Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  91 8580
Her kan vi diskutere alt om KNSU.. osv.
Siden det blir så mye offtopic!
Og alt fører somregelt til KNSU..

Så jeg kan vell starte O=)?


Det er vell riktig at blandingsforholdene til knsu er 60/40?
tror det kommer ann på om du vill ha mest "fres" (til raketter) eller om du skal ha mest røyk. Har hørt at oksygenbalansert blanding (eller, i alle fall nesten OB) er 70% KNO3 - 30% Sukrose. Dette brenner raskere, men gir ikke fra seg like mye røyk. skal vist være litt vannskligere å tenne. på "røykbombe oppskriften" refererer de til 50/50
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vell den gode gammeldagse 60-40 er vell hva de fleste bruker.
I hobbyraketter er det vanligst med 65-35.
Jeg satt og regna på det en dag og i _teorien_ så er OB 29,736% sucrose +70,268% KNO3 (spare litt på desimalene her ja)
Men KNSU er en ustabil dekomponering. Vil uansett danne en del CO og litt NOx gasser, istedefor bare H2O, CO2 og N2.
Kaliumet reagerer først til K2O og så videre med andre avfallstoffer: 0,5K2O + 1,5H2O ----> KOH + H2O
KOH + CO2 ----> 0,5K2CO3 + 0,5CO2 + 0,5H2O.

Så kaliumet ender opp som kaliumkarbonat.
hmmm.. ja ok!

Tenkte til rakket...
Så 65-35 er en god blanding?
hmmm den må jeg prøve...


OFFTOPIC-
var dette temaet spam eller en bra ting?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Lister opp 3 blandingsforhold (i vekt) for å unngå forvirring:

KNO3/Sukker
60 40 Den vanligste til røykbomber
70 30 Mye brukt til raketter
70,268 29,736 Up's Oksygenbalansert
Heh! de skal jeg lagre =)
Sitat av AndersG
Lister opp 3 blandingsforhold (i vekt) for å unngå forvirring:

KNO3/Sukker
60 40 Den vanligste til røykbomber
70 30 Mye brukt til raketter
70,268 29,736 Up's Oksygenbalansert
Vis hele sitatet...
Er det ikke 65/35 som er mest brukt til raketter?
Jo, det er nok det!

Men har en del å si hvilken type sukker du bruker, men er det sukrose, så er 65/35 det aller beste.
hvilket type sukker (blandet med kno3) brenner raskest?
Sitat av pyrotekniker
Jo, det er nok det!

Men har en del å si hvilken type sukker du bruker, men er det sukrose, så er 65/35 det aller beste.
Vis hele sitatet...
har sett på flere pyro sider å det står flere steder at blandingsforholdet i en knsu rkket burde være 75/25
hmmm... Tror det går.. men tror ikke vet ville funket så bra i rakketer
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av PzyCoX2k
hmmm... Tror det går.. men tror ikke vet ville funket så bra i rakketer
Vis hele sitatet...
Og hvor får du det ifra?
tror jeg har lest det et sted på google..

med blandings forholdt..
søkte rundt på

Home made rockets

fant et sted
husker ikke!

tror det var noe sånn at..
Det ble vanseklig og anntene..

Ikke spør meg! jeg er ikke proff :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av PzyCoX2k
Ikke spør meg! jeg er ikke proff :P
Vis hele sitatet...
Vi skjønner jo det da...
Du måkke refferere til ting på internett du har absolutt 0 peiling på.
Viss du sliter og fyre av KNSU 75-25 med BP, så tror jeg du bør lage nytt BP
første jeg skal kjøre i morgen er å smelte sammen, et par hundre gram med knsu 75/25 å så får vi se hvordan det fungerer.
hehe ja...
Med det samme..

jeg skal lage en rakket..
Den skal være 3cm tykk
8cm høy..
KNSU blanding : 65-35
Burde jeg har BP på starten for og få en RÅ start?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
start uten først. Virket den kan du bruke BP.
Sitat av Brainiac
start uten først. Virket den kan du bruke BP.
Vis hele sitatet...
det er ikke noe problem å tenne knsu, du kan bruke bp eller haa du vill, en lunte inn i knsu blokka burde også funke, har nå prøvd med pulver 75/25 og kan tennes med en fyrstikk uten problemer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Skjønner dere ikke prinnsippet med el-tenner og en liten BP sak _øverst_ i raketten?!
Jesus mennesker. Coreburnern skal helst bli antent rundt i _hele_ kjærnen _samtidig_.
Når det gjelder blandingsforhold:


Fra www.nakka-rocketry.net
Theoretically, the highest specific impulse is delivered at a 66/34 ratio, although the standard 65/35 ratio tends to be used by most experimentalists. There are three reasons for this:

1. The propellant characterization data has been obtained mainly for the 65/35 ratio
2. The performance difference is slight (about 1%).
3. The combustion temperature rises sharply with increased O/F ratio. At the 65/35 ratio, steel nozzles suffer no erosion, as there is an adequate margin between the theoretical flame temperature (1450C) and the melting point of steel (approx. 1500C). At higher O/F ratios, this margin is reduced such that a small error in weighing during preparation could result in a heat damaged nozzle.
Vis hele sitatet...
Husk at vi snakker om større raketter med mye brennstoff som skal brenne opp fort her! Ikke noen små raketter med bentonittdyser.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som vet hvilken temp. 65/35 eller 40/60 KNSU brenner ved?
Sitat av iBang
Noen som vet hvilken temp. 65/35 eller 40/60 KNSU brenner ved?
Vis hele sitatet...
står jo 1450 men når jeg prøvde 65/35 i et jernrør så ble det helt rødglødene så jeg vill tro at det ligger på grensen til å smelte jern ( 1500 grader)
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hehe, vi får vente til Up har lært seg det han lærer nå (regne ut hvor høy tempraturer ting brenner på)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av andreask970
Sitat av iBang
Noen som vet hvilken temp. 65/35 eller 40/60 KNSU brenner ved?
Vis hele sitatet...
står jo 1450 men når jeg prøvde 65/35 i et jernrør så ble det helt rødglødene så jeg vill tro at det ligger på grensen til å smelte jern ( 1500 grader)
Vis hele sitatet...
Ja og du tror at det må være 1499 for at det skal begynne og gløde? :roll: *sukk*

Sitat av Thoryllo
Hehe, vi får vente til Up har lært seg det han lærer nå (regne ut hvor høy tempraturer ting brenner på)
Vis hele sitatet...
Ikke det jeg holder på med. Holder på med og regne energimengde ved detonasjon i sprengtstoff.
trenger ikke være så mange hundre grader for at stål skal gløde da.. varmer du opp en nål med lighter så gløder jo den.. og en åpen flamme som det er ikke akkurat så varm..
Sitat av ymrilix
trenger ikke være så mange hundre grader for at stål skal gløde da.. varmer du opp en nål med lighter så gløder jo den.. og en åpen flamme som det er ikke akkurat så varm..
Vis hele sitatet...
greit det men jernrøret var 0.3-4 cm tykk og det var bøybart, det skjer ikke ved et par hundre grader
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av andreask970
Sitat av ymrilix
trenger ikke være så mange hundre grader for at stål skal gløde da.. varmer du opp en nål med lighter så gløder jo den.. og en åpen flamme som det er ikke akkurat så varm..
Vis hele sitatet...
greit det men jernrøret var 0.3-4 cm tykk og det var bøybart, det skjer ikke ved et par hundre grader
Vis hele sitatet...
At jærnet er bøybart betyr ikke at det er under 50 grader fra og smelte :roll: *sukk*
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
kommer ann på hvor tynt jernet er . prøvd å smelte stålull?
Og hva f*** har dette med KNSU å gjøre? Get a grip, folkens. Vi kan diskutere smeltepunket til jern/stål og tarmer en annen plass.
Reinert med beine !
griped's Avatar
jeg har et lite problem når jeg skal lage røykbombe av KNSU jeg bruker balandingsforholdet 45sukker og 65KNO3
men når jeg smelter sukkeret og heller`/skraper det over i en beholder så er det så seigt etter max 10 sek og når jeg da skal tilsette KNO3 klarer jeg ikke å røre det inn før suggermassen er helt hard.. noen tips??
Jeg bruker å smelte sukkeret først og helle inn KNO3 under kraftig omrøring mens sukkeret fortsatt er på plata. Sørg bare for å ikke overdrive med varmen, da dette kan svi av deg noen kroppshår om det tar fyr...
▼ ... noen uker senere ... ▼
mener å huske fra nff at røyken fra røykbome av knsu var giftig?, i såfall hvor giftig?
noenannen måte å lage noe røyk som ikke er giftig? som man kan spre blanst folk etc.. (bare for show da, ute i friluft..) :wink:
Ikke noen fare for at du dreper folk med denne røyken.
ohkey

noen erfaringer om FK i Trondheim?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva vil skje med blandingen om man blander slik?
65 kno3
30 sucrose
5 svovel

Vil dette ha noen innvirkning på brennhastighet, eller er det like greit å gå for 65/35 kno3/sucrose i bruk av rakettmotorer?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ringte til FK og spurte om de solgte krista-k pluss og det kosta 630 kr. pr. sekk!
Er det vanlig pris ?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det er for billig til å være palle og for dyrt til å være sekk. Er det per 25kg sekk så er det utrolig dyrt, men billigere enn mye annet. Har du mangel ville jeg gått for det.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hvor mye var det i en sekk som kostet 630 kr?
25kg, 100kg, 600kg, 1tonn eller hva?
Står i alle fall ikke oppført her:
http://www.fk.no/filemanager/downloa...iserjuni07.pdf
Hva betaler du for en 25 kg sekk? og hvilken butikk handler du på ?
skal sjekke om det var 25 kg
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
For et år siden eller noe kosta det rundt 180-250kr for 25kg.
får ringe opp igjen å sjekke..
Hvilken handler du på Thoryllo siden du får det så billig ?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Har kjøpt 4 ganger, 2 ganger er jeg ikke sikker sikker på (pappa kjøpt) og har kjøpt en gang i Drammen og en i Akershus et sted (tror det het Bjørkelangen eller noe).
Vært litt forskjellig, men dette var for rundt 1-2år siden da.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har også handlet, 425kr inkl. frakt (25kg) fra NORGRO (ring dem og hør, ikke mail) og ca 160kr (25kg) i Danmark. Pris på 180kr i Norge er veldig vanlig.
Skal også sies at FK er veldig fleksibel og justerer litt etter behov. Bonder bruker ikke Krista-K, men gartnere gjør det i ny og ne. Alle profesionelle gartnerbutikker skal selge Krista-K. Synd det er så få av dem i Norge.
Derfor kan det hende FK sper på litt i sesongen.
ja, ok. skal sjekke hva de sier
Får håpe jeg får en sikkelig pris
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
jeg kjøpte min Krista-K for 198. Prisene stiger vel nå som de har sluttet å selge det
Jeg ringte FK i dag og ble fortalt at de har foreløbig 13 sekker med Krista-k Plus på lager. Hver sekk er på 25 kg, men jeg husker ikke hvor mye de koster per stykk :/
Skal ned på FK og kjøpe 1-2 stykk i morgen, med mindre de må ha noe bevis eller noe.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Der på FK hos meg sa de at det var den siste sekken de hadde og ville få inn.
FK er vel de strengeste på KNO3 tenker jeg.
B0mb3rm4n: se PM
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Prisene stiger vel nå som de har sluttet å selge det
Vis hele sitatet...
Hvor motsigende er ikke den settninga? De har jo ikke slutta og selge det
Jeg var på FK i dag, eller rettere sagt, min 70 år gamle morfar var på FK i dag(Bergen by). Der spurte han hyggelig etter krista-k og fikk etter 10 minutters ventetid på at folka bak kassen måtte spørre de mer erfarne ansatte om salg av krista-k osv: "Krista-k selger vi ikke til privatpersoner fordi det er et sprengstoff. Det er altfor mange ungdommer som lager sprengstoff av dette, og det var ikke lenge siden noen ungdommer ble tatt i å utvinde dette sprengstoffet fra krista-k"
Da ler min morfar og sier tilbake:"jeg har da ikke tenkt å sprenge noe greier, jeg skal bruke det til planetene mine i hagen". Han får da tilbake som svar:
"Om du skal kjøpe denne varen må du være registrert hos oss med en gård eller noe som beviser at du skal ha det. Du må også ha et ***nummer for at dette skal gå, og for å få et slikt nummer må du skrive under på flere papirer samt bevise at du eier land/går som bruksområde". Da sa min morfar nei takk og gikk...

Må virkelig si at FK har strammet inn på dette med Krista-k.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
ville ikke akkurat kalle KNO3 for sprengstoff da
Up: Det jeg mente var det at de er strengere på å selge KNO3 til private, slik som B0mb3rm4n sa