Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 15504
Hei, noen som vet hvordan man finner passordet til en ItsLearningbruker??
Eller er ItsLearning en så sikker læringsplatform att dette nesten er umulig?

Håper på et positivt svar
Du vil sikkert ikke ha en moralpreken, men altså, om det er lærerkonto du vil innpå så er det strenge straffer for å skifte karakterer etc som du sikkert vet.
Det er nokk en lærerkonto, men har ikke tengt å forandre karakterer, fravær osv... (de er skrevet ned for hånd i tillegg)
Jeg har bare tengt å titte litt på en prøve (ikke en stor en, læreren sa vi fikk maks 10min på den) Åsså i tilleg er jeg litt interisert i datasikkerhet
Tror ikke det er så lett å "hacke" til seg ett slikt passord, regner med it's learning har ganske god sikkerhet. Men det går jo ann å få passordet med en keylogger eller noe lignende.
Noen som har ett tips til keylogger da? Er ganske ny innen dette temaet :P
Jeg var vell litt rask der :P kunne vell ha søkt først.
Hvis du først får fysisk tilgang til maskinen er det vel bare å gå inn i nettleseren og se på "lagrede passord". Piece of cake, da de fleste lærere, gjerne litt opp i åra, er dumme nok til å lagre passordet inn til it's.

Lykke til
Sitat av trauMa Vis innlegg
Hvis du først får fysisk tilgang til maskinen er det vel bare å gå inn i nettleseren og se på "lagrede passord". Piece of cake, da de fleste lærere, gjerne litt opp i åra, er dumme nok til å lagre passordet inn til it's.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke det er så enkelt. Du får ikke lagret passord til It's Learning siden. Men har man fysisk tilgang, og har muligheten til å legge inn en simpel keylogger, vente til læreren logger inn, for så å hente ut passordet er det jo piece of cake. En annen løsning vil fort bli veldig avansert.
Jeg får lagret passordet/brukernavnet i opera Men fysisk kontakt er litt vanskelig siden det er en bærbar som lærern har med seg :/ men kan prøve :P
Sitat av Restyle Vis innlegg
Tror nok ikke det er så enkelt. Du får ikke lagret passord til It's Learning siden. Men har man fysisk tilgang, og har muligheten til å legge inn en simpel keylogger, vente til læreren logger inn, for så å hente ut passordet er det jo piece of cake. En annen løsning vil fort bli veldig avansert.
Vis hele sitatet...
Nå er det litt for seint på kvelden for deg tror jeg, for jeg vet om mange av mine klassekamerater som har lagret passordet på it's (i Firefox). Se forøvrig bildene hvis du ikke tror meg.
Se der ja. My bad. Det, samt funksjonen for autologin fungerer ikke på våres versjon av It's. Men da er jo det en mulighet også.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Noen som har ett tips til keylogger da? Er ganske ny innen dette temaet :P
Vis hele sitatet...
Kan dessverre ikkje svare på spørsmålet ditt, men eg må berre seie følgande :
Du vil altså hacke deg inn på pc'en til ein lærar for å finne svara på ein prøve du skal ha, altså så planlegger du å jukse på prøven. Då får me følgande :
1. Datainnbrudd
2. Juks på prøve
Konsekvens om du blir tatt : Eit sant helvete som vil bli værande på rullebladet ditt (om du er gammal nok til å ha rulleblad) for alltid.
Om du blir tatt for dette vil du f.eks. sannsynlegvis aldri kunne reise til USA, jobbe med ungdom, helse, politi eller skule eller noko som helst anna der du må ha vandelsattest (og det begynner å bli ganske mykje etter kvart).
Så for å oppsummere : Det er alltid lurt å sjekke "worst case" konsekvensane før du gjer noko slikt, og det er alltid lurt å vege desse konsekvensane opp i mot det du prøver å "vinne".
Ja, og det eg egentlig ville seie : Er dette så lurt når du sjøl seier at du ikkje veit kva du driv med? Sjansane for å bli tatt eller legge at spor er vel ganske store då? Men lykke til på prøven uansett korleis du planlegger å besvare den
Vet at back in my day så var alle passordene PWD****. Altså feks: PWD0000 PWD0001 PWD0002
Så du kunne i prinsippet kjøre accessdiver med proxylist og brukernavnet som bruker, og PWD0000 > PWD9999 som passord og på den måten finne ut passordet da mange / alle av lærerene brukte det standard passordet.

EDIT:
Sikkert greit å vite at dette hvertfall gjaldt Vennesla VGS.
Mulig det er anderledes fra skole til skole.
Sist endret av pinkrabbitz; 4. februar 2010 kl. 01:40.
Sitat av drMannevond Vis innlegg
Konsekvens om du blir tatt : Eit sant helvete som vil bli værande på rullebladet ditt (om du er gammal nok til å ha rulleblad) for alltid.
Om du blir tatt for dette vil du f.eks. sannsynlegvis aldri kunne reise til USA, jobbe med ungdom, helse, politi eller skule eller noko som helst anna der du må ha vandelsattest (og det begynner å bli ganske mykje etter kvart).
Vis hele sitatet...
Det var nok å ta litt hard i der drMannevond. Jeg tviler sterkt på at du vil bli nektet adgang til USA for dette. Ei heller miste alternativet som arbeider med ungdom, innen helsesektoren eller skole/barnehage. Mulig det kan få konsekvenser som politi, men har mine tvil her og.

Worst case scenario vil vel heller bli juks på prøve (karakter 1), mulig nedsetting i orden og atferdsel og utvisning?

Alt for mange her på forumet har for store forventninger til hva politiet og norges rettsystem vil gjøre med fillesaker. Sier du at du gjetta passordet blir nok saken henlagt, HVIS skolen faktisk skulle finne på anmelde forholdet, noe jeg tviler sterkt på.
social engineering

1. Lag en ny mail-adresse (itslearning-administrator@somethingsomething.com)
2. ?????
3. PROFITT
@Clr : Jo eg tok vel litt hardt i der, det har du heilt rett i, men i verste fall så kan ein jo faktisk risikere å ende opp med datainnbrudd på rullebladet (og muligens dokumentforfalskning viss ein "pyntar" litt på karakterar?), og datainnbrudd er ein ganske alvorleg sak som kan gi alvorlege konsekvensar seinare i livet (men som du påpeikte, ikkje så apokalyptisk som i forrige posten min. Beklager om eg skremte nokon), og for å seie det sånn - eg tvilar på at det vil bli mindre jobbar som krever plettfri vandel i framtiden.
Alt dette er sjølvsagt forutsatt at syndaren blir tatt på fersken og skulen er så kjipe at dei politianmelder.
Sist endret av drMannevond; 4. februar 2010 kl. 03:33.
Alltid noen som drar frem moralpreken.
Kjører på med det motsatte for pur jeg.

Kjør på gutt! Prøv deg med phishing, keyloggere eller hva det måtte være.

Du blir nok eldre en gang du også, men nå er du ung, og dumme ting må prøves. Gudene vet jeg gjorde dumme ting da jeg var yngre. Man lærer så lenge man lever.
Jeg har administratoren over It's som norsklærer :P
Sitat av Husemann Vis innlegg
Jeg har administratoren over It's som norsklærer :P
Vis hele sitatet...
ER du derivert eller? Håper virkelig ikke at du går å ordner på fravær og lignende dersom du er elev.
Sitat av spelley Vis innlegg
ER du derivert eller? Håper virkelig ikke at du går å ordner på fravær og lignende dersom du er elev.
Vis hele sitatet...
Nei, har ikke muligheten til sånt. Jeg er ingen hacker, jeg har ikke peiling på sånt.
Etter det eg forsto når eg snakka med IT lærlingen på skulen så kunne ein bli kasta ut av skulen (for resten av året) for å bedrive datainnbrot. Om det er sant eller ikkje kjem nok ann på, men du vil nok frå strengare straff enn eit lite klaps på handa viss du blir tatt.
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Etter det eg forsto når eg snakka med IT lærlingen på skulen så kunne ein bli kasta ut av skulen (for resten av året) for å bedrive datainnbrot. Om det er sant eller ikkje kjem nok ann på, men du vil nok frå strengare straff enn eit lite klaps på handa viss du blir tatt.
Vis hele sitatet...
Utvisning i ett helt år Er det mulig egentli?

Skulle prøve Ardamax på skolen idag, men med en gang jeg satt i minnepenna med programmet oppdaget virusprogrammet det, og jeg selvfølgelig klarte å slette det -.-
Men jeg får prøve igjen senere

PS: Jeg går i 9. så jeg er for ung (og sikkert litt dum) til rulleblad
Digital nomade
trippy's Avatar
Litt OT:
Er det mulig for en lærer å se hvem som har logget seg inn på brukeren ?
fks hvis jeg har funnet ut et passord til en lærer kan læreren da se at en annen IP har logget på brukeren?
Sist endret av trippy; 4. februar 2010 kl. 22:06.
Som lærer og IT-ansvarlig anbefaler jeg deg særdeles sterkt å la vær.

Blir du tatt kommer det etter all sannsynlighet til å reageres særdeles sterkt. Hadde du kommet inn på skolearena eller lærernettverket hos oss hadde jeg iallefall tvert anbefalt politiannmeldelse. It's learning hadde jeg gitt fanden i, for vi fører ikke karakterer der.

Selv om du ikke gjøe noe spesielt, så tvinger du skolen til å dobbeltsjekke alt som har blitt gjort. Selv om du påstår at du ikke har gjort noe, så kan ikke akkurat skolen stole på deg.. og det er det som er den stygge delen for alle data-innbrudd; Man må ikke bare undersøke alt du har gjort, man må undersøke alt du kan ha gjort.

Finner vi ut at noen har snoket inne på lærerserveren f.eks., så har jeg et helvetes detektivarbeid for å finne ut om karakterdatabasen for alle elevene som har gått her før er uforandret. Et simpelt, harmløst "pek" kan utløse mange dager med ekstrajobbing.

Sitat av trippy Vis innlegg
Litt OT:
Er det mulig for en lærer å se hvem som har logget seg inn på brukeren ?
fks hvis jeg har funnet ut et passord til en lærer kan læreren da se at en annen IP har logget på brukeren?
Vis hele sitatet...
Vi har ikke direkte tilgang til det igjennom administrasjonsinterfacet til It's learning, men kan få tak i det om vi tar kontakt med it's learning.

'Sist pålogget'-tidspunkt er eneste informasjonen vi har enkelt tilgjengelig for brukerene.
Sist endret av DumDiDum; 4. februar 2010 kl. 22:26.
Hadde en kompis som ble tatt for å hacka passord til Its på VGS, han slapp faktisk ganske billig unna. Ikke rart han ble tatt i grunn når han sletta sitt eget fravær:P Er en del lærere som har samme passord lokalt i domene som på ITS, og domenepassordet er ikke så alt for vanskelig å finne hvis du har fysisk tilgang til en maskin som lærerne bruker. Vanvittig mye enkle passord ute og går...
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Lagrede passord finner man ikke i alle nettlesere.
Har du fysisk tilgang, sjekk om firefox brukes eller installer Keylogger, pass på at du ikke blir tatt på fersk gjerning!
Du må også installere en keylogger som ikke er synlig.

Skal du redigere karakterer eller fravær osv, vit at du kan bli hardt straffet. Straffene varierer fra skole til skole og på hvor mye du gjør. Jeg har selv sett fem ukers utvisning pluss nedsettelse i oppførsel grunnet hacking. Da ble følgende gjort:
Stengte ned internett + tvunget avslutting alle PCer som var koplet til nettet + lagde egen lærer itslearning konto + redigerte mange karakterer og anmerkninger.

Og til sist, det var ikke meg, og jeg er imot at du vil hacke itslearning. Hack en skolebok istedenfor.
Hvordan finner jeg ut passordet på ett dome når jeg vet brukernavnet?
Hadde det vært mulig å legge inn en keylogger som kjører lokalt på maskinen? for vist jeg legger den i mine filer på mitt domene i windows så logger den vel bare det jeg trykker på?
Har ikke tenkt å gjøre noe spesielt med det, bare lurer.
Si du har problemer med å logge inn da og be han teste sin konto på din PC. Keylogger og du har greiene dine
Sist endret av Pheromone; 9. februar 2010 kl. 00:25.
Hydra kan jo være en ide? om du vet hvordan du bruker det ofc! Der kan man jo kjøre en .txt fil opp mot et eller flere brukernavn. Jeg har ikke selv klart å få passord fra its der, men home.no var lattelig lett å cracke pw fra, så its kan vel ikke være umulig? Du kan jo ta en titt på det?
Jeg og en annen elev keylogga læreren, eneste vi gjorde var å fjerne massevis av fravær.

Vi ble aldri tatt, det skole året er nødt til å være det beste. Minne deg om at hvis du gjør dette så kommer du til å bli paranoid. Det ble vi, vi følte at læreren alltid så merkelig på oss, men han visste tydligvis ingenting, merkelig ettersom jeg kun gikk ut med 3 dager men når jeg egentlig hadde 20 ++
heldige der sealine. Men det viser vel mer om datakunskapen til lærerne i dag. Mange av det vet ikke hvordan en kan gå inn og endre fraværet eller legge ut en melding på its. så at noen lærere i det hele tatt finner på og gå inn for og sjekke at fraværet stemmer, er ganske usansynlig(enkelt personer).
▼ ... over en uke senere ... ▼
ARP poisoning ftw?
▼ ... over et år senere ... ▼
Har mulighet til å få tak i Itslearning passordet til lærerne; lurer derfor på om dette er helt på jorde å gjennomføre?

Har lagt en slagplan;

* Fjerning av fravær på samtlige i klassen, slik at gjerningsmannens identitet skal forbli skjult
* Logge seg på biblioteket i byen grunnet dårlig overvåkning, og mulighet til å gjemme seg bak byggets IP
* Go nuts!

Tenker også kanskje å vippe opp én karakter (?) på de i klassen samt meg selv, slik at ingen skal kunne tydelig legge merke til at det er person X som står bak.

Noen forslag? Er klar over konsekvensene, så er ikke snakk om å gjennomføre just yet. Vurdere mulighetene, og tar det derfra senere.

Maniche
Hva hvis man sletter ALLE brukernes fravær? Da er det vel ikke så lett å finne ut hvem som gjorde det? (Vi bruker Fronter, så jeg har ikke så mye peiling på det)
Bare å logge inn med kontaktlærerens ID og passord, og slette i vei.

Derfor ser jeg ikke hvordan noen kan f.eks velge ut meg til å stå bak (enda jeg har nok mer data-kunnskaper enn de fleste andre i klassen).

Ikke lett det her; jukse seg til litt bedre karakterer og mindre fravær, eller kanskje sitte med en politianmeldelse i fanget om man skulle bli tatt.

Damn.

Maniche
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Utvisning i ett helt år Er det mulig egentli?

Skulle prøve Ardamax på skolen idag, men med en gang jeg satt i minnepenna med programmet oppdaget virusprogrammet det, og jeg selvfølgelig klarte å slette det -.-
Men jeg får prøve igjen senere

PS: Jeg går i 9. så jeg er for ung (og sikkert litt dum) til rulleblad
Vis hele sitatet...
Du planlegger å begå en alvorlig forbrytelse for å se en prøve som ikke teller på vitnemål eller noe annet? lol... hvor dum er du?

Og herregud, forandre på fravær? Fraværet i 9. teller like mye fremover som fraværet fra 4. klasse. Bortkastet å ta sjansen.
Sist endret av nikons; 7. april 2011 kl. 18:13.
Er nok som du selv skjønner egentlig ikke verdt stresset. KANSKJE hvis det var i 3. på VGS og du sto i fare for og stryke i flere fag pga. Fravær. Slik jeg ser det er det egentlig bare to alternativer som kan funke.

1. Som nevnt tidlgere, installer Keylogger på din egen skolepc og spør lærern om og logge seg på der. (Kommer sikkert ikke til og funke, da de vet at du kan recovere passordet ved hjelp av mail/it-avdeling)

2. Installer keylogger på en micro-usb minnepinne på lærerens pc og satser på at læreren ikke oppdager det, før du napper den ut senere. Eller bruk en USB-pinne til og levere inn en oppgave som læreren må motta og putter den inn i sin egen pc.
Sitat av Maniche Vis innlegg
Bare å logge inn med kontaktlærerens ID og passord, og slette i vei.

Derfor ser jeg ikke hvordan noen kan f.eks velge ut meg til å stå bak (enda jeg har nok mer data-kunnskaper enn de fleste andre i klassen).

Ikke lett det her; jukse seg til litt bedre karakterer og mindre fravær, eller kanskje sitte med en politianmeldelse i fanget om man skulle bli tatt.

Damn.

Maniche
Vis hele sitatet...
Hvis du holder kjeft om dette, og ikke forteller til noen om planen din så skal det nok gå bra. Hvertfall om du følger "slagplanen" du listet opp noen innlegg over. Skal ikke se helt hvordan de skal kunne spore deg om du gjør det via en PC med en IP som du aldri ellers bruker.
Bare husk å ikke gjøre noen drastiske endringer med fravær og karakterer. Muligens endre på karakterer og fravær som er fra starten av denne terminen? Slik at lærerne (forhåpentligvis) ikke husker hva du egentlig fikk på den prøven når de skjekker innom.
Bruker dere Its til anmerkninger o.l.? Vi bruker Skolearena, noe som skal være lettere for lærerne og vanskeligere for oss å få tilgang til.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Hvis du først får fysisk tilgang til maskinen er det vel bare å gå inn i nettleseren og se på "lagrede passord". Piece of cake, da de fleste lærere, gjerne litt opp i åra, er dumme nok til å lagre passordet inn til it's.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Shit det visste jeg ikke! Her ligger det jo masse passord på pcen min jo! Nå blir det facerape på kompiser.
Sitat av Turbokalven Vis innlegg
Bruker dere Its til anmerkninger o.l.? Vi bruker Skolearena, noe som skal være lettere for lærerne og vanskeligere for oss å få tilgang til.
Vis hele sitatet...
SkoleArena er lagt inn i Itslearning hos oss (Vestfold), da det egentlig bare er å trykke én knapp for å bli omdirigert til SkoleArena.

Maniche
Sitat av nikons Vis innlegg
Og herregud, forandre på fravær? Fraværet i 9. teller like mye fremover som fraværet fra 4. klasse. Bortkastet å ta sjansen.
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke, fra og med årsskiftet 2009/2011 ble de innført at alt fravær fra 8.-10. skulle bli skrevet ned på vitnemålet.
Sliter forsåvidt selv med at jeg har alt for mye fravær i 9.
▼ ... over en uke senere ... ▼
mente 2009/2010