Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 5671
Edited:
Jeg har ombestemt meg, og skal heller bestille stuff fra www.svenskakemi.nu .

Er det noen andre her som vil bestille derfra?

Selv skal jeg ha 4.5kg med stoffer derfra.
Når du handler fra utladet for over 200 kroner kommer 25% moms og mellom 85-145 i tollavgift.
Det blir altså 500 gram svovel om jeg vil slippe toll.
Da kommer jeg til å bestille minst 2.5 KG for å gjøre de 85-145 minimale.
Jævlig pris da. Men det er absolutt INGENTING sammenlignet med apoteket.

Får avholde bestillinga noen dager og se om jeg kan bestille til flere.

Svovel er altså ikke ulovlig å sende til Norge altså?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Fullt lovlig, fikk selv 2 kg i posten i fjor. Du kan fortolle varene selv, men da må du stå overfor en tollbetjent og fortelle hva pakken inneholder, og hva du skal bruke det til... vel verdt et par hundre kroner for å slippe det :lol:
Hvis tollvesenet har rimelig grunn til å tro at varene skal brukes til noe ulovlig, har de nemlig hjemmel til å beslaglegge det, og bevisbyrden er DIN!
Da bruker jeg bare den geniale 'gjødselet mitt mangler svovel' unnskyldningen.
Så lenge verdie er under 1000kr så koster det 85kr for at posten skal fortollet det, vis det er over 1000kr så betaler du ca. 150 kr for at posten skal fortolle det.

Vis pakken blir sent som gave så trenge du ikke å fortolle det, så lenge verdien er under 1000kr.

Når jeg bestilte fra somaluna for snart 1 år siden, så kjøpte jeg 1,5kg svovel (har ennå 800 gram igjen). Da betalte jeg ikke toll.

Men hva med å sende en mail til somaluna og spør om de kan sende som gave, eller om at de kan være litt "generøse" og skrive at verdien er under 200kr på pakken.
Det er jo bare å be avsenderen skrive på en pris under 200kr på fakturaen, så slipper du toll i det hele tatt. Har gjort dette med flere varer. Kjøpte en Katana fra Kina som "verdien" på var 190kr (trodde tollen). Sparte penger på den ja.
Hva er sjansen for at de merker dette egentlig? :P
Sitat av Grantax
Hva er sjansen for at de merker dette egentlig? :P
Vis hele sitatet...
Merker at det er verdt mer enn det står? Tja, sikkert ikke så mye. Og finner de det ut er jo det verste som skjer at du må betale toll. No biggie, altså.
Sitat av Grantax
Hva er sjansen for at de merker dette egentlig? :P
Vis hele sitatet...
Da skylder du det på avsenderen, og sier det er noe feil, så seier du den orginale prisen, så må du ha bevis på det i tillegg.

Men vis du får dem til og sende som gave, så tror jeg ikke at de kan si noen på det...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Bjølg
Sitat av Grantax
Hva er sjansen for at de merker dette egentlig? :P
Vis hele sitatet...
Merker at det er verdt mer enn det står? Tja, sikkert ikke så mye. Og finner de det ut er jo det verste som skjer at du må betale toll. No biggie, altså.
Vis hele sitatet...
Tjah.. Det er vel strengt tatt ulovlig. Men det aner meg at de ikke følger det opp spesielt nøye. Har selv mottatt pakker merket med mindre enn sin verdi fra utlandet flere ganger uten problemer. De har aldri åpna dem, og dermed aldri merka den feilaktige verdien. Det kan være en god idé å be dem la være å legge kvittering i pakka, though.
Når du bestiller pakker fra somaluna så skriver du verdien og innholdet på pakken.
Men det er også noen klister med nettsiden til somaluna på pakken. Så vis de verkelig vil finne ut om verdien så går de på den siden.
Så den beste ide'en er å få de til å sende som gave, me mindre verdien er under 1000kr.

Noen som vet om det i det hele tatt er lov å få tilsent pyroteknikkniske kjemikalier? Noen som har fått tilsent pakker der det står hvilke kjemikalier som er i pakken? f.eks

potassium perchlorate
potassium chloarte
aluminum
magnesium
osv...
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Jeg bestilte følgende:
ammoniumperklorat
kaliumperklorat
magnesium 5 microns og 100 microns
svovel
magnalium
alu 5413
strontiumnitrat
bariumnitrat
Alt i samme forsendelse, og alt var ført på pakkseddel.
Ingen problem, gikk rett igjennom.
Da regner jeg med at Pentaerythtritol, Glyserin og resten av varene jeg vil bestille fra www.svenskakemi.nu kommer igjennom.
Sitat av pyrotekniker
Da regner jeg med at Pentaerythtritol, Glyserin og resten av varene jeg vil bestille fra www.svenskakemi.nu kommer igjennom.
Vis hele sitatet...
Uten tvil. Glyserin(ol) får man kjøpt på apoteker her til lands uten problemer, og Pentaerythritol bør heller ikke være noe problem å få inn. Så vidt jeg har fått med meg er det kun ferdigblandede pyrotekniske komposisjoner eller sprenglegemer man ikke får importere.
Jeg kan kanskje melde meg på denne bestillingen. Tenkt på 1kg/ 2lb(?)
Hva vil dette koste meg? Den må vel også sendes fra deg, til meg med posten?

og ja, jeg er til å stole 100% på
Ja, sendes fra meg til deg etterpå, sannsynligvis med postoppkrav, siden du ikke er å stole på.
Postoppkrav er bra, da betaler jeg alt sammen når det kommer, ikke bare frakten fra deg? Si ifra når du har priser da, så kanskje jeg er med
Her er produktet: http://www.somaluna.com/product.asp?p=180

Ok, da ser vi: 90,- per kg koster det.
[size=2]Grantax: 1.5kg = 135,-
ma10as: 1.0kg = 90,-
anonym1: 0.5kg = 45,-

Shipping: 240,-

Grantax: 50% = 120,-
ma10as: 33% = 80,-
anonym1: 17% = 40,-[/size]

Totalt:

Grantax: 255,-
ma10as: 170,-
anonym1: 85,-

Husk at tillegg på toll kan kanskje komme hvis de ikke vil skrive på lavere pris.
da er jeg med, 1kg på meg.

PM meg for personlige opplysninger, eller legg meg til på msn: mathias(at)uflax(dot)net
Det kan være at jeg bare tar og bestiller alt fra svenskakemi, fordi jeg skal bestille noe annet derfra.
Ikke bare får jeg samlet frakten da, men det er også mye kortere fra sverige.
Men prisen på svovel er en _SMULE_ dyrere.

Alt i alt er det billigere, og dere to sparer mye på frakten.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Men toll er fortsatt det samme og veldig plagsomt.
Svensk toll er bare 6%!
Så altså fra Sverige til Norge er det svensk toll som gjelder?
Eller tar jeg feil nå?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Begge gjelder. Du betaler 6% svensk toll, 25% norsk toll og gjerne fortollingsavgift. Husk å ikke bli overglad for at pakken din ikke inneholder noen faktura med toll. Det kommer senere (de ringte til meg og sa jeg måtte betale toll, men jeg har ikke fått noe enda).
OMFG!!!
Hvorfor er norsk toll så jævlig høy?

Tips til how to avoid moms?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Fordi norske myndigheter er... kremt...kremt...
Smugle er er en mulighet eller så kan du få Hans N. til å skrive på en annen verdighet men det gjør han nokk ikke pga han ikke leker butikk (hvis du skjønner hva jeg mener)
Oppfordrer på ingen måte til smugling!!!!
Slenger meg gjerne på jeg Sjekk PM Grantax.

Faktisk et veldig bra tiltak dette her viss du får det til å fungere
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har aldri spurt Nilsson, men i mailen sto det ganske klart at de har lagt opp til at folk skal betale moms.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg har bestilt noen kilo selv for en uke siden så slenger meg ikke på her pga det og at dette er ulovelig og kjøpe kjemikalier og sende vidre, hvis ikke du er et registrert firma (koster 2000kr å bli) og få tilatelse for salg av kjemikalier. selv om du vare sender vidre.

EDIT: Joda moms må man betale. Enda mere avgifter hehe
Da gir jeg opp den, og bare betaler momsen.
Noen som tror at de merker at det blir sendt kjemikalier på tvers av landet?
Er snakk om 500gram nå altså, kan sikkert gjemmes lett hvis nødvendig. :P
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg har videresendt kjemikalier til folk og det gikk helt greit 8) Det kan være lurt å merke pakken godt.
Spesielt hvis pakken du mottok var merket.
Ok, takker.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har motatt videresendt kjemikalier fra folk og det gikk helt greit 8)
Kan være en god ide og skrive tydelig med store bokstaver på pakka :roll:
Ok, jeg må nok regne ut på nytt siden jeg ikke skal kjøpe fra somaluna.com:
(Følgende syntaks: navn: <pris uten frakt> (Vekt))

pyrotek: 1334:- (4.85kg)
Grantax: 1500:- (5.0kg)
Falke: 500:- (2.0kg)
Anonym1: 426:- (1.0kg)

Samlet vekt ca. 12kg.

Til sammen, med moms og frakt så blir dette nesten på 5000.
Det er en god masse det som bare skal gå i lufta.
Edit: Jeg mener.. øh... brukes til skoleeksperimenter.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Skal du bestille kun svovel eller er det snakk om mer? Husk at på enkelte ting kommer risikofrakt i tillegg.
jeg skal iallefall ha Alu..
Og vet at andre skal ha andre ting enn svovel..
Jeg skal ha alu, svovel og kaliumperklorat.
Nå vet jeg ikke dette helt sikkert, men når det gjelder KClO4 er det vel risikofrakt? Og er du i det hele tatt sikker på at du får lov å kjøpe veldig store mengder perklorat og fin Al i samme bestilling?
Hvorfor ikke?
Jeg har en stor bestilling, noen som minsker sjansen for at de tilfeldigvis ser at 2 av stoffene kan brukes til noe.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Er foresten ikke lov å sende over 7kg svovel i posten! Vet ikke hvordan Hans N. gjør det da... har ikke bestilt mer enn 2kg fra han.
Fra min side blir det ikke videresendt noe som overskrider en eneste regel.
Hvorfor ikke? Vel, flashpulver behandles som eksplosiver når de sendes. Nå skal du ikke sende ren flash, men begge ingrediensene som trengs. I tillegg tror jeg ikke han svenskakemi-kisen er helt fjern. Er dete første gang du bestiller? Mange pyrosider nekter å selge KClO4 og Al til førstegangskjøpere, i alle fall i store kvanta. Det er liksom ganske innlysende hva det skal brukes til, og store mengder flash kan drepe.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og du vet at KClO4 og super 5314 H er 18 år aldergrense?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Og at du må oppgi personnummer. Reduktanter kan ikke sendes i samme pakke som oksidanter (sier iallefall posten) så det er mulig du får to pakker?
Sitat av Up
Og du vet at KClO4 og super 5314 H er 18 år aldergrense?
Vis hele sitatet...
Ja, det gjør jeg.

Må jeg sende mail for å bestille?
Og ifølge profilen (mailen) er du født i 1990. Siden du må oppgi personnummer blir det mao. vanskelig å kjøpe så lenge en forelder e.l tar seg av det.
Sitat av Bjølg
Og ifølge profilen (mailen) er du født i 1990. Siden du må oppgi personnummer blir det mao. vanskelig å kjøpe så lenge en forelder e.l tar seg av det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor blir det vanskelig for en forelder?
Verken pentaerythritol, hexamin, atomisert alu eller glyserin går vel som farlig gods eller har noen andre problemer går jeg ut ifra.
Sitat av Grantax
Sitat av Bjølg
Og ifølge profilen (mailen) er du født i 1990. Siden du må oppgi personnummer blir det mao. vanskelig å kjøpe så lenge en forelder e.l tar seg av det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor blir det vanskelig for en forelder?
Vis hele sitatet...
D'oh! Blings! Hvis en forelder ikke tar seg av det, mente jeg. My bad.
Hehe, jeg tenkte det, men var ikke sikker. :P
Anyway, så får jeg nok en eller annen til å bestille.

Jeg fikk kjøpt bly i dag, var like lett å finne som en stein. :roll:
Nå må jeg bare finne motor.

Dette hører ikke hjemme i dette emnet, men jeg tipper dere er lei av for mange kulemøller emner, men:
http://www.midwaynorge.com/apps/ebro...7+***+8664+***
Hvilken diameter må jeg velge?
Hva står tallet (f.eks. 311) for?

Og kan jeg smelte bly i normal gryte, eller må jeg kjøpe en spesiell gryte?
Jeg kommer til å kjøpe en ny gryte uansett, fordi den jeg har nå som jeg lager KN/SU i er ikke brukbar til noe som helst.

Dersom jeg får alt jeg trenger for å lage kuler hjem, så tviler jeg ikke på at jeg kan starte mitt eget fullt lovlige (?) salg.