Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  162 11231
Joda.. men det står at de innholder akuratt det samme, me vet jo det er blandet mase annet drit oppi.. men uanset.. det er utprøvd, så den opskriften er i hvertfall ikke farlig
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av nokaa
Joda.. men det står at de innholder akuratt det samme, me vet jo det er blandet mase annet drit oppi.. men uanset.. det er utprøvd, så den opskriften er i hvertfall ikke farlig
Vis hele sitatet...
Lagt merke til at en lighter ofte ikke tenner 100% av gangene du trykker på den? Det kan sammenliknes litt med dette, bare at konsekvensene av din lek er farligere. Mye farligere.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av nokaa
Joda.. men det står at de innholder akuratt det samme, me vet jo det er blandet mase annet drit oppi.. men uanset.. det er utprøvd, så den opskriften er i hvertfall ikke farlig
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at de har akkurat det samme innholdet?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
De inneholder vel ikke akkuratt det samme, men det står på pakkene at de inneholder kaliumnitrat, kaliumperklorat og bariumnitrat. Men man skal uansett være forsiktig med å blande ukjente typer krutt.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Raptor-Rub
De inneholder vel ikke akkuratt det samme, men det står på pakkene at de inneholder kaliumnitrat, kaliumperklorat og bariumnitrat. Men man skal uansett være forsiktig med å blande ukjente typer krutt.
Vis hele sitatet...
Kalium og bariumnitrat i hylerne?

Og det er forøvrig bare oksygendonorene. Brennstoffet kan variere.

Sjekk her: Svartkrutt inneholder 75 deler kaliumnitrat, 15 deler kull og 10 deler svovel.

Stjerner av typen Golden wave No.1 inneholder 37 deler kaliumnitrat, 9 deler antimontrisulfid, 47 deler aluminium, 1 del borsyre og 6 deler dextrin.

Hva er felles for dem? Jo. De inneholder kaliumnitrat.

Om dine hylere eller hva enn det var kun inneholdt barium-/kaliumnitrat eller kaliumperklorat ville de ikke brent. I hylerne er det vel mest sannsynelig natrium eller kaliumbenzoat i tillegg til kaliumperklorat. Bariumnitratet er vel fra stjerneskuddene, og kaliumnitrat kanskje til en liftcharge i svartkrutt, eller en gnisteffekt eller noe slikt.

Kan du ikke bare holde deg til å bruke én type krutt om gangen?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Nygaard: Nokaa tenkte sikkert at det ikke var farlig å blande krutttypene fordi det står på pakkene at de inneholder det samme. Det var det som var poenget mitt. :wink:
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Raptor-Rub
Nygaard: Nokaa tenkte sikkert at det ikke var farlig å blande krutttypene fordi det står på pakkene at de inneholder det samme. Det var det som var poenget mitt. :wink:
Vis hele sitatet...
Tjah.. Det står vel ikke på hylerpakkene at de inneholder barium/kaliumnitrat? Eller kaliumnitrat på stjerneskudda? I såtilfelle er det vel feilinformasjon fra produsentens side.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Jo, det står at "speedfire hylere" inneholder: Kaliumperklorat, kaliumnitrat og bariumnitrat. Og at stjerneskudd inneholder:Kaliumperklorat,
kaliumnitrat og bariumnitrat.
Stemmer det.. men nei, klarer ikke å holde meg til en type krutt.. beklager, det er sånn jeg er.. Liker å leve litt ! :P men blander alltid små doser i førsten da, og arbeider med briller og hansker, så jeg tar visse forrhåndsregler.. Prøver vel egentlig stort sett og holde dem adskilt når jeg lage effekter å...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av nokaa
Stemmer det.. men nei, klarer ikke å holde meg til en type krutt.. beklager, det er sånn jeg er.. Liker å leve litt ! :P men blander alltid små doser i førsten da, og arbeider med briller og hansker, så jeg tar visse forrhåndsregler.. Prøver vel egentlig stort sett og holde dem adskilt når jeg lage effekter å...
Vis hele sitatet...
Jaja, okai. Samme for meg. Ikke jeg som skader meg

Du føler at du lever ved å blande whistlemix med stjerneskuddmix? Jeg ville funnet det rimelig kjedelig, men meg om det. Personlig ville jeg satsa på fallskjermhopping eller noe slikt i stedet. Mindre risiko for å skade seg, og mer morro. Menmen.
Og nå går vi tilbake til topic, ikke sant?

Flottings.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Da var klokken pasert 24.00 og vi er inne i det nye året!
Godt nytt år alle sammen hilsen Thoryllo!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja godt nyttår. Noen som fikk til noe bra?
Jeg og fettern min, monterte ett 8. shell på bombard fra svea. Shelle var ca 55mm og spredde stjærnene ca det dobbelte av bombard shellene, og det sier litt!
Smalt bra og! shellet veide ca 60 gram, og ble skutt opp med 5 gram nitrocellulose.

Finalen vår, 10 raketter som dro opp samtidig gikk ikke som det skulle på grunn av dårlig strøm på batteriet. 2 av 10 fløy.
Så kobla vi alle luntene sammen og dreit i strøm.
Det ble en suksess! bortsett fra att en av de minste vi hadde ikke antente og bare tippa.
7 raketter, akkurat som bombard, fløy opp, og smalt.
1 av de rakettene inneholdt 130 gram ANNMAL og 30 gram 1:1 APAN.
Det drønna som pokker, og jeg fikk ca 10 telefonre om at folk hadde hørt og kjent det.
Noen viste om det og så det fra over hele bygda.
De som viste om det så det fra ca 3 km, og hørte det kraftig.
JOda, var gøy detta.. Modifiserte litt tanks, å lagde en del bakkefyrverkeri selv.. Hade konk med dama og en kompis om hvem som kunne lage tanksen med mest flammer, høyest lyd og beste effekter.. jeg hadde litt ekstra fyrverkeri i bakhånd, så vat det lett ;D
I dag var nesten hele sMuLe-crew samlet for å ta i mot det nye året.
Planen var å sette av den største ladningen i sMuLe-crew's historie,
derfor mekket vi en ANFO bombe på 4kg. Detonert av 340g 20/80
AP/AN. Tror nokk ikke at alt ANFO'en detonerte men jallefall en go
del av det gjorde. Når klokken nærmet seg rigget vi opp med ledning
og styr. (Fåregikk på en høyde og vi satte oppi en naturlig "bunkers")
Når alt var klart telte vi ned å la den siste ledningn på batteriet.
KABOOMM! Et hinsides dypt drønn som forplantet seg i kropp å
sjel. Vi reiste oss å så en stor hvit sky, når vi gikk nedover fant vi
ut at ANFO'en hadde revet løs en stor blokk fra fjellet og sendt
den et par meter nedover bakken. Vi pakket sammen å stakk
får å nyte litt fyrverkeri.. :P

Har lyst å prøve det som Up sa trøkkte skikkelig.. (tror det va ANNMSA?)

Men uansett.. Godt nyttår!!
Jeg fikk dessverre ikke gjort en drit denne nyttårsaften, siden jeg ikke var hjemme.

Faen altså.

Jaja, får bli dobbelt opp neste år. Godt nyttår, folkens!
Wow, skulle gjerne sett en rakett med 130g ANNMAL og 30g APAN.
Up, tok du en vanlig rakett og erstatta innholdet med egen miks?
Detonerte helt bra på himmelen, fløy høyt opp?
Utrolig bra fra smule crew også, merkelig jeg ikke hørte noe :shock:
Jeg for min del fikk bare prøvd noen flash-bomber på 10g, pluss en på 17g. Kjenner det i brystet!
Mye vanlig fyrverkeri og.

Godt nyttår og pyroteknikk år alle sammen!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ey falke: Hvor mange ganger har jeg sakt at jo mere ANFO man bruker må man øke booster? 8) hehe.
Og ja, raketten min med 130g ANNMAL gikk opp fortere enn alle de andre rakettene. Det var en rocket one fra svea som vi tømte for søppel og fylte ende conen med 20g APAN, så satt vi på pappskiva med ett 1 cm hull i, og limte ett oppned papprør på skiva med 10g APAN. Så da hadde raketten en søyle i midten, og ANNMAL'en blanda jeg i pose, hadde veid ANAL mixen( :lol: ) på forhånd så tok jeg bare og tilsatte NM, og samla alt i hjørnet og blanda med fingrene med og klemme posens innhold osv. Så stakk jeg inn hjørnet av posen så det ble hull i midten og tredde den over søyla med APAN, og pressa det ned så hardt som overhodet mulig. Helt perfekt ble det, og så teipa vi toppen på, og satte på papiret igjen.

80 gram ANNMAL http://www.youtube.com/watch?v=SXsztU979rE

100 gram http://www.youtube.com/watch?v=WElWg2I0xSA
I know..:P Hadde tenkt å lage mer, men det ble ikke noe av det.. Så vi
fyrte alt oppi ANFO'en og visste at alt ikke ville gå av, men at nokk av
det ville. Kan tenke den raketten trøkkte ja! :lol: Driver å stresser med
å få taki noe AL her så blir det kanskje ANNMAL til sommeren..
ANNMAL er et sykt kraftig sprengstoff etter hva jeg har sett på videoer.(f.eks. den på 80g som sprenger treet).
Litt drit om raketten skulle "spore av", å fly mot hus eller noe!
Har du film av raketten Up? Vurdere å bruke RDX neste gang da!:twisted:
RDX er kanskje ikke verdt det desverre. Det ferdige produktet blir det ikke mye av i forhold til hvor mye HNO3 du bruker. Det som derimot er verdt å prøve er PETN.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Alt fungerte fint, med unntak av ett 3" shell hvor spoletten bare brant uten å antenne shellet.

Brukte 15 gram hissig kommersielt svartkrutt (PPP, er vel revolverkrutt om jeg ikke husker feil) til lift. Heftig drønn, og stigehøyde til tusen. Meget fornøyd, selv om breaket på et par shells nok kunne vært heftigere. Forøvrig var ingen av mine spolettes primede, og alle tente flott. Tidligere pleide jeg å crossmatche dem, men etter å ha prøvd uten har jeg funnet ut at det ikke er nødvendig.

En annen liten skuffelse var 1"-saluttene med 16 gram flash. Presterte å glemme morteren, så endte med å fyre dem av på bakken. Fornøyelig det, ingen tvil, men ikke helt det samme likevel.

Resten av natta/morgenen forløp med godt drikke og godt selvskap hos en venn. Alt i alt en trivelig aften
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg fyllte en rakett med ca 8g AP, men smellet var temmelig tamt. Pakket det ikke så hardt sammen.
Og luftbombene mine ble en katastrofe :evil:
Jeg hadde gjort et eller annet galt med liftingen og hadde ALT for dårlig tid. De bare poppet ut av mortarene uten noe kraft. Har aldri opplevd noe lignende. Gjett hvem som tok å kastet alle bombene for hånd? Smalt veldig bra, spesielt 4". Ikke akkurat anbefalt, men jeg tok forhåndsregler.
Utrolig surt at kun en ting (feil BP til lift) skal ødelegge alt.

Nygaard: Jeg brukte visco da jeg hadde overflod av dem, men de tente ikke på tross av priming! Er temmelig sikker på at den elendige liftingen var skyld. Stress går ALLTID galt! Skal lage lifting på nytt og teste den før jeg sender opp en 4" i løpet av neste uke håper jeg.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av AndersG
Gjett hvem som tok å kastet alle bombene for hånd? Smalt veldig bra, spesielt 4". Ikke akkurat anbefalt, men jeg tok forhåndsregler.
Utrolig surt at kun en ting (feil BP til lift) skal ødelegge alt.

Nygaard: Jeg brukte visco da jeg hadde overflod av dem, men de tente ikke på tross av priming! Er temmelig sikker på at den elendige liftingen var skyld. Stress går ALLTID galt! Skal lage lifting på nytt og teste den før jeg sender opp en 4" i løpet av neste uke håper jeg.
Vis hele sitatet...
For hånd? De kan da umulig ha kommet spesielt høyt? Trist at det ikke funka med mortern :/ Hva slags krutt brukte du til lift?

Jeg skøyt forøvrig noen 1" med viscolunte når jeg kom hjem. Skråklipt, uten prime. De tente, alle som én. Kanskje primen din var for hardtent?
Jeg er ikke 100% fornøyd med mine 3" flash shells, den eine antente ikke, men den andre ble velykka, den fikk en fin hvit hale etterfølgt av et kraftig drønn!

Jeg fyrte de opp dagen før nyttår, på grunn av andre planer.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Nygaard

For hånd? De kan da umulig ha kommet spesielt høyt? Trist at det ikke funka med mortern :/ Hva slags krutt brukte du til lift?

Jeg skøyt forøvrig noen 1" med viscolunte når jeg kom hjem. Skråklipt, uten prime. De tente, alle som én. Kanskje primen din var for hardtent?
Vis hele sitatet...
Nope, jeg kastet dem bare ned i en skråning vekk fra hus og folk. Jeg brukte standard 75:15:10 BP med sagfliskull. Jeg brukte samme BP til priming. Kanskje det var grunnen. Mulig kullet har en finger med i spillet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Verto: Vi var vekke fra hus og sånt, men en kar kjefta som faen da han ble vekt av smellet og trodde det var rett utfor huset :lol: Og ja, ANNMAL er faen kraftig.

Pyroteknikker: Jo RDX er værdt det! værtfall med max yeld, men lav eller høy yeld, RDX er værdt det!
Men som du sier, ja PETN hadde jeg planer om og bruke, men ble ikke og bestille det. Hadde planer om 200g PETN.

AndersG: Kjipt med alle sakene dine som ikke gikk Men ja, AP _må_ du presse helst. Hadde blidt mye bedre smell om du hadde mekka 1g 1:1 og 15g OB.

B: fete shells da. noen film? Fåresten ble fireballen av min rakett hvit som flash!
Sitat av Up
B: fete shells da. noen film? Fåresten ble fireballen av min rakett hvit som flash!
Vis hele sitatet...
Jeg gadd ikke å filme disse shellene, den var helt lik det første, bare denne hadde en hale

Glemte foresten å si at smellet ble hørt ca. 600 meter vekke! :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
600 meter vekke er null ting! Vanlige finaleraketter kunne man høre over hele bugda her.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
600 meter er ikke særlig mye, nei. Om det var 100 gram flash tipper jeg det kunne høres 6000 m unna.. Hvorvidt det da skilte seg ut fra det andre fyrverkeriet nok til å bli lagt merke til, er vel en annen sak.
Sitat av Up
Pyroteknikker: Jo RDX er værdt det! værtfall med max yeld, men lav eller høy yeld, RDX er værdt det!
Men som du sier, ja PETN hadde jeg planer om og bruke, men ble ikke og bestille det. Hadde planer om 200g PETN.
Vis hele sitatet...
Selve produktet er selvsagt verdt det i den forstand. RDX er kraftig, spesielt dersom du plastiserer det.

Men det jeg mente, uttrykkte meg kanskje litt feil, var at har du 98%+ HNO3, kan den bli utnyttet på bedre måter, altså at du får mer sprengstoff ved å lage andre typer.
jeg hadde lagd en BP rakett, men den letta ikke fikk ikke tent den noe som blokkerte lunta. lagde også noen KNSU bomer med litt stuff + en hockeypulverboks fylt med svartkrutt som lagde en grei soppsky og til slutt en c-vitaminboks med BP som lagde et godt drønn.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Up

AndersG: Kjipt med alle sakene dine som ikke gikk Men ja, AP _må_ du presse helst. Hadde blidt mye bedre smell om du hadde mekka 1g 1:1 og 15g OB.
Vis hele sitatet...
Ja. Viser bare hva en liten ussel feil kan gjøre!

Skal presse 1:1 og litt OB neste gang. Husker jeg satte av en pressa 3g AP ladning. Greit trøkk, ihvertfall sammenlignet med en No.8 som ble satt av like før. Tror jeg likevel kommer til å bruke flash neste gang. Det er bra lyd og brisansen er ikke så farlig høy som HE.
Flash har jo også det herlige lysglimtet. Visuelt mye fineremed flash, men HE er egentlig styggmorsomt mtp. de ekstreme smellene.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av pyrotekniker
RDX er kraftig, spesielt dersom du plastiserer det.
Vis hele sitatet...
Eh, du har missfårstått. Stoffet blir ikke kraftigere når du plastiserer det.
Det blir lettere og presse ja, men med maxtettheta da vil man da ha en VoD på litt over 8000 m/s, og tettheten synker litt seff.
Sitat av Bjølg
Flash har jo også det herlige lysglimtet. Visuelt mye fineremed flash, men HE er egentlig styggmorsomt mtp. de ekstreme smellene.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde en 5g pressa 1:1 APAN kinaputt, vi sto 5 meter unna, og fytti man kjenner det i kroppen. Veldi digg!
Jepp, du kan presse det lettere, og er dessuten enklere å jobbe med en bare pulver.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jepp det er veldig praktisk og jobbe med!
Men om jeg skulle lagd fenghetter, skulle jeg pressa rekrystalisert RDX i hylse, og ikke PBX.
men nåkk om RDX.
Skulle jeg laget fenghetter hadde jeg gått for PETN :lol: Men denne diskusjonen får vi heller ta en annen gang
Altså, det er et eget eksplosivforum her også. Tilbake til topic og pyroteknikken nå.
Syns det er litt trist at ingen av disse flotte prosjektene er blitt video dokumentert.
Syns det hadde vært meget underholdende og interessant!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg kommer til å filme 4" jeg skal forhåpentlighvis skyte opp om ikke så lenge. Synd at dette var muligens siste nyttår med fyrverkeri for privatpersoner. Får håpe det nye forslaget ikke slår igjennom, men man vet jo aldri.
Etter det jeg har fått med meg så er det raketter med støttepinne som skal forbys.
Eller er det jeg som tar fullstendig feil?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Søren Klype
Etter det jeg har fått med meg så er det raketter med støttepinne som skal forbys.
Eller er det jeg som tar fullstendig feil?
Vis hele sitatet...
Du har rett. Men så kommer vel en eller annen "genial" politiker (SV) og sier at alt annet fyrverkeri er farlig og. Så er det vel like greit å forby det i samme slengen.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Trådstarter
Her forløp feiringen som forventet. Skjøt opp 6 stk hjemmelagde 4" bomber. De veide rundt 350g og ble sendt til værs av ca 50g BP.
Stigehøyden var bra, breaken øredøvende, det eneste var at stjernene brant leeenge, faktisk helt til de lå på bakken...

Hadde laget en runde med tigertail som jeg rullet i rødmix, før jeg avrundet med strobemix.
Syns at flammen var litt liten, så det er masse forbedringspotensiale, men selve oppbyggingen sitter.

Ellers hadde jeg 15 stk 3" flashknall hvor 6 stk ikke eksploderte. Timefusen, som er av den gode sorten, hadde tent, og brent igjennom, så jeg syns det var litt rart.
Har 12 min film av fyrverkeriet jeg skjøt kl 00.00, og legger den ut etterhvert.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det er lagt inn forslag om totalforbud.

Bang: Stilig Ser fram til film. Jeg forventet helt at mine skulle gå opp som normalt så jeg gadd ikke teste. Det var en feil! Har enda ikke funnet ut hva som var feilen, men jeg tipper det er snakk om mest fukt og litt dårlig kull.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Bang
Ellers hadde jeg 15 stk 3" flashknall hvor 6 stk ikke eksploderte. Timefusen, som er av den gode sorten, hadde tent, og brent igjennom, så jeg syns det var litt rart.
Vis hele sitatet...
Flash kan være litt tungt å antenne. Hva med å prime enden av timefusen som er på innsiden av shellet med en BPsats tilsatt litt aluminium for å heve temperatur/gnistavgang?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Trådstarter
Filmen kommer, må bare få den over på et mindre format enn dvd.
Det hender jeg tar meg bry med å tape fast en bit blackmatch over enden av timefusen, men nå rett før jul var det litt knapt med tid.
Uansett, i fremtiden vil det bli gjort, evt. dypper jeg enden i nc/bp mix. Det er jo litt småsurt å gå og pelle blindgjengere dagen derpå...

Når det gjelder stjernene mine som hadde litt liten flamme, har jeg lest på Svenskakemi at man kan tilsette hexamin i mixen. Har derimot ikke funnet noen oppkrifter eller blandingsforhold. Noen som har?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Er ikke alle komposisjoner som vil akseptere hexamin. Bleser har en, men den er ammoniumperkloratbasert:

Bleser Blue 20

Ammoniumperklorat 68
Kobberoksiklorid 11
Hexamin 17
Dextrin 4

Eller er det en del ute å går, men du skal klare å få god flamme uten hexamin.

http://www.cannonfuse.com/formulas/8.asp
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Flere folk som Bang, ANdersG og nygaard dette forummet trenger!
Ser fram til filmen bang.

Du brukte perkloratflash regner jeg med?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Trådstarter
Nå ser det ut til at det kan ta lenger tid enn ventet med filmen, min nyinnkjøpte Pinnacle fusker, og kutter helt når jeg skal gjøre om til divX... Brukermanualen er som en middels telefonkatalog, men jeg skal nok få det til :twisted:

3" bombene er fylt med mg/kno3 50/50 fordi jeg begynner å gå tom for kclo4. Men for all del, nitratflash er ikke til å kimse av, det heller.