Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2417
Riktig god kveld fra alle 11 dimensjoner.
Jeg skal til peru for og utvikle meg videre innenfor Shamanisme.
Jeg har en bred platform på sosiale medier fra jeg drev konsert og kunstfotografi. I de siste 4 årene har jeg dykket veldig ned i bevissthet, eksistens, naturmedisin, healing osv. Jeg prøver nå og formidle kunnskapen jeg har til gruppen som ikke har fått smaken på dette.(enda)
Det jeg ønsker er å åpne andres øyner for alternativ medisin men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Vi er veldig lite liberale når det kommer til ruspolitikk og jeg vil ikke havne på den ulovelige siden pga prøvetid. Som jeg forstår så er det ikke lov og drikke ayahuasca for en normann i peru. Så jeg må være varsom og kan ikke vise til at jeg selv gjør det eller et jeg tilbreder den(for da er det vel som å få noen rusavhengige i politiets øyne, eller at jeg er mellommann i søramerika?). mesteparten av fokuset skal være på plantene og shamanen.

Jeg ser folk som psychedsubstance som har informative videoer og det er set jeg skal prøve og holde meg til.
Har også sett dokumentaren fra insider med Roy.
Jeg vil vinkle dette positivt.

Hvordan fungerer lovverket her i Norge ang dette?
Vil jeg møte mye problemer tror dere?
Er det noe presselov som sier at man ikke kan "reklamere" for narkotiske stoffer?(reklamerer jo ikke men dere skjønner sikkert hva jeg mener)
Har dere tips så gjerne pøs ut. Takker for alle svar
Sitat av Terence mchigh Vis innlegg
Det jeg ønsker er å åpne andres øyner for alternativ medisin men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil du «åpne andres øyne for alternativ medisin»? Alternativ medisin er medisin som ikke virker. Hvis det kan påvises at den virker, så kaller man det ganske enkelt medisin.

Så i bunn og grunn, så lenge du snakker om psykedelika, så promoterer du altså bare rusopplevelser.
Pulchra Ebrietatem
Amabilia's Avatar
25 5
Finn en medisin som fjerner abstinenser, og som fjerner tanker og lyster på rus, så blir du nok alles helt...

Tror dessverre ikke på alternativ medesin selv.. Men hadde man kunnet avruse seg selv hjemme med et hokus pokus serum, så hadde d vært toppers. Ellers, så suger ruspolitikken her i Norge. Og pass forøvrig på hvilken informasjon du deler her inne. Det er ikke bare freaks som sitter å leser innleggene. Det er helt sikkert noen "liksom freaks" også, om du skjønner hvem jeg sikter til.

Lykke til på ferden din, da ☺
Sitat av Amabilia Vis innlegg
Finn en medisin som fjerner abstinenser, og som fjerner tanker og lyster på rus, så blir du nok alles helt
Vis hele sitatet...
.

Iboga fks... Vet om en med 13 års heroin avhengighet og en masse forsøk på å bli rusfri er nå snart på 4 året rusfri etter Iboga behandling
Sitat av lidran Vis innlegg
Hvorfor vil du «åpne andres øyne for alternativ medisin»? Alternativ medisin er medisin som ikke virker. Hvis det kan påvises at den virker, så kaller man det ganske enkelt medisin.

Så i bunn og grunn, så lenge du snakker om psykedelika, så promoterer du altså bare rusopplevelser.
Vis hele sitatet...
Mente ikke å gi deg KP!

Det der blir litt for dumt.

Det blir som å si at antipsykotiske midler, antidepressiva osv bare er humbug fordi enkelte av typene ikke fungerer på alle mennesker.

Det finnes nok av eksempler på folk som har blitt kvitt diverse plager av Ayahuasca.
Hva du legger i "påvist effekt" aner jeg ikke, men vil tro du mener at det må godkjennes av det norske legemiddelverk før man kan kalle det for medisin. Uansett, ta deg en tur på nettet og les om folks erfaring med Ayahuasca, se et YouTube klipp eller hva som helst. Der vil du se at mange har blitt kvitt plager de hadde, mens andre ikke. Akkurat som med vanlige legemidler mot psykiske plager med andre ord.

Folk burde uansett stå fritt i å ta en "medisin", spesielt hvis den ikke virker.
Psykedelika har potensiale til selvutvikling og å se ting fra nye perspektiv. Det kan gi en helbredende effekt på diverse plager, noe bare folk som har prøvd psykedelika kan forstå desverre.
Det blir litt lettvint å bare avfeie det som alternativ medisin og bullshit.
Det ble forsket på LSD i psykiatrien frem til det ble ulovlig. Hva hadde skjedd om de kunne fortsatt forskningen? Hvis de kunne dokumentere en positiv effekt av det, så hadde det plutselig ikke vært alternativ medisin lenger, og akseptert som medisin.

Men nei det fikk ikke sjansen til det, og derfor er der alternativ medisin og satt i bås med alt annet tull.

Det blir veldig vanskelig å vite hva som er sant her, men det er vel nærliggende å tru at noe som påvirker psyken i så stor grad kanskje har potensiale til en positiv forandring.
Sitat av Lusmisbruker Vis innlegg
Mente ikke å gi deg KP!

Det der blir litt for dumt.

Det blir som å si at antipsykotiske midler, antidepressiva osv bare er humbug fordi enkelte av typene ikke fungerer på alle mennesker
Vis hele sitatet...
Nå er den store forskjellen anekdoter kontra kontrollerte studier.
Så det er ikke sammenlignbart med krystall-tøv.
Hvis noen har inntatt ayahuasca og blir føler seg "helbredet" så spiller det vel ingen rolle om det er medisin eller alternativ medisin. Hey, det virket i alle fall for noen, og det er vel positivt?

Ville ikke anbefalt ayahuasca til noen som sliter selv, men det er definitivt noe som kunne vært mer studert i vesten. Effekten av DMT virker veldig uforutsigbar, så det er kanskje vanskelig å bruke det konsekvent med ønsket effekt.

Sjekk ut denne korte videoen av Jordan Peterson som snakker om psykedelika som medisin og hvorfor de stoppet forskningen:https://www.youtube.com/watch?v=fMAJzsvOJ3M
Sist endret av Needle; 9. april 2018 kl. 12:32.
Sitat av Lusmisbruker Vis innlegg
Mente ikke å gi deg KP!
Det der blir litt for dumt.

Det blir som å si at antipsykotiske midler, antidepressiva osv bare er humbug fordi enkelte av typene ikke fungerer på alle mennesker
Vis hele sitatet...
Nei. Det blir det overhodet ikke. Effekten på medisiner er dokumentert gjennom forskning. Man vet at det ikke virker på alle, men at det virker for noen. Man vet også hvem det oftest virker best på og hvem som absolutt ikke skal ta medisinen. For alternativ medisin vet man ingenting.

Det finnes nok av eksempler på folk som har blitt kvitt diverse plager av Ayahuasca.
Hva du legger i "påvist effekt" aner jeg ikke, men vil tro du mener at det må godkjennes av det norske legemiddelverk før man kan kalle det for medisin. Uansett, ta deg en tur på nettet og les om folks erfaring med Ayahuasca, se et YouTube klipp eller hva som helst. Der vil du se at mange har blitt kvitt plager de hadde, mens andre ikke. Akkurat som med vanlige legemidler mot psykiske plager med andre ord.
Vis hele sitatet...
Dette er fullstendig misforstått. Alt av det. Folk følte seg friske etter årelating også. En praksis vi ikke bedriver mer. Anektdotiske historier på internet eller andre steder er ikke dokumentasjon på at noe virker. Og enda viktigere: det er ikke noen dokumentasjon på at det er trygt. Hvor mang som blir dårlige for hver som blir bedre. Det er spesielt viktig når man snakker om substanser med aktivt virkestoff, som her. Hadde det vært homeopati, healing eller annet vås så er det ikke noe skadepotesiale heller og ikke så prekært. Om man ikke begynner å så på ting som svindel eller at syke folk lures bort fra medisin som virker, da.

Folk burde uansett stå fritt i å ta en "medisin", spesielt hvis den ikke virker.
Vis hele sitatet...
Tja ... i utgangspunktet er jeg enig, men med de forbehold ang feks svindel nevn over. Men da snakker man om behandlinger uten potensial for skade. At noe ikke «virker» etter hensikten, betyr ikke at medisinen ikke har en påvirkning på kroppen. Hele greia med medisinsk forskning er jo å finne ut akkurat dette.

Psykedelika har potensiale til selvutvikling og å se ting fra nye perspektiv. Det kan gi en helbredende effekt på diverse plager, noe bare folk som har prøvd psykedelika kan forstå desverre.
Vis hele sitatet...
Mulig det, men dette høres mer ut som religiøse argumenter enn fornuft. «Bare folk som har prøvd ...». Ellers er vi der vi startet. Du har åpenbart ingen som helst innsikt i hvorfor det settes krav til stoffer som skal kunne kalles medisin. Å sette alternativ foran det gjør det ikke bedre, bare, i dette tilfellet, ulovlig.

Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Det blir litt lettvint å bare avfeie det som alternativ medisin og bullshit.
Det ble forsket på LSD i psykiatrien frem til det ble ulovlig. Hva hadde skjedd om de kunne fortsatt forskningen? Hvis de kunne dokumentere en positiv effekt av det, så hadde det plutselig ikke vært alternativ medisin lenger, og akseptert som medisin
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke lettvint. Det er fornuft. Så lenge man ikke har forsket seg ferdig, så er det alternativ medisin av den farligste sorten. Uansett grunnen til at man ikke har forsket skikkelig på det.

Det blir veldig vanskelig å vite hva som er sant her, men det er vel nærliggende å tru at noe som påvirker psyken i så stor grad kanskje har potensiale til en positiv forandring.
Vis hele sitatet...
Kanskje har det en positiv effekt, kanskje ikke. Vi vet ikke. Og aller viktigst så vet vi ingenting om bivirkninger, kontrainikasjlner. At det «påvirker psyken i så stor grad» er imidlertid over hodet ikke noe argument. Det blir helt tullete. Det er mange stoffer som påvirker psyken i stor grad, mange av dem vil overhodet ikke hjelpe noen som helst.
Sist endret av lidran; 9. april 2018 kl. 14:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lidran Vis innlegg
Dette er fullstendig misforstått. Alt av det. Folk følte seg friske etter årelating også. En praksis vi ikke bedriver mer.
Vis hele sitatet...
Enig i det aller meste du skriver her, men årelating brukes faktisk fremdeles (dvs. igjen) i behandling av bl.a. hemokromatose, polycytemi og porfyri.

(kilder: SNL - Ahus)
Sist endret av kallisti; 9. april 2018 kl. 14:27. Grunn: kilder
Sitat av Needle Vis innlegg
Hvis noen har inntatt ayahuasca og blir føler seg "helbredet" så spiller det vel ingen rolle om det er medisin eller alternativ medisin. Hey, det virket i alle fall for noen, og det er vel positivt?
Vis hele sitatet...
Det er ikke positivt så lenge man ikke vet noe om hvor mange som evt skades for hver som skal føle seg frisk. Dessuten må man ta slike helbredshistorier med en stor klype salt. Det er ingen objektive mål på hvor syke de var i utganspunktet, hva som evt feilet dem eller hvor velfungerende de evt er i etterkant. Det er fullt mulig å føle seg bra uten å være velfungerende.

Ville ikke anbefalt ayahuasca til noen som sliter selv, men det er definitivt noe som kunne vært mer studert i vesten. Effekten av DMT virker veldig uforutsigbar, så det er kanskje vanskelig å bruke det konsekvent med ønsket effekt.
Vis hele sitatet...
Jeg er for forskning. Bring it on. Det er noen studier på trappene, så får vi se.

Sitat av kallisti Vis innlegg
Enig i det aller meste du skriver her, men årelating brukes faktisk fremdeles (dvs. igjen) i behandling av bl.a. hemokromatose, polycytemi og porfyri.

(kilde: SNL)
Vis hele sitatet...
Jada, men den praksisen med årelating jeg refererer, og som alle vet hva betyr, så snakker man om tapping av blod på tilfeldig basis, utført av hvem som helst, på hvem som helst uten å ane hvorfor eller hva som feilet pasienten. I den grad de ante hvorfor, så var det religiøse eller kvasivitenskaplige teorier som feks å skape balanse mellom kroppsveskene. At det nå brukes blodtapping, utført av leger i sykehus, etter nøye posedyrer og på bakgrunn av sikre diagnoser er ikke det samme. Og det visste du

Men eksempelet er forsåvidt et godt bilde på situasjonen rundt psykedelika i dag. Det TS forfekter er tilsvarende middelalderversjonen av årelating. En mer eller mindre tilfeldig, potensielt skadelig eller dødelig behandling som en gang i blant kunne treffe om pasienten feks tilfeldigvis hadde hemokromatose. Det var nok disse få suksesshistoriene som var grunnen til at praksisen overlevde også, men alt i alt viser jo historien (om logikk i seg selv ikke er nok) hvor galt det kan fare av sted med alternativ behandling.
Sist endret av lidran; 9. april 2018 kl. 14:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Deler av straffeloven gjelder for nordmenn i utlandet. Imidlertid er det legemiddelloven som regulerer bruk av rusmidler, og denne gjelder ikke i utlandet. Hvis du lager en dokumentar hvor du viser at du deltar i tilberedning og bruk, så vil ikke det medføre rettsforfølgelse. Kjøp/salg og organisering av aya-reiser bør du derimot være forsiktig med.
Sist endret av mentalmelt; 9. april 2018 kl. 15:35.