Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  119 24369
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Lurer litt på om det ville fungert å legge lycopodium i et shell og i midten ha en lukket kjerne med BP(isolert fra lyopodiumet). Ha en lunte til å inn til kjernen(uten å røre lycopodiumet seff) og antenne det på bakken.

Ville man fått en kul flammekule av det? ;o
Vis hele sitatet...
tror det hedder en cremora (: og det er vidst blevet gjordt med både trækul og sådan noget et par gange ^^

Sitat av kulii11 Vis innlegg
hvorfor ikke bare lage en sånn uti hagen:
http://www.youtube.com/watch?v=IvPL7...eature=related
Vis hele sitatet...
det var den mente :P rimelig smart og nok også meget billigt med savsmuld (:
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Creamora er en "fontene". Det er et rør med en åpen ende, nederst ligger litt lift, og over, adskilt av en pappskive, ligger et eller annet pulver som fungerer som lycopodium... Katalysator tenkte på et shell, en lukket beholder...
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Creamora er en "fontene". Det er et rør med en åpen ende, nederst ligger litt lift, og over, adskilt av en pappskive, ligger et eller annet pulver som fungerer som lycopodium... Katalysator tenkte på et shell, en lukket beholder...
Vis hele sitatet...
jep :P men en jeg snakkede med engang om det ikke kunne være mega nice at fylde et shell med fx. .. årg ''coffee mate'' der sagde han da at det hed en ''creamora'' men brænder også hvis det bliver kastet ind i en åben flamme (:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Lurer litt på om det ville fungert å legge lycopodium i et shell og i midten ha en lukket kjerne med BP(isolert fra lyopodiumet). Ha en lunte til å inn til kjernen(uten å røre lycopodiumet seff) og antenne det på bakken.

Ville man fått en kul flammekule av det? ;o
Vis hele sitatet...
Naftalen shells har jeg sett ja
Om det fungerer med lykopodium vet jeg ikke men ser for meg at det kan gå. Men jeg vet ikke.
Sist endret av Up; 6. april 2010 kl. 23:53.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
hehe, var på klassetur denne uken.
vi hadde det dritgøy og kødda oss med coffe mate
takk for tipset
▼ ... noen måneder senere ... ▼
kjøpte coffee mate på rema for 33 kr, funka jo supert

prøvde å ha et telys i en bakebolle (metall) og ta ei teskje og drysse litt over. Funka bra, skal prøve med større mengder senere, nå regner det ute
▼ ... over en måned senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Nå befinner jeg meg på fjellet og på en tur i dag fant jeg en fin mengde med planten lycopodium, der hvor jeg har plukket på denne tiden flere år tilbake.
Hadde med meg kamera + en kopp… dette ble resultatet av en liten tur:

http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/IMG_4353-Kopi.jpg

http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/IMG_4382.jpg

Kommer sikkert til å plukke mer senere.

Kom dere ut i skogen ved dere og se om dere kan finne noe
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Moro. Syns det stod noe om at det funket med mel, men jeg testet, uten å lykkes. Får plukke litt til høsten jeg og da, og evt kjøpe noe Coffee Mate en dag.
▼ ... over en uke senere ... ▼
fungerer det med de gule 'pollenpølsene' på bjørketrær?
Sitat av themartin Vis innlegg
Moro. Syns det stod noe om at det funket med mel, men jeg testet, uten å lykkes. Får plukke litt til høsten jeg og da, og evt kjøpe noe Coffee Mate en dag.
Vis hele sitatet...
Det funker faktisk med mel, men i større skala. Mythbusters har testet det og fikk en giga flammekule, men en god del av melet falt ned på bakken først. Ble som en "delay" etter melet hadde blitt skutt opp før det tok fyr.
▼ ... over en uke senere ... ▼
ingen som vet om bjørkepollen funker?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Skulle gjerne ha testet, men da vil jeg ende opp med opphovna øyner, rennende nese og alt jævelskap
Men er ikke verre enn å samle en del av de "pollenhusene", tørke de, slik at pollenet faller ut.. så fjerne "husene" etter man har fått ut det meste av pollenet.
hehe, jeg har pollen alelrgi selv men ja, jeg skal prøve. har også funnet en plante med barnåler som er helt gul av pollen som jeg også sal prøve.
skal samle inn Lycopodium i senere i år men er det noen som vet når det er best å samle in kråkfot for å få mest Lycopodium.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Pyrotec: Velkommen til forumet
Det varierer litt fra sted til sted i Norge, men nærmere høsten lønner seg nok (men ikke vent for lenge, for da begynner sporene("heksemelet" å fly ut fra sporehusene). Hvis man plukker de for tidlig, så tar det lang tid å tørke og får de til å åpne seg, fordi da er de nye og ikke så tørre/"sprøe".
tusen takk for svar på så kort varsel
Hei er i Sverige nå og har set noe som heter tør melk er det en slags coffe mate for her koster det 50 kr for 400g
Sitat av pyrotec Vis innlegg
Hei er i Sverige nå og har set noe som heter tør melk er det en slags coffe mate for her koster det 50 kr for 400g
Vis hele sitatet...
Det fungerer, men ikke like bra
▼ ... noen måneder senere ... ▼
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
har da plukket lycopodium og det funker UTMERKET! plukket i utkanten av Alta, så antar det finnes over hele landet.
btw, så var naturfagslæreren min sjokkert over at man kunne lage det så enkelt x)
skal på let i Bergen i nærmeste fremtid! før det blir for sent
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Begynner desverre og bli sent, og det ser ut til at jeg får et lycopodiumsfritt år i år, men gratulerer!