Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3998
har lest endel om pc-grow og har lyst og prøve det ut :- ) noen som kan linke meg noen fine lys og annet utstyr jeg trenger har det vært fint :- ) og hvor jeg kan skaffe bra frø
Hvorfor ikke bare bruke litt mer plass og så få noe som er verdt tiden? Eller hva planlegger du å dyrke?
Planlegger og bare dyrke noen få planter for og prøve det og se om jeg får det til :- ) å det å ha det i pcn høres perfekt ut med tanke på at jeg alltid har hatt 2-3 pcer på rommet.
Det fines vel en million rus-givende planter. Så det sier meg ikke så mye. Jeg tror du får veldig lite utav noe sånt, jeg ville heller funnet noen med leilighet og satt opp et litt større opplegg. Bare la det gå over vinteren og så avslutt og lagre fangsten.
Det har jeg verken mulighet eller tid til og gjøre :- ) så starter med PC i det små
Det du vil ha er CFL-pærer. Kjøp f. eks et par tre CFL pærer på 35W.
Du vil også måtte lære deg å lage: light-trap, kullfilter/carbon filter, koble PC-vifter til adapter osv.

De stikkordene jeg har gitt deg nå skal være nok til at du kan google og lære deg å lage alt. Søk på engelsk, maaaaaasse forum og guider. Det du spør om er om folk kan google for deg Blir lettere med de clues jeg gav deg nå.
Ser nesten ikke vits i å gro i kabinett dersom du ikke har ett forholdsvis stort ett, du får veldig lite ut av det. Kjøp deg ett par 4700k (har sett de har hatt det) og 2700k sparepærer på biltema. 4700k til vegetasjon og 2700k til blomstring.
Sist endret av Lacertosus; 14. januar 2014 kl. 14:44.
Takker for svar :- ) jeg har sett litt rundt på andre forum og mange anbefaler disse (Reflector; http://weedshop.no/liten-reflektor-p-180.html) (Pærer; http://weedshop.no/sparepre-vekst-p-...5lu5p3rjfeg066 - http://weedshop.no/high-power-125w-b...ing-p-516.html) det der vet jeg jeg får i ene kabinettet mitt, og størrelse er noe dere ikke trenger og påvirke siden jeg er bestemt på og prøve det :- )
har sett litt på videoer og har det noe si om jeg bruker sånne PH-flasker med masse forskjellige ting og greier :P ser mange lar vannet de skal vanne med bare stå over natten.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
puppetwar: Reflektoren du linket til har en E40 sokkel, den første pæren du linket til har E27 sokkel (den andre har E40 og er ok), denne pæren er en highpowered 125W vekstlampe til E40 sokkel.

Er du helt sikker på at du får den reflektoren inn i et kabinett? Det må isåfall være et gigantisk et.

Du trenger ikke "PH-flasker med masse forskjellige ting og greier" når du dyrker i jord (i Norge, PH verdiene er fine og vi har lite kalk i vannet). PH korrigering er noe man gjør når vannet er for surt/basisk eller man har virkelig bæsja på leggen og overgjødslet plantene.
Det er godt å ha et lite reservoar (en bøtte e.l.) med vann som får stå over natten før du bruker det, vannet når rett temperatur (rundt 20 grader) sånn at plantene ikke får noe kuldesjokk.

Husk, disse plantene lukter ganske intenst, så kjør på med noe ordentlig kullfilter: http://weedshop.no/kullfilter-120m-p-770.html
Sist endret av Dodecha; 17. januar 2014 kl. 13:11.
takker for svar :- ) pærene osv fant jeg når jeg drev og søkte på forum osv, men han jeg bor med nå skulle hjelpe meg da han er elektrikker, og reflektoren får plass om jeg bøyer inn 2cm på hver side så vil si den passer :- ) (gammelt overaskende bredt hightower) har ikke sett så mye på det med kullfilter men eneste spørmålet jeg har stilt meg selv er hvordan jeg får det på vifta elr om jeg skal lage et selv som ikke ser så vanskelig ut :- ) takker for svaret med vannet det er noe jeg har lurt på lenge
og kan jeg bruke søllings som "reflektorer" rundt om i hele kabinettet elr funker det ikke like bra som det der windshield reflector alle bruker?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ventilasjon i pc grow har jeg lite ekspertise på, men jeg vet at pc vifter bare er å glemme i den sammenhengen: du må erstatte all luften i kabinettet minst 5 ganger i timen, så la oss si at kabinettet ditt er ca 1kubikkmeter, da må den klare minst 5m3/h. I tillegg må viften klare å dra luften ut fra kabinettet via kullfilteret, det er dette pc viftene ikke får til.
Denne kanalviften er relativt liten og vil være mer enn nok for jobben, spørsmålet er om du har plass til både den og kullfilteret på innsiden.
For å feste kullfilter og vifter bruker man ventilasjonsrør og hurtigklemmer.

Edit: Ikke bruk aluminiumsfolie (sølvings) som reflektor, du kan ende opp med "hotspots" der lyset er konsentrert nok til å gi plantene varmeskader, reflektorer etc har overflater som sprer lyser jevnt over hele området, mens aluminiumsfolie kan gjøre det motsatte.
Sist endret av Dodecha; 17. januar 2014 kl. 13:36.
Det som er hovedproblemet ditt er vel egentlig å finne en strain av cannabis som ikke vokser for mye i høyden. I og med at det skal være i et pc-kabinett, så antar jeg at du forstår problematikken i dette.

Har du noen peiling på hvilke frø du skal prøve å bruke? Har du tenkt noe på akkurat dette i det hele tatt? Det er jo den viktigste biten i mini-grows

Jeg kan foreslå noe fra frøprodusenten "short stuff seeds", de har mange strains ment for pc-grow og lignende...

Se liste over Short Stuff Seeds' strains her
Sørg for å evt velge noe som er listet opp som dverg-strain
125w cfl får du billigere på designbelysning. ellers er det bra priser på ebay.

random bigtower kabinett fra komplett, med målene 56cm x 71cm x 38cm
= 0.087 m3

Med en kanalvifte på 140 m³/h så er det hakket over overkill.
Kan tenke meg at det blir problem med luftfuktighet og at det blir full orkan inne i kabinettet.

Får man ikke ganske sterke pc vifter? trur jeg ville gått for det. sammen med hjemme snekkra filter..

Ang frø så trenger du ikke noe dverg strain.. autoflower i liten potte blir vanligvis liten. start den i ett lite yoghurt beger til den viser preflowers, så sett den over i større potte.
Sist endret av soulgoodman; 17. januar 2014 kl. 16:07.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Oyvind89 Vis innlegg
Får man ikke ganske sterke pc vifter? trur jeg ville gått for det. sammen med hjemme snekkra filter..
Vis hele sitatet...
Poenget er at du må ha et visst moment for å dra luften via filteret, og det er det kanalvifter gir. Man kjører den selvfølgelig ikke på maks, man slenger på en turtallsregulator.
Hjemmesnekkra filter + pc vifte har jeg ikke sett noe fungerende patent på, rommet kommer til å stinke når disse planten blomstrer.
Ting du kan dyrke: Northern Lights, AK-47, diverse Lowryders (alle feminized og auto flower).
Lys: CFL 6400K og 2700K (Design belysning).

Jeg har fire stk 200mm vifter i mitt kabinett. Jeg har noe karbon foran som vil fungere litt som et kullfilter, men i tillegg har jeg gått til innkjøp av en Vaportek Vaportronic som kan nøytralisere lukt på et område på 50m2. Som er mye større enn det jeg har. Bruker da denne på selve dyrkerommet.

Mylarfilm reflekterer mye. Om du vil slippe å kjøpe i bulk på nettet (du trenger jo ikke mye), kan du PM meg, har litt til overs.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jasså, jeg husker disse vapotek'ene ble nevnt i en gammel dyrkevideo, jeg må nesten bestille meg en om du mener det funker, stillte meg litt tvilsom til de.
Sitat av Herbman Vis innlegg
Det du vil ha er CFL-pærer. Kjøp f. eks et par tre CFL pærer på 35W.
Du vil også måtte lære deg å lage: light-trap, kullfilter/carbon filter, koble PC-vifter til adapter osv.

De stikkordene jeg har gitt deg nå skal være nok til at du kan google og lære deg å lage alt. Søk på engelsk, maaaaaasse forum og guider. Det du spør om er om folk kan google for deg Blir lettere med de clues jeg gav deg nå.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke LED? Tar mye mindre plass og gir bedre lys. feks disse?

Forresten - hva slags planter er det som får plass inni en sånn en? Jeg har ikke mye peil på sånt, men de jeg hadde, var jo nesten metern høye
Sitat av puppetwar Vis innlegg
og kan jeg bruke søllings som "reflektorer" rundt om i hele kabinettet elr funker det ikke like bra som det der windshield reflector alle bruker?
Vis hele sitatet...
Vil tro at aluminiumsfolie fra Rema reflekterer lys vel så godt som den der
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Geekfreak Vis innlegg
Vil tro at aluminiumsfolie fra Rema reflekterer lys vel så godt som den der
Vis hele sitatet...
Problemet er at med vanlig aluminiumsfolie så kan du få hotspots. Mylar etc er laget for å reflektere lys jevnt, når man får ruglete kanter etc i aluminiumsfolien vil disse konsentrere lys som kan skade planten.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Problemet er at med vanlig aluminiumsfolie så kan du få hotspots. Mylar etc er laget for å reflektere lys jevnt, når man får ruglete kanter etc i aluminiumsfolien vil disse konsentrere lys som kan skade planten.
Vis hele sitatet...
Om du knørver den alufolien litt og så retter den ut, tviler jeg på at du får spesielt mye hotspots som klarer å gjøre skade.

Menmen - jeg skal ikke stille som ekspert på området - er bare realist
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Geekfreak Vis innlegg
Om du knørver den alufolien litt og så retter den ut, tviler jeg på at du får spesielt mye hotspots som klarer å gjøre skade.

Menmen - jeg skal ikke stille som ekspert på området - er bare realist
Vis hele sitatet...
Klart, det skjer jo ikke vær gang, men et lite tips for livet generellt er at når man først skal gjøre noe så gjør det ordentlig.
Skal man ta på seg et dyrkeprosjekt så lønner det seg ofte å bruke litt penger på ordentlig utstyr.
Alt blir så mye lettere når man vet med sikkerhet at f.eks de brente flekkene på plantene er overgjødsling enn at det kan være aluminiumsfolien på veggen ved siden av som har gjort det.