere effekter.. Fløyte, fiolin og mange andre strykeinstrumenter høres veldig orkesteraktig ut hvertfall.. Hvis du hører på finsk rock som nightwish eller sonata arctica, hører du at de er flinke til å bruke keyboard/synth med den lyden jeg tror du mener..
Trådstarter
Sitat av error
tekken20, hvis du tenker deg litt om så vet du at det finnes _veldig_ mange forskjellige lyder på et keyboard. Så hvordan i alle dager skal vi vite hvilken lyd du er ute etter?
Det er det samme som å spørre hvilken lyd en gitar lager?
Vis hele sitatet...
Ja. Det finnes mange lyder på et keyboard. Jeg har prøvd å forklare hvordan den høres ut. Jeg har til og med kommet med en sang som eksempel. Hvorfor komme med en slik kommentar? Hvis du ikke finner ut av det, viser det enten at du ikke gidder, og det er helt greit, eller at du ikke har peiling. Grunnen til at jeg spør er ihvertfall at jeg har ikke peiling..
error kommenterer måten du spør på, delvis for å påpeke dine mangler og le,
delvis for å få deg til å formulere spørsmålene dine bedre i framtiden.
Sist endret av miles; 8. mai 2007 kl. 15:55. Grunn: error, ikke Error
Sitat av tekken20
Ja. Det finnes mange lyder på et keyboard. Jeg har prøvd å forklare hvordan den høres ut. Jeg har til og med kommet med en sang som eksempel. Hvorfor komme med en slik kommentar? Hvis du ikke finner ut av det, viser det enten at du ikke gidder, og det er helt greit, eller at du ikke har peiling. Grunnen til at jeg spør er ihvertfall at jeg har ikke peiling..
Vis hele sitatet...
hvis du leste posten min, ville du sett at jeg har hørt på låta du brukte som eksempel. Og jeg gjentar: Denne lyden er kun en vanlig synthpad! Akkurat denne paden skiller seg ikke en dritt fra andre synthpader. Høres ut som det er lagt et cutoff-filter på lyden, så den høres dempet og "myk" ut.
Trådstarter
Ah. Unnskyld. Fikk ikke med meg alt- Hadde det litt travelt her. En vanlig synthpad med filter. Det høres rimelig greit ut. Syntes at det ble for "mykt" til å være en helt vanlig snthpad, men filteret forklarer vel saken. Takk