Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 8040
Hei. Håper noen kan hjelpe meg her, litt usikker på om jeg har postet denne riktig. Jeg bestilte noe smart drugs fra India og sendte det til en adresse UK - og så sendte de det til Norge.

Dette måtte jo selvfølgelig gå i dass, og fikk nå mld om at dette er sendt til Lørenskog for tollbehandling - til tross for at jeg oppgav at verdien på innholdet var under 20 pund (under 200kr mao).

Jeg forstår jo at denne mest sannsynlig blir returnert, da de sikkert kommer til å åpne pakken. Spørsmålet er hvor sannsynlig dere tror det er, når det kommer en pakke fra UK blir stoppet og sendt til tollen når den hadde en verdi på under 200? Den inneholdt 100 tabletter (kanskje pakken så litt for stor ut for verdien?)

De kommer til å returnere den til UK regner jeg med, og jeg har da egentlig muligheten til å fortsette å sende den inn i landet til den går igjennom. Dette koster meg ikke så veldig mye, men jeg er redd at de skal markere navnet mitt som en fyr som de alltid stopper pakker fra, eller bli lei når den samme pakken kommer andre gangen.

Har noen gjort dette - bare pushet på til det gikk igjennom? Hva kan jeg risikere? Er det fremdeles slik at det eneste de kan gjøre er å returnere det, som de sier i denne artikkelen?

http://www.nrk.no/livsstil/pillestopp-pa-nett-1.8310036

Håper på gode råd og svar.... Var jeg bare uheldig og ute for en rutinekontroll?
Hva tror dere gjorde skepsisen? Leverandørene har leveringsgaranti til alle andre land enn Norge, og pakker derfor pakkene svært diskret sier de.
Tror du bare har vært uheldig, er bare å fortsette å prøve. Tviler på at du blir satt på noe liste hos tollvesenet, du kan jo eventuelt skrive et annet navn på pakken.

F.eks:

"Random navn"
CO/ Dit navn + adresse
Mener det er større sannsynlighet for at pakken blir stoppet om du har bestilt med tracking.
Alt håp er ikke ute. Jeg har selv fått RC gjennom tollen da verdien var under 200. På pakken, når den kom frem, sto det en lapp at pga. verdien var under 200 åpnet dem ikke pakken. Hvilke "smart drugs" bestilte du?
Ja, det er "rekommandert brev fra utlandet". SKYPAX gav meg ingen andre valg, det var den billigste varianten. Airmail. De sa til og med det ikke skulle være tracking på den, men fikk sporingsnummer.

RosaElefant: Så den ble sendt til tollbehandling, også oppdaget de DER at den kostet under 200, og åpnet den ikke?
Haha, merkelig praksis. Det hadde jo vært drømmesituasjonen.

Noen som har blitt "pursued" for gjentatte legemiddelkjøp?

Jeg bestilte Modafinil. Å, så jeg hadde gledet meg :P
Sist endret av Herbman; 7. februar 2014 kl. 16:22.
Modafinil, tenkte meg det. Du har driti på draget. Modafinil er ingen RC, den er reseptklasse A i Norge. Akkurat som tunge smertestillende. Jeg er rimelig sikker på at tollvesenet har hjemmel til å anmelde deg for ulovlig import av reseptbelagt legemiddel, spesielt siden et er snakk om et rimelig stort kvantum (100 piller) av et legemiddel i den mest restriktive reseptklassen.

Kanskje er du heldig. Modafinil står jo ikke på narkotikalista. Men det er fortsatt ulovlig å importere legemidler uten resept, og jeg vil anta at jo strengere reseptklasse, jo mer alvorlig ser de på det. Men ta det jeg sier med en liten klype salt, for jeg har ikke opplevd det selv, jeg vet bare at andre har fått i alle fall forelegg/bot for import av langt mindre kvanta av uregulerte legemidler som etizolam, så noe som faktisk er reseptklasse A i Norge er antagelig i faresonen.
Sitat av Herbman Vis innlegg
RosaElefant: Så den ble sendt til tollbehandling, også oppdaget de DER at den kostet under 200, og åpnet den ikke?
Haha, merkelig praksis. Det hadde jo vært drømmesituasjonen.
Vis hele sitatet...
Jepp, enten hadde jeg griseflaks, eller så skjer det ofte. Du får nesten bare vente å se. I verstefall kan du jo alltid nekte dersom betalingen ikke kan bli sport til deg.
Jeg vet at det ikke er noen RC.
Panopticon: Jeg tar det du sier med en klype salt ja. Leste du lenken jeg linket til? Om man hadde blitt tatt på et fly med et slikt kvanta - eller mange ganger mindre hadde det blitt bot med en gang. Men jeg tror ikke de har regelverket til å gjøre noe med det her. Når det er reseptbelagte legemidler, så spør de om resept innen den og den datoen, ellers returneres det.

Men takker gjerne ja til noen andre som kan tilføye noe til det panopticon sier.

Ellers så ble det som sagt bestilt ifra India - og så over til UK, så kanskje det er et ledd som gjør det vanskeligere for de å bevise at det er jeg som har bestilt det. Betalte ikke med bitcoins.

Ellers, dersom dette skjer, har noen noen tips? Jeg tenker å gå for den klassiske nekt-nekt greien uansett jeg egentlig...
Men jeg tviler jo litt på at det blir en sak - og at de bare returnerer det.

Se denne lenken også:
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...l#.UvUW-pGdX_k

Er denne loven endret på nå?
Sist endret av Herbman; 7. februar 2014 kl. 18:26.
Sitat av Herbman Vis innlegg
Jeg vet at det ikke er noen RC.
Panopticon: Jeg tar det du sier med en klype salt ja. Leste du lenken jeg linket til? Om man hadde blitt tatt på et fly med et slikt kvanta - eller mange ganger mindre hadde det blitt bot med en gang. Men jeg tror ikke de har regelverket til å gjøre noe med det her. Når det er reseptbelagte legemidler, så spør de om resept innen den og den datoen, ellers returneres det.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg leste den. Men den stemmer ikke med andre rapporter:

http://www.banett.no/nyheter/article6668965.ece
http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=602118
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10039279

Dette er alle saker hvor tollvesenet har latt politiet overta saken når de har funnet bl.a. etizolam i posten. Tror du ikke det samme kan skje med modafinil?

For å oppklare hva loven sier, her er en kilde fra regjeringen.no:

3.3.2 Toll- og avgiftsetatens kontroll med importen av legemidler i forsendelser til private
Ved ren smugling, forsøk på å forlede Toll- og avgiftsetaten eller der innholdet i forsendelsen er klart ulovlige dopingmidler, narkotika eller andre kjente ulovlige stoffer, beslaglegges forsendelsen og saken anmeldes til politiet.

Er det tvil om varens lovlighet eller opprinnelse, må de faktiske og rettslige forhold utredes nærmere av myndighetene. Ved mulig import av syntetisk narkotika [fotnote: Såkalte ”legal highs som er stoffer som ikke er oppført på narkotikalisten.], eller falske eller reseptbelagte legemidler i større mengder, vil Toll- og avgiftsetaten bruke ressurser for å få avklart varens status. Ved mistanke om ulovlig ompakking kan Toll- og avgiftsetaten foreta undersøkelser inne i emballasjen og eventuelt konsultere Legemiddelverket for vurdering av lovlighet og opprinnelsesland. Dersom importen viser seg å være falsk eller mangle tillatelse, tar Toll- og avgiftsetaten beslag og politianmelder forholdet.

Privatimport ved forsendelse er ikke tillatt fra land utenfor EØS. Det foreligger ikke noen hjemmel for beslag og destruksjon av import av legemidler fra tredjeland, med mindre sakes anmeldes til og behandles av politiet. Mindre saker vil erfaringsmessig bli henlagt av politiet. I mindre saker blir derfor de falske eller ulovlige legemidlene returnert til avsender.

Privatimport ved forsendelse er tillatt fra EØS, forutsatt at de nærmere vilkårene for slik import er oppfylt. Er vilkårene ikke oppfylt, eksempelvis fordi legemidlet ikke er lovlig anskaffet, kan legemidlene beslaglegges og destrueres forutsatt at saken anmeldes til og behandles av politiet. Også her vil mindre saker normalt bli henlagt av politiet. Legemidlene blir derfor returnert til avsender.
Vis hele sitatet...
Så det står vel og henger på om saken regnes som "mindre" eller ikke. Men som jeg har dokumentert over, har det skjedd at så lite som ti piller har ført til politianmeldelse og bot.

Lykke til. For meg virker det litt som et lotteri, hvor tollmyndighetene mangler ressurser til å anmelde alt, men en andel av det de oppdager vil de anmelde, og det trenger (som vist av eksempelet 10 piller etizolam) ikke være store mengder. Så jeg vil påstå at jo mer du spiller lotteriet, jo større er sjansen for å tape (les: bli tatt og få straff). Men jo mer du spiller, jo mer er også sjansen for å vinne (les: ikke bli tatt, få varene og leve livets glade dager). Så da blir det opp til deg hvordan du vurderer sjansene. Men du kan ikke kategorisk påstå at alt bare vil bli sendt tilbake til mottaker om det blir oppdaget.
Sist endret av panopticon; 7. februar 2014 kl. 21:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Okei, forstår.
Nei, det var bare sånn jeg forsto det etter alt jeg leste på nettet.
Om at tollmyndighetene ikke hadde noe de kunne gjøre osv osv.

Vi får håpe på det beste!
Hehe...
Jeg tror det er større sjanse for at en pakke blir stoppet hvis den er market under 200kr. Fordi tollen vet at dette ofte er bullshit, åpner de pakken for å se om de kan finne indikasjon på at pakken egentlig er verdt mer. De er mest opptatt av moms, ulovlig gods er mindre prioritert av dem.
Sist endret av Grix; 8. februar 2014 kl. 10:30.
Ja, det kan godt være.
Men dersom jeg hadde satt pakken til en verdi på over 200 - må de ikke da vite hva innholdet er for å fortolle den riktig?
Oppdatering:
4 dager etterpå det sto at den var sendt til toll, står det at den er ankommet terminal og blir videresendt.
Betyr dette suksess og at den gikk i gjennom? Eller ble den bare sjekket inn på vei til tollen? At den nå blir videresendt til tollen?
Sist endret av Herbman; 11. februar 2014 kl. 07:54.
Gi meg et screenshot av sporingen.
Jeg tror virkelig den har kommet igjennom. Det er jo vanvittig fantastisk i så fall
http://i60.tinypic.com/suzer5.png
Sist endret av Herbman; 11. februar 2014 kl. 12:57.
Sitat av Herbman Vis innlegg
Jeg tror virkelig den har kommet igjennom. Det er jo vanvittig fantastisk i så fall
Vis hele sitatet...
Jepp, det var akkuratt slik som skjedde med pakken min, da hadde de markert den "Ikke tollpliktig". Gratulerer, og lykke til med prosjektet ditt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kommer slike pakker fra skypax rett i postkassa eller må man hente de på posten?
Sitat av Herbman Vis innlegg
. Det er jo vanvittig fantastisk i så fall
Vis hele sitatet...

Sjekk PM Herbman.