Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2053
Enemy of the snut
Halla!

Kom over etter perlesmykke (typiske Syden-smykker) som har har fått noe misfarge over årene, mest gulnet..
Noen som har råd/erfaring på hvordan jeg kan bleke smykket?
Takker på forhånd

https://imma.gr/70668xd4169
Det der er ikke et perlesmykke. Det ser ut som biter av skjell. Legg det i en klorinløsning, så blir det nok hvitt.
Sist endret av mentalmelt; 12. april 2018 kl. 21:59.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det der er ikke et perlesmykke. Det ser ut som biter av skjell. Legg det i klorin, så blir det nok hvitt.
Vis hele sitatet...
Det vil nok gjøre underverker for skjellene, men metallet vil gå i oppløsning.
Hydrogenperoksid vil nok ha samme effekt. Kan ikke komme på noen andre måter å gjøre det på som ikke innebærer å skille skjellene fra kjedet.
Sist endret av BomberMan; 12. april 2018 kl. 22:01.
Metallet går vel ikke i oppløsning så fort? Trenger ikke en veldig sterk løsning for å bleke skjellene tror jeg. Dessuten kan man kline litt fett på metallet for å beskytte det, og så henge det ned i løsningen med metallet så vidt over.

Hva er skjellene tredd på?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Metallet går vel ikke i oppløsning så fort?
Vis hele sitatet...
Nei ikke nødvendigvis, men det kan bli ganske så stygge missfarginger av klor. Ellers så vil jeg ikke si, hva som skjer først. Metallet etser bort, eller skjellene (eller hva det nå er) blir bleket.

Egentlig så vet vi alt for lite, for å komme med noen uttalelse. Nåe en kun har, et slikt nesten intetsigende bilde. Vi vet ikke hva "pærlene" (eller skjellbitene om du vil) er lag av, for det vi vet kan det være plastikk. Vi vet heller ikke hva lenken eller repet er laget av. Er det lagd av aluminium, så etses det veldig fort opp i klorin eller andre basiske løsninger, som fjerner oksidhinna utenpå aluminiumen. Uten denne oksidhinna, så reagerer aluminium fint med rent vann.
Mens er lenken/repet av platina eller gull, så tåler det selvsagt det meste. Men det tror jeg du neppe får kjøpt som "gatesmykke".
Enemy of the snut
Trådstarter
Det er skjellene jeg vil ha bleket/hvitere, de sitter så tett at man kan ikke så kjedet så lett men det er vel metall.
Men finnes det noe jeg kan legge smykket i slik kjedet ikke tar (for) mye skade men at skjellene blir bleket? Er det jeg er ute etter men det regner jeg med alle har skjønt:P
Jo, det har vi skjønt. Men stoffer som har så sterke egenskaper, at de bleker litt av hvert, er også ganske så reaktive. Det er noe med måten de reagerer på, som gir blekeeffekten med en rekke stoffer.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jo, det har vi skjønt. Men stoffer som har så sterke egenskaper, at de bleker litt av hvert, er også ganske så reaktive. Det er noe med måten de reagerer på, som gir blekeeffekten med en rekke stoffer.
Vis hele sitatet...
Skjønner, og det er vel nada poeng i å legge smykket i vann med Zalo:P ikke at jeg må gå med smykket, men fant det plutselig å liker smykket så hadde litt lyst å bruke det..
Hvis hele strengen er metall så kan du bare dra skjellene midlertidig over på en hyssing mens du bleker dem.

Zalo bleker ikke.
Sist endret av mentalmelt; 13. april 2018 kl. 00:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Metallet går vel ikke i oppløsning så fort? Trenger ikke en veldig sterk løsning for å bleke skjellene tror jeg.
Vis hele sitatet...
Akkurat når det kommer til klorin og andre sterkt oksiderende stoffer som man bruker til bleking så skal det svært lite til. Klorid i seg selv akselererer også rust noe voldsomt, og har det først begynt så er det ingen vei tilbake. Peroksid hadde kanskje vært snillere mot metallet men jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis hele strengen er metall så kan du bare dra skjellene midlertidig over på en hyssing mens du bleker dem.
Vis hele sitatet...
Dette er et godt forslag.
Gikk rundt med slike konstant for et par år siden, en ting er og bleke skjellene hvite igjen men skjellene er på alle jeg har hatt tredd på en plasttråd eller fiskesen så pass på at du bruker noe som ikke ødelegger denne
Sitat av BomberMan Vis innlegg
akselererer også rust noe voldsomt, og har det først begynt så er det ingen vei tilbake.
Vis hele sitatet...
rust er jo bare en levende bakterie som kveles av olje, så det skal faktisk ikke så mye til for å stoppe rustinga/drepe bakteriene
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
rust er jo bare en levende bakterie som kveles av olje, så det skal faktisk ikke så mye til for å stoppe rustinga/drepe bakteriene
Vis hele sitatet...
Nei. Rust er jernoksid. Prosessen som omdanner jern til rust er kjemisk, og krever ingen jernoksiderende bakterier.

Du kan lage rust av jern på sekunder:

https://www.youtube.com/watch?v=Ppn0QbPhkqg
Sist endret av mentalmelt; 17. april 2018 kl. 00:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.