Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2331
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Heisann!

Jeg lurer på om det finnes noen kameraer i Norge som har fps nok til å lage pure slowmo. Den må ikke koste mer enn maks maks 10K. Hvor mange fps på kameraet får vi da? Takker for alle svar.
Personlig så anbefaler jeg TM900 til 9 lapper. Kan sikkert finne det billigere på prisguide eller noe sånt.

spec, info og pris: http://www.lydogbilde.no/test/panasonic-hdc-tm900

youtube test av slowmo: http://www.youtube.com/watch?v=AqTaPtIG5g4


--------

Da har du jo flere muligheter en slowmo, som filming i 3D og selfølgelig 2D:

2D: 1920x1080 50i/p
3D: 960x1080 50i/p

" Dette kameraet filmer i to formater
AVCHD og MPEG-4"

"For ordens skyld: I full 1080p/50 (maksimal kvalitet) gir 32 GB plass til omtrent 2t 45min opptakstid. Deretter finnes flere steg, ned til laveste kvalitet som gir 14 timers opptak. Multipliser kapasiteten med 7,5 for harddiskkameraet"
Sist endret av Hutch; 19. oktober 2013 kl. 20:08.
Et skikkelig slowmo kamera får du ikke til 10k, det er spesialkamera de fleste bruker på slike "slowmo" videoer som ligger på youtube osv.

50fps er ikke nok til å få den super slowmo effekten.

Phantom V1610 er et kjent kamera innen slowmo "folka", leverer opp til 18000fps om jeg ikke tar helt feil! Men koster desverre rundt 500k.
Du får ikke et veldig godt High speed camera for den prisen men du kan prøve og fine et casio ex f1 det kan filme op til 1200 bilder i sekundet som er 40x saktere. Er ikke sikker på prisen nå men er ikke så veldig dyrt
Har selv dette kamerat og er veldig fornøyd har et par filmer på you tube som er filmet med dette kameraet
Skal legge til link snart

http://m.youtube.com/channel/UCP5I75...wbjlqwa0knwoCg
Dette er filmet med casio ex f1
Siden det er litt usikkert hva du egentlig mener med "slow motion", så drister jeg meg frempå med GoPro Hero 3 Black Edition. Sånn i forhold til 9000,- for et kamera som filmer 50 fps, så er det ikke dumt med et GoPro til bare et par tusenlapper, som filmer 60 FPS 1080p, eller 120 FPS 720p, eller hele 240 FPS WVGA. En enkel test kan du se her.

Mye ligger også i redigeringen. En plug-in som heter Twixtor genererer vanvittig bra slowmo-resultat! Se her for eksempel! Riktig nok i dette tilfellet med kameraet Canon EOS 5D, og 720p 60 FPS som utgangspunkt. (Tenker det blir enda bedre med 1080p 60FPS eller 720p 120 FPS som GoPro-en yter.

Her ser du Twixtor i kombinasjon med GoPro. Jeg synes det er helt nydelig. Se når han virkelig "stopper" filmen, f.eks. på 0:50. Helt nydelig.


Hvis dette derimot er for dårlig for deg, og du tenker mer bullet-time eller lignende, så må du opp veldig, veldig mange prisklasser. Du får kameraer raskere og raskere fra et par tusen FPS til flere millioner FPS, selvsagt bare dyrere og dyrere, gjerne eksponentielt. Hvor mye er du egentlig ute etter? Hvis det er et spesielt prosjekt du trenger det til, bør du vurdere å leie det.

PS: Enda en slowmo-video fra GoPro, faktisk uten Twixtor også. Vakkert.