Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 17625
Hei Jeg har fått besjed om at jeg skal vaksineres om en ukes tid for svineifluensa. Men leser både positive og negative sider om denne vaksinen.
Men da er mitt spørsmål følgende:

Hva mener du om vaksinen mot svineinfluensa? Og har du tenkt til og ta den?

Takk for svar
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg har fått tilbud om denne gratis gjennom jobben, men jeg har valgt å ikke ta denne iallefall, har veldig høyt immunforsvar etter å ha vært mye syk som barn, og har ikke vært syk på over to år, så ser ikke at jeg er i noen risikokgruppe uansett.
jaG
Produktutvikler
Har også fått tilbud via jobben, men som atx, var jeg også mye syk som barn, mao høyt immunforsvar. Dessuten er det ikke så mye værre enn vanlig influensa. Mange dør av vanlig infulensa, men grunnet media har svineinfluensa fått et rykte på seg til å være mer dødelig, noe det ikke er.

Har du et svak immunforsvar så anbefaler jeg deg å ta vaksinen.
jeg fraråder alle vennene mine fra den hvertfall. jeg skal ikke ha den, ikke omså under tvang. jeg har hørt mer negativt enn positivt om den, så er svært skeptisk til den. squalene og kvikksølv er forøvrig ulovlig begge to.

dessuten er infulensaen i seg selv eksponert av media. viruset er ikke så farlig som de skal ha det til. hvordan det er med risikogruppa er jeg ikke helt sikker på. men som nevnt tidligere, er du utenfor risikogruppa trenger du den hvertfall ikke

har også lest en artikkel om at usa, norge og noen andre land har vurdert tvangsvaksinering av hele befolkningen. norge har jo tross alt fått inn 9,4 mill vaksiner, så er nok til 2 til alle visstnok.
Enig med sh1bby her, ikke ta den!

svieinfluensa er bare svada som er blåst opp av media slik at legemiddel industrien skal tjene penger på en vaksine som ble laget før lege satt ut virust (og viruset som forøverig er nesten i dentisk som det vanelige influensa viruset).
Jeg velger å ta den da denne vaksinen.

Den er ikke er noe særlig annerledes produsert enn samtlige andre vaksiner opp gjennom tidene.

Det er ikke noe nytt at en gjeng uinformerte idioter hevder vaksinen inneholder "farlige" ting. Jeg synes spesielt det er tåpelig noen skriker ut "kvikksølv!" slik som sh1bby, når de åpenbart ikke har peilig på hvordan slikt fungerer.

Ignorante antivaksine mennesker er de som koster menneskeliv. I Storbritannia hadde man MMR-vaksinen som fikk mye kontrovers fordi folk som ikke forstår seg på det mente det forårsaket autisme. Endte med at betydelige deler nektet å ta vaksiner og at en rekke mennesker døde.

Velger du å ikke ta vaksinen kan du smitte andre som av forskjellige grunner ikke kan ta vaksinen, og koste dem deres liv.

I Norge har vi dyktige og uavhengige institusjoner som bestemmer om vaksineinnkjøp er nødvendig. I motsetning til mange som lar seg skremme eller bli arrogante av medias overskrifter så vet disse menneskene hva det dreier seg om.
Sist endret av Kinseek; 26. oktober 2009 kl. 07:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sh1bby Vis innlegg
dessuten er infulensaen i seg selv eksponert av media. viruset er ikke så farlig som de skal ha det til. hvordan det er med risikogruppa er jeg ikke helt sikker på. men som nevnt tidligere, er du utenfor risikogruppa trenger du den hvertfall ikke
Vis hele sitatet...
Interessant. Helsemyndigheitene er ueinige med deg, og virus er i høgste grad dødleg for dei som er utanfor risikogruppene - i motsetning til vanlig influensavirus som er omtrent ufarlig for dei utanfor risikogruppene.

Det er også interessant å notere seg at H1N1 ser ut til å utnytte ditt eget immunforsvar til å angripe deg, slik at det neppe er ein veldig stor fordel å ha eit sterkt immunforsvar når ein får svineinfluensaen.

Eg forstår heller ikkje korleis eit sterkt immunforsvar er argument mot vaksine; immunforsvaret må jo ha noko å reagere med, og da er vaksina viktig for å la det kjenne igjen viruset...
Jeg har fått tilbud om den, og jeg velger å ta den.
Leser og hører om flere som er skremt over at den inneholder kvikksølv, men herregud, les litt så forstår dere hvorfor, og samtidig hvor lite det faktisk er.

Man får i seg mye mer kvikksølv gjennom vanlig mat, enn man får gjennom vaksinen f.eks.
Sitat av jaG Vis innlegg
Har også fått tilbud via jobben, men som atx, var jeg også mye syk som barn, mao høyt immunforsvar. Dessuten er det ikke så mye værre enn vanlig influensa. Mange dør av vanlig infulensa, men grunnet media har svineinfluensa fått et rykte på seg til å være mer dødelig, noe det ikke er.

Har du et svak immunforsvar så anbefaler jeg deg å ta vaksinen.
Vis hele sitatet...
Ingen har vel sagt at det er "mer dødelig", men greia er så enkel som at denne influensavarianten ikke har vært her på ganske mange år, og dermed har de aller fleste av oss ikke noe som helst immunforsvar som er i stand til å gjøre noe mer enn å si "bø" til denne varianten. De som HAR immunforsvar mot denne, er en ganske liten del av befolkningen, de eldste, som har vært borti den før, og dermed er det veldig mange fler enn vanlig som sannsynligvis vil bli syke (dvs i veldig stor grad de som ikke er i faresonen for vanlig influensa), og selv om dødeligheten ikke er høyere, så er det fler som vil dø, rett og slett fordi det er fler som vil bli syke.

Jeg tror nok jeg kommer til å ta vaksinen hvis/når jeg får tilbud om det, men jeg gidder ikke å stresse med det heller.
Jeg venter med å ta den til en god del av befolkningen har tatt den og bevist at den faktisk er 100% trygg
Før den tid så har jeg ingen grunn til å ta den.

Svineinfluensa er oppskrytt, enkelt og grett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Jeg venter med å ta den til en god del av befolkningen har tatt den og bevist at den faktisk er 100% trygg
Før den tid så har jeg ingen grunn til å ta den.

Svineinfluensa er oppskrytt, enkelt og grett.
Vis hele sitatet...
Da er det for seint å ta den sannsynligvis.

Forøvrig er ingenting 100% trygt, men om du ser på risikoen med svineinfluensavaksina som eit argument bør du seriøst begynne å vurdere bilkjøring og ei rekke andre aktiviteter. For risikoen med vaksina er garantert neglisjerbar sammenligna med t.d. bilkjøring.
Jeg velger å ta den, både fordi jeg ikke ser poenget med å ikke ta den, men også for å ikke ødelegge for resten av befolkningen; en viss prosent av befolkningen må ta den for å hindre at viruset sprer seg. Det får da heller ingen sjanse til å mutere seg. - Som med alle andre vaksiner.
Sist endret av exocytose; 26. oktober 2009 kl. 08:58.
Faktisk bør du bare holde deg hjemme, blackkoz, det er gode sjanser for å bli påkjørt, skli på isen eller i en nyvaska og våt trapp, og masse andre farlige ting hvis du beveger deg utendørs. Eller, egentlig bør du ikke holde deg hjemme heller, de fleste ulykker skjer jo i hjemmet. Du bør egentlig bare grave deg ned et eller annet sted i din egen lille jordkjeller-bunker.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Generell info om H1N1 vaksinen:

Pandemrix er en vaksine mot pandemisk influensa, utviklet og produsert av GlaxoSmithKline. Vaksinen har godkjenning i Europa på særskilt grunnlag. Det vil si at vaksinen bare kan brukes når WHO offisielt har erklært pandemi (11.juni 2009). Modellvaksinen er prøvd ut på ca. 5000 personer. Det er ikke rapportert om alvorlige bivirkninger som følge av vaksinasjon med denne.

Hva består vaksinen av?
Vaksinen består av:
*inaktivert influensavirus (ny H1N1) produsert i hønseegg (3.8 μg virusantigener (hemagglutinin) per dose)
Vaksinen er tilsatt adjuvans som forsterker immunresponsen og adjuvansen består av:
*10.7 mg skvalen (naturlig olje som utvinnes fra hailever og som finnes i alle planter og dyr).
Lenke til WHOs informasjon om skvalen.
*11.9 mg a-tokoferol (vitamin E)
*Emulgator (polysorbat 80)
Videre innholder vaksinen kvikksølvforbindelsen tiomersal som konserveringsmiddel fordi vaksinen leveres i flerdosebeholdere og skal kunne oppbevares i ett døgn ved romtemperatur etter åpning.

Normalt utsettes mennesker for kvikksølv i form av kvikksølvdamp fra amalgamfyllinger, kvikksølvsalter i mat, vann og luft, samt metylkvikksølv som det finnes mye av i fisk, spesielt rovfisk, og sjømat.
Mengden kvikksølv i én vaksinedose som inneholder tiomersal som konserveringsmiddel er vanligvis mellom 2,5 og 25 µg. Til sammenlikning er gjennomsnittlig inntak av kvikksølv i form av metylkvikksølv gjennom kosten beregnet til ca 4 µg per dag.

Hvordan skal vaksinen gis?
Vaksinen gis som to doser á 0,5 ml (til vaksne over 18 år) med minst 3 ukers mellomrom.

Kva er forventet effekt?
Modellvaksinen (Pandemrix med H5N1 stamme ”fugleinfluensa”) viser oss at vi kan forvente at 80 – 90 % av de vaksinerte vil være beskyttet. Noe effekt oppnås allerede etter første dose, men full effekt oppnås først tre uker etter andre dose.

Skrevet av leger.
Jeg hadde egentlig ikke planlagt og oppsøke lege for og ta den, men om man får den kasta etter seg så hvorfor ikke. Jeg skal i forsvaret snart og jeg kan tenke meg jeg må ta den der uansett.
Det er jo VM i paranoia hver gang en vaksine som denne kommer ut.

Folk må jo huske hvorfor man burde vaksinere seg mot svineinfluensa; nettopp for å hindre spredningen av den. Ikke fordi den er så veldig farlig. Det er tross alt bare tilsvarende en litt hissig sesonginfluensa.

Så jeg tenker å ta den slik at jeg ikke utsetter andre for eventuell smitte, og for å bidra til at man klarer å styre unna en situasjon hvor hele samfunnet stopper opp, fordi nesten alle er syke samtidig.

Jeg ville vurdert å droppe vaksinen hvis jeg var spesielt utsatt naturligvis, f.eks. hvis man som kvinne er gravid. Akkurat som en gravid ikke burde ta en vanlig influensavaksine (slike som tilbys hver sesong).
Sitat av exocytose Vis innlegg
fordi jeg ikke ser poenget med å ikke ta den
Vis hele sitatet...
Jeg mener at selve svineinfluensaen er kraftig hauset opp av media, men det samme gjelder hysteriet rundt vaksinen.
Saker som denne gjør allikevel at jeg blir skeptisk.

Personlig velger jeg å ikke ta vaksinen.
Sitat av sh1bby Vis innlegg
jeg fraråder alle vennene mine fra den hvertfall. jeg skal ikke ha den, ikke omså under tvang. jeg har hørt mer negativt enn positivt om den, så er svært skeptisk til den. squalene og kvikksølv er forøvrig ulovlig begge to.

dessuten er infulensaen i seg selv eksponert av media. viruset er ikke så farlig som de skal ha det til. hvordan det er med risikogruppa er jeg ikke helt sikker på. men som nevnt tidligere, er du utenfor risikogruppa trenger du den hvertfall ikke

har også lest en artikkel om at usa, norge og noen andre land har vurdert tvangsvaksinering av hele befolkningen. norge har jo tross alt fått inn 9,4 mill vaksiner, så er nok til 2 til alle visstnok.
Vis hele sitatet...


Bra sagt. Jeg har heller ingen planer om å ta den, mye på grunn av det sh1bby sier.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg mener at selve svineinfluensaen er kraftig hauset opp av media, men det samme gjelder hysteriet rundt vaksinen.
Saker som denne gjør allikevel at jeg blir skeptisk.

Personlig velger jeg å ikke ta vaksinen.
Vis hele sitatet...
At influensaen er hauset opp i media er jeg enig i, men som du sier, så er frykten for vaksinen.
Vi vet ikke hvor farlig en eventuell mutasjon av dette viruset kan være, og jeg velger å bidra i flokkimmuniteten for å bli kvitt det nå, før viruset får sjansen til å mutere seg.
Som sakt, er en god grunn til å vente i noen uker med å ta vaksinen, da man ikke vet hvordan den fungerer på folk flest...
Sitat av exocytose Vis innlegg
At influensaen er hauset opp i media er jeg enig i, men som du sier, så er frykten for vaksinen.
Vi vet ikke hvor farlig en eventuell mutasjon av dette viruset kan være, og jeg velger å bidra i flokkimmuniteten for å bli kvitt det nå, før viruset får sjansen til å mutere seg.
Vis hele sitatet...
En edel tanke, men jeg setter min egen helse over "folkehelsen" any day
Som mange andre har jeg fått tilbud om å ta den men etter litt tenking kom jeg frem til at det er folk som trenger den mer enn meg.
Tror hysteriet rundt H1N1 er sterkt overdrevet, men jeg forstår at folk vil ta den. Kommer nok til å den etterhvert men, som Atomet så stresser jeg ikke med det.
En ting er deg selv, men har du en bestemor, Blackkoz? Eller kanskje en niese, nevø e.l.? Vil du at disse skal bli smitta?

Hvis du leser hele artikkelen det linkes til over, ikke bare overskriften, så ser du at det står:
Det er mulig at feberen som kan oppstå etter en slik vaksinasjon kan bli en for stor belastning for allerede svært sjuke mennesker.
Vis hele sitatet...
For deg og meg er ikke vaksinen farlig. For deg og meg er heller ikke selve sykdommen spes farlig. Derimot er det gode sjanser for at VI kan smitte ANDRE som sykdommen kan være farlig for. Jo fler som vaksinerer seg, jo fortere vil vi bli kvitt problemet.

Sitat av bolla3 Vis innlegg
Som mange andre har jeg fått tilbud om å ta den men etter litt tenking kom jeg frem til at det er folk som trenger den mer enn meg.
Tror hysteriet rundt H1N1 er sterkt overdrevet, men jeg forstår at folk vil ta den. Kommer nok til å den etterhvert men, som Atomet så stresser jeg ikke med det.
Vis hele sitatet...
Det der er jo en litt tåpelig grunn. Vi har nok vaksiner til hele befolkningen, så å "spare den til noen andre" er bare tull. Jo fler som tar det tidligere, jo bedre. Jeg har f.ex. to nevøer og en gravid svigersøster. Jeg har ikke lyst til at noen av dem skal bli smitta. Derfor tar JEG vaksinen, så ikke JEG smitter DEM, for selv om sykdommen sikkert ikke ville vært noe problem for meg, så kan den være det for dem.
Sist endret av atomet; 26. oktober 2009 kl. 09:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Som sakt, er en god grunn til å vente i noen uker med å ta vaksinen, da man ikke vet hvordan den fungerer på folk flest...
Vis hele sitatet...
Jo, det veit en, fra tidligere vaksiner. Kva tyder på at denne skal oppføre seg vesentleg forskjellig fra desse?

Dessuten må du vege risikoen for skade som følge av vaksina opp mot skade som følge av svineinfluensa, og da mistenker eg at vaksina kjem godt ut sjølv om den skulle vise seg å vere mange hundre ganger verre enn det forsøka og erfaringer så langt tilseier.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
En edel tanke, men jeg setter min egen helse over "folkehelsen" any day
Vis hele sitatet...
Vel, det er en langsiktig tanke, mer enn edel. For når vi har feilet i å hindre mutasjonene til dette viruset, går det sannsynligvis dårlig med min egen helse.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Selv om jeg egentlig syns slike avgjørelser burde være en privat greie opp til den enkelte, så mener jeg også at det er jævlig usolidarisk å ikke ta vaksinen. Om ikke du tar den for din egen del, så ta den for å unngå å smitte andre.
Jeg har et problem tho.. Jeg sitter med svineinfluensa/ influensa akkurat nå.. Og jeg får ikke testet meg for svineinfluensa :S
Personlig skal jeg ikke ta den.
exocytose og Tias: Man kan vel være (kontakt) smittebærer selv om man er vaksinert?

At hele Norge/verden vaksinerer seg er jo heller ingen garanti for at viruset ikke muterer. Det kan jo f. eks. mutere slik at det kan benytte andre arter som vert (gris, fugl, fisk...you name it).
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Har allerede hatt den etter en tur til Englad tidligere i høst. Gidder ikke å vaksinere meg på grunnlag av dette. Regner med at jeg har fått i meg antistoffer allerede. Selve sykdommen var over ganske kjapt, lå sengeliggende i to dager og var satt ut av spill i ca en uke. Det var som en litt kjip forkjølelse som satt seg i godt i halsen/luftveiene, men jeg ser ikke bort ifra at folk med astma og andre luftveisproblemer kan bli rammet hardere. Normalt friske folk med et halvveis oppegående immunforsvar burde ikke uroe seg hvis de får den. Dette er da min høyst personlige mening basert på personlig erfaring med svineriet og ikke backet opp av leger.
Sist endret av Eplefisk; 26. oktober 2009 kl. 09:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av felix_poker Vis innlegg
exocytose og Tias: Man kan vel være (kontakt) smittebærer selv om man er vaksinert?

At hele Norge/verden vaksinerer seg er jo heller ingen garanti for at viruset ikke muterer. Det kan jo f. eks. mutere slik at det kan benytte andre arter som vert (gris, fugl, fisk...you name it).
Vis hele sitatet...
Ja, men du vil vere smittebærande i kort tid fordi viruset ikkje får forplanta seg i deg. Du vil heller ikkje nyse, og dermed spre det så effektivt.

Når det gjeld mutasjoner så antar eg risikoen for mutasjoner er omtrent proporsjonal med antall reproduksjoner, så om færre blir smitta synker også risikoen for mutasjoner. Win-win mao.
blir aldri sjuk og har absolutt ingen planer om å ta den
Ikke vær så dramatiske da, folkens!
"Kollektiv samvittighet" har lite med faktumet å gjøre.

Når ble dere pro-vaksine-folk så anti-egoistiske? Herregud... Jeg må le...

Saken er at dette er opphausa til det absurde i media.
Det er mye som skurrer når det gjelder vaksina. Mediene selv kan ta skylden for mye av forvirringa.
Selv vet jeg ikke hva jeg skal stole på, det er en ærlig sak, men det hjelper ikke på når mediene krisemaksimerer en sak etter en annen heller. Faen til propaganda det er i omløp om dagen... skulle trodde jeg levde i et kommunistregime eller under andre verdenskrig...

Er dette virkelige Norge 2009?

Det er sannsynligvis mer skadelig for din mentale helse å leve i frykt.
Tenk heller på hvor mye godt myndighetene ønsker deg. Og så tøffer du deg selv opp litt til å leve sunnere, gå flere turer i skog og mark, og så lar du kroppen immunisere seg selv. Det er mitt tips, men folk vet best selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av luguberduo Vis innlegg
Ikke vær så dramatiske da, folkens!
"Kollektiv samvittighet" har lite med faktumet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det har ekstremt mykje med faktumet å gjere, fordi vaksiner ikkje er 100% effektive, og ikkje alle kan ta dei. Flokkimmunitet fjerner desse ulempene. At du ikkje har forstått virkemåten til vaksiner tilseier at du ikkje bør uttale deg alt for høgt.
Sitat av luguberduo Vis innlegg
Det er sannsynligvis mer skadelig for din mentale helse å leve i frykt.
Tenk heller på hvor mye godt myndighetene ønsker deg. Og så tøffer du deg selv opp litt til å leve sunnere, gå flere turer i skog og mark, og så lar du kroppen immunisere seg selv. Det er mitt tips, men folk vet best selv.
Vis hele sitatet...
Immunisere seg sjølv, med ein påfølgande risiko for dødsfall? I tillegg er det jo mildt sagt upraktisk å vere sjuk i eit par uker. Høres ut som tåpelige tips.

I tillegg hjelper skogsturer og god helse pent lite mot et virus som kroppen ikkje kjenner, og som anvender ditt eget immunforsvar mot deg.
Jeg vil si at det er smartere å vente litt lengre tid før man tar vaksinen. De vet enda ikke bivirkningene av denne vaksinen, og jeg vil iallefall ikke stå meg i kø for å finne ut hva det/de er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Apu Vis innlegg
Jeg vil si at det er smartere å vente litt lengre tid før man tar vaksinen. De vet enda ikke bivirkningene av denne vaksinen, og jeg vil iallefall ikke stå meg i kø for å finne ut hva det/de er.
Vis hele sitatet...
Du ignorerer at vi kjenner virkningene av svineinfluensa, og vi har ei viss erfaring (10 år og titalls millioner av vaksinedoser) med vaksiner laga etter samme modell. Kva tilseier at denne skal oppføre seg så veldig forskjellig?

Dessuten skal det veldig store bivirkninger til før vaksina blir farligere enn svineinfluensaen - så store bivirkninger at dei garantert hadde blitt avdekka av kliniske forsøk som er utført, og vaksineringa som er sett i gang. Det er ein del tusen som har fått vaksina så langt.
Media hauser _alt_ opp. Hvorfor har dette noe å si?

Fakta er at 10 mennesker har mistet livet av schwinefluuet i Norge allerede. Færre en 10 prosent har antistoffer og det kommer garantert til å ta livet av mange flere mennesker om vi ikke vaksinerer oss. Vaksinen er tilnærmet ufarlig. Det er ikke noe hysteri om man ikke velger å gå go for alt media sier. Hvis man skal ha en sunn kritisk holdning så kan man ikke basere sine avgjørelser på massehysteriet mediene skaper.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det har ekstremt mykje med faktumet å gjere, fordi vaksiner ikkje er 100% effektive, og ikkje alle kan ta dei. Flokkimmunitet fjerner desse ulempene. At du ikkje har forstått virkemåten til vaksiner tilseier at du ikkje bør uttale deg alt for høgt.
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet på vaksinasjonskontor.
Snakker ikke om vaksiner i flertall. Nå diskuterer vi svineinfluensa.
Hold deg til saken og ikke forsøk deg med krumspring som slik generalisering.

Immunisere seg sjølv, med ein påfølgande risiko for dødsfall? I tillegg er det jo mildt sagt upraktisk å vere sjuk i eit par uker. Høres ut som tåpelige tips.
Vis hele sitatet...
Ja, omtrent like tåpelig som å desinfisere kroppen sin hver dag med klorhexidin istedenfor å ta seg en dusj noen ganger i uka med shampo.

Var det noe mer?

I tillegg hjelper skogsturer og god helse pent lite mot et virus som kroppen ikkje kjenner, og som anvender ditt eget immunforsvar mot deg.
Vis hele sitatet...
Ja, sant det. Ingenting er ukjent første gang.
Det er bedre å google opp en person, komme i kontakt med alle vennene hans, kreve en kopi av CVen og snakke med tidligere arbeidsgivere før man i det hele tatt hilser på en person for første gang.

Ingen sjanser skal tas. Det er fullt mulig å garantere seg et perfekt liv, et bakteriefritt også, og man kan helgardere seg med forhåndsregler med 100% sikkerhet for hva som helst.

Enig!
Sitat av Geordie Vis innlegg
Media hauser _alt_ opp. Hvorfor har dette noe å si?

Fakta er at 10 mennesker har mistet livet av schwinefluuet i Norge allerede. Færre en 10 prosent har antistoffer og det kommer garantert til å ta livet av mange flere mennesker om vi ikke vaksinerer oss. Vaksinen er tilnærmet ufarlig. Det er ikke noe hysteri om man ikke velger å gå go for alt media sier. Hvis man skal ha en sunn kritisk holdning så kan man ikke basere sine avgjørelser på massehysteriet mediene skaper.
Vis hele sitatet...
Obama har jo faktisk selv gått ut og sagt at dette er en nasjonalkrisetilstand. Jeg selv er helt imot å ta vaksinen, jeg tørr ikke være prøvekanin. Jeg kommer nok til å ta den om 2-3 måneder, men ikke enda iallefall.

- Forresten, du skriver som et 'Schwin' når du skriver schwinefluuet .
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av luguberduo Vis innlegg
Jeg har jobbet på vaksinasjonskontor.
Snakker ikke om vaksiner i flertall. Nå diskuterer vi svineinfluensa.
Hold deg til saken og ikke forsøk deg med krumspring som slik generalisering.
Vis hele sitatet...
Krumspring? Eg kom med virkemåten til vaksiner, som så vidt eg veit er rimeleg generell, og gjeld også for H1N1-vaksine. Kanskje du kan peike på feilen eg gjorde der, istaden for å komme med generiske angrep?
Sitat av luguberduo Vis innlegg
Ja, omtrent like tåpelig som å desinfisere kroppen sin hver dag med klorhexidin istedenfor å ta seg en dusj noen ganger i uka med shampo.
Vis hele sitatet...
Kor har du den samanlikninga fra? Vi er avhengige av bakterier på huda og ellers i kroppen, og såpevask fjerner forøvrig mange virus og bakterier, samt fjerner næringskilder for dei.

Så sammenligninga henger ikkje på greip. Det er her snakk om et spesifikt, potensielt dødelig virus.
Sitat av luguberduo Vis innlegg
Ingen sjanser skal tas. Det er fullt mulig å garantere seg et perfekt liv, et bakteriefritt også, og man kan helgardere seg med forhåndsregler med 100% sikkerhet for hva som helst.
Vis hele sitatet...
Poenget her er at risikoen med svineinfluensa er større enn risikoen som følger med vaksina etter alt vi har kjennskap til i dag. Om en vurderer å ikkje ta vaksina med risiko som grunngjeving bør ein definitivt vurdere dei fleste kvardagslege handlinger, sidan dei har ein risiko som truleg er større enn vaksina.
Personlig blir jeg sjeldent syk og kommer ikke til å stille meg i kø ved åpningstid på helsestasjonene for å få tatt sprøyten.
Kommer folkehøyskolen jeg går på med et praktisk tilbud kommer jeg gledelig til å delta i vaksinering.

Jeg blir litt frustrert av å se alle de paranoide menneskene som skjermer seg fra denne vaksinen pga avisartikler, rykter og snakk.
Norge hadde ikke tatt inn 2 vakiner per person hvis de ikke var sikre på hva vaksinene inneholder eller hvordan vi vil reagere på den. For min del lar jeg disse bestemmelsene være opp til de profesjonelle menneskene som driver med dette på heltid og ikke en wikiwizard.
Ja, la oss stole på Norge?
Ærlig talt, det er jo minst like mye avisartikler, rykter og snakk om hvor bra vaksinen skal være.
Ikke minst er det i tillegg et stort press fra den kanten, i forhold til det det er fra "motstanden".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av luguberduo Vis innlegg
Ja, la oss stole på Norge?
Ærlig talt, det er jo minst like mye avisartikler, rykter og snakk om hvor bra vaksinen skal være.
Vis hele sitatet...
Eg veit ikkje om eg ville kalle råda fra WHO og folkehelseinstituttet rykter - det er solid underbygd fagkunnskap.

Vaksinemotstandarar derimot har mindre underbygde påstander for å uttrykke det pent, og dei er i eit stort mindretal.

Så la oss stole på at den moderne medisinen sine metoder fungerer også i dette tilfellet. Det er ikkje det samme som å stole på entiteten Norge. Det er å stole på metodikken.
Skummet raskt igjennom tråden her.
Jeg har for lenge bestem meg at jeg ikke kommer til å ta denne vaksina, intill
man ser det faktisk er nødvendig. Når man ser at H1N1 faktisk er en trussel med andre ord.

Sålangt veit man ikke 100% hvordan den vil fungere, hva bivirkningene er og man veit heller ikke
sikkert at den fungerer.

Hva den inneholder, spiller for meg liten rolle, siden det mest sannsynlig ikke er noe livsfarlig, siden det ikke er blitt noe stort oppstyr rundt det. Kvikksølvet etc. var i så små mengder at det ikke spiller noen rolle.

fred ut!
Ta vaksinen er mitt råd. Et eksempel på manglende vaksine og kunnskap om dette: http://no.wikipedia.org/wiki/Spanskesyken

NFF kunne jo ha satt i gang et vaksinasjonsprogram for alle sine medlemmer
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av OoM Vis innlegg
Skummet raskt igjennom tråden her.
Jeg har for lenge bestem meg at jeg ikke kommer til å ta denne vaksina, intill
man ser det faktisk er nødvendig. Når man ser at H1N1 faktisk er en trussel med andre ord.
Vis hele sitatet...
Problemet er at virus kan spre seg ekstremt raskt, og at det har inkubasjonstid der du er symptomfri, men smitteberande. Det vil sei at når det begynner å bli mange sjuke er det god sjans for at du allereie er smitta.

I tillegg trenger kroppen tid på å danne antistoffer, så om du blir smitta kort tid etter vaksina har den mindre eller ingen virkning.

Derfor er det for seint å vaksinere seg når svineinfluensa sprer seg ukontrollert, og folk blir sjuke for fote. Så når trusselen dukker opp er det for seint stortsett.
Sitat av OoM Vis innlegg
Sålangt veit man ikke 100% hvordan den vil fungere, hva bivirkningene er og man veit heller ikke sikkert at den fungerer.
Vis hele sitatet...
En veit 100% korleis vaksina fungerer - den stimulerer kroppen til å danne antistoffer. En veit rimelig godt bivirkninger, siden den er bygd over samme lest som vaksiner for sesonginfluensa, og det er utført kliniske forsøk. En veit at en kan få lett feber, ømhet o.l. i en dag eller to som følge av vaksina. Meir alvorlige biverknader er ekstremt skjeldne. Mao. er det lite som tilseier at den er spesielt farlig; worst case er strengt tatt at den ikkje fungerer.

Om du er bekymra over risikoen ved vaksina bør du vurdere risikoen for svineinfluensa sterkt - for den er truleg større. Og da tar en ikkje med enkel kost-nytte analyse av det å vere sjuk i ei uke - som for min del tel tungt inn.
Sitat av OoM Vis innlegg
Hva den inneholder, spiller for meg liten rolle, siden det mest sannsynlig ikke er noe livsfarlig, siden det ikke er blitt noe stort oppstyr rundt det. Kvikksølvet etc. var i så små mengder at det ikke spiller noen rolle.
Vis hele sitatet...
Den er som sagt bygd over samme lest som sesonginfluensavaksiner som har 'prooven track record' og er testa ut på en god del millioner mennekser.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vaksinemotstandarar derimot har mindre underbygde påstander for å uttrykke det pent, og dei er i eit stort mindretal.
Vis hele sitatet...
Flertallet er dumme. At noen er i mindretall er ikke nødvendigvis en indikator på at de tar feil. La meg igjen trekke frem prosjektet "Ren Oslofjord", som fikk bred støtte av faglige instanser som SFT. Dette ble frontet som et miljøprosjekt, noe som skulle gavne befolkningen og miljøet, mens det egentlig var snakk om et prosjekt som satte miljøet på spill, og var motiivet var økonomisk, heller enn miljømessig. Et lite mindretall av fagpersoner, og folk som ikke hadde faglig kompetanse, gikk hardt ut å kritiserte prosjektet. De pekte gjentatte ganger på feil, mangler og brudd på tillatelser, men ble kontant avfeid av blant andre SFT.

Som jeg tidligere har skrevet begynner rettsaken i desember. Det er satt av over 2 uker.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så la oss stole på at den moderne medisinen sine metoder fungerer også i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Selv om ikke vaksinen nødvendigvis er så farlig som enkelte hevder, mener jeg at massevaksinasjon ikke bør finne sted før man snakker om en reell helsetrussel. Mitt inntrykk er at svineinfluensaen er årets "SARS", og kommer til å blåse over i løpet av noen måneder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Flertallet er dumme. At noen er i mindretall er ikke nødvendigvis en indikator på at de tar feil. La meg igjen trekke frem prosjektet "Ren Oslofjord", som fikk bred støtte av faglige instanser som SFT.
Vis hele sitatet...
Nei, difor bør ein sjekke argumentasjonen på begge sider. Vaksinemotstandarane har ikkje greid å komme med vesentlige argumenter for kvifor vaksina skal vere skadeleg - mykje av det dei kjem med som f.eks. skadevirkninger av skvalen og kvikksølv stemmer jo ikkje, og vaksina er bygd etter velkjent prinsipp, og testa.

Forøvrig, når det gjeld oslofjord-oppmudringa var jo problemet at deponeringa vart utført i strid med det fagmiljøa tilrådde. Det var få innvendinger mot deponering med slange mot bunnen, med etterfølgande tildekking. Det som vart gjort var derimot deponering direkte fra overflata, noko som førte til svært stor spredning.

Det er heller ingen diskusjon om at slammet var forurensa og måtte fjernast frå havna for å betre botntilhøva der. Så IMHO er oppmudringa eksempel på ein entreprenør som kutter kostnader på tvers av tilrådinger.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, difor bør ein sjekke argumentasjonen på begge sider. Vaksinemotstandarane har ikkje greid å komme med vesentlige argumenter for kvifor vaksina skal vere skadeleg - mykje av det dei kjem med som f.eks. skadevirkninger av skvalen og kvikksølv stemmer jo ikkje, og vaksina er bygd etter velkjent prinsipp, og testa.
Vis hele sitatet...
Den er teste, og man har funnet ut at den, som alle andre legemidler og vaksiner, har bivirkninger. For meg blir det feil å utsette befolkningen for disse bivirkningene, med mindre vi står ovenfor en reell helsetrussel, noe jeg personlig ikke tror er tilfellet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig, når det gjeld oslofjord-oppmudringa var jo problemet at deponeringa vart utført i strid med det fagmiljøa tilrådde. Det var få innvendinger mot deponering med slange mot bunnen, med etterfølgande tildekking. Det som vart gjort var derimot deponering direkte fra overflata, noko som førte til svært stor spredning.

Det er heller ingen diskusjon om at slammet var forurensa og måtte fjernast frå havna for å betre botntilhøva der. Så IMHO er oppmudringa eksempel på ein entreprenør som kutter kostnader på tvers av tilrådinger.
Vis hele sitatet...
Å mudre i havnen var ikke nødvendig, men veldig beleilig, slik at større båter kunne få innfart (økonomisk motiv).

Det var også motstand mot å i det hele tatt dumpe massene i vann. Motstandsbevegelsen, for å bruke et slikt uttrykk, argumenterte hele tiden for at man måtte ta i bruk "føre var-prinsippet", og lagre massene på land. Dette var et noe dyrere alternativ, og ble derfor nedstemt (økonomisk motiv).
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at virus kan spre seg ekstremt raskt, og at det har inkubasjonstid der du er symptomfri, men smitteberande. Det vil sei at når det begynner å bli mange sjuke er det god sjans for at du allereie er smitta.

I tillegg trenger kroppen tid på å danne antistoffer, så om du blir smitta kort tid etter vaksina har den mindre eller ingen virkning.

Derfor er det for seint å vaksinere seg når svineinfluensa sprer seg ukontrollert, og folk blir sjuke for fote. Så når trusselen dukker opp er det for seint stortsett.
Vis hele sitatet...
Nå mener jeg ikke å sitte på ræva til halve Bergen by ligger for døden.
Men, idet influensaen faktisk viser å være en trussel og ikke bare enda en ny SARS/fugleinfluensa-dommedag.

Sitat av slashdot Vis innlegg
En veit 100% korleis vaksina fungerer - den stimulerer kroppen til å danne antistoffer. En veit rimelig godt bivirkninger, siden den er bygd over samme lest som vaksiner for sesonginfluensa, og det er utført kliniske forsøk. En veit at en kan få lett feber, ømhet o.l. i en dag eller to som følge av vaksina. Meir alvorlige biverknader er ekstremt skjeldne. Mao. er det lite som tilseier at den er spesielt farlig; worst case er strengt tatt at den ikkje fungerer.

Om du er bekymra over risikoen ved vaksina bør du vurdere risikoen for svineinfluensa sterkt - for den er truleg større. Og da tar en ikkje med enkel kost-nytte analyse av det å vere sjuk i ei uke - som for min del tel tungt inn.
Vis hele sitatet...
Hvordan den virker ble litt feil å si ja. Beklager den.
Men, som du selv sier, så veit en bare rimelig godt hva bivirkningene er.
Jeg for min del tipper den vil være helt fin og tror ikke jeg vil få noen store problemer av vaksinen. Kanskje det hele bare er et spørsmål om prinsipp.
Jeg liker ihvertfall ikke at noen autoritære skal stå på toppen, bruke fine ord og stikke sprøyter i armen min. Jeg vil vite at det ikke begynner å vokse en ekstra arm på skuldra mi. Jeg vil være 100% sikker. Ikke bare rimelig sikker.