Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1246
Ville du veddet imot at to karer sa at du ville vært død i morgen?

Helt sikkert! Paul og Peter kaller spillet “Funny Games” i filmen med samme navn av Michael Haneke fra 1997.

Regi: Michael Haneke
Kategori: Drama/Thriller
Prod.år: 1997
Prod.land: Østerrike
Varighet: 108 min


Filmen Funny Games handler om en familie på tre (sønn, far og mor) som skal til feriestedet sitt. Et landssted langt fra folk og fe. Et sted de kan slappe av og ha en fin fritid.

Uheldigvis for familien stikker altså to karer innom en dag, Paul og Peter. De gjør altså dette brutale veddemålet nevt i første linje med familien. Det er dette hele filmen handler om, hvordan Paul og Peter terroriserer den lille familien. Hvordan de klarer å ta livet av hele familien en etter en.


Spoiler:

Filmen handler om vold, men du ser svært lite vold i filmen. Det er derimot en haug med psykisk vold som blir pepret mot deg og familien fra alle kanter. Plutselig ser du at faren i familien halter og sitter skadet på en stol.


Ettertid:
Du har helt sikkert ikke sett noe slik film før. Mange har følt seg ille når de ser filmen. Du VET at det skjer noe med familien, at de blir slått og drept, men du ser det ikke. Og det plager vettet av de fleste under filmen, og i ettertid.

Denne filmen anbefales for alle, selv de sære. Den er ekkel.





Andmeldelser & co:
http://www.imdb.com/title/tt0119167/
http://www.filmlisten.no/cgi-bin/visfilm.cgi?id=107

Fin kommentar:
Sitat av filmlisten.no
Et knytteneveslag i magen som får Natural Born Killers til å likne en øvelse i sirkus for amatører.

En filmopplevelse jeg aldri vil glemme, av det stygge, grusomme slaget.

En av de mest ubehagelige filmopplevelsene jeg har hatt i mitt liv (og gudene vet hvor mange tusen filmer jeg har sett), og det ER faktisk en kunst å klare å gjøre et filmpublikum ubehagelig. Særlig når man i tillegg klarer det uten at vi knapt ser et snev av blod eller vold på lerretet og det meste foregår utenfor bildet!

Bør derimot ikke sees av filmtittere med mentaliteten til en fireåring, ikke pga temaet men fordi de sikkert ikke kommer til å se noe som helst verdi i filmen. Servér dem i steden noe hjernedødt som NATURAL BORN KILLERS så kan de sitte der og si "huhu... huhu..." og leke Beavis og Butt-Head.
Vis hele sitatet...
Enig. En svært sterk film. Husker den gjorde skikkelig inntrykk på meg da jeg så den første gang. Anbefales.
Den er GRUSOM, jeg har sett den. Synes den ikke var bra, bare GRUSOM.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Sitat av torsken
Den er GRUSOM, jeg har sett den. Synes den ikke var bra, bare GRUSOM.
Vis hele sitatet...
Den er da ikke grusom. Ikke noe blod
Sist endret av esl; 3. mai 2007 kl. 19:25.
Høres spennede ut, skal prøve å få sett den i nermeste framtid!
Nå så jeg filmen ca 1 år etter at den kom ut. Og jeg må innrømme at jeg var skikkelig imponert. Mente selv at denne filmen var bedre enn Natural Born Killers, Pulp Fiction og Man Bites Dog, men det var den gang.
Så den igjen for litt over et halvt år siden, men denne gangen med et litt mer kritisk blikk; og la oss være ærlig den er ikke så bra. Den er anderledes og sjokkfaktoren er stor. Jeg skulle, i likhet med Veiviseren, ønske at jeg aldri så den igjen og heller kunne leve på minnet over hvor bra den var.
Skuespillet er ikke hva man kan kalle for bra, manuset likeså, men den er såpass anderledes at de fleste av oss som har sett den hadde haken på brystet og bare satt der uten helt å klare å tenke resten av filmen. Hadde man bare tenkt underveis hadde man nok helt sikkert fått med seg hvor tynt det hele er.
Det er nesten på samme måte som med filmen Swordfish, og det lille smellet i begynnelsen, etter det klarte jeg ikke å tenke kritisk første gangen jeg så den. Jeg bare tenkte på at han faktisk gjorde det, Andre gang jeg så filmen derimot ... Vel, la oss si at jeg har sett flashanimasjoner laget i flatfylla med mindre hulletem manus.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
7.7 på IMDB og du kaller den undervurdert?

En helt grei film syns jeg. Med en minimal plott og gode skuespillere syns jeg den traff godt. Jeg syns derimot ikke filmen var noe spesielt. Jeg satt ikke med haka nedpå brystet og hjertet i halsen eller noe slikt. En helt grei opplevelse for min del. Det jeg kanskje likte best var Pauls skuespillerprestasjoner. Han fremstilte psykopatien og likegyldigheten på en utmerket måte.

Et minus dog var at det var flere scener der det ikke skjer noe, og folk bare sitter helt stille. Jeg syns det er for teit å bare la kamera gå i et kvarter og kalle det "kunst" eller wtf. Greit nok at det er et virkemiddel for at inntrykkene fra forrige scene skal synke inn, men et kvarter var litt i meste laget.

6/10