Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  119 24368
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Heksemel – Lycopodium
De fleste har sikkert hørt om heksemel.

http://bildeopplasting.net/bilder/thumbs/11982460466.jpg

Det er et pulver som heter lycopodium, som er det navnet jeg velger å bruke det i denne tråden.
Lycopodium brenner kraftig og fort hvis du for eksempel hiver det ut i lufta over en fyrstikk eller et bål.
Har du lycopodium liggendes på for eksempel et bord og setter en fyrstikk borttil skjer det ikke en verdens ting unntatt at fyrstikken slukker hvis du dytter det nedi pulveret.
Det er fordi lycopodium trenger oksygen for å brenne som de fleste andre stoffer. Dermed fungerer det fantastisk og hive det opp i luften.
Lycopodium inneholder over 50% olje!

Lage heksemel / lycopodium:
Her er en liten guide på hvordan du kan lage heksemel:
Lycopodium er rett og slett sporene til planten: ”Stri kråkefot” (stri kråkefot heter å latin: Lycopodium annotium).

http://bildeopplasting.net/bilder/thumbs/11982461104.JPG
Sti kråkefot klar for produksjon av heksemel.

Så for å lage det trenger du sporehuset til stri kråkefot.
Gå og plukk deg litt stri kråkefot (du trenger bare sporehusene til planten).
Kråkefot med sporhus finnes for det meste om høsten.
Legg de sporehusene du har funnet utover noe for eksempel et bord/tallerken spørs på mengden. Og la de tørke i rundt 24 timer til du lett kan riste de litt til pulver.
Du har nå laget heksemel.

http://bildeopplasting.net/bilder/thumbs/11982461547.jpg

Her er den fine og den vaneligste metoden å avfyre heksemel på.

http://bildeopplasting.net/bilder/thumbs/11982462368.JPG

Hvis du ikke orker å lage selv eller kanskje du er på feilårstid så kan du kjøpe lycopodium på apoteket for rett under 300 kr for 100gram. Dette er ikke akkurat billig så mange spør seg: ”Går det ann å få samme effekt av noe annet!?”
Og svaret er Ja! Coffee Mate.

http://bildeopplasting.net/bilder/thumbs/11982462946.JPG

”Nestle Coffee Mate” er en vare du får i mer eller mindre alle matbutikker. Den pleier å stå samens med kaffen. Dette et er melke pulver som fungerer helt som hekse pulver, men kan være litt vanskeligere å tenne. En slik boks på 200gram koster fra 30 til 40 kroner. Og skal si det ligger mye moro i en slik boks. Og skal si det har gått unna med Coffee Mate her i huset.

Til høsten blir det Stri kråkefot jakt på meg.

Thoryllo
Har prøvd Nestle Coffee Mate og det fungerte helt greit, var bare vanskelig og få orgentlig fyr på det noen ganger (mesteparten av boksen gikk bare til pynt på bakken desverre) men eller fungerte det bra.
Har ikke prøvd heksemel da
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Det fungerer også med kolofonium som er en solid form av harpiks(kvae). På engelsk kalles det "rosin" eller "colophony resin".

kolofonium får man som harpiks i musikkbutikker der det brukes til å smøre feks. fiolinbuer slik at friksjonen mot strengen øker. Den kommer da som en liten klump som du så pusser med sandpapir til et fint pulver. Så blåser du pulveret over en åpen flamme slik Thoryllo beskriver.

Kolofonium brukes også som fuel i noen røyk og stjernekomposisjoner, speielt i blå siden det brenner ved ganske lav temperatur.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tipper at lycopodium funker bra som fuel til AN for de som er interesert
Var i skogen og plukket kråkefot for noen måneder siden! det funka strålende !
Muggen trespon brenner supert å fort!
Dette er utrolig morsomt!
Et klassiskt eksempel på en støv eksplosjon. Hadde en del Lycopodium før men har brukt det opp nå da. Fant denne:http://www.tricklife.com/view.php?id=1718 Har hørt at det funker med mel også men det kan hende at det er en fake. Det burde ihvertfall funke i teorien. Det kan hende at man må ha det i ovnen for a få ut littt fuktighet.
Jeg fikk dette til å fungere fra pollen til en slags grantre-busk. Knoppene som blir til nye greiner inneholder uhyre mye gul pollen. Jeg vet ikke hva denne tre-busken heter, men den ligner på det jeg mener er en grantre-busk
Stek den litt i ovnen og det fungerer relativt bra!
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sitat av murkas Vis innlegg
Har hørt at det funker med mel også men det kan hende at det er en fake. Det burde ihvertfall funke i teorien. Det kan hende at man må ha det i ovnen for a få ut littt fuktighet.
Vis hele sitatet...
Har fått dette til med mel. La det i et rør med en liten klesfille i bunn. Klesfillen fungerte som et filter (melet renner ikke ut, men luften kommer igjennom), og når jeg blåste i røret spredte melet seg fint i luften. Holdt jeg en fakkel foran kom det en pen flammeball, men det fungerte ikke hver gang. Tror ikke jeg behandlet melet på noen måte, men er ikke helt sikker, da jeg prøvde dette for mange år siden.
Sitat av Ruben Vis innlegg
Har fått dette til med mel. La det i et rør med en liten klesfille i bunn. Klesfillen fungerte som et filter (melet renner ikke ut, men luften kommer igjennom), og når jeg blåste i røret spredte melet seg fint i luften. Holdt jeg en fakkel foran kom det en pen flammeball, men det fungerte ikke hver gang. Tror ikke jeg behandlet melet på noen måte, men er ikke helt sikker, da jeg prøvde dette for mange år siden.
Vis hele sitatet...
Prøvde med potetmel nå, og det funket ganske bra. Det skal sies at "coffe mate" var en del bedre men det fungerer med mel
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av smartass Vis innlegg
Prøvde med potetmel nå, og det funket ganske bra. Det skal sies at "coffe mate" var en del bedre men det fungerer med mel
Vis hele sitatet...
Varma du ut vannet? Pulveret blir skikkelig flyktig når vannet er borte.
Sitat av Up Vis innlegg
Varma du ut vannet? Pulveret blir skikkelig flyktig når vannet er borte.
Vis hele sitatet...
Nei jeg bare testa kjapt med mel for å se. Skal prøve mer om ett par timer
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er om høsten man finner dette her?
1 år til da
Det funker kjempebra med Coffee mate, Mandelnils.
Kjøpte meg en ny boks igår, kosta 36,- på Meny, og det står ved kaffepulveret!
Har eksprimentert med Coffee mate lenge
Husker en gang da jeg og en kompis heldte en hel boks med det ned fra skoletaket.
Ble en kjempeflamme
Hehe, lykopodium . Vi hadde en lærer som viste oss det i klasserommet. Det fungerer greit med cofee creamer men har erfart at det kan være vanskelig å få fyr på... Hvor kan du få kjøpt ferdig Lykopodium?
du får tak i ferdig på apoteket etter hva jeg har hørt... det varierer sikkert fra apotek til apotek også...
Jeg mener at apoteket selger det. Men du må nok regne med en skuffende pris

Edit: Bang kom rett før meg
Ok, har blitt sjokka av priser på apoteket før... Tenkte å kjøpe slike papirlapper som du måler pH med, ble litt sjokka når det kosta 500 kr for en liten pakke...
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Lycopodium fåes kjøpt på appotek.
Mener det var 275kr for 100gram for rundt et år siden.
Det var ekstremt dyrt, når jeg skulle kjøpe så kostet det 120kr for 100g.
vokser stri kråkefot over hele landet?
I følge første treff på google (http://www.kristvi.net/flora/K/kraakefot_stri.htm) vokser den i hele landet, rett over skoggrensa...
takk, skall søke litt mere neste gang :P
men man finner dem vell ikkje før på høsten?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
De er nokk ikke å finne før høsten nei, i alle fall ikke med sporehus.
Så vi får ta å leke med Coffee Mate i en stund til før vi kan mekke oss lycopodium.
▼ ... over en uke senere ... ▼
ooopps! Da har bestilt 5 kg Lycopodium. Det ble litt mer enn jeg hadde tenkt meg.
Men det er så dyrt med frakt fra utlandet, og det er surt å betale mer i frakt enn for selve varen.
Så for å utnytte kilogrensene bedre ble det så mye. Dyrt ble det men man lever bare en gang.
Håper det ikke blir alt for dyrt med tollklareringen.
Har et par eksprimenter på gang når det annkommer.
hvor mye måtte du betale for dette?
Det kom på ca 1500 kr. så kommer det vel noen hundre kr i tillegg på tollklareringen. Men fremdeles veldig mye billigere enn apoteket.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hallo i verden? Har du et utrolig overskudd av penger eller noe?
1500kr for 5kg med flammekødd? Seriøst mann!
Jeg ville seriøst vurdert å selge videre til noen av medlemmene her både for å hjelpe litt på din egen økonomi, pluss det faktum at du sannsynligvis ikke kommer til å få bruk for så store mengder som 5kg. Regner med det er flere her inne som ville vært interessert i å kjøpe mindre kvanta med det så lenge prisen hadde vært konkurransedyktig.
Nå står det ganske bra til med egen økonomi. Har godt betalt jobb (jeg er sikkert blant de eldste her.
Vet det er mye å bruke 1500 hundre på Lycopodium, men det er lett å la seg rive med,
og som sagt hater å betale mer i frakt enn selve varen (av prinsipp). Litt idioti men pytt pytt.
Når det gjelder det å selge videre så kan jeg selvfølgelig vurdere det,
men må se først hva den endelige kostnaden blir.
De som har kjøpt fra Svenskakemi eller lignende kjenner jo til at det fort blir noe hundre i tollklareringgebyr fra
spedisjonsselskapet.
Jeg kan komme tilbake til saken når jeg har mottat varen. Man vet jo aldri 100% om den kommer fram.
Noen som har video av Coffee Mate som brenner? Hvordan skal dette antennes?
Coffe mate brukes på samme måte som heksemel hiv det i luften eller legg en liten svartkrutt bombe under det
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Tysker'n Vis innlegg
Coffe mate brukes på samme måte som heksemel hiv det i luften eller legg en liten svartkrutt bombe under det
Vis hele sitatet...
Den vanligste måten er vel å legge pulveret på et papir eller lignende, og så blåse det over/inn i en åpen flamme?
Sitat av hanse Vis innlegg
Den vanligste måten er vel å legge pulveret på et papir eller lignende, og så blåse det over/inn i en åpen flamme?
Vis hele sitatet...
Det kan jo resultere i at du blåser ut flammen, med mindre flammen er stor da.

Jeg ville bare helt støvet ned mot en flamme ovenifra. Enten fra hånden eller fra f.eks papir som tidligere nevnt. Du kan jo kaste støvet mot en flamme også, så lenge du kaster et lite stykke fra flammen, slik at partiklene får tid å fordele seg litt i luften.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Det kan jo resultere i at du blåser ut flammen, med mindre flammen er stor da.

Jeg ville bare helt støvet ned mot en flamme ovenifra. Enten fra hånden eller fra f.eks papir som tidligere nevnt. Du kan jo kaste støvet mot en flamme også, så lenge du kaster et lite stykke fra flammen, slik at partiklene får tid å fordele seg litt i luften.
Vis hele sitatet...

jeg har prøvd å blåse over et stearinlys uten at det slukket Fordelen ved å blåse er jo at partiklene for spredd seg mer og man oppnår en større støveksplosjon.
Her er et par kule filmer som viser hva man kan gjøre med Lycopodium:

http://www.youtube.com/watch?v=X5WEZSuSrgQ

http://www.youtube.com/watch?v=wZ_5zOB3ceQ

http://www.youtube.com/watch?v=BW7X5oQ1sbI

BTW:Regningen fra posten på momsen og tollklareringen for mine 5 KG Lycopodium
kom idag så i neste uke har jeg det i hus.
Er det noen her som kan legge ut video der det vises hvordan Nestle Coffee Mate brenner?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Første treff på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=eWdZNCunrC0.
Coffee Mate greia i førstepost virker ikke (innholdet i boksen)
Sitat av Latterkongen Vis innlegg
Coffee Mate greia i førstepost virker ikke (innholdet i boksen)
Vis hele sitatet...
Her er det flere medlemmer av wip som sier at dette fungerer utmerket, når du da sier at det ikke fungerer er det naturlig å tro at du har gjort dette feil.
Forsøk med en større tennkilde til pulveret eller forskjellige mengder coffee mate og prøv noen ganger til.
Det er vel en selvfølge at man må bruke innholdet i boksen fremfor selve boksen?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Her er det flere medlemmer av wip som sier at dette fungerer utmerket, når du da sier at det ikke fungerer er det naturlig å tro at du har gjort dette feil.
Forsøk med en større tennkilde til pulveret eller forskjellige mengder coffee mate og prøv noen ganger til.
Det er vel en selvfølge at man må bruke innholdet i boksen fremfor selve boksen?
Vis hele sitatet...
Jeg brukte innholdet jeg prøvde tilogmed å tenne det innendørs. Det ble bare svart...
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Latterkongen Vis innlegg
Jeg brukte innholdet jeg prøvde tilogmed å tenne det innendørs. Det ble bare svart...
Vis hele sitatet...
det funker ikke å lage en liten haug med coffe mate å tenne på med fyrstikk, hvis det er det du gjorde?

Du trenger en flamme, kanskje helst en gassbrenner eller lignende, og så blåser/heller du det i flammen.
Har du prøvd å gjøre som du skal, altså fordele det i luft først? Det funker ikke å bare ta en haug å tenne på.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Latterkongen Vis innlegg
Jeg brukte innholdet jeg prøvde tilogmed å tenne det innendørs. Det ble bare svart...
Vis hele sitatet...
Du har serriøst trodd at coofe mate er oxyderende? Vell, newsflash, du må spre det i luft. Nesten som en FAE.
Kan man f.eks ha en liten beholder med "coffe mate" og ha en liten eksplosjon nedi beholderen? blir dette noe flammekule eller lignende??
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom du får støvet suspendert i rett forhold til luft kan du få forbausande kraftige eksplosjoner, men i praksis er det andre ting som er lettare å lage iforhold tli sprengkrafta.
Ok!

Man kan jo detonere "coffi mate" inne i et bål eller lignende da! det går vel..
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av poobel Vis innlegg
Ok!

Man kan jo detonere "coffi mate" inne i et bål eller lignende da! det går vel..
Vis hele sitatet...
"coffie mate" trenger luft for å få en fin flammekule. Om du tar og kaster pulver på bålet vil det si poff, detonerer gjør det iallefall ikke.