Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3821
Jeg har en svensk venn som kommer fra Stockholm ,mens jeg bor i Oslo. Jeg misforstår noe her. Hvorfor får svenskene F.eks mer i dagpenger i mnd 25 000 kr i Norge vs 30.000 kr i Sverige, alt er mye billigere og de får mer penger?hvor er logikken bak det? Det er jo 50% billigere å leve i Sverige.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Speed25 Vis innlegg
Jeg har en svensk venn som kommer fra Stockholm ,mens jeg bor i Oslo. Jeg misforstår noe her. Hvorfor får svenskene F.eks mer i dagpenger i mnd 25 000 kr i Norge vs 30.000 kr i Sverige, alt er mye billigere og de får mer penger?hvor er logikken bak det? Det er jo 50% billigere å leve i Sverige.
Vis hele sitatet...
For det første er vel dagpenger avhengig av inntekt. Maksimale du kan få i dagpenger er vel ca. 30k i Noreg (ved inntekt på 6G og full opptening). Sverige ser ut til å ha ei litt ulik ordning, m.a. kortere periode, men større andel av inntekta. Ulike land løyser samme problem på forskjellige måter. Det ser imidlertid ikkje ut som det er dramatiske skilnader.

Du overser og at Noreg har høgare lønninger enn Sverige - og at Sverige neppe er halv pris av Noreg. Litt tilfeldige og middelmådige kjelder antyder at det er relativt liten skilnad i kjøpekraft, men ein viss skilnad i prisnivå.

Så antakeleg er delar av problemet at du sammenligner epler og bananer, og det utan å kjenne heile biletet.
Greit jeg skjønner at litt dårlig sammenligning, men fortsatt hvis du har en del oppspart penger så er det bedre livkvalitet i Sverige føler jeg hverfall.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Speed25 Vis innlegg
Greit jeg skjønner at litt dårlig sammenligning, men fortsatt hvis du har en del oppspart penger så er det bedre livkvalitet i Sverige føler jeg hverfall.
Vis hele sitatet...
Ja, Sverige er billigere enn Norge. Men lønna er og lågare.

Som nordmann vil du nesten alltid få meir for pengane i andre land. Grunnen er enkelt og greit at vi er mykje rikare enn nesten alle andre land i verda. GDP er 20-25kUSD høgare her på berget enn i Sverige.

Det er meir relevant å samanlikne PPP - Purchasing Power Parity - og då er skilnaden mellom Noreg og Sverige nede i 10-20kUSD...
Ja , det har hørt før at bare kanskje Sveits og Qatar kan sammenlignes med Norge akkurat nå. Greit å leve i Norge når man er ung 25-50 ,men pensjonister f.eks som har pensjon over 600.000kr i året.Jeg kjenner en vvs ingeniør som har rundt det i året nå og etter han blitt pensjonist har han flyttet fra Norge .
600k i året i pensjon??? OMG

Jeg liker å bruke Numbeo for sammenligninger av forskjellige land.
De gir en grei og lettfattelig oversikt. Interresant med samenligninger av lønnsnivå, kan være fin å planlegge ferie etter
Sitat av Speed25 Vis innlegg
Det er jo 50% billigere å leve i Sverige.
Vis hele sitatet...
Det er jaggu lenge siden om det noen gang har vært så billig. Nå er det vel bare såvidt snus og sigaretter som er billig. Rulletobakk er også blitt dyrere.

Du skal gå med lupe for å generelt handle billig i sverige.
Alt er mye billigere? boligpriser Stockholm og boligpriser i Oslo. Det er altså dyrere for leilighet i Stockholm enn i Oslo i snitt, selv om lønnsnivået er betraktelig lavere i Sverige. Leiepriser er heller ikke særlig hyggelige, spesielt ikke for unge da de gjerne også blir rimelig lavt lønnet selv med en master innen f.eks økonomi.

Det er ikke så billig som du skal ha det til, og fra 2015 har vi statistikk som dette:
Sitat av http://www.dagsavisen.no/innenriks/ungdom-taper-1.363537
Ser vi til Sverige var 23.9 prosent av unge uten ved utgangen av april, og i Hellas og Spania står over halvparten av unge under 25 år uten jobb.
Vis hele sitatet...
For all del, om man er norsk og kan heve pensjonen sin i utlandet, selv Sverige lever man nok godt. Men for alle andre ser det rimelig begredelig ut med mindre man er på ferie en uke eller fem.
Sist endret av Xasma; 9. november 2017 kl. 22:37.
Jeg syns 600.000 er ganske normalt hvis du har jobbet 50 år +.Snakker om normale mennesker som har jobbet hardt for dette hele livet , det er flere som har tjent mye mer her i Norge , ikke om arvinger som jeg har lest for få dager siden . Det er en som har 11,2 mld i formue og 0 i inntekt og han er 24 år. Noen født riktig sted.
Sverige er fortsatt billigere når man kjøper for 1000-10000kr , man sparer en del på matvarer.
Ja, folk i Norge har opparbeidet pensjon, og ja det finnes folk i Norge med formue de har arvet. I Sverige er det billigere når det kommer til en del varer men borgerne der bruker en høyere andel av lønnen sin på mat, bo og hele røkla. Hva vil du egentlig frem til?
At det er bedre å være selvstendig næringsdrivende i dagensliv enn vanlig jobbing føler jeg hvertfall, og at det er bedre å være selvstendig drivende i Sverige enn i Norge. Derfor vurderer å flytte til Stockholm. Mye bedre muligheter.
Sitat av Speed25 Vis innlegg
At det er bedre å være selvstendig næringsdrivende i dagensliv enn vanlig jobbing føler jeg hvertfall, og at det er bedre å være selvstendig drivende i Sverige enn i Norge. Derfor vurderer å flytte til Stockholm. Mye bedre muligheter.
Vis hele sitatet...
Skal du kjøpe leilighet i sentrum - altså innenfor tunnelbanenen - må du ut med ca 100k m/2. I Juni var snittet i Stockholm 83k/m2 mot Oslo sin pris på 62k/m2. Nå har jeg ikke sett en eneste leilighet med bra standard som ligger sentralt gå for under 100k+/m2 det siste halvåret.

Sverige har også et annet (mer urettferdig) skattesystem enn Norge. De har bare 3 tabeller. Tjener du 0-300k betaler du ca 30%, 450k-600k betaler du 50% skatt, 600k+ betaler du 62% skatt. Da er det samme om du har 700k eller 3Mkr i pension. Dette gjelder skatt av pensjon ihvertfall. Derfor mange flytter utenlands (feks Portugal hvor man skatter 5%) når de blir pensjonister og får hele pensjonen utbetalt over 5 år.

Det eneste som er billigere i Stockholm er matvarer, kollektivtransport og tobakk/alkohol. Svensk økonomi går bra og det er mye som har skjedd de siste årene..
Sist endret av dumbmothrfckr; 10. november 2017 kl. 01:09.
Leiemarkedet i Stockholm er sykt. Førstehandskontrakter blir solgt svart for latterlige summer. Folk står i bostadskø i flere 10-år for å få leid i førstehand. Er du stundent, må du ha minst 700 kødager for å få leid en liten 1-roms. Alternativet ditt blir å kjøpe bostadsrett (kjøpe leilighet), andrehandskontrakt (dyrere enn i Oslo) eller inneboende (leie rom hos noen; relativt vanlig og ikke så dyrt)
Sist endret av mr_rager; 10. november 2017 kl. 01:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Speed25 Vis innlegg
og at det er bedre å være selvstendig drivende i Sverige enn i Norge. Derfor vurderer å flytte til Stockholm. Mye bedre muligheter.
Vis hele sitatet...
Nær sagt alt i tråden antyder at det ikkje er tilfellet.

Så kvifor vel du å påstå det?

(Hugs og selection bias; dei du ser som er 60 og har god råd på grunn av eige firma er dei som lukkast. Du ser ikkje alle dei som tapte en million og gikk tilbake til vanlig jobb etter en konkurs)
Sist endret av vidarlo; 10. november 2017 kl. 06:45.
Sitat av Speed25 Vis innlegg
At det er bedre å være selvstendig næringsdrivende i dagensliv enn vanlig jobbing føler jeg hvertfall, og at det er bedre å være selvstendig drivende i Sverige enn i Norge. Derfor vurderer å flytte til Stockholm. Mye bedre muligheter.
Vis hele sitatet...
Det er ALDRI optimalt å være selvstendig næringsdrivende.
Sats heller på å lage AS eller i nødsfall DA selskap.
Er du selvstendig næringsdrivende og det går til helvete så sitter du med allt ansvaret
Som AS så har du fremdeles "ansvaret" men slipper den økonomiske smellen.
Blir du sykemeldt som selvstendig næringsdrivende så får du ikke sykepenger fra dag en.
Har du AS med en ansatt (deg selv), så får du "sykepenger fra dag en"
Regner med att det er tilnærmet likt i Sverige
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Det er ALDRI optimalt å være selvstendig næringsdrivende.
Sats heller på å lage AS eller i nødsfall DA selskap.
Er du selvstendig næringsdrivende og det går til helvete så sitter du med allt ansvaret
Som AS så har du fremdeles "ansvaret" men slipper den økonomiske smellen.
Blir du sykemeldt som selvstendig næringsdrivende så får du ikke sykepenger fra dag en.
Har du AS med en ansatt (deg selv), så får du "sykepenger fra dag en"
Regner med att det er tilnærmet likt i Sverige
Vis hele sitatet...
Det virker som om du blander sammen begrepene selvstendig næringsdrivende og enkeltpersonforetak. En selvstendig næringsdrivende driver helt enkelt for seg selv, uavhengig av selskapsform. Men mye av det du skriver er helt korrekt når det kommer til enkeltpersonforetak; det kan være svært risky business. Særlig hvis man tar opp lån for å kjøpe dyre maskiner og sliktno. Jeg vil imidlertid ikke gå så langt som å si at det aldri er noe fordel - hvis du har et lite hobbyprosjekt med lav omsetning på si, og bare ønsker å få et foretaksnummer og gjøre det litt ryddigere på selvangivelsen, så er det helt uproblematisk.
Trådstarter
17 0
Også jeg mente folk som driver helt privat , AS er det ikke familegreier som regel?
Jeg mener folk som har store bedrifter og driver helt privat og er ledere der , men har ansatte under. F.eks marc merril som lagde dataspill og er ceo i den.

Jeg mente eiere av større private bedrifter , ikke private leger F.eks som danner AS i sitt eget hjørne.

ASA som det kaller.
Sist endret av Speed25; 10. november 2017 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Speed25 Vis innlegg
Også jeg mente folk som driver helt privat , AS er det ikke familegreier som regel?
Jeg mener folk som har store bedrifter og driver helt privat og er ledere der , men har ansatte under. F.eks marc merril som lagde dataspill og er ceo i den.

Jeg mente eiere av større private bedrifter , ikke private leger F.eks som danner AS i sitt eget hjørne.

ASA som det kaller.
Vis hele sitatet...
ASA er almennaksjeselskap, dvs. at aksjane som hovudregel er tilgjengelige for *alle* gjennom børsnotering.

ASA har strengare rapporteringsregler enn aksjeselskap. Utover det er krava for å starta AS at du har 30k i eigenkapital, litt grovt sagt.
Trådstarter
17 0
Så f.eks Apple , Google , Microsoft er ASA ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Speed25 Vis innlegg
Så f.eks Apple , Google , Microsoft er ASA ?
Vis hele sitatet...
Ingen av dei er norske. Men fmeks DNB er vel ASA.
Trådstarter
17 0
Hvis jeg tenker riktig så er småbedrifter som er i dagsbruk private rørleggere, snekkere, en AS , der trenger man mindre beløp for å begynne.
ASA er storebedrifter som er nettopp tilgjenglig for alle som lever i verden. Der er det snakk om stor investering.

Da er det ikke bare bare og bli leder i ASA . Dnb har flere ledere , men en eller to eiere.

Det jeg skal til hvor vanskelig er å bli grunnlegger / en av i en ASA bedrift i praktisk .

men alt er mulig .
Sist endret av Speed25; 10. november 2017 kl. 15:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Speed25 Vis innlegg
Hvis jeg tenker riktig så er småbedrifter som er i dagsbruk private rørleggere, snekkere, en AS , der trenger man mindre beløp for å begynne.
ASA er storebedrifter som er nettopp tilgjenglig for alle som lever i verden. Der er det snakk om stor investering.

Da er det ikke bare bare og bli leder i ASA . Dnb har flere ledere , men en eller to eiere.

Det jeg skal til hvor vanskelig er å bli grunnlegger / en av i en ASA bedrift i praktisk .

men alt er mulig .
Vis hele sitatet...
Du er på ville vegar.

ASA går utelukkande på eigarforhold. Eit aksjeselskap kan ha milliardomsetning. T.d. er Siemens aksjeselskap her på berget, og ikkje almennaksjeselskap. Morselskapet, Siemens AG i Tyskland er derimot handla på børs. Eit aksjeselskap kan ha så stor omsetning som det måtte ønske, og så mange kunder som det måtte ønske.

DNB har ikkje ein eller to eigarar - dei har antakeleg mange titalls tusen, som konsekvens av at dei er børsnotert.

Skilnaden mellom AS og ASA er ikkje intern organisasjon, antall eigarar, omsetning e.l. men enkelt og greit om aksjane er fritt omsettelege.

Men eg forstår på ingen måte kva du vil fram til; du hopper mellom ulike tema og kjem med konklusjoner som du åpenbart ikkje har kunnskap til å komme med.
Sist endret av vidarlo; 10. november 2017 kl. 15:58.
Trådstarter
17 0
Hele poenget mitt er å finne ut hvor er best å danne AS eller ASA hvis f.eks du har masse penger til investering, bare det.
Sitat av Speed25 Vis innlegg
Jeg har en svensk venn som kommer fra Stockholm ,mens jeg bor i Oslo. Jeg misforstår noe her. Hvorfor får svenskene F.eks mer i dagpenger i mnd 25 000 kr i Norge vs 30.000 kr i Sverige, alt er mye billigere og de får mer penger?hvor er logikken bak det? Det er jo 50% billigere å leve i Sverige.
Vis hele sitatet...

Dagpenger er avhengig av inntekt. Vi tjener mye bedre generelt i Norge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Speed25 Vis innlegg
Hele poenget mitt er å finne ut hvor er best å danne AS eller ASA hvis f.eks du har masse penger til investering, bare det.
Vis hele sitatet...
Det finst det neppe eit enkelt svar på. Hadde det vore eit enkelt svar på slike spåørsmål hadde alle gjort det. Forskjellige løysinger gir meining i forskjellige situasjoner. Alltid.