Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3354
Kort sagt:
Jeg fikk nettopp et brev som fortalte at min anmeldelse av en som sparket bulk i bilen min ble henlagt etter bevisets stilling.

Historien:
Jeg stod blinket inn til siden på en gate i Bergen sentrum for 4 mnd siden. Utenfor ble det etter hvert slosskamp mellom to kamerater. Dette var rett utenfor et gatekjøkken, så jeg hadde god grunn til å stå der. Det som skjer er at den ene av guttene slenger den andre bort i bilen min, og i stedet for å ta seg for med hendene, sparker fyren fra seg med stor kraft inn i døren på bilen min - og bulker den permanent. Jeg ser hele hendelsen utenfra bilen, og har flere vitner på dette. Når jeg henvender meg til vedkommende, oppdager han bulken, og legger på sprang vekk fra åstedet. Der står jeg helt alene med en bulk i bilen.

Så oppdager jeg at han mistet mobiltelefonen sin rett ved bilen min i det han gikk i bakken, og tok opp denne. Så tilkalte jeg politi, og de kom og skrev rapport. Vitner fortalte hva som hadde skjedd. Kronen på kaken kommer når den samme fyren ringer fra en venn sin mobil til sin egen, og politiet tar telefonen. De får faktisk han til å komme opp for å hente den. I det han kommer opp forteller vitner at det var han, og politiet får en god rapport. Så er dagen slutt.

Jeg anmelder han etter et par dager, og sier hele hendelsesforløpet. Politiet har også en god logg over hva som ble observert. Jeg spør hva som skjer, og de ber meg taksere skaden. Dette gjør jeg professjonelt på selveste NAF, og leverer dokumentene til politiet personlig. Jeg leverte også bilder som viste åstedet og bulken som den var den dagen, tatt med kamera jeg hadde med. Mens jeg leverer dette sier politimannen på saken at dette skal gå helt bra. Han sier også at siktede hadde lagt skylden på en annen, men det skulle gå bra.

Høres det ikke ut som om jeg virkelig hadde denne gutten?

Så i dag fikk jeg brev:
De underrettes om at mistektes forhold er henlagt etter bevisets stilling. Hendelsen kan påklages til nærmeste overordnede.

Hva skal jeg gjøre?
Her sitter jeg igjen med en bulk taksert til 8200,- og ingen sak. Jeg skal selvsagt ringe politiet i morgen og be om en forklaring, men grunnen til at jeg poster dette til dere, er at jeg ønsker å høre om dere tror (med tanke på deres egne erfaringer) om jeg har noe mer å gjøre. Bare kaster bort tiden min her, og jeg aldri klarer å få denne erstatningen?

Jeg har lagt merke til at det er mange her som er interessert i jus, og har en del erfaringer, derfor ønsker jeg at slike ting kan bli diskutert her.
Ettersom du kjenner gjerningsmannens identitet, kan du gå til sivilt søksmål mot han. Beviskravene er mildere i sivile saker enn i straffesaker. Dvs at selv om påtalemyndigheten ikke mener at saken er tilstekkelig god til å få mannen dømt, kan en dommer likevel idømme han plikt til å svare erstatning
Et kjent eksempel er Tengs-saken, hvor fetteren ble frifunnet for drap i staffesaken, men idømt en høy erstatning i det sivile søksmålet.
Mens det i straffesaker kreves at det ikke finnes rimelig tvil overhodet om tiltaltes skyld, er det i en sivil sak tilstrekkelig med sannsynlighetsovervekt angående skyldspørsmålet.
Ettersom du har flere vitneutsagn som støtter din sak, i tillegg til alle de andre momentene du nevner, vil jeg anta at du vil ha gode sjanser for å nå fram med et søksmål.

Mitt råd: Sew the bastard, make him bleed!
Sew betyr sy, det du leter etter er sue.

Ikke gi opp, prøv så godt du kan å få idioten til å betale, ser ut som om du har en veldig god sak. (Bevis er i boks)
Og ser ingen annen grunn for politiet til å henlegge den enn latskap.
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Var egentlig klar over at det skulle gå evigheter før jeg fikk svar fra politiet. Nå har det gått totalt 5 måneder, og det var konklusjonen.

Et kjapt spørsmål: Hvordan går jeg til sivilt søksmål mot han, og hva er det værste som kan skje? Kan jeg tape og måtte betale store summer? Jeg er villig til å tape en tusenlapp på dette, fordi dette går på mine prinsipper. Jeg hadde han rett foran meg. Fyren mistet mobilen, og det skal kunne felle han.

Jeg har liten peiling på hvordan rettsvesenet fungerer på micronivå, så jeg har ikke noe imot en liten forklaring på kronologien i dette her.

Et lite sidesprang:
Slutt å gi meg kvalitetspoeng i medfølelse. Jeg vil ikke ha KP for å ha skrevet inn et spørsmål, det er det f.eks Vader som skal ha. Begynner å bli litt lei av at folk gir KP til folk de synes er morsomme eller har en bra historie. KP er ment som et mål for hvor mye arbeid folk legger ned i å skrive bra svar og diskusjonsinnlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gå til forliksrådet med det. Ring kommunen din for info om korleis du gjer det.

Det kostar 800,- i rettsgebyr.

Du kan neppe bli idømt erstatning til han, men forliksrådet er fin måte å ta det på. Då sit de saman og meglar, og om de kjem fram til ei løysing begge godtar så er den juridisk bindande, på linje med en dom.
Hvis du ønsker å gå til søksmål, er det første du må gjøre å ta kontakt med en advokat. Han vil ta seg av alt det formelle knyttet til saksanlegget.
Det er naturligvis alltid en viss risiko for ikke å nå fram i retten. Da vil den tapende part i tillegg til å måtte dekke sine egne advokatutgifter, rettsgebyrer etc, også ofte bli ilagt motpartens saksomkostninger.
Kostnaden kan raskt bli høy, selv om det kun er snakk om en liten sak.
Men jeg vil fortsatt understreke at jeg mener du har en sterk sak, og har gode sjanser til å få medhold.
Mitt råd til deg ville være å få en avtale hos en advokat, så kan han vurdere konkret om saken er egnet for retten. En konfererende samtale hos en advokat koster ikke all verdens.
Kanskje saken uansett vil løse seg ved at du lar advokaten fremme kravet overfor gjerningsmannen på nytt, før et eventuelt saksanlegg. Folk har ofte lettere for å skjønne alvoret når de får kravet servert med litt formell tyngde. Ikke utenkelig at alt vil løse seg gjennom et forlik.
Lykke til:-)

PS: post gjerne en update på hvordan det går videre

Forsåvidt enig med vidarlo, forliksrådet vil nok kunne være både det enkleste og (økonomisk) tryggeste alternativet
Sist endret av Vader; 3. mai 2007 kl. 21:34. Grunn: Så først nå innlegget til vidarlo
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vader
Hvis du ønsker å gå til søksmål, er det første du må gjøre å ta kontakt med en advokat. Han vil ta seg av alt det formelle knyttet til saksanlegget.
[...]

PS: post gjerne en update på hvordan det går videre
Vis hele sitatet...
Beste måten når summen er så liten som 8000 er faktisk konfliktrådet. Da har ingen av partane advokat, og det einaste du risikerer er rettsgebyret på 800,-. Dersom ein taper eller ikkje er nøgd kan en gå fra bordet og gløyme det, eventuelt anke saka inn for ein domstol.

Å ta kontakt med advokat vil eg sei er overflødig i første omgang. En god advokat vil uansett peike på konfliktråd som første utveg.
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Jeg tror ikke fyren møter opp til konfliktrådet jeg. Har vært i kontakt med politijuristen på saken i dag, og han husket så vidt hva saken handlet om. Sa at det ikke var nok beviser på å dømme han.

Jeg tenker egentlig jeg gir opp - har i hvertfall lært at neste gang noe slikt skjer, skal jeg løpe etter vedkommende og tvinge frem en tilståelse. Det er alt for lett å slippe unna.

Jeg: "Hvem skal betale for døren min da?"
Jurist: "Det får du vel bare ta opp med forsikringsselskapet ditt. Det er ikke nok beviser til å få noen dom her."

Jeg har selvsagt ikke kaskoforsikring, hvem på 19 år har det? Og i hvertfall ikke på en bil til under hundre tusen. Personlig tror jeg det kanskje ikke er mulig å ha en bedre sak enn meg her. Eneste som fungerer er nok tilståelser eller videokamera.
At han ikke møter opp i forliksrådet er faktisk det beste som kan skje, siden han da automatisk får fellende dom mot seg, og sannsynligvis ender opp med å måtte betale gebyret i tillegg. Du kan for den saks skyld også kreve renter (tror det er 9,25% for tiden, dvs litt under 400kr for 8000kr og 5mnd), og gebyr for å skrive klagen, som jeg lurer på om er enten ca 400 eller ca 800, husker ikke helt nå i farta, men det vil si at du får litt for bryet også. Du trenger heller ikke å inngå noe forlik hvis du ikke vil, holder du på at du vil ha skaden utbedret for hans regning, fullt og helt, så blir det enten alt, eller ingenting, og ingenting virker lite sannsynlig siden du tross alt har vitner og endel beviser. Avgjørelsen her er å regne som en rettskraftig dom, så om han prøver å la være å betale, kan de trekke penga rett fra lønninga hans f.ex.

Jeg er helt enig med vidarlo, kjør på med forliksrådet, blås i advokat inntil videre. Derimot lurer jeg på om du skal sende han et brev først, der du krever at han betaler, hvis det funker sånn ca som når jeg sender ut purringer for firmaet mitt. Da må du i såfall gi han 14 dagers betalingsfrist fra brevets dato (det trenger ikke å være rekommandert), og når disse 14 dagene har gått, så kan du sende inn klagen til forliksrådet.

Forøvrig ville jeg egentlig også ha klaget til politiet, for det virker helt fjernt at de ikke skal ha beviser nok til å dømme han. De har flere vitner som sier at personen som mistet mobilen er den samme som sparket i bildøra, de vet at det er hans mobil, og det er ikke værre enn å la noen av vitnene peke han ut som fyren sparka inn døra di.
Jeg blir forbannet bare av å lese dette her. Ikke la han slippe unna!
drQ
Egendefinert
Før du begynner å kontakte advokat/konfliktråd/etc. så kan du jo prøve den fornuftige løsningen å ta kontakt med fyren og true med at du kommer til å gjøre dette hvis han ikke betaler skaden.
Sitat av drQ
Før du begynner å kontakte advokat/konfliktråd/etc. så kan du jo prøve den fornuftige løsningen å ta kontakt med fyren og true med at du kommer til å gjøre dette hvis han ikke betaler skaden.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal det være fornuftig? Da kan jo han gå tilsak mot trådstarter. Tenk deg om...

Ta heller kontakt med han, spør om han er villig til å betale. Ikke nevn noe om saksmål eller forliksråd, det kan bli oppfattet som trusler...
Jeg hadde enkelt å greit sagt til politiet at hvis ikke de vil skaffe meg pengene mine tilbake, så får jeg ordne det på egen hånd.
Det kan de ikke ta som noen trussel. De kommer forhåpentligvis til å innse at de bør begynne å gjøre det de får betalt for. - Jobben sin.
Herregud, det er lurt...
"Politi, gjør som jeg vil, ellers så bryter jeg loven for å få pengene mine tilbake".
Da blir det vanskelig å mistenke deg når dusten plutselig brekker ett bein/får en blåveis.

Konfliktsråd, det er veien å gå.
drQ
Egendefinert
Sitat av devotio
Hvordan skal det være fornuftig? Da kan jo han gå tilsak mot trådstarter. Tenk deg om...

Ta heller kontakt med han, spør om han er villig til å betale. Ikke nevn noe om saksmål eller forliksråd, det kan bli oppfattet som trusler...
Vis hele sitatet...
Det er ikke straffbart å true noen med å gå til sak mot dem. Å gå til sak mot noen er ikke straffbart (normalt).

Men uansett skulle det vel ikke være nødvendig at jeg går i detalj på akkurat hvordan trådstarter skal gjøre ting.
Jeg er faktisk ganske sikker på at man MÅ sende et brev med betalingskrav før man kan oversende det til forliksrådet, som jeg skriver over her. Det er ikke snakk om noe trusselbrev, men rett og slett et krav om at det og det skal betales innen fjorten dager, ellers blir saken oversendt forliksrådet.