Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1861
Okey, August forrige år, så flyttet jeg inn i en leilighet med 1 kompis, og søsteren hans.
Når vi flyttet inn, så skrev vi under på en kontrakt med huseieren, det var en kontrakt som vi laget selv (jah, vet, stor tabbe, lærte noe der). Der står det at vi har utflyttingsdato den 30. Juni 2008, tidsbestemt med andre ord. Det står også at vi skulle betale et samlet depositumsbeløp på kr. 18.000,-. Så vi betalte 6000 kroner pr. mann (og dame).

Nå kommer vi til selve problemet. Siden hun flyttet ut, så krever hun nå sin del av depositumspengene tilbake. Vi skrev aldrig noen form for kontrakt oss imellom når vi flyttet inn (jepp, igjen, en veldig stor tabbe, lærte igjen noe der).
Depositumspengene står i en standard depositumskonto hos en bank, jeg og huseier står oppført som eiere av kontoen.
Kompisen min som jeg bor ilag med, har betalt søsteren sin 3000 kroner, halvparten av hennes depositum. Nå krever hun at jeg betaler tilbake 3000 kroner, det resterende beløpet av hennes depositum.
Dette nekter jeg og gjøre, delvis fordi jeg ikke vil, og delvis fordi jeg ikke har 3000 kroner liggende rundt.

Har hun noen slags form for krav på pengene sine ? Finnes det en lov som sier at jeg må betale henne tilbake pengene ?

Når hun bestemte seg for å flytte ut, så rævpulte hun meg. Så jeg er mest interessert i å være mest mulig hestkuk tilbake. Og om jeg hadde hatt en million kroner på kontoen min, så hadde jeg fortsatt nektet og betale tilbake, ved mindre det fantes en lov som påla meg dette.

Jeg vil igjen understreke at det ikke finnes noen kontrakt oss 3 imellom. Det står ingen steder at om noen ønsket å flytte ut, så skal de som bor igjen betale tilbake utflytters del av depositumet. Det er også verdt å nevne at det ikke finnes bevis for at de 18000 kronene som står på den depositumskontoen er fordelt imellom 3 stk. der hver person er eier av 6000 kroner. Så egentlig så tilhører jo de pengene meg og huseieren, siden begge må skrive under for å få ut pengene.

Blir å nekte å betale tilbake pengene før jeg flytter ut eller evt. blir dratt inn for retten. Jeg er fult villig til å la henne politianmelde meg, slik at jeg må møte i retten, fordi jeg regner med at jeg er flyttet ut lenge før saken kommer til retten, og dermed har betalt henne tilbake pengene.

Håper noen kan gi meg råd her, jeg er interessert i både mine og hennes rettigheter. Og gjerne lignende saker. Samt om noen kan fortelle om hun i det hele tatt kan politianmelde meg, hva som blir å skje dersom hun gjør det, og tiden det tar fra hun gjør det, til jeg må starte å betale utgifter til en advokat for å forsvare meg.

Takker så mye.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av SalkiN
Når vi flyttet inn, så skrev vi under på en kontrakt med huseieren, det var en kontrakt som vi laget selv (jah, vet, stor tabbe, lærte noe der).
Vis hele sitatet...
Er en sånn kontrakt gyldig?

3k virker ikke som en stiv pris å betale? Hvorfor krangle men venner om et så lite beløp?
SalkiN's Avatar
Trådstarter
Utleier laget kontrakten og vi skrev under. Om den er gyldig eller ikke har egentlig ingen innvirkning på den aktuelle saken.

Du skjønner ikke poenget her. Jeg har ingen steder nevnt at hun er en kompis av meg, jeg er snill når jeg sier at jeg missliker dama. Jeg er ute etter å ikke betale tilbake pengene før jeg flytter ut. Vi ble alle 3 enige om at vi skulle bli boende i leiligheten frem til Juni måned 2008. Når hun bestemte seg for å flytte ut, så rævpulte hun meg, fordi jeg måtte ut med 1500 kroner mer i husleie.

Og om 3K er et lite beløp for deg, så kan jeg sende deg mine konto detaljer, så kan jo du låne meg pengene.
Hva med å spørre huseier om du kan ta ut pengene "hennes" fra kontoen?

Du sier at "vi" skrev under leiekontrakten med huseier. Leier dere hver for dere av ham, eller er det du som leier og videre leier ut til dem? Isåfall er det huseier sitt ansvar å fikse utleie av det tredje rommet. Hun kan ikke flytte ut uten å betale i oppsigelsestiden (3 måneder)
Selvlagede kontrakter er høyst gyldig sålenge begge parter (leietagere og husvert) går med på det, ut over det gjelder norsk lov.

Det vil si, at hun SKAL betale husleie til kontrakten eller leieperioden er utgått. Hun må fortsatt betale selv om hun har flyttet ut alle tingene sine hvis ikke noe annet står i kontrakten.

Dette skal verken gå ut over deg eller andre.

Uansett, jeg ber deg ta kontakt med Forbrukerrådet, eller i det minste se på nettsidene dems for videre hjelp, de har bedre oversikt over lover og andre smutthull.

http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig
http://forbrukerportalen.no/

Lykke til!
Sist endret av el_larso; 10. mars 2008 kl. 12:30.
Hun har jo ikke noe krav på å få tilbake depositumet når hun har brutt kontrakten? Da må hun i tilfelle fortsatt betale leie til den fastsatte datoen når dere skal flytte ut. Hun kan ikke kreve noe som helst av deg.
Edit knappen vekke på innlegget mitt nå. Bare for å si det de andre her sier litt enklere for deg.

Hun har brutt kontrakten når hun har flyttet ut og nekter å betale. Ved slikt brudd gjelder oppsigelsestiden på 3 måneder. Dette er en av grunnene til at utleier vil ha depositum. Huseier kan dermed trekke hennes leie fra depositumet. Hun skal tilsammen gi huseier 9000,- for de tre månedene.

Altså er det ikke dere som skylder henne 6000kr. Hun skylder dere til sammen 3000,- ved at hennes del av depositumet ikke dekker de 9000,- huseier har rett på.

Ikke betal henne.. hun må selv ta ansvar for sine handlinger.
graps og el larso har faktisk helt rett... Hun kan ikke bare flytte ut uten videre og tro at hun kan drite i kontrakten, men hvis det er søstra til en kompis, så kan det kanskje være en ide å prøve å få til en løsning begge kan leve med. Nå er det jo faktisk ca et halvt år igjen av den kontrakten, så da burde det absolutt ikke være umulig å få inn en ny leietaker for resten av tida, og vips, så er problemet løst.

Forøvrig tror jeg dere heller bør snakke med husleietvistutvalget enn forbrukerrådet
Etter husleieloven § 9-3 første ledd er det som utgangspunkt ikke tillatt å inngå tidsbestemte leieavtaler for kortere tidsrom enn 3 år.
Etter samme bestemmelses første ledd femte punktum kan denne hovedregel fravikes dersom "utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen"
Etter andre ledd må utleier "senest ved inngåelsen av avtalen" skriftlig ha gjort dere kjent med grunnen for tidsavgrensningen, for at en avtale for kortere tid enn 3 år skal kunne godtas.

Dvs at dere må ha mottatt skriftlig en redegjørelse inneholdende denne "saklige grunnen" fra husleier da dere inngikk avtalen, gjorde dere ikke det anses avtalen som tidsubestemt:
§ 9-3 tredje ledd: "Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt"

dette høres kronglete ut, men slik er jus.

Ettersom vi da har fastslått av avtalen er å regne som tidsubestemt, vil de ordinære oppsigelsesfrister få anvendelse. Mao har "venninnen" din tre måneders oppsigelse.

Når det gjelder hennes krav på å få tilbake depositumspengene sine, kompliseres saken noe. Her vil det være avgjørende om leieavtalen bestemmer at leien betales samlet som én økonomisk enhet til utleier, eller om dere avtalte å betale separat.
Dersom dere i full åpenhet overfor utleier betalte inn depositumet hver for dere, og i tillegg har betalt leien hver for dere, vil man kunne anse dere for å være individuelt forpliktede og berettigede etter kontrakten. Detter medfører at vil hun ha krav på depositumet tilbake ved oppsigelsestidens utløp, ettersom kontrakten på det tidspunkt er opphørt for hennes del.
At kontoen bare står i ditt navn, og ikke hennes, er uvesentlig, juridisk sett legger man alltid det reelle eierforhold til grunn i saker angående pengekrav, ikke nødvendigvis det som måtte komme til uttrykk utad.
Dersom depositumet er betalt som én enhet, samme med leien, har hun trolig ikke noe automatisk krav på å få dette tilbake før kontrakten er over for dere alle tre. Det høres ut som om det kun er deg som står som leietager, er dette tilfellet, frigjøres ikke depositumet før du sier opp kontrakten.
"venninnen" din kan tenkes å kunne nå frem med et krav mot deg, men da er vi over i ganske kompliserte avtalerettslige drøftelser, som jeg ikke er i nærheten av å prøve å brife med her.
Sannsynligheten for at saken ville blitt godtatt til domstolsbehandling er i alle tilfelle minimal. Retten gidder sjelden å ta opp små sivilrettslige drittsaker til avgjørelse. Hvis de mot alle odds hadde godtatt saken, ville det tatt år før saken ville blitt berammet for retten.

Så konkusjonen er:
1: Kontrakten deres er å anses som tidsubestemt

2: i verste fall har hun krav på depositumet tilbake ved utløpet av oppsigelsesfristen på 3 måneder

3: i beste fall vil hun kunne være pent nødt til å vente på pengene sine helt inntil kontrakten sies opp av deg overfor utleier

4: de avtalerettslige tolkningsspørsmålene man må besvare for at hun skal gis medhold på annet grunnlag er såpass omfattende at ingen gidder å besvære seg med det for 3000 spenn


Lykke til!
SalkiN's Avatar
Trådstarter
Jeg må takke så mye for gode og veldig utfyllende svar.

Jeg er klar over at den tidsbestemte avtalen vi 3 signerte med utleier ikke er gyldig i den form av at leietiden er under 3 år, samt at ingen krav eller begrunnelser for en tidsbestemt leieavtale under 3 år er gitt.

Men jeg føler ikke at jeg har fått svar på mitt hovedproblem.
Dere fokuserer for mye på vår avtale med utleier. Denne saken har i mine øyne ikke så mye med huseier og gjøre. Det er en sak mellom meg og en av de jeg bodde ilag med.

Vader, det ser ut som om du vet hva du prater om, så jeg skal kommentere en del til det du har sakt.

Vi 3 som flyttet inn ilag skrev alle under på samme kontrakt. Og vi betaler husleien samlet fra en konto. Når vi laget en depositumskonto, så fikk jeg 6000 kroner hver fra de 2 andre, og jeg og huseier dro til banken å opprettet en depositumskonto.

Hun sa opp, skal vi si, sin del av leiligheten for 3 måneder siden, og det er nå når hun skal flytte ut at hun krever at jeg skal betale henne 3000 kroner.
Jeg nekter, delvis fordi jeg ikke har 3000 kroner, og delvis fordi jeg ikke har lyst.

Hun sier nå at hun skal skape et helvette for meg, og jeg, selvsikker som jeg er, sa bring it.

Jeg er nå med andre ord veldig spent på hva som blir å skje, kan noen gi meg et realistisk hendelsesforeløp om hva hun kan gjøre ? Og et evt. tidsvindu for hvor lang tid det hun måtte foreta seg blir å ta. Jeg er villig til å være sta så lenge jeg ikke må ut med utgifter til en advokat som skal forsvare meg i en rettsak.
Så hvor lang tid vil det sån ca. ta fra hun starter en sak, til jeg sitter i retten. Tar det mer enn 3 måneder, så blir jeg å kjøre på. Fordi da kan hun få sin del av depositumet tilbake, rett fra kontoen når den åpnes opp 30 Juni.
Jeg kan berolig deg med at det 110% sikkert vil ta MYE mer enn 3 måneder å få saken opp for retten (hvis den i det hele tatt hadde kommet opp for retten, når det gjelder små, sivilrettslige disputter, er det ikke sjelden at retten avviser den for behandling).

Har hun engasjert advokat egentlig? Det er som sagt ikke helt gitt at hun hverken har et rettmessig krav, eller ikke har det. Men hun ville, for å ha håp om å nå fram med et krav, nødvendigvis måttet fått en advokat til å utforme det rettslige grunnlaget (m.m. hun er juridisk kyndig selv, som jeg tolker det til at hun ikke er)

Mitt råd til deg, er len deg tilbake, legg bena på bordet, and tell that bitch to go fuck herself
SalkiN's Avatar
Trådstarter
hehe

Takker så mye for et meget beroligende svar.

Har sendt en e-mail til gratisadvokat.no der jeg la frem min side av saken.

Jeg antar at sakens kjerne, eller mer korrekt sakt, det hun må klare å bevise er at jeg skal være økonomisk ansvarlig for å måtte betale 50% av hennes del av depositumet, før kontraket vi har med huseier er avsluttet.

Kan også si at den særskilte grunnen for at huseier har en tidsbestemt kontrakt på under 3 år, er fordi at huset skal selges. Så da er jo kontrakten gyldig, og man kan vel derfor ikke bryte seg ut av den. En ting er at vi sier det er greit, siden vi overtar hennes del av husleien, men det blir en annen sak når hun krever sin del av depositumet tilbake, eller prøver jeg å vri ting til min fordel nå ?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av SalkiN
En ting er at vi sier det er greit, siden vi overtar hennes del av husleien, men det blir en annen sak når hun krever sin del av depositumet tilbake, eller prøver jeg å vri ting til min fordel nå ?
Vis hele sitatet...
Jeg var på vei til å nevne dette nå. Dere hadde sannsynligvis en avtale om å dele depositumet når det ble utbetalt, men dere hadde sikkert en avtale om å dele husleien også. Dermed mener jeg at hun egentlig ikke har krav på noe av depositumet.
Dette er det vel noen som har nevnt tidligere i tråden også.

Om du ikke hadde stått ansvarlig, men alle tre hadde skrevet under på leiekontrakten hadde husleier helt enkelt hatt krav på depositumet hennes om dun flyttet ut og ikke betalte leie.