Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 6523
Hei! Har kjøpt Kaliumnitrat, Svovel og Aluminium fra den polske nettbutikken czort. Men når jeg lager KNSU og flashpulver osv, så blir ikke resultatet så veldig bra. Følger oppskriftene til punkt og prikke. Det jeg lurte på da var om produktene som czort selger ikkje har så høy kvalitet?

mvh BK
Aluminiumen hans er har for lav mesh til å bli brukt til flash. Den er altfor grovkornet.
Kjøpte du "pure" eler "technic" kaliumnitrat?
Det med flashen forstår jeg siden du bruker en dårlig aluminium.
Men det med at Kaliumnitratet ikke er godt, forstår jeg ikke, da han sier den er minst 99% ren.
Svovel er kjempe bra! Egen erfaring
HøyRisiko Psykopat
Sitat av bjarten90 Vis innlegg
Hei! Har kjøpt Kaliumnitrat, Svovel og Aluminium fra den polske nettbutikken czort. Men når jeg lager KNSU og flashpulver osv, så blir ikke resultatet så veldig bra. Følger oppskriftene til punkt og prikke. Det jeg lurte på da var om produktene som czort selger ikkje har så høy kvalitet?

mvh BK
Vis hele sitatet...
er kaliumnitrat-et store krystaller?
prøvd å knuse sukkeret ok kaliumnitrat-et i en mortar ?
Hvis ikke kvaliteten er høy kan du jo bare rekrystallisere kaliumnitraten.
Trådstarter
37 0
oj, her var det kjappe svar! kaliumnitraten er pure, og finkornet. Noen som kan si meg hvor jeg får tak i aluminium som kan brukes til flash pulver forresten?
Keten er jo et sted å starte...
Og kjøp den som heter Aluminum Dark Pyro German Blackhead, den står øverst.
http://www.keten.com.pl/reagents
Kor høg må mesh vær får å få til flash effekten? Eller micron det kan eg meir om:P?
Liker ordet effekt^o)
4-6micron ...
Hmm, takk for svaret Maxilat!
Kan noen si san ca. kor mange micron 300 mesh er?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
300 mesh er ca 50 micron.

4-6 micron høres veldig lite ut maxilat. Og hva mener du med "flash effekt" fyllingz?

Her er en fin tabell som sammenlikner mesh og micron: http://www.skylighter.com/fireworks/...sion_Chart.asp
Eg meiner at flash effekten er slik at det skal fungere :P
Så eg lurte på kor mange micron/mesh eg trenge får at det skal bli grei flash
Sist endret av Fyllingz; 15. mai 2009 kl. 15:51.
Som trådstarter skriver gjelder det kvalitet på varene fra Czort.

Er det noen som kan komme med erfaringer her?

Har pratet en del med han og må si at han virker ganske seriøs og kan forklare det meste jeg lurer på. Det han ikke har på lager kan han som regel skaffe innen en uke, som f.eks Pb3O4.

Setter virkelig pris på tilbakemeldinger med tanke på kvaliteten =).
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Czort er bra han! Du kjøpte feil aluminium, og så skal det nevnes at nitratflash er langt fra standard flash når du brenner det løst på bakken!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg vil kjøpe fra Czort og lurte litt på egentlig det meste, i og med at jeg er en utålmodig sjel og han har juleferie, spør jeg her så lenge... Hvordan er leveringstid? Frakt? Betalingsmåte?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Leveringstid: Leverer ganske kjapt. God service.
Frakt: Billig. Det er vist noe sånn at prisen øker per kilo pakken veier har jeg hørt.
Betalingsmåte: Bankoverføring?
Litt offtopic. Har aliminumspuler kjøpt fra kjemishop. Er det farlig å puste inn pulveret? (bør man bruke maske)
Ja det er farlig.
Czort er stengt for øyeblikket.
Czort sin perklorat kan irritere veldig!

Det er jo faen meg bare klumper og drit!
Men renheten virker ikke så ille som jeg har hørt.
Keten sin perklorat er også bare klumper. Prøvde å kulemølle det, men etter en stund var det bare klumper også.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Keten sin perklorat er også bare klumper. Prøvde å kulemølle det, men etter en stund var det bare klumper også.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare teikn på fuktighet? La det luft tørke litt.
Eg bare knuser det med fingrene i ein pose før bruk. Fårstår ikkje korfor det skal vere ein fint pulver uten klumpar når det ligger der/inaktivt.
Sist endret av Fyllingz; 2. januar 2010 kl. 14:22.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Jeg pleier og kverne den i en Kaffekvern, funker fjell
Very Important Pyrotechnician
Egentlig er klumper i KP et tegn på at det er rent, å ikke tilsatt antiklumpemidler, så til stjerner og effekter er det bare å sikte det, så blir det bra. Men skal det brukes til flash anbefaler jeg å tilsette 2% Silicon dioxide SiO2. Ikke kjøp så mye av det, for det er jo sykt stort volum på det Hvis man blander det i sammen i en mølle blir KP'n som silke
Jeg får kaliumperklorat fra Keten om ikke så lenge, kan sammenlikne de blå veline stjernene med perklorat fra czort og keten, så får vi vite om det er en betydelig forskjell når det kommer til renhet
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Egentlig er klumper i KP et tegn på at det er rent, å ikke tilsatt antiklumpemidler, så til stjerner og effekter er det bare å sikte det, så blir det bra. Men skal det brukes til flash anbefaler jeg å tilsette 2% Silicon dioxide SiO2. Ikke kjøp så mye av det, for det er jo sykt stort volum på det Hvis man blander det i sammen i en mølle blir KP'n som silke
Vis hele sitatet...
Dette er av samme hennsikt som å tilsette sagflis, right?
Very Important Pyrotechnician
Det og, men den største fordelen slik jeg ser det er at SiO2 gjør at ren KP ikke klumper seg under lagring, så det er lettvint å bruke neste gang man skal lage noe.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Fraktkost er vel ca 200 kroner opp til ca 12 kilo, mener jeg å huske. Trivelig kar, i allefall. God service og oppfølging.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Dette er elvis off topic, delvis on...

Jeg er helt nybegynner og i og med at Czort har en pause har jeg hatt god til å modellere handlelista, og dette er resultatet hittil. Noen litt mer erfarne mennesker der ute som har en formening om hva mer/mindre jeg burde ha? Eventuelt mengder?

Fe2O3

Al

KnO3

S

Charcoal(?)

50-70m 2mm Visco

Igjen, beklager hvis dette ble for off topic, men jeg syntes dette var et mer passende sted enn mange andre.
På forhånd takk
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Vil anbefale å ta med litt 3mm visco og.
Kull (charcoal) kan du lage selv, null poeng å kjøpe med mindre du er ultra-lat.
Hva skal du lage? Kun BP og thermite?
Sist endret av Bangfish; 13. januar 2010 kl. 00:59.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Vil anbefale å ta med litt 3mm visco og.
Kull (charcoal) kan du lage selv, null poeng å kjøpe med mindre du er ultra-lat.
Hva skal du lage? Kun BP og thermite?
Vis hele sitatet...
Det var vel egentlig det jeg tenkte, ja, men det var derfor jeg la ut lista her, også, i tilfelle det var noen som mente det var noe mer en nybegynner trenger, evt. til å lage en eller annen nybegynner greie..

Edit: 3mm også? Hvorfor det? Hva er egentlig forskjellen og de forskjellig bruksområdene på 2mm og 3mm?
Sist endret av Ffojt; 13. januar 2010 kl. 18:31.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så du skal bare lage kinaputter altså? Ingen ambisjoner om å lage noe pyroteknikk i framtiden? Det koster ikke så mye å legge til litt "eksotiske" varer.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Det er vel mest en smakssak.. siden 3mm er tykkere inneholder den mer, og brenner litt heftigere etter min mening. Anbefaler deg å kjøpe litt av hver, for å sammenlikne, teste, og finne ut hvilken du liker best..

Vil anbefale deg å kjøpe litt andre ting til enkle stjerner, flashkrutt osv..

Spørsmåleet om mengde er helt opp til deg, og hva du er interresert i å lage. Kan anbefale å kjøpe så du har en god del "grunnkjemikalier", deriblandt ingrediensene til BP og litt andre forskjellige kjemikalier.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Tusn takk fo hjelpen

Sitat av Up Vis innlegg
Så du skal bare lage kinaputter altså? Ingen ambisjoner om å lage noe pyroteknikk i framtiden? Det koster ikke så mye å legge til litt "eksotiske" varer.
Vis hele sitatet...
Jo, det er jo derfor jeg spør
Jeg vil jo gjerne lage litt diverse, men jeg vet ikke helt hva som passer best til nybegynner eller hva som brukes mest av osv...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av mikkello Vis innlegg
Kjøpte du "pure" eler "technic" kaliumnitrat?
Vis hele sitatet...
Hva burde man kjøpe hvis man skal lage KNSU, svartkrutt og tigertails?
Plz si technic, pure er så dyr!
Very Important Pyrotechnician
Technic er mer enn bra nok til det.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Technic er mer enn bra nok til det.
Vis hele sitatet...
Herlig! Takk
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Jeg har vært ute og testet Czorts Perklorat med Czorts Al Black 000.
Al'en er veldig mørk, og fungerte perfekt!
Ga et meget godt smell, høyere og bedre enn med Atomisert Al.
Brukte 10g Flash per "kinaputt"...
Test 3g "Unconfined" 70/30 flash. Med Keten perklorat og german dark smeller det ganske bra når flashen bare ligger på et ark uten noe rundt.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
hva annet enn svovel, kno3 og dextrin burde jeg egentlig ha? Da har jeg jo både til bp og tigertail..
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hva tenker du å lage? Jeg klarte meg helt fint på de kjemikaliene pluss atomisert aluminium og noe bright til slow flash i flere år. Du kan jo slenge med en halvkilo-kilo av hver, litt avhengig av økonomien din. Burde holde en liten stund
▼ ... over en uke senere ... ▼
er det noen så vet om czort seller chems for tiden, eller har han stengt ennå?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Han åpner som bedrift. Han regner med å åpne i løpet av uka...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Czort er fortsatt stengt, får bare feilmelding tilbake når jeg prøver å sende mail til han.
Noen som har hørt hva som skjer med Czort?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Feilmelding? Kunne du sende en PM med kopi? Jeg har mailet mye fram og tilbake med ham.
Det som foregår er at han går "offentlig" og lager en bedrift av det. For 15 dager siden sa han at han regnet med at han ville være oppe og i gang i løpet av en 5-10 dager, men alt det står og faller på er når han får det siste brevet fra myndighetene... Så fort han har det kan han selge alt som før i fullt dagslys.

Prisene hans kommer dog til å bli litt høyere grunnet mva(gjetter jeg på, han bare sa de kom til å bli høyere, som følge av at han går lovlig), men han har lovet fine oppstartstilbud. Han har lovet å sende meg, og alle andre kunder som ber om det, en mail når han åpner igjen, som jeg igjen har lovet og si ifra om her 4 ganger, nå
▼ ... over en uke senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Dette virker som den mest "offisielle" czort- tråden, så jeg oppdatere litt her, jeg.
Nå har jeg mailet med Tom igjen, og enten har han lært noen unnskyldninger av Keten-mannen, eller så er han utrolig uheldig... Han skal lage en ny nettside, med prislister, handlekurver, shippingoversikter, etc.
Desverre har firmaet som skal gjøre dette for han ikke gjort dette. Ihvertfall ikke ferdig. De har brukt mye lenger tid enn planlagt og han beklager sterkt! Butikken er derfor fortsatt ikke åpen, men den vil bli det så fort siden er ferdig!
Hold oss oppdatert da. Kan ikke si jeg stoler på Keten-karen
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Bare slapp av, det var en spøk! Czort-mannen er pålitelig som en klokke med litt dårlige batterier. Den går litt treigt, men er ellers pålitelig som bare det! mailer mye med ham for tiden... Kan opplyse om at han vil ha tilbud som 90PLN/kg for aluminium black000, og 45PLN/kg for kalium perklorat...
ved ik helt .. ret irriterende med czort, han skulle have haft åbent den 14. februar.. men.. han har da få kemikalier hjemme til småt salg.. altså sort Al, kclo4, kno3 kclo3 og svovl.. intet mg eller mgal.. ednu.. han sagde 10 dage til mig
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Han har sagt det til meg også, og alt som har forsinket åpningen hittil er ting han ikke kan kontrollere. Han svarer i tillegg raskt på email og han er alltid vennlig.
Det er lov å ta en titt på hele bildet før man uttaler seg! Jeg vet at jeg ikke er den rette til å si det, men jeg er faktisk villig til å beklage for alle dumme poster for å få lov til å si at det er urettferdig uttalt mot Tom...