Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  138 17380
Det kunne vært en ide å bruke søkfunksjonen. Her kunne du postet:
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ight=flashbang
▼ ... over en måned senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg HAR lest alt om Flash og diaper method på pyroguode først, men jeg fant det ikke. Hvor lenge holder man på med diaper method når man lager flash?
Til du får en homogen blanding
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Til man har en homogen blanding + litt til etter det¨.

Edit: Der var jeg for treg, ja
Sist endret av Bangfish; 15. februar 2010 kl. 23:58.
Noen ganger kan man faktisk bli lurt av at det ser mer blandet ut enn det faktisk er, derfor er det lurt å gjøre slik som Bangfish nevner, blande mer enn det man tror er nødvendig.
2 pulver kan aldri bli 100% homogent uansett hvor mye det blandes om det ikke skjer på molekylært nivå selvfølelig.
Men væsker derimot, (sett bort fra tetthet og viskositet) eller pulver/væske, det kan gjøres homogent om pulver er løselig.

klarte ikke dy meg!
Sist endret av KulaKanon; 16. februar 2010 kl. 07:00. Grunn: Fordet....
▼ ... noen måneder senere ... ▼
HøyRisiko Psykopat
Litt Off-topic
I dag prøvde eg 2 gramm med 50/50 Kaliumperklorat og Magnesium, så tok eg det i eit oljefat fylt med ca 160-170 liter med vann.
Eg tok selve bomba ca 10 cm under midten av overflaten på vannet.

tenkte att det bare skulle sprute litt vann opp, men det var sterkt undervurdert, hele tønna med vann løftet seg ca 30 eller 40 cm over bakken og for ned igjen.

Dette må ingen noen gang prøve, hadde tønna vært helt full og eg ikkje hadde kappet av hele toppen på tønna hadde den antagligvis revnet og hatt stor sjanse for å skade noen/noe.

Man må aldri undervurdere kraften til eksplosiver senket ned i vann!

kommer kanskje film senere.
Sist endret av OlaWaagen; 13. august 2010 kl. 17:50.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg tviler på at den hadde skadet noen om den hadde revnet. En solid smekk er det fra slik flash, ja, men du trenger mere skyvekraft om du skal sende store biter av tønna på en lengere flygetur. Skyvekraft/gassvolum.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg tviler på at den hadde skadet noen om den hadde revnet. En solid smekk er det fra slik flash, ja, men du trenger mere skyvekraft om du skal sende store biter av tønna på en lengere flygetur. Skyvekraft/gassvolum.
Vis hele sitatet...
tenkte mest på att viss den revner å det spruter vann rett i øyet, men med strørre mengder krutt vil eg tru det kan skje verre ting :P

Her er filmen
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja vannsprut er livsfarlig

Godt å se at de 30-40 centimeterne var det jeg følte det var... En stor overdrivelse
Men kraftig saker er det uten tvil!
Sist endret av Up; 14. august 2010 kl. 02:31.
Perklorat og magnesium vil vell reagere med kvarandre så snart dei får kontakt med vatn? ;O

...
Sist endret av Fyllingz; 14. august 2010 kl. 02:43.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Up Vis innlegg
Ja vannsprut er livsfarlig

Godt å se at de 30-40 centimeterne var det jeg følte det var... En stor overdrivelse
Men kraftig saker er det uten tvil!
Vis hele sitatet...
Se på denne da
tok ett papprør å merkte av 10 og 10 cm, der er den på grensa til 40 cm

Den er også 2 gramm.
Sist endret av OlaWaagen; 14. august 2010 kl. 19:17.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Se på denne da
tok ett papprør å merkte av 10 og 10 cm, der er den på grensa til 40 cm

Den er også 2 gramm.
Vis hele sitatet...
Ca 36cm! Hehe Nitro, ikke helt bra øyemål!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det så en del høyere ut ja. Fortsatt like mye vann? Kraftige saker
HøyRisiko Psykopat
Like mye vann ja
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Ca 36cm! Hehe Nitro, ikke helt bra øyemål!
Vis hele sitatet...
Hva da Nitro?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har noen spørsmål om flash powder...

Har søkt og sett litt på youtube og funnet to oppskriften på flash.
Den ene inneholdt kun to ingredienser, Aluminiumspulver (German Dark) og Potassium perchlorate (KClO4), den oppskriften har jeg litt peiling på. Forskjellig forhold men 1:3 skal tydeligvis funke ganske greit, og er ensiktsmessig når det gjelder kjøp av ingredienser.

Også den andre oppskriften, er litt usikker på om jeg har fått med meg informasjonen rett men tror ingrediensene på denne oppskriften var KNO3/Krista-K, Magnesiumpulver eller Magnalium(blanding av Magnesium og Aliumnium?) og svovel. denne oppskriften mangler jeg bare Mangalium/Magnesium for å lage.

Mine spørsmål er da;

1. Hvilken oppskrift egner seg best for en som ikke har lagd det før?
2. Er det magnalium eller ren magnesium jeg trenger?
3. Hvor fin på magnesiumen/magnaliumen være? (jeg kjøper fra likurg)
4. Den andre oppskriften jeg nevnte bare litt kraftigere enn svartkrutt? for isåfall vil jeg velge den første.
5. Kan jeg bruke Aluminium atomized, Aluminium Black 000, eller Aluminium 63µm istedet for German Dark? Vet at German Dark er best, men om noen av de andre funker like bra hadde det vært greit å spare penger på det.

Trenger ikke rådet; "Start med røykbombe og svartkrutt", det har jeg allerede holdt på med en god stund før jeg skal starte med flash. men vil vite så mye som mulig tidlig så jeg veit hvordan ingredienser jeg kommer til å få bruk for.

Takk for svar
1. KNO3-basert flash (slowflash) er det beste for en nybegynner. DEt er ikke fult så sensitivt og ikke fult så kraftig.
2. Magnalium, eller aluminium. Aluminium er mye billigere.
3. Jeg pleier å bruke german dark aluminium. Er vel 400 mesh?
4. Det er en god del kraftigere enn svartkrutt.
5. Jeg har hatt godt suksess med Al black 000, atomisert egner seg ikke til flashkrutt, men er best i komposisjoner og til feks. ammonal.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
1. KNO3-basert flash (slowflash) er det beste for en nybegynner. DEt er ikke fult så sensitivt og ikke fult så kraftig.
2. Magnalium, eller aluminium. Aluminium er mye billigere.
3. Jeg pleier å bruke german dark aluminium. Er vel 400 mesh?
4. Det er en god del kraftigere enn svartkrutt.
5. Jeg har hatt godt suksess med Al black 000, atomisert egner seg ikke til flashkrutt, men er best i komposisjoner og til feks. ammonal.
Vis hele sitatet...
ABSOLUTT IKKE! German Dark Aluminium er omtrent 4800 mesh, eller 2 microns... Omtrent samme partikkelstørrelse som i sigarettrøyk...
Very Important Pyrotechnician
Først må jeg si det er enorm forskjell på reaktiviteten på magnesium og magnalium. Magnesium skal (bør) coates før du blander den med noen som helst oksidanter, hvis ikke kan det selvantenne... Generellt bør nybegynnere styre langt unna magnesium.
Magnalium er langt tryggere, men når vi snakker flash bør du strengt tatt droppe også det til du har mer erfaring. Bruk german dark aluminium og pot perc. Det funker, tro meg.

1. 7:3 Pot perc og German dark. Ingen over, ingen ved siden
2. Som sagt, dropp begge deler, men til nød magnalium.
3. Så fin som mulig, men som med aluminium, jo finere, jo mer sensitivt blir det også.
4. Endel kraftigere en BP, men er avhengig av mye kraftigere inneslutning enn vanlig flash for å funke bra.
5. Black alu vil fungere dårlig i små salutter, og i alt vi kan definere som kinaputter. Men kan brukes i større mengder, gjerne blandes med german dark. Med større mener jeg 100 gram + og de bør ikke settes av i nærheten av folk for å si det slik. Atomisert funker ikke. 63µm flake er dårligere enn black, men kan også blandes med både black og german dark og brukes i skikkelig store salutter, nettopp for å spare penger. Men nå er vi kommet over i mengder amatører ikke bør rote med sånn uten videre.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Aluminium black 000 dårlig?
Jeg har hørt øredøvende smell av 1/10 av 0,1 gram av denne miksen.
3 gram salutter smalt meget høyt.
Saluttene i denne var 1" crackling balls med ca 3 gram, pastet med 4 lag gummiert papirteip.
http://www.youtube.com/abdhulsherif#p/u/3/Si-a7L7NuOc
Very Important Pyrotechnician
Dårlig og dårlig, alt til sitt bruk sier nå jeg Jeg ville personlig ikke giddet å bruke black i noe mindre enn 100 gram, men som med slow flash, så vil du få kraftige smell med nesten alt "brennbart" uansett mengde bare det er innesluttet godt nok.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg snakker en haug på ca 2-3 mm på en bit gummiert papirteip, som så bare ble brettet sammen
Sterke smell! Høres rart ut i mine ører det du sier altså.
Very Important Pyrotechnician
Da er jeg i allefall overrasket! Men jeg betviler ikke det du sier altså, men jeg kan faktisk ikke huske jeg har fått godt blandet german dark flash til å si noe annet enn et lite "poff" i så små mengder. Du får starte salg av den aluminiumen du har fått tak i
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Da er jeg i allefall overrasket! Men jeg betviler ikke det du sier altså, men jeg kan faktisk ikke huske jeg har fått godt blandet german dark flash til å si noe annet enn et lite "poff" i så små mengder. Du får starte salg av den aluminiumen du har fått tak i
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte det Up sier. Med german darken til Keten kan jeg også få veldig små mengder flash til å smelle høyt ved å legge det på litt duct-tape og brette over
jeg kan slenge meg på bølgen av de som er storfornøyd med Black 000 al fra likurg!

Salutter med 7:3 black000 al:Kaliumperklorat smeller heftig..!
skal kanskje sies at jeg aldri har prøvd german dark... men har 500g liggende, så blir nokk neon salutter med det også i år!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Da er jeg i allefall overrasket! Men jeg betviler ikke det du sier altså, men jeg kan faktisk ikke huske jeg har fått godt blandet german dark flash til å si noe annet enn et lite "poff" i så små mengder. Du får starte salg av den aluminiumen du har fått tak i
Vis hele sitatet...
Som nevnt, det er fra Likurg, og det er ikke jeg som for tak i det.
Jeg lager ikke slike saker
Da tror jeg nok Al black 000 funker bra nok for meg ja.
Får bestille litt forskjellig når jeg er ferdig med julegavehandelen
hei! er ganske ny innen pyro, har lekt mye med batterier og raketter før og har lagd luftbomber i romerlys prinsippet og diverse har også lagd en del bomber på opp mot en kilo krutt. så jeg kan litt om pyroteknikk, selv om det bare er triksing med komersielt fyrverkeri.

Har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av litt kjemikaler for å lage litt morro på egenhond.
Men jeg kan som sakt ikke så mye om pyro, har lest en del da!

Det som er greia er at jeg skal prøve meg på flash og har tenkt å bruke 3/5/2 metoden, men lurer på om dere har noen andre oppskrifter på flash som er enkle og greie å bruke? hadde vært bra med en liste over de beste flash oppskriftene samlet et sted feks..
Very Important Pyrotechnician
http://www.privatedata.com/byb/pyro/pfp/flash.html
Der har du rundt 150 flash oppskrifter
Hva som er den "beste" har vel blitt tatt opp flere ganger, og tror ikke det er så stor uenighet om at 7:3 KClO4:Alu både er enkel, kraftig, ikke unødvendig sensitiv samt kompatibel med nesten alt av andre pyrokjemikalier. Eneste fallgruven med denne, (bortsett fra bortsprengte kroppsdeler) er hvis du ikke har fjernet alle klumpene fra KClO4 før du starter å blande.

3/5/2 metoden kjenner jeg ikke til, men hvis det er nitratflash, så bør du være oppmerksom på at nesten alt KNO3 du får kjøpt er ganske grovkornet (som bordsalt eller ennå grovere) Det MÅ pulveriseres før du kan bruke det.
Det er nitratflash ja, takk for linken!

Hvordan blir det hvis du bytter ut KCIO4 med KNO3 ? burde vel gå? har lyst til å spare på litt penger så jeg har lyst til å bare gå til innkjøp av KNO3 som jeg kan bruke til KNSU raketter, flash og svartkrutt, eller er det sånn at du kan bruke KCIO4 til røykbomber og raketter og sånt også? ligner vel en del på KNO3 ?
Sitat av zevz Vis innlegg
Det er nitratflash ja, takk for linken!

Hvordan blir det hvis du bytter ut KCIO4 med KNO3 ? burde vel gå? har lyst til å spare på litt penger så jeg har lyst til å bare gå til innkjøp av KNO3 som jeg kan bruke til KNSU raketter, flash og svartkrutt, eller er det sånn at du kan bruke KCIO4 til røykbomber og raketter og sånt også? ligner vel en del på KNO3 ?
Vis hele sitatet...
Bruk KNO3 til alt du kan, og bruk KClO4 til det du må...

Men KClO4 basert flash er laget for KClO4... KNO3 basert flash er laget for KNO3... Bruk det kjemikaliet som står i miksen, eller finn en annen miks!
Sist endret av Pyrotecnican; 5. desember 2010 kl. 19:20.
men siden det kan brukes KNO3 til flash så tror jeg at jeg bruker det...
Det går ikke ann å bruke KCIO4 og KNO3 om hverandre i flash ?
Må spare litt penger vett og strammer inn der jeg kan.

Litt ot, men er det noen som vet hvor mye sånn ca frakt fra likurg pleier å ligge på? skal bestille 11kilo med kjemikalier.
Sist endret av Awareness; 5. desember 2010 kl. 19:21.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Nei. KNO3 og KClO4 er to forskjellige stoffer med forskjellige egenskaper. Du må finne oppskrifter beregnet for kjemikaliet du skal bruke. Jeg mener å huske at frakt koster omlag 200-250 kroner inntil 12 kg eller deromkring. Men send en mail til Likurg, så får du et mer nøyaktig svar
Very Important Pyrotechnician
Regnet litt på prisen og "bang for the buck" og tok utgangspunkt i 2/1/1 nitratflash og 7/3 KClO4. I luftbomber må du ha i alle fall ha dobbelt så mye nitratflash som 7:3 for å få tilsvarende break, så hvis vi tar en dobling som utgangspunkt, så blir faktisk nitratflashen 28% dyrere! (alle priser fra likurg) Ble egentlig litt overrasket over det selv.
Når det er sagt så fraråder jeg ikke nitratflash på noen måte, spesiellt som booster da den er mye snillere mot stjerner samt lettere å dosere.
har sett litt på likurg nå og det blir til at jeg kjøper KCIO4 og lager 7/3 flash, koster ikke så mye mer å dra med seg 2 kilo med KCIO4

noen som vet hvor jeg kan kjøpe fint trekull som ikke trenger å mølles ?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har et spm angående diskusjonen på side 2-3 angående ALU og finheten. Jeg jobber daglig på et dreiverksted og arbeider blant annet med ALU. Når jeg setter dreibenken på to tusen omdreininger og setter filen/smergel papiret intill så pøser det jo rundt med alu støv. Så i teorien om jeg hadde dekket til undersiden av dreibenken der støvet stuper ned,kunne dette vært brukbart for et forsøk på og lage flash?

Beklager evt skriveleifer!
Mest sannsynlig uegnet til flash, men det kan helst sikkert brukes i forskjellige glitterkomposisjoner og muligens også i ammonal.
Okei, takk for svar NitroFis.