Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1786
Heisann! Jeg har en kompis som har en bachelor i fornybar energi/el kraft. Han sliter veldig med å få jobb og har sendt inn minst over 500 søknader. Han har også vært på jobbsøking kurs for å lære hvordan skrive bedre søknader og CV.

Mannen er flink i matte, og fikk 6er på VGS og A i første semesteret av bachelor graden sin.

Etter at han ble ferdig med bacheloren i fornybar energi, så begynte han på bachelor i mekatronikk, men ble ikke helt ferdig(mangler bare bachelor oppgave). Han flyttet så til Oslo, og for å kunne gjøre ferdig mekatronikk bacheloren sin her så må han ha ekstra fag, noe som fikk han til å droppe bacheloren(mangelen på motivasjon var også en del)

Men ja, han driver fortsatt og søker ingeniør jobber idag også, men kommer ingen vei. Han har god jobb erfaring fra andre jobber og en veldig bra CV.

Jeg ser på han at han den siste tiden er ganske deprimert og er i ferd med å gi opp hele greia.

Er det noen som har vært i lignende situasjon som har noe tips til hva han burde gjøre? Kanskje en karrievending eller gå master?

Takker for svar
Sitat av cplpro Vis innlegg
Er det noen som har vært i lignende situasjon som har noe tips til hva han burde gjøre? Kanskje en karrievending eller gå master?
Vis hele sitatet...
Få en person du kjenner, som du vet er flink til å søke jobb til å hjelpe deg. Hver gang jeg gjør en endring i CV eller skal søke en jobb prater jeg med to-tre personer for å få input. Gå igjennom alt med argusøyne og sjekk hver minste formulering i alt du leverer fra deg.

Bruk også gjerne en av malene her, det ser så uendelig mye bedre ut enn når man har snekret sammen et random word-dokument.

Sist men ikke minst - søkes på det jobber man faktisk kan forvente å få? Man blir ikke ansatt hos et av de store konsulentselskapene eller Kongsberg Gruppen med en bachelor, med mindre man har et avsindig talent. De jeg kjenner med bachelor har for det meste endt opp som support(innen IT), flere er også utviklere, men de kunne vise til at de hadde gode/imponerende prosjekter utenfor studier.
Det å ta en utdannelse er ingen garanti for å få jobb. Selv fikk jeg heller ikke jobb i samme situasjon, og begynte som lærling og ta fagbrev.
Så sa jeg opp senere. Altså er det lettere å få jobb dersom en er i jobb, så en må bare ta det en kan få for å komme seg ut av huset.
Å ta fagbrev kan også lette sjangsen. Det som er fra er imidlertid at han har bestått matte etc. så kanskje han kan bli lærer istedenfor? Er mange dårlige matte lærere. Vi er mange som har kastet bort en 3 årig utdannelse og blitt noe annet etterpå, så dette er normalt...
Sist endret av Tekniker2; 13. september 2017 kl. 16:41.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Det å ta en utdannelse er ingen garanti for å få jobb. Selv fikk jeg heller ikke jobb i samme situasjon, og begynte som lærling og ta fagbrev.
Så sa jeg opp senere. Altså er det lettere å få jobb dersom en er i jobb, så en må bare ta det en kan få for å komme seg ut av huset.
Å ta fagbrev kan også lette sjangsen. Det som er fra er imidlertid at han har bestått matte etc. så kanskje han kan bli lærer istedenfor? Er mange dårlige matte lærere. Vi er mange som har kastet bort en 3 årig utdannelse og blitt noe annet etterpå, så dette er normalt...
Vis hele sitatet...
Hvordan skal han gå frem for å bli matte lærer ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cplpro Vis innlegg
Hvordan skal han gå frem for å bli matte lærer ?
Vis hele sitatet...
Initiativ?

Trykk utdanning mattelærer inn i google. T.d. har UIB ei veldig enkel oversikt.

Forøvrig har eg en sterk mistanke at den totale mangelen på initiativ kan forklare jobbsøkerstatusen...
Sist endret av vidarlo; 13. september 2017 kl. 18:37.