Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 5734
Jeg er forholdsvis ny når det gjelder pyroteknikk. Har holdt på en stund med røykbomber og modifisering av fyrverkeri, men har planer om å ta det til et nytt nivå nå fremover.

I den anledning har jeg lest en del om ulike stjernekomposisjoner, og funnet ut at det ikke er noen enkel måte å lage ulike farger uten å kjøpe en god del kjemikalier.

Derfor har jeg vurdert å sende en bestilling til svenskakemi og bestille endel kjemikalier..men så lurer jeg på hvilke

Har vurdert å kjøpe kjemikaliene som trengs til Veline color system, noen som har noen erfaringer med dette systemet?

Evt. om noen har tips til hvordan jeg bør gå frem i å utvide fargesortimentet på stjernene så hadde det vært flott.

Må nevnes at jeg ikke har kommet skikkelig i gang enda, har enda til gode å lage min første batch med stjerner..men kulemølla fra pyrocreations kommer til mandagen (håper jeg), så satser på å komme i gang med noe da. Kommer nok ikke til å sende inn bestillingen sånn med det første, men er litt greit å få et overblikk slik at man vet hva man begir seg ut på.
Har laget Veline Blå å rød et par ganger, å lagde veline grønn for et par ukersiden ,
å de lager alle et veldig inntenst lys å det er også veldig rene , fine å sterke farger,
minuset med de er at de har veldig høy antenningstemperatur så de kan vær veldig vanskelige å antenne,
Men så lenge du bruker veline primen så går det greit å veline primen skal forøvrig vær veligt bra pga at den brenner med en veldig høy temperatur,
Uansett så vær veldig forsiktig med veline primen siden den inneholder kaliumdikormat.

Husk å bruk hansker å støvmaske når du skal lage de ,å lykke til!
Sist endret av Bowman; 27. september 2009 kl. 00:16.
Very Important Pyrotechnician
Jeg har ikke personlig erfaring med veline, men jeg har hørt ved flere anledninger det stikk motsatte av hva Bowman erfarte. Nemmelig utvaskede og blasse farger... Så nå har du litt å gruble på Nå skal det riktignok påpekes at sluttresultatet uansett oppskrift avhenger MYE av renheten på kjemikaliene du bruker. Jo renere jo bedre.

Men siden du er ny i gamet, så anbefaler jeg deg å styre unna mesteparten av farger, og heller perfeksjonere kullstreamere, glitter og andre enkle og lettantennelige komposisjoner. Det er endel fallgruver, og det lønner seg å øve med enklere komposisjoner. Bli flink til å måle opp, blande, rulle, presse, kutte, tørke, prime, teste...

Det er selvfølgelig ikke noe i veien med å kjøpe inn masse forskjellige kjemikalier. De fleste av de har lang lang holdbarhet, og man får egentlig aldri nok. Men hvis disse investeringene går på bekostning av andre viktige hjelpemidler, verktøy, beskyttelsesutstyr osv, så er du på feil spor.
Takk for konstruktiv og rask tilbakemelding!

Bowman: Hvordan var kvaliteten på kjemikaliene du brukte for å oppnå så god kvalitet på stjernene?

Du nevner glitter snøfokk..men da må jeg vel ha metaller?

Problemet er å få tak i disse metallene. Jeg kan jo bestille fra svenskakemi, men skal jeg først gjøre det så bestiller jeg like godt alt jeg trenger for en god stund fremover pga. grensen på 1500 svenske kr per bestilling.
Har sjekket "Hvordan skaffe hva?" tråden her på forumet, men det var bare 3 butikker listet der. Svenskakemi, keten (som jeg ikke stoler helt på) og http://www.freewebs.com/cooperman435...salehidden.htm, og de hadde ikke inne god kvalitet aluminium for øyeblikket..

Hvis det er en eller flere andre kilder til god kvalitet aluminium eller magnalium som jeg har gått glipp av hadde det vært flott om noen kunne tipse meg litt
Du kan helt fint stole på Keten. Nesten alle her handler/har handlet derfra.
Det eneste minuset er at leveringstiden ofte kommer opp i en måned. Du kan betale litt ekstra for å få pakken raskt da

EDIT: Jeg kan også anbefale Czort som er mye billigere enn Keten og han har rask leverinstid.
Sist endret av looperjohn; 27. september 2009 kl. 10:11.
mikkello, jeg har lest at noen av czort sine kjemikalier ikke er optimale til bruk av stjerner pga. at de ikke er tilstrekkelig rene.
Sitat av sorn Vis innlegg

Bowman: Hvordan var kvaliteten på kjemikaliene du brukte for å oppnå så god kvalitet på stjernene?
Vis hele sitatet...
Alle kjemikaliene mine skal vær veldig rene skal hvertfall vær over 99% husker ikke 100% hvor rene de er i farten, men kjemikaliene mine er ikke fra verken keten , svenskakemi eller czort

Sitat av sorn Vis innlegg
Du nevner glitter snøfokk..men da må jeg vel ha metaller?
Vis hele sitatet...
Skal nå ikke akuratt svare for snøfokk da , men du kan jo også prøve på tiger tail , chrysantemum 6 å 8 , var hvertfall de jeg startet med.
å hvis du kjøper magnalium så kan du jo prøve deg på D1 glitter

Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Jeg har ikke personlig erfaring med veline, men jeg har hørt ved flere anledninger det stikk motsatte av hva Bowman erfarte. Nemmelig utvaskede og blasse farger... Så nå har du litt å gruble på
Vis hele sitatet...
Har nå hørt noen andre som har sagt det samme på noen andre pyro forumer ,
men har også hørt de som synst det samme som meg å jeg har jo også erfart det samme å så nylig en film som heter "6" Ball Shell Construction" der sa de også at veline stjernene lagde sterke å rene farger ,men som du sier selv renheten har veldig mye å si på hvor sterke å rene farger du får.


Edit : er faktisk en grønn veline stjerne jeg har i profil bilde mitt.
Sist endret av Bowman; 27. september 2009 kl. 11:52.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sitat av Bowman Vis innlegg
hvis du kjøper magnalium så kan du jo prøve deg på D1 glitter
Vis hele sitatet...
Det er ikke magnalium i D1 Glitter, men atomisert aluminium:

Kaliumnitrat - 58
Svovel - 18
Kull - 11
Aluminium atomisert, 325mesh - 7
Natriumbikarbonat - 7
Dextrin - 4

Jeg vil også absolutt annbefale å begynne med noe annet enn farger. I mine øyne syns jeg nesten glitter og andre streamere er finere og D1 Glitter er veldig fin og relativt lett å preparere.
Vil også foreslå Troy Fish Gold Glitter som har en noe raskere "blinking" enn sistnevnte, men ellers er den ganske lik. Min personlige favoritt!:

Kaliumnitrat - 55
Svovel - 17
Kull - 11
Natriumbikarbonat - 7
Aluminum atomisert, 400 mesh - 5
Dextrin - 5
Sist endret av RubenE; 27. september 2009 kl. 13:26.
Very Important Pyrotechnician
Sorn, du har den gamle adressen til Cooperman, bruk denne: http://nexusgamers.co.uk/catalog/index.php Såvidt jeg kan se har han #250 alu inne, og det er flott til glitter, samt diverse magnalium.
Czort er nevnt og Ebay er også en grei kilde til alu.

Angående czort og renhet, så er det i hovedsak kaliumperkloraten det kan stilles spørsmålstegn ved. De fleste andre oksidanter selger han i "pure" og spesiellt strontiumnitrat bør du kjøpe som det. Det har ikke bare med fargen du får, men dårlig strontiumnitrat har en tendens til å være veldig hygroskopisk, noe som kan by på utfordringer.
Prøvde meg på crysantemum 8 i dag..stjernerulleren står på ute med det nå..men jeg møtte på et problem..

Jeg tror det har med at blandingen ikke er kulemøllet å gjøre, men blandingen vil liksom ikke feste seg skikkelig til kjernene mine. Jeg bruker crackling-kuler fra sånn crackling whip fra europris som kjerner. Det ser ut som det er et tynt lag med krutt på kjernene, men jeg får dem ikke til å vokse seg særlig store..kan det være fordi kruttet mitt ikke er skikkelig pulverisert?
Ehh, har du prøvd å tenne på umøllet chr. 8? Du bør ha mølle hvis du skal ha noe som helst resultat med streamere..
Kanskje du får fyr på det, men det blir neppe noe pent syn.

Hvis du har problemer med at kompen ikke fester seg, kan du først spraye ett lag. Så strø ett lite lag med fin mesh bentonitt. Og så fortsette å rulle som vanlig. Da bør kompen tas opp lettere.

Men ja, det kan hende grunnen til at det ikke tas opp er størrelsen på kornene i kompen. Tho, høres det litt rart ut. Med mindre du har små kull kuler, så skal det gå greit.

Og btw, lar du stjernerulleren din rulle? Du skal jo alltid holde deg ved den mens du ruller stjerner? Det er jo ett helvetes masse ting å gjøre mens du ruller, så det høres litt rart ut å la den rulle mens man tar seg en sigg pause

Uansett, kjøp bleser "Round stars and shells" Det er stjernerullings bibelen..
Lagde det bare for å teste stjernerulleren egentlig, var ikke planen å bruke stjernene til noe.
Gikk inn etter at jeg så at stjernene ikke ville vokse mer, uansett hva jeg prøvde..men jeg får vel prøve igjen i morgen tenker jeg, med skikkelig møllet blanding

Var nok kullet som var problemet, knuste det for hånd..og uten en skikkelig sikt til å få riktig størelse på kornene så ble det nok ikke bra nok.

Det var noen som nevnte Czort her..også tok jeg meg en tur inn dit. Utrolig lave priser de har der!

Noen som har bestilt fra Czort/keten som kan fortelle meg hvordan prisene er på frakt fra polen? Vurderer å bestille noen metaller og litt mer svovel, og hvis regnearket mitt stemmer så får jeg 3,5 Kg kjemikalier til 360 Kr!
Sist endret av sorn; 27. september 2009 kl. 20:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Very Important Pyrotechnician
Czort tar 120 PLN opp til 10 kilo. Keten har visst prisene på siden sin.
Tuller du nå?

244 kr i frakt for en pakke på 9,9 Kg? Tror nok det blir storinnkjøp derifra snart ja
Ser jeg feil eller har ikke Czort kjemikalier?
Fikk siden til å funke, men får bare opp 2 kjemikalier


EDIT: Fant dem nå
Sist endret av PyroFisH; 27. september 2009 kl. 21:03. Grunn: Så feil :P
Man kan ikke lenger betale czort med PayPal. Han ble utestengt siden noen nevnte kjemikalier i betalingsinformasjonen. Nå tar han bare imot moneybookers eller bank overføring
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har bestilt fra Czort flere ganger, og han er veldig bra, men kvaliteten på kjemikaliene er dårlig. Kloratet er ubrukelig i farver, perkloratet er bra til rødt, men ikke noe mer enn det.

Han har dog godt magnalium, dikromat og flere tilsetninger av brukbar kvalitet. Skal du først handle fra Svenskakemi, ville jeg investert i litt skikkelig perklorat derfra så kan du lage blå og whistle. Umulig med czort vare.

Har selv prøvd flere Veliner og om du kutter de, trenger de ikke prime i miner, svake shells osv. Greit å bruke minst mulig Veline prime når den er så giftig

http://www.youtube.com/watch?v=3H-ljnGZQ5E
Alt det røde du ser er veline..
Vurderer å kjøpe dette fra Czort:

Aluminium, atomized
Aluminium, dark
Magnalium
Zink
Boric acid
Sulphur
Strontium carbonate
Calcium carbonate
Barium carbonate
Copper (II) oxide
Barium nitrate
Parlon
Red gum
Potassium dichromate
Sodium benzoate

Noen av disse dere fraråder meg å kjøpe derifra pga. kvalitet? Hadde tenkt å kjøpe perklorat også, men hvis det er for dårlig så..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Han sa at perkloratet funker til rødt, men at kloratet var crap.
Husk at kalium dikromat er veldig giftig og kreftfremkallende!
Very Important Pyrotechnician
Sitat av sorn Vis innlegg
Noen av disse dere fraråder meg å kjøpe derifra pga. kvalitet? Hadde tenkt å kjøpe perklorat også, men hvis det er for dårlig så..
Vis hele sitatet...
Nei, den lista der er grei, ikke minst ganske sikker mtp at den ikke inneholder kraftige oksidanter i lag med andre reaktive stoffer. Og når vi snakker oksidanter, kjøp helst barium nitrat i "pure" og vurder å kjøp dichromaten fra noen andre, mest pga pakking. Keten leverer f-eks i HDPE beholdere, czort i plastposer. Resten av stoffene skal være helt kurrante.

Perkloraten og kloraten til czort funker forøvrig flott til alt annet enn rene farger, så du vil/kan få bruk for det til ting som burst (KP og H3), prime, flash, eltennere samt sølv og hvite metallstjerner. Men som jeg sa først, ikke bestill det i lag med resten du har på den lista, så du kan likegodt kjøpe det fra noen andre.
Ok, må nok sette meg ned og se hvordan jeg skal gjøre dette for å få det jeg trenger til en fornuftig pris.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Czort perklorat er absolutt brukbart i annet enn farver ja!
Så verdt å kjøpe litt så slipper du å bruke høykvalitets i (noen) glitter, flash, burst osv..
Men perkloratet fra keten da? Er det høykvalitets nok?
Very Important Pyrotechnician
Funker flott det, også til whistle.
Så whistle er det som krever renest perklorat?
Very Important Pyrotechnician
Nei, det sa jeg ikke. Men bra perklorat er det beste utgangspunkt for høy og klar lyd, selv om de andre ingrediensene også spiller stor rolle her. Whistle er egentlig en hel vitenskap: http://www.wichitabuggywhip.com/fire...stletests.html
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Whistle raketter er hvor du merker kvaliteten på perkloratet best, foruten i blå komposisjoner! STOR forskjell på kinesisk og svensk perklorat i prestasjon!
Legger inn en bestilling hos Czort i morgen tror jeg, er jo helt villt billig der!

Bestiller det meste til veline bortsett fra dikromat siden han sender i ziplockposer og det er giftig og kreftfremkallende osv..dessuten trengs det bare til primen. Bestiller perklorat til bruk i flash og andre ting, kan jo forsåvidt prøve å få til stjerner med det også..men har planer om å bestille perklorat og dikromat fra keten senere.

Vi snakker 8-900 kr for litt over 7 Kg kjemikalier
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så han selger ikke ting som så _absolutt_ burde bli lagt i noe bedre enn Zip-Lock poser, i noe annet?
Men ville liksom ikke sent f.eks salpetersyre i poser, så da gjør man jo ikke det.
Vel..jeg kan jo selvfølgelig spørre ham da..Jeg sier bare det jeg har hørt av andre som har bestilt der jeg..
Very Important Pyrotechnician
Jeg har bare motatt varer i ziploc fra czort, og det har blitt en hel del forskjellig. Men nå er jo ikke dikromat sååå farlig at det ikke kan sendes i ziploc. Sier bare det er en fordel å oppbevare det i en tett plastboks av forskjellige grunner. Så hvis du har slike bokser hjemme, så er det selvfølgelig ingenting i veien å kjøpe fra czort. Da sparer du også en 50-lapp på et halvt kilo
Tenkte mer på rundt 100 g dikromat jeg, det holder til 2 Kg veline prime...det skulle holde en stund
Czort sender giftige stoffer i 3 ziplocs inne i hverandre.
Ser at strontiumkarbonatet fra czort er "technic" kvalitet...er dette godt nok til farger? Bør jeg kjøpe det fra keten istedenfor?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jog mottok Jod i ziplock, så JAAA!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Fått flere pakker fra Czort, og hver gang har alle kjemikaliene kom i dobbel zip-lock poser...
Både giftige stoffer, oksiderende stoffer osv.. også ja!
Men har aldri vært noe lekkasje eller noe slikt Så har jeg selvfølgelig overført alle kjemikalier til sikre beholdere med etiketter for stoffene, så fort som mulig

Sitat av sorn Vis innlegg
Ser at strontiumkarbonatet fra czort er "technic" kvalitet...er dette godt nok til farger? Bør jeg kjøpe det fra keten istedenfor?
Vis hele sitatet...
Jeg testet å blande litt av strontiumnitratet fra Czort i en kaliumklorat + sukrose (vanlig sukker) komp. for ca. 1/2 års tid siden, det brant med en sterk rød flamme i alle fall

Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Jog mottok Jod i ziplock, så JAAA!
Vis hele sitatet...
Jod i ziplock høres ikke bra ut! :O Var det ikke den som hadde lekket ut i hele pakken? eller blander jeg nå?
Er det noen her som har bestilt fra keten før som kan gi meg addressa til Lukasz? Nettbanken min spør om det når jeg skal sende penger til utlandet. Kan selvfølgelig spørre han selv men hadde liksom tenkt å sende pengene i kveld..
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av sorn Vis innlegg
Er det noen her som har bestilt fra keten før som kan gi meg addressa til Lukasz? Nettbanken min spør om det når jeg skal sende penger til utlandet. Kan selvfølgelig spørre han selv men hadde liksom tenkt å sende pengene i kveld..
Vis hele sitatet...
Nå pleier jo KeteN/Lulasz å svare gange raskt når det kommer til at du skal overføre han penger da men..

Sist jeg bestilte fra KeteN var i oktober i fjor. Da sendte jeg pengene på paypal til:

Kode

Sent to: Lukasz Mikus       
Email: 
Ok, får sende det med paypal da
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Jod i ziplock høres ikke bra ut! :O Var det ikke den som hadde lekket ut i hele pakken? eller blander jeg nå?
Vis hele sitatet...
Jo, riktig det! Var en stor lilla flekk _utenpå_ pappesken! og posene var doble eller tripple, husker ikke, så temmelig uforsvarlig mtp. Jos's egenskaper!
Han skal hvertfall ha for at han har billige kjemikalier.
offtopic: Grattis med 1000 innlegg pyro anders
Czort skal begynne å selge lunter
Snakka med han, og han har litt problemer med nettsiden, så han sendte meg en liste over alle stoffene han har
Lunteprisene er heelt utrolige, og han sender dem til Norge med Registred Letter tror jeg det var.

Søren, kan ikke vedlegge det
For stort
Vel, kan jo si at 2mm visco kostet 1.40zl for meteren...
Jo tykkere jo dyrere.
Hvis du kjøpte 100m, så kostet det 1zl meteren :P
Send mail til han du, så får du hele oversikten
Han har jo solgt lunter før også. Jeg kommer inn på nettsiden hans også.
Joda, det gjør jeg også, men han får ikke oppdatert den.
Prisen var helt sjuk da
▼ ... over en uke senere ... ▼
sorn's Avatar
Trådstarter
Czort sier han sender i morra..har derimot ikke hørt noe fra keten på snart ei uke..

Keten har mottatt pengene, det er jeg rimelig sikker på..men han svarer ikke på mail. Noen som har tips om hvordan man går frem med denne fyren? Har lest flere steder at han leverer hver gang, men at det som regel tar litt tid.
Han svarer. Du må bare ha tolmodighet. Hvis du under press, eller dårlig tid, send meg PM med mailen din. Så skal jeg få han til å få ut fingern. Han leverer alltid! Lengste jeg har hørt er 2månder og noen dager. Det var en gigantisk pakke..

Jeg er halveis PR ansvarlig for Keten i norge, når det gjelder å skaffe kunder n shit, så han svarer kjapt på meg.
sorn's Avatar
Trådstarter
Ok, føler meg litt tryggere nå!

Takker!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Lagde noe Veline Red cut stars i går, legger like greit ut noen bilder for å freshe opp litt. Mitt første skritt mot nyttår 09/10
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Bowman Vis innlegg
Har laget Veline Blå å rød et par ganger, å lagde veline grønn for et par ukersiden ,
å de lager alle et veldig inntenst lys å det er også veldig rene , fine å sterke farger,
minuset med de er at de har veldig høy antenningstemperatur så de kan vær veldig vanskelige å antenne,
Men så lenge du bruker veline primen så går det greit å veline primen skal forøvrig vær veligt bra pga at den brenner med en veldig høy temperatur,
Uansett så vær veldig forsiktig med veline primen siden den inneholder kaliumdikormat.
Vis hele sitatet...
Er enig i at disse stjernene brenner veldig lyst og flott, men antennelsestemperaturen virker ikke spesielt høy på mine stjerner.

Er så vidt at lighterflammen får kontakt med stjernen før den begynner å brenne med et intenst lyseblått lys.

Derfor vurderer jeg å sløyfe prime på disse stjernene.
Noen innspill?