Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2183
Hei.
For rundt en uke siden kom en pakke til meg som ble stoppet til tollvurdering. De mangler dokumentasjon. Jeg må ut med en betydelig sum i tollavgift. Denne ligger på Posten i Oslo, ikke tollvesenet. Kjedelig når den ligger 50km vekke og bare venter. Uansett:

De har bedt meg ettersende dokumentasjon. Jeg har en nettside til leverandøren med tallene på hver ting. Det frister å redigere kildekoden og ta vekk en null her og der. Det jeg lurer på er hva jeg risikerer.

Jeg kan i teorien nekte for at det var jeg som gjorde det (hvordan skal de finne bevis, og ha ressurser, til å se en midlertidig action på min pc). Men hovedproblemet er:

Ligger det en faktura inni, eller er det nettopp derfor de ber meg om dokumentasjon? Dersom de ikke har noe annet så vil min se helt legit ut.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Svaret er at du veit ikkje det - men tollvesenet kan sjekke mot valutaregisteret om dei mistenker noko. I så fall vil dei sjå etter matchande beløp. Om du har eit beløp til utanlandsk valuta på kortet ditt som er innanfor 10% av det du påstår, så er du antakeleg rimeleg safe på det punktet. Om ikkje - du vert tatt for dokumentfalsk, og risikerer straff for det - i tillegg til skjønnsmessig MVA.
Ja, jeg forstår. Takk for godt svar.
Men spør de om dokumentasjon selv om det ligger inne i pakken - eller åpner de alltid med en gang og sjekker?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Herbman Vis innlegg
Ja, jeg forstår. Takk for godt svar.
Men spør de om dokumentasjon selv om det ligger inne i pakken - eller åpner de alltid med en gang og sjekker?
Vis hele sitatet...
Det veit du grovt sagt ikkje. Stortsett vil dei ikkje spørje om faktura ligg ved, men dei står fritt til å gjere det om dei mistenkjer at den er feilaktig.
Okei.
Jeg tror de unge nervene har forsvunnet fra gamlefar.
Får kjøre det safe og ærlig.
Kunne sendt mail til folka du bestilte fra å spørre om de sendte med faktura først da.
Overskuddsmateriell
Hvis det står avsender på pakken kan de sikkert gå inn på nettsiden du bestillte fra og finne igjen varene der for å kontrollere også
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dokumentforfalskning for egen vinning kan føre til bot eller fengsel inntil 2 år. Ikke en god idé og fikle med kvitteringen og sende inn det, altså. Husk at totalbeløpet lett kan sjekkes opp mot betalingsmetoden du benyttet deg av.

Sjekk heller på forhånd hvor mye importen koster og forsikre deg om at selger tolldeklarerer pakken (CN22) skikkelig.