Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 4667
jeg var ute en natt og sagde av noen grener fra pile treet til en nabo. Så var det rett i kull-breneren så satt jeg igjenn med noen store biter kull... Men hvordan knuse det?.. Prøvde litt med en hammer og litt forskjellig, men fy faen som det støver, halvparten går bort i støv !.. . Har vert inne på tanken å koke det?, men hvet ikke om det vil ha noen stor efekt... Plumbo eller kaustisk soda osv. Er jo også en murlighet man vil kulle mitt bli fult av dritt da ?.. . Takker for alle svar !!!
ikke prøv og bruke plumbo det vil bli fullt av dritt. i dag bruker jeg kulemølle (søk så finner du ut hvordan man lager en), men før jeg laga kulemølla mi tok jeg og putta kullet i en plastpose + en pose til utapå der igjen og hammra med en hammer til alt virka knust. Så sila jeg de igjennom en sil. Det ser kanskje mye ut alt som blir støv men det er ikke så mye som du tror....kaffekværn og morter funker sikkert det å. Du skulle sett hvordan jeg og bomberman så ut førstegangen vi knuste 30g kull :lol:
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Du kan jo knuse det under vann men da må du tørke det før bruk.
Eller hvis du tar litt i en morter og knuser kullbitene mens du holder hånda så det ikke støver opp fra morteren skal det gå.
Foresten hører ikke denne posten på kjemi, hadde vært fint om noen i crewet eller en admin hadde flyttet den.
Ei kvern kansje? Jeg brukte en morter, mye arbeid.
Legg det i ei t-skjorte og deng løs med hammer.
før jeg fant noen mer sofistikert måte så stappa jeg det i en sokk og dengte løs med ei klubbe.. funker men litt messy pluss at det kan bli igjen noen klumper her og der...
Sitat av ymrilix
før jeg fant noen mer sofistikert måte så stappa jeg det i en sokk og dengte løs med ei klubbe.. funker men litt messy pluss at det kan bli igjen noen klumper her og der...
Vis hele sitatet...
Funker til grovknusinga i alle fall. Etterpå må du til med ei skikkelig kvern/kulemølle for å få det ordentlig uansett. Unngå å ha trekk i rommet/gjør det utendørs, så er ikke støv noe særlig problem.
Sitat av Bjølg
Funker til grovknusinga i alle fall. Etterpå må du til med ei skikkelig kvern/kulemølle for å få det ordentlig uansett. Unngå å ha trekk i rommet/gjør det utendørs, så er ikke støv noe særlig problem.
Vis hele sitatet...
Jaja selfølgelig, men jeg tenkte vel på sortkrutt som skal mølles uansett da.. holder å bare knuse det grovt og heller kjøre litterann lengere i mølla..
for min del bruker jeg en slik kvern: http://www.clasohlson.no/?AFP=store/...239F9DB5719722
her er en link til en grei metode å gjøre det på: http://petelin.gozdis.si/~jakal/powdering_charcoal.htm
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg slenger det inn i en avis og banker løs med hammer. Så siler jeg det med en slik kjøkkensikt for å få ut de største partiklene, og slenger det i mølla.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Går det ikke an å bare grovknuse kullet, sile ut de grove bitene og knuse de i en morter?
det går sikkert det ja men det tar TID.

Jeg knuser alltid kullbiter, til de har blitt mye
mindre så knuser jeg de litt til og så i mølle.
da får du mye finere resultat kai0.
legg ca 3 kullklatter oppi en bolle og sleng løs med en sånn trening vekt eller noe, og så får du finere klomper, så tar du de i mølla.

de kan også legge kullklatter oppi en bolle og sleng løs med en sånn trening vekt eller noe, og så
putte det oppi en kjøtt kvern eller noe.

se på det nest øverste bildet :roll:

http://www.pyrotechniques.org/dwilli...ackpowder.html


-Axel
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kværn er desidert best. Foodprosessor kan gjøre underværker.
Det brukes jo en kjøttkverner her
Er det like effektivt? Får vel sikkert tak i en slik på det lokale slakteriet eller hos Chlas ohlson?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av kai0
Går det ikke an å bare grovknuse kullet, sile ut de grove bitene og knuse de i en morter?
Vis hele sitatet...
Sitat av Nygaard
Jeg slenger det inn i en avis og banker løs med hammer. Så siler jeg det med en slik kjøkkensikt for å få ut de største partiklene, og slenger det i mølla.
Vis hele sitatet...
▼ ... noen uker senere ... ▼
det går også an å skrape trekullet på sandpapir. Det tar litt tid men er veldig effektift
Sitat av Masclet
det går også an å skrape trekullet på sandpapir. Det tar litt tid men er veldig effektift
Vis hele sitatet...
Effektivt og tidkrevende er vel mer eller mindre antonymer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Mitt tips for folk som skal inn i kullknusebransjen er og innvestere i en stykk kjøttkværn, og en stykk foodprosessor. DET er effektiv kombinasjon tipper jeg.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Må få advare mot foodprosessor. Jeg hadde en sånn med bolle av hardplast. Slang oppi en del kull, skrudde på og gikk for å gjøre noe annet.
Kom tilbake etter 10 min, og da hadde en av kullbitene slått hull i bollen, og resultatet sier vel seg selv :x
Tidenes vaskejobb!
Nå bruker jeg kun kjøttkvern, og trær en pose over tuten. Funker kjempebra.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kjøttkværna, hvor knust blir det? Og som jeg sa, kjøttkværn først, så foodprosessor så man skal hindre store biter som knuser bolla.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Masclet
det går også an å skrape trekullet på sandpapir. Det tar litt tid men er veldig effektift
Vis hele sitatet...
hmm..Du risikerer bare å få sand i kullet dersom du bruker sandpapir.
Sitat av Brainiac
Sitat av Masclet
det går også an å skrape trekullet på sandpapir. Det tar litt tid men er veldig effektift
Vis hele sitatet...
hmm..Du risikerer bare å få sand i kullet dersom du bruker sandpapir.
Vis hele sitatet...
Sandpapir, hvorfor det?

Du tar bare å bruker kjøttkvern å får passe små biter... Etterpå en runde i kulemølla
du tar bare å legger kullet oppi en pose, men flere poser utenpå (for å ungå lekkasje). så går du utforbi, å banker livskiten utav posen! :P , altså hopper oppå den, slår den med hammer osv...

så slenger du det i kulemøllen i 3 timer, og Voilà kjempe fint kull!
Ser noen anbefaler morter. Jeg bruker selv morter, og halvparten flyr ut i form av støv! Det legger deg på bordet, luften og alt. En jævla jobb å tørke/ vaske opp etter bruk! :P
ingen som har tenkt på å fukte kullet, og SÅ knuse det med morter? skal ikke mye vann til for å hindre det syke støvet..

EDIT:
Sitat av Thoryllo
Sitat av Trym
ingen som har tenkt på å fukte kullet, og SÅ knuse det med morter? skal ikke mye vann til for å hindre det syke støvet..
Vis hele sitatet...
Les post nr. 3 (min post) :wink:
Vis hele sitatet...
Sorry, så den ikke. :P
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Trym
ingen som har tenkt på å fukte kullet, og SÅ knuse det med morter? skal ikke mye vann til for å hindre det syke støvet..
Vis hele sitatet...
Les post nr. 3 (min post) :wink:
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ok, la meg skjekke om jeg har lest rett: Et kaffekvern (fra CO?) er like bra som en morter? Tenker ikke på støv osv, men resultatet..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Neeei. Kaffekværn er bedre. Men for praktiske mengder skaffer du deg foodprosessor. Men grovknus først.
apropos kull.. er det noen som har erfaring med kull fra or?? er det brukbart?
Sitat av ymrilix
apropos kull.. er det noen som har erfaring med kull fra or?? er det brukbart?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker kull fra Or, og er storfornøyd!

I denne bomben: http://forum.warispeace.co.uk/viewtopic.php?t=72039 har jeg brukt or-kull, det ble ikke granulert, bare møllet i kulemølle.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sorry hvis jeg gjør en feil ved å starte opp en gammel tråd nå.
Men vet noen om det er farlig å puste inn trekullstøv?
For litt siden pusset jeg nesa om kvelden. den dagen hadde jeg jobbet med å knuse kull.
Snuen var svart av trekull
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jepp. Er kreftfremkallende, men kun over ganske lang tid. Som røyk egentlig, kanskje litt farligere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Huhm, trudde ikkje vanleg trekull var kreftframkallande. 99% vil jo bli hengande igjen i slimhinnene, det er nettopp derfor du har slim i nasa

Så eg ville tatt det rimelig med ro
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Støv i lungene kan vel føre til kjemisk lungebetennelse, men da først og fremst fint metallstøv. Trekull vet jeg ikke, men antar det ikke skulle være noen umiddelbar fare. Har selv opplevd det du forteller om mang en gang, og har ikke merket noen skadevirkninger. Det er vel dog noe som eventuelt kommer over tid.

Jeg har derimot kommet i skade for å inhalere en del ferdige mikser basert på kaliumnitrat og jeg har nok fått litt kaliumpermanganat i snyteskaftet også. Resultatet av det har til tider vært en periode med svake blødninger fra nesa når jeg snyter meg. Det er litt skummelt. Jeg har dog blitt noe flinkere til å benytte støvmaske i senere tid, og dette har hjulpet. Du kan jo bruk det med trekullstøvet, forsåvidt. Koster ikke store pengene på biltema eller liknende
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Støv i lungene kan vel føre til kjemisk lungebetennelse, men da først og fremst fint metallstøv. Trekull vet jeg ikke, men antar det ikke skulle være noen umiddelbar fare. Har selv opplevd det du forteller om mang en gang, og har ikke merket noen skadevirkninger. Det er vel dog noe som eventuelt kommer over tid.
Vis hele sitatet...
Støv i lungene er nok ikkje spesielt sundt nei, men derfor har vi et godt system av slimhinner og slikt som skal hindre at støver når lungene. Det faktum at snørret er svart tyder på at systemet fungerer rimelig bra, sidan kullstøvet blir fanga opp der.

Generelt sett trur eg støv i hovedsak irriterer slimhinner, og kan nok muligens framprovosere naseblod og slikt, men ikkje permanent skade, med mindre det er snakk om rimelig ekstreme mengder over lang tid.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Har hørt at Al, Mg, MgAl-støv osv kan øke sjansen for å få alzheimer, det er offtopic, men kan være greit å vite...
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
For å gå tilbake til OT: Jeg knuser kull med morter fra Ikea, før jeg siler ut de største bitene.
Deretter overlater jeg resten av jobben til kullemølla.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Huhm, trudde ikkje vanleg trekull var kreftframkallande. 99% vil jo bli hengande igjen i slimhinnene, det er nettopp derfor du har slim i nasa

Så eg ville tatt det rimelig med ro
Vis hele sitatet...
Nettop, men lang eksponering har vist at det er kreftfremkallende. Dette har vist deg på gruvearbeidere ol. Mulig det kan være tjære og rester i kullet som er hovedårsaken.

Sitat av Nygaard Vis innlegg
Støv i lungene kan vel føre til kjemisk lungebetennelse, men da først og fremst fint metallstøv. Trekull vet jeg ikke, men antar det ikke skulle være noen umiddelbar fare. Har selv opplevd det du forteller om mang en gang, og har ikke merket noen skadevirkninger. Det er vel dog noe som eventuelt kommer over tid.

Jeg har derimot kommet i skade for å inhalere en del ferdige mikser basert på kaliumnitrat og jeg har nok fått litt kaliumpermanganat i snyteskaftet også. Resultatet av det har til tider vært en periode med svake blødninger fra nesa når jeg snyter meg. Det er litt skummelt. Jeg har dog blitt noe flinkere til å benytte støvmaske i senere tid, og dette har hjulpet. Du kan jo bruk det med trekullstøvet, forsåvidt. Koster ikke store pengene på biltema eller liknende
Vis hele sitatet...
Jeg og! KNO3 gir både blødninger og er kreftfremkallende

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Støv i lungene er nok ikkje spesielt sundt nei, men derfor har vi et godt system av slimhinner og slikt som skal hindre at støver når lungene. Det faktum at snørret er svart tyder på at systemet fungerer rimelig bra, sidan kullstøvet blir fanga opp der.

Generelt sett trur eg støv i hovedsak irriterer slimhinner, og kan nok muligens framprovosere naseblod og slikt, men ikkje permanent skade, med mindre det er snakk om rimelig ekstreme mengder over lang tid.
Vis hele sitatet...
Som sagt, det har vært tilfeller av kreft pga. gjentatt eksponering etter det jeg kjenner til. Det gjelder kun de som jobber med kull til daglig. Det gir vel også økt sjanse for kols.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg


Jeg og! KNO3 gir både blødninger og er kreftfremkallende
Vis hele sitatet...
Og jeg som trodde det var en god kilde til sniffing
Bare ta en q-tips opp i nesen, du blir overrasket over hvor mye kull du har i nesen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Nettop, men lang eksponering har vist at det er kreftfremkallende. Dette har vist deg på gruvearbeidere ol. Mulig det kan være tjære og rester i kullet som er hovedårsaken.
Vis hele sitatet...
Eg vil tippe at det gjeld studier på steinkol når det er snakk om gruvearbeidarar, og det inneheld jo ein del oljar og slikt som trekol ikkje gjer... Så tipper det er ein forskjell på det.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Godt mulig! Men trekull har vel et større tjære innhold enn steinkull? Aner ikke hva som er verst til slutt jeg. Uansett, vi kan vel råde alle til å bruke støvmaske så lenge det går
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Husker da jeg og fetteren min lagde en diger snøhule med 2,5 meter under taket og 3 rom, hvor vi pleide og prenge, så hadde vi altid fakkelbokser stående og lyse.
Etter at vi hadde vært flere timer i hula spytta vi svart liksom
Ikke akkurat kull, men er hovedsaklig samme greia er det ikke?
Jeg bruker el-kaffekvern til alt. Først knuser jeg de største kullbitene med en trestokk i en kasserolle (morter prinsipp), så tar jeg de mindre bitene i en helt random el-kaffekvern som jeg kjøpte for 200 kr på coop elektro. Denne tar dog ikke så mye om gangen, men det gjør ikke noe. Gjør det samme når jeg lager BP, slenger alt i en bolle og grovmikser det, måkker det i el-kaffekverna og voialà ur done. BP er såppas ufølsomt at jeg aldri har hatt noe problem med antenning under kverning. Kan dog nevne at om kruttet skal brukes til fex lift e.l kan det være en fordel å mølle det i en tradisjonell kulemølle etter el-kaffekvernen da kvaliteten blir noe grov.
kulemølla mi klarer ikke å knuse trekull..men jeg har bare klinkekuler da..noen som støper blymedia selv som er interisert i å selge noe? hadde vært supert
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av sorn Vis innlegg
kulemølla mi klarer ikke å knuse trekull..men jeg har bare klinkekuler da..noen som støper blymedia selv som er interisert i å selge noe? hadde vært supert
Vis hele sitatet...
Hvis du bare skal knuse kull kan du bruke stålmedia. Hvis du skal mølle bp, kan du også bruke messing. Kjøp (ganske dyrt) eller finn deg en messingstang og kutt den opp i ca like lange biter som diameteren på stanga
Jeg pleier bare å bruke hurtigmikseren, funker fett, det blir omtrent til støv! bare husk på å knuse de største bitene først, ellers sliter det litt på mikseren...
går det å bruke klinkekuler i kulemølla?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Kizzax Vis innlegg
går det å bruke klinkekuler i kulemølla?
Vis hele sitatet...
Ja, men du kan få glassbiter i produktet. Det har også vært diskusjoner om klinkekuler lager gnister.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Klinkekuler er ypperlig til kjemikalieknusing og ikke brennbare komposisjoner, men ikke til svartkrutt ol! Jeg har ikke sett noen glassbiter/ødelagte kuler enda og det er ikke noe stort problem. Lette å rengjøre er de og.