Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  138 17393
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
1) Mal KNO3 så godt du kan. Om du har en kulemølle er det flott. En morter funker om du ikke skal male større mengder.

2) Vei ut riktige mengder KNO3 og Mg.

3) Bland forsiktig sammen. Bruk gjerne diaper-metoden, hvor du legger kjemikaliene i en haug på midten av et ark og drar i arkets hjørner slik at stoffene blandes. Personlig må jeg innrømme jeg ville brukt en skje.

Men husk: Aldri KNO3 og Mg i morter eller mølle sammen.
det er enkelt.
jeg legger det bare i en boks og rister forsiktig på det til allt er blanded. det går greit siden det er stabilt men kraftig så ver uanset forsiktig
når det er blandet i boksen er det ferdig og klart til å lage bomber av
noen som vet hva som er best til flash av 5413 super-H og german dark?

hvor stor er kornstørrelsen til 5413 super-H foresten?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
De er akkurat like gode, det er nemlig samme produkt.
Kornstørrelsen er jeg derimot ikke sikker på, men mener det er rundt 5 microns.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
En som nevnte her en gang at 5413 super-H var flak.
Tror det var deg bang(?)
Jeg har snakka med en proffesionell pyroteknikker osv. Han sier det er pulver.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Selvfølgelig er det pulver, støvfint faktisk, men om du har et superdupert mikroskop, vil du se at partiklene er flate, altså flakformet, og ikke kulerunde/ spherical.
Jeg har både atomisert alu og 5413 liggende, og det er umulig å se forskjell med det blotte øye, du kjenner ikke engang forskjell når du tar på det, men reaksjonen ved forbrenning er i høyeste grad forskjellig.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Alt det du sier der: Jeg vet det mister.
Hans Nilsson sier at det ikke er flakformet. Ikke nødvendigvis kulerundt.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med denne diskusjonen, jeg...
Tenk over hvordan 5413 fremstilles. Hvis det ikke er flakform på de partiklene der, så kunne kanskje du, som er så velinformert, fortelle meg hvilken form de har?
Det er et allment akseptert faktum at flakform gir et rasktbrennede produkt, mens et kuleformet produkt gir et tregtbrennede produkt.
Noen annen partikkelform i fint alupulver kjenner jeg ikke til (obs: jeg vet ikke alt), men utifra disse enkle påstander, konkluderer jeg med at 5413-partiklene må ha flakform.
Neste gang du prater med Hans, så spør ham om hva slags partikkelform 5413 har, så lærer vi kanskje noe nytt, alle sammen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Bang
Dark german produseres ved at aluminium valses supertynt mellom papirark. Det minner om bladgull, og hvis du tar på det med fingrene, så bare forsvinner det.
Deretter puttes aluminiumsarkene i ovnen slik at papiret forkulles, og man sitter igjen med aluminiumspulver. Dette pulveret har flakform.
Vis hele sitatet...
Vi vet alle hvor utrolig små partikler det er av 5413, og flak av den størelse vil da knuses om man ser for hardt på det, til pertikler som er like brede som det er tykt. Ikke kuleformet men mere kvadrat formet og andre former med hjørner
Dårlig forklart. Jeg er trøtt etter en og en halv hard uke. Er ikke 100% sikker på denne men skal høre mer med Hans.
Vil ikke noe spesielt med denne diskusjonen egentlig, men og vite hvordan en så liten Al partikel ser ut er bare kos
Nå har jeg ENDELIG fått tak i noe Al ( ) så i kvell har jeg prøvd litt på KNO3 + Al blandinger (Har lyst å lage en fontene som lyser opp et stort ommråde, som samtidig varer lenge) å jeg har komt frem til at denne formelen er best til det:

KNO3: 40%
Al: 60%

Men hvor sensetiv er denne blandingen? til nå har jeg blandet det sammen med diaper-metoden (som jeg skal forsette og gjør :roll: ). Er det trykt å banke dette ned i et rør med en bentonitt dyse?
Gz. hvor fikk du AL fra? jeg har blandet 10% svovel 40% KNO3 og 50% Al, men jeg har hatt veldig problemer med og tenne det...vil ikke prøve med lighter så nære har brukt blackmatch, KNSU lunter og kastet en brennende fyrstikk oppå og det har ennå ikke antennt. Det kan hende at jeg har AL som er for store biter, filer selv av en 99% AL plate. AL'et er ikke så finpartikklet at nå jeg tar på det blir jeg sølv farget kan telle kornene med litt arbeid.
ALTFOR store biter.

Du skal ha helt fint pulver som bare blir til sølvfarge når du tar på det.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jepp, ikke sjangs for at det vil tenne med så store biter. Den nitratflashen jeg har lagd tente veldig lett.
Pyrogutt: jeg kjøpte 500g Al på ebay


Sitat av Big B
Nå har jeg ENDELIG fått tak i noe Al ( ) så i kvell har jeg prøvd litt på KNO3 + Al blandinger (Har lyst å lage en fontene som lyser opp et stort ommråde, som samtidig varer lenge) å jeg har komt frem til at denne formelen er best til det:

KNO3: 40%
Al: 60%

Men hvor sensetiv er denne blandingen? til nå har jeg blandet det sammen med diaper-metoden (som jeg skal forsette og gjør :roll: ). Er det trykt å banke dette ned i et rør med en bentonitt dyse?
Vis hele sitatet...
noen som kan svare på spørsmålet eller?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Kommer an på hvor fint aluminiumet er. Så lenge det ikke er flak eller annet hissig burde det gå greit.
Bank (helst press) forsiktig og ta deg tid!
Sitat av AndersG
Kommer an på hvor fint aluminiumet er. Så lenge det ikke er flak eller annet hissig burde det gå greit.
Bank (helst press) forsiktig og ta deg tid!
Vis hele sitatet...
Ja, dette er german dark, 3micron, flak . Men jeg tror jeg skal kjøre noen kraftige tester på det, for å se hva det tåler
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
OBS! Når du blander al med kno3, så tilsett 2% borsyre hvis du har tenkt å lagre det. Ellers kan du risikere selvantennelse!
Når det gjelder fontene, så er ikke Dark german tingen. Det du i praksis prøver på, er jo å lage en fontene med flash som drivstoff, og resultatet av det kan du sikkert tenke deg til :P
Sitat av Bang
OBS! Når du blander al med kno3, så tilsett 2% borsyre hvis du har tenkt å lagre det. Ellers kan du risikere selvantennelse!
Når det gjelder fontene, så er ikke Dark german tingen. Det du i praksis prøver på, er jo å lage en fontene med flash som drivstoff, og resultatet av det kan du sikkert tenke deg til :P
Vis hele sitatet...
Trodde du kun trenger å tilsette 2% (jeg har hørt 1%) borsyre (boric acid) vis du skal tilsette vann (til f.eks stjernelaging).

Jeg har som sagt testet med 60% german dark og 40% KNO3 å alt brant veldig seint med et kraftig hvit lys, men da la jeg det løst på bakken..
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hvis begge er godt blandet skal atomisert, som er veldig mye billigere, fungere like godt og er nesten dedikert til formålet. Grovere flak brukes også mye.
Borsyre kan brukes i forskjellige mengder, men 1-2% er ideelt og påvirker ikke flammespekteret noe særlig. Borsyre bør brukes i alle komposisjoner som inneholder nitrat og aluminium. Skal det lagres ser jeg på det som en musth!
Flyttet denne til Pyroteknikk jeg, passer bedre inn her.
Jeg har nettopp sett litt på CO så fant jeg denne:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=256786

Er ikke denne kjekk og ha når vi skal lage flash?

Vis jeg fester denne til armristet, å setter krokodilletanga i jord på stikkontankten, vil ikke jeg være helt sikret mot statisk elektrisitet da?

For all den statiske elektrisiteten jeg generer går rett til jord.

EDIT: fant noe bedre:

www.biltema.no søk på 23-273
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Sitat av Big B
Trodde du kun trenger å tilsette 2% (jeg har hørt 1%) borsyre (boric acid) vis du skal tilsette vann (til f.eks stjernelaging).
Vis hele sitatet...
Dette gjelder som en slags "better safe than sorry" regel for meg. Jeg blander alltid i 2% borsyre, og har også litt blandet ut i sprit/vann mixen jeg bruker når jeg ruller stjerner.
Husk at kno3 er veldig hygroskopisk, og det er nettopp her dette med lagring kommer inn.
Dersom du med 110% sikkerhet kan si at det aldri vil komme til fuktighet, så for all del, sløyf borsyren.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Big B
Jeg har nettopp sett litt på CO så fant jeg denne:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=256786

Er ikke denne kjekk og ha når vi skal lage flash?

Vis jeg fester denne til armristet, å setter krokodilletanga i jord på stikkontankten, vil ikke jeg være helt sikret mot statisk elektrisitet da?

For all den statiske elektrisiteten jeg generer går rett til jord.

EDIT: fant noe bedre:

www.biltema.no søk på 23-273
Vis hele sitatet...
Det blir samme prinnsipp som det jeg nevnte en gang med og feste slike klyper i seg og bordet
Men denne er jo mere praktisk da!
Sitat av Up
Sitat av Big B
Jeg har nettopp sett litt på CO så fant jeg denne:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=256786

Er ikke denne kjekk og ha når vi skal lage flash?

Vis jeg fester denne til armristet, å setter krokodilletanga i jord på stikkontankten, vil ikke jeg være helt sikret mot statisk elektrisitet da?

For all den statiske elektrisiteten jeg generer går rett til jord.

EDIT: fant noe bedre:

www.biltema.no søk på 23-273
Vis hele sitatet...
Det blir samme prinnsipp som det jeg nevnte en gang med og feste slike klyper i seg og bordet
Men denne er jo mere praktisk da!
Vis hele sitatet...
Flott! Men da tar jeg dette som et klarsignal! jeg stikker å kjøpre antistatisk armbond i morgen!
Tror du jeg trenger den antistatisken matten i tillegg?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
En expert jeg kjenner nevnte matte en gang, men nøyaktig hvor viktig den er husker jeg ikke :?
EDIT: Han snakka om en anna matte, som bordet og alt ligger på. så den matten du tenker på nå.
Har du måtte, trenger du ikke armbånd, og har du armbånd trenger du ikke matte
Sitat av Up
En expert jeg kjenner nevnte matte en gang, men nøyaktig hvor viktig den er husker jeg ikke :?
Vis hele sitatet...
altså hele påenget med statisk elektrisitet er at det skal "nøytralisere" spenningen mellom deg, og den gjenstaden du tar på, f.eks. du er ladet opp med 10 000V den tingen du tar på er laded opp med 6 000V. dvs. at da vil det komme en liten "gnist" og da er det 8000V over deg, og den gjenstaden du tok på (shot me if Im wrong?)

så, vis vi bruker antistatisk matte, som er koblet til jord, så vis flash'et lader seg opp med statisk elektrisitet så vil det gå rett i jord, istenfor at når du tar på det, så kommer det en gnist (det vill nøytralisere seg) å hele driten antenner.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og poenget ditt er?
Sitat av Up
Og poenget ditt er?
Vis hele sitatet...
att jeg tror at jeg trenger å koble meg selv til jord, og kjøpe en antistatisk matte som også er koblet til jort...

slik at det ikke utvikles statisk elektrisitet i meg, eller i flash-kruttet når det blandes med diapermetoden.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Når du går med ullsokker og så tar på en metallting kommer det gnist, fordi du er ladet.
Det vil da ikke komme gnist om du er joret og flashen er ladet og du tar på det?
Og kan flashen lade elektrisitet?
Jeg er ikke elektrikker akkurat :lol:
Sitat av Up
Når du går med ullsokker og så tar på en metallting kommer det gnist, fordi du er ladet.
Det vil da ikke komme gnist om du er joret og flashen er ladet og du tar på det?
Og kan flashen lade elektrisitet?
Jeg er ikke elektrikker akkurat :lol:
Vis hele sitatet...
Jo, men det er sykt lite, fordi da vill den statiske elektrisiteten gå fra flashen, til din fing, og til jord... Men nå vet ikke jeg hvordan flash lagrer statisk elektrisitet... :P Men det kan da ikke være så mye at det kan antenne? Og det kan umuligt bli utviklet så mye statisk elektrisitet med diaper-metoden?

Så kansje det holder med bare armbåndet?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du bør ha matte og. De koster ikke mye og gir en ekstra trygghet. Legg diaperarket på matten og kjør i vei. Flash kan ikke lagre noe mye statisk elektrisitet, men det kan motta!
Sitat av AndersG
Du bør ha matte og. De koster ikke mye og gir en ekstra trygghet. Legg diaperarket på matten og kjør i vei. Flash kan ikke lagre noe mye statisk elektrisitet, men det kan motta!
Vis hele sitatet...
Jeg har vært på biltema idag, men de hadde ikke mer sånne matter igjen. Men når jeg tenker meg om så er det ekstremt lite statisk elektrisistet som blir utviklet med diaper-metoden, det er jo det som er påenget med diaper-metoden, minst mulig frikson.
Så jeg tror at det holder å bare koble meg selv til jord.
dere kan jo også gjør det slik som jeg gjorde det.
jeg tok en boks som jeg hadde festet en lang tråd til og la ingrediensene oppi.
For å blande det tok jeg med tråden oppå garasjetaket og trog tråden frem og tilbake slik at boksen hoppet opp og ned og blandet flashet.
sikkert og trygt
Sitat av Masclet
sikkert og trygt
Vis hele sitatet...
Og utrolig ukontrollert og knotete.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det er ikke under blanding at det er kritisk med statisk elektrisitet. Det er når DU rører borti!
Flash genererer så godt som ingenting selv, så det er ingen vits i å blande det fra deg hvis du skal håndtere det etterpå. Er begge derimot jordet fra samme kilde er det absolutt en fordel.
Når jeg lager flash så rører jeg det ikke, men til nå har jeg kansje laget runt 15 gram, å laget 0 bomber. :P
Men jeg skal få tak i et engangskamera for å se om flashen antenner av den ginsten, vis ikke så skal jeg ikke kjøpe en antistatisk matte, så skal jeg bare jorde meg selv.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vist det er noen her som bruker Flash med svovel i så ville jeg vært forsiktig, svovel kan nemelig generere ganske så mye statisk elektrisitet.
Spesielt vist man sikter det først....

Jeg ville helt klart kjøpt både armbånd og matte uansett hvilken blandings metode eller oppskrift jeg bruker.
Jeg husker ett kurs jeg var på, der fortalte lederen av kurset meg at han hadde fått en vanlig eltenner, typen man får kjøpt, til å gå av med bare statisk elektrisitet... han hadde riktig nok gått rundt på ett stort vegg til vegg teppe en hel dag bare for å se om han greide å få det til å smelle... og det gikk...

Statisk elektrisitet er ikke noe å spøke med.
Det samme gjelder flash gennerelt.
På PGI konvesjonen jeg var på fikk man ikke lov til å lage flash på stede lenger, fordi noen hadde lagd en stor ladning året før og en av dem hadde sølet litt på ene skoen sin, han prøvde å sparke det forsiktig av skoen, sånn ved å dunke skoen bort i en dørkarm eller noe... Det antente og dette antente igjen den store beholderen han hadde med flash, som han bar med seg for å lade i shellen sin...
Dette var inne i en camping vogn, di som så det sa at veggene og taket bare forsvant, jeg har ikke sett bilder eller sånn av det, men mener å huske at han døde av skadene.

Så flash bør man ha størst mulig respekt for...
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Vist det er noen her som bruker Flash med svovel i så ville jeg vært forsiktig, svovel kan nemelig generere ganske så mye statisk elektrisitet.
Vis hele sitatet...
Det er sant som PyroSarp sier. Jeg leste et sted at i gamledager, så gnisset de en svovelball i pelsen på en katt, noe som resulterte i små gnister. Dette gjorde de for demonstrere statisk elektrisitet.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei igjenn, jeg er litt usikker på hva jeg skal velge her, men heller veldig mot Nitrat\Magnesium (pyrosmåland)

Etter mye lesing har jeg kommet til følgende:
man bruker en av følgende:
KClO4 - Potasium Preclorate
KNO3 - Potasium nitrate

og blander med enten
Al - Aluminium (bør være dark pyro? warum?)
Mg - Magnesium

Evt tilsetter Svovel for og høyne sensitiviteten.

Naturlig nok har jeg noen spørsmål.
- På Pyroguide står det at KClO4 er mest brukt, hvorfor?
- Hva er forskjellen ved og velge KNO3 fremfor KClO4?
- Hvorfor velger mange Al istede for Mg?

Mvh
Oct
Sitat av octavian Vis innlegg
Hei igjenn, jeg er litt usikker på hva jeg skal velge her, men heller veldig mot Nitrat\Magnesium (pyrosmåland)

Etter mye lesing har jeg kommet til følgende:
man bruker en av følgende:
KClO4 - Potasium Preclorate
KNO3 - Potasium nitrate

og blander med enten
Al - Aluminium (bør være dark pyro? warum?)
Mg - Magnesium

Evt tilsetter Svovel for og høyne sensitiviteten.

Naturlig nok har jeg noen spørsmål.
- På Pyroguide står det at KClO4 er mest brukt, hvorfor?
- Hva er forskjellen ved og velge KNO3 fremfor KClO4?
- Hvorfor velger mange Al istede for Mg?

Mvh
Oct
Vis hele sitatet...

Svar:

1. Fordi KClO4 er best sammenlignet med stabilitet/sensitivitet og styrke

2. Forskjellen er at KNO3 er ekstremt svakt i forhold til KClO4, og at ved bruk av kno3 må man også tilsette svovel for å gjøre det brukbart, og borsyre for å forhindre selvantenning.

3. Al er mindre sensitivt enn Mg. Al har dessuten en helt annen effekt enn Mg, da Mg lyser meget sterkt og pent når det brenner, mens Al har en tendens til å blinke/gnistre hvitt. Al er også billigere enn Mg, og er også mye mindre sensetivt.

Må nevne at det er mulig at noe av/for lite av det jeg har skrevet som kan være feil/ikke helt riktig.
takk for oppklarende svar =)

Slik og forstå er KClO4 + Mg som er tingen for mitt bruksområde.

Al, Kan jeg bruke vanlig Al pulver fra fks Keten eller må det vere dark pyro?

Mg, blir det mer ustabilt med Mg fremfor Al? (hvor mye?)

Teoretisk sett, noen som har erfaring med overnevnte?
Jeg ville aldri laget flash om jeg var deg. Isåfall om du MÅ lage det, så burde du ikke bruke Mg.

Desto finere Al desto sterkere flash. For grove korn vil ikke fungere. Man kan lage flash av de fleste Al-typene Keten har, men Dark pyro er best - men også mest sensitiv.

Mg er mye mer sensitivt enn Al ja. Det må også coates før det kan brukes for å forhindre direkte kontakt mellom Mg-et og KClO4-et.

Min anbefalning er: Ligg unna flash til du vet litt mer om hva du holder på med. Skaff deg erfaring på andre, sikrere måter.
Enig med b0mb3rm4n her. Det finnes sikrere måter, som alikevel gir supre resultater. Eksempel er Balsa BP møllet lenge, eller benzolift. La oss heller ikke glemme whistlemix. Jeg foretrekker Balsa i store shells og whistle i små. Skal du bruke Balsa legg gjerne til et par gram nitrat basert og safe flash. Ble litt OT å diskutere break, men jeg måtte fylle litt ut.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Som gutta sier, hvis du_absolutt_ (jeg annbefaler deg det ikke) må ha kraftig flash, så bruk perklorat og Blackhead Al. Atomisert vil ikke fungere noe særlig. En gang så blandet jeg 250 mesh atomisert Al med perk, og jeg klarte ikke en gang å tenne det med lighter. Måtte bruke visco. Mg i fint pulverform er ikke noe du vil håndtere som nybegynner pga reaktiviteten. Hvis du skal ha flash til break vil jeg annbefale: KNO3/GBH Al/S. I forholdene 5/3/2. Tillsett gjerne litt borsyre. Den er super til break!
Jeg har ekseperimentert mye med Nitrat flash og funnet ut att kulemøllet KNO3 øker effekten enormt! (Dette var da med Magnalium(MgAl) og ikke Mg eller Al).

Jeg har da også prøvd med og uten svovel og har aldri hatt noen vansker med å tenne flashet uten svovel.

Jeg anbefaler deg å starte med BP, bruk gjerne kulll fra balsa(kan kjøpes på hobby foretninger til en dyr pris) for bedre effekt.
Selges balsa kull på hobbyforretninger? Eller mener du kun at tre-sorten kan kjøpes der, og at man må forkulle selv?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Selges balsa kull på hobbyforretninger? Eller mener du kun at tre-sorten kan kjøpes der, og at man må forkulle selv?
Vis hele sitatet...
Selger balsa, men det må du forkulle selv
BP har jeg benyttet tidligere, og flash er det i flere av produktene jeg benytter. Greia er den at kilopriosen er rundt 2200, og da har jeg en Kilo med flash stående, noe jeg egentlig ikke liker tanken på. Det er da snakk om Nitrat\Magnesium. Jeg bruker det hovedsakelig i SFX.

Var derfor jeg lurte på hva som var forskjellen mellom nitrat\preklorat flash

Nitrat\mg + borsyre, er mer stabilt?

Jeg er ute etter og ha det stabilt, men det må fremdeles være kraftig. Hva mentes med at Mg må coates eller gjelder det bare med preklorat?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Dersom du kun er ute etter høyest mulig smell, så er det den klassiske 70/30 perk/Al som gjelder.
Mg bør behandles såsant du ikke har planer om å bruke flashen med en gang.
Mg reagerer med det meste, men først og fremst i fuktig tilstand.
Holder du det helt tørt, så går reaksjonen tregere.

Borsyre har ingen funksjon i forbindelse med Mg, det er kun når det er Al med i bildet at det trengs, og da kun når blandingen skal fuktes.
Borsyre vil faktisk reagere negativt med Mg!

Kokt linolje er nok det beste middelet å bruke til behandling, da tåler Mg`n alt bortsett fra ammoniumperklorat.

Den "tryggeste" flashen vil være en Al/KNO3 mix, og den smeller bra bare casingen er god. I friluft vil den nok kun brenne, i motsetning til perkloratflash, som smeller HØYT selv frittliggende fra ca 3 g eller mer.

Var jeg deg ville jeg gått for Al, og kjøpt både flake og dark pyrovarianten. Prøv forskjellige mixer både med perk og KNO3, så har du flash som passer til flere ulike effekter.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, har lest en del i denne posten, og ser en del vil lage fontene og greier.
Når jeg leste "Flash Krutt", tenkte jeg flashbang på Counter-Strike.

Ville det vert bortimot umulig å oppnå slikt lys uten skikkelig utstyr og materiale?

Fant denne videoen.
http://www.youtube.com/watch?v=ICxz80PGPEM

Magnesium 60
Svartkrutt 40
Ser ut til å virke bra