Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 9794
Very Important Pyrotechnician
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Ramme er vis du presser det istede for å banke det :P

For eksempel en hydraulisk presse
Vis hele sitatet...
Nei, det er omvent Ramme er å banke/slå
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Nei, det er omvent Ramme er å banke/slå
Vis hele sitatet...
OPS!
Takk for at du rettet på meg

Fatter ikkje hva eg tenkte på når eg skrev det XD
Sist endret av OlaWaagen; 19. juni 2009 kl. 23:55.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Hmm, ja eg har ikkje grovare Al men ville ha brukt det, har 116 micron Mg som eg skal snart teste, er litt betre og:P

Eg pressa ikkje eller noe, for hadde eg pressa ville dette blitt som ei sjuk creamora:P

Men kva betyr verbet ramme?:S

PS. eg redigerer filmen no^^
Vis hele sitatet...
Når du rammer så slår du på det for å forklare det litt dårlig,

Men hvis du ikke presset det så kan det umulig ha brent som en fontene , for hele hensikten med å presse er jo å senke ned brennhastigheten
Ligger det helt løst så sprenger hele greia.
Her er filmen dokke;P

Fontene på youtube!:
http://www.youtube.com/watch?v=FAHlohD8ZLc


Som sagt så er slutten blurete fordi eg hadde på feil fokus. Slutten var på "nær fokus"...


Problem:
Det ser eigentlig ut bare som ein klump thermite:P
Eg skulle gjer slutt delen mørkare slik dokke kunne sjå mye betre, men det fungerte ikkje:/

Problem-løysning:
Men vist dokke stiller inn skjermen slik at den blir mørkare, ved å redusere gamma, kontrast og lyst styrke, så kan dokke sjå fontene mye betre!


Bowman: Eg forstår godt;P
Betre enn han guten som rammet(?) flash-krut, og fekk fingeren sin i auge, og blei blind^^
Fint at du tok tid å lage en video, men du har ett par problemer her:

1. Fontene komposisjonen er heftig unødvendig bruk at klorat i følge meg. Klorat bør bare brukes i H3 og stjerner som trenger klorat, ikke til vanlige gullfontener. Klorat er dyrt, og farlig!

2. Skal du ha en resultat som varer lenge, MÅ du presse eller ramme. Sett at jeg gjetter du ikke har presse, er det idiotiskt å bruke klorat.

3. Skal du ha en vanlig gullfontene, bruk Kalium Nitrat som oksidant. Gjør det enkelt. Det er ti ganger billigere og ti gangere mindre farlig. I tilegg vil en vanlig fontene komp med dyse gå ti ganger så høyt og bli ti ganger så fint. Så lenge du ikke bruker metall i disse komposisjonene kan du denge løs på de med hammer! Noe som er stor fordel, og en MUST for deg som ikke har presse.

4. Du kan velge om du vil bruke dyse eller ikke dyse. Dyse har sine fordeler med at det holder komposisjonen inne og det utnytter komposisjonen helt i form av at den går høyere. Grunnen til at noen fontener ikke bruker dyse er at de vil sannsynligvis ender opp CATO med dyse pga. for energisk/hot komposisjon. En god dyse kan få en fontene som spytter like høyt som en flare til en fontene som skyter flere meter opp.

Dette er bare ett par konstruktive komentarer.
Fint du tar deg tid til å kommentere, siden du har meir erfaring og!

Men eg skaffar 5kg klorat for 160kr, syns du det er dyrt?:P

Eg hadde tenkt å bruke dyse, men har seriøst ingenting no og eg orka ikkje å lage det..

Kalium nitrat er dyrare for meg:P
Måtte betale 1000kr for 25kg sist gong(hadde med andre folk og)
Tollen la på heile 500kr!:O

Så eg holde meg til kalium klorat siden eg syns det er billigast
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Fint du tar deg tid til å kommentere, siden du har meir erfaring og!

Men eg skaffar 5kg klorat for 160kr, syns du det er dyrt?:P

Eg hadde tenkt å bruke dyse, men har seriøst ingenting no og eg orka ikkje å lage det..

Kalium nitrat er dyrare for meg:P
Måtte betale 1000kr for 25kg sist gong(hadde med andre folk og)
Tollen la på heile 500kr!:O

Så eg holde meg til kalium klorat siden eg syns det er billigast
Vis hele sitatet...
Jaja det er 8kr billigere med kaliumkloraten du har en KNO3 `en din pr kg,
ville selv hvertfall brukt et par kroner ekstra på å slippe å bruke noe giftig isteden for å spare litt med å bruke giftige kjemikalier
Men det er jo opptil hverenkelt altså.

men Kaliumklorat er MYE giftigere en kaliumnitrat å det er en sterkere oksydant også.
å i følge ktp naturfag sitt hms datablad så er det ikke kaliumnitrat giftig,
Mener nå å huske at det er raportert om en som omkom av å spise rundt 50g KNO3 da men.

Men jeg sier hvertfall :Hold deg unna giftige kjemikalier så lenge den eneste mulighet er å bruke giftige kjemikalier,
Å nå når jeg sier "eneste mulighet" så mener jeg at du kun kan lage en spesiel stjerne eller H3 som også Bob sa
Sist endret av Bowman; 21. juni 2009 kl. 13:30.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har noen fine silver fountain's uten titan og jern?
Very Important Pyrotechnician
Har du kaliumperklorat, aluminium evt antimony trisulfid, så er du på god vei til i allefall hvite fontener. Sølv-effekten kan være litt mer tricky. http://www.wfvisser.dds.nl/compoDB.html#chapter2
Har ikke antimony trisulfid, men har det andre.
Very Important Pyrotechnician
Ok, jeg prøvde en kveld:

Westech silver gerbe #12
55 Perch
27 Bright flake aluminium
9 red gum
9 aluminium flitter 20 mesh

Resultatet ble ikke helt som forventet. Min "bright flake" var nok alt for grov, så komp brant veldig sakte, så sakte at den nektet å tenne når jeg presset den i et rør og laget bentonite-dyse. Plan B var å ganske enkelt fylle komp i et rør med plugg, pakke det ytterst lett med en trepinne, og bare stikke lunten på toppen uten noen dyse. (enkleste fontenen jeg noensinne har laget ) 20 mesh flitter hadde jeg ikke, så jeg kjørte ganske enkelt aluminiumsfolie i en blender - det så ut til å funke helt greit! Med "raskere" aluminium og dyse så man får litt høyde, så har den helt klart potensiale.

Slik så den ut: http://www.pyrobin.com/files/silver%...%20nr%2012.wmv

Jeg har noe annen alu jeg skal teste hvis jeg får tid. Legger i såfall ut oppskrift og video her.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Up Vis innlegg
Kull er Fuel det. Mye bedre enn svovel. Derfor svovelfritt kan funke bra det og.
Svovelet er der for at det lettere skal antennes. Kall det gjære en katalysator.
Vis hele sitatet...
Problemet med svovelfritt er at det trekker til seg fuktighet og blir ubrukelig etter lengre tids oppbevaring, svovelet senker ikke bare antenningstempen, det "impregnerer" også kruttet
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Problemet med svovelfritt er at det trekker til seg fuktighet og blir ubrukelig etter lengre tids oppbevaring, svovelet senker ikke bare antenningstempen, det "impregnerer" også kruttet
Vis hele sitatet...

Hvis du utelater sukker er du kvitt det problemet. Svovel impregnerer ikke kruttet. Svartkkrutt inneholder ikke sukker og det er derfor det ikke er hygroskopisk (trekker til seg fuktighet).
Hvor i svarte pokker kom sukkeret inn? Les det jeg skrev en gang til og fortell meg hvor jeg skrev sukker

Uansett, det jeg mente var: Nei, svovelfritt krutt trekker ikke til seg vann ved optimale forhold, så vanligvis er det ikke et problem. Men hvis vi går tilbake til da svartkrutt ble brukt bl.a. i kanoner på skip, kan man finne flere rapporter der det står nærmest svart på hvitt: Svovelfritt krutt blir ubrukelig etter en tids oppbevaring, det tåler ikke fuktig luft like bra som vanlig krutt. Studier fra den tiden viste at svovelet hindret vannet fra å trekke inn i trekullet I hvert fall slik jeg oppfatter det, blir svovelet en slags hinne, som forhindrer at fuktig luft ødelegger kruttet, eller sinker i hvert fall prosessen
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
hvor sukkeret kommer inn? Det er svært mange som tilsetter sukker til svovelfritt som erstatning for svovelet. Og jeg regnet selvfølgelig med at du hadde gjort det hvis du hadde problemer med at det trakk til seg fuktighet. Har ikke hørt om folk som har hatt problemer med det og jeg skjønner ikke helt hvorfor en blanding av kull og KNO3 skal bli mer hygroskopisk enn KNO3 eller kull hver for seg.

Kan du vise til oppskriftene de brukte på denne tiden? Altså den svovelfrie varianten?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
En blanding av KNO3 og sukker er jo mere hygroskopisk enn KNO3 og sukker vær for seg.
En ting som jeg eksprimenterte med i fjord var 1 kroninger som dyse, vet ikke loveligheten bak dette, men du ødelegger jo ikke mynten! Med minder du borer den opp slik jeg måtte gjøre :P

Btw, hva koster det egentlig for 100 gram eller 1 kg med svovel på apoteket?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
En blanding av KNO3 og sukker er jo mere hygroskopisk enn KNO3 og sukker vær for seg.
Vis hele sitatet...
Jo, men KNO3 og kull? Det kan hende jeg tar feil, men jeg føler ikke at det er en hygroskopisk blanding
Sitat av mac 11 Vis innlegg
En ting som jeg eksprimenterte med i fjord var 1 kroninger som dyse, vet ikke loveligheten bak dette, men du ødelegger jo ikke mynten! Med minder du borer den opp slik jeg måtte gjøre :P

Btw, hva koster det egentlig for 100 gram eller 1 kg med svovel på apoteket?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvor mye det blir, men det jeg vet er at det blir mye billigere å kjøpe det fra Czort. Der koster det 16 kr/kg + frakt. Frakta blir mye dyrere enn svovelen, men tipper vi snakker rundt 10-20% av prisen på apoteket.
HøyRisiko Psykopat
eg kjøpte en gang saltpeter på apoteket og det kostet 119 kr for 98 gramm, trur svovelen koster ganske likt
1 Kg Saltpeter på apoteket koster ca 1215 Kroner :O

Bestill i frå nettet
Jeg ønsker å påpeke at det ikke heter saltpeter, men snarere salpeter.

Men støtter deg i at det er mye bedre å kjøpe via nettet.
Holdt på å få sjokk for et par uker siden da jeg var på apoteket for å skaffe meg askorbinsyre!

Prisen var såpass grotesk at jeg allerede har fortrengt den.
Nå går vi veldig off-topic her!

Skal du ha KNO3 i Norge kjøp krista-k på felles kjøpe eller her.
Askorbinsyre får du veldig billig i santamaria-krydderhyllen i sverige

Der var vi ferdig med offtopic.
Det er ikke noe vann som har lyst å trekke inn i kullet? Hva er det du snakker om. Svovelfritt krutt med KNO3 som oksidant og standard BP skal hværtfall ikke ha noen betydelige forkjeller mellom hygroskopiteten. Jeg har brukt SF BP på alt fra lunter til lift, og de luntene har ligget lenge ute i sykkelboden under både snøvær og duggfylte morgener. Funker fortsatt like bra som før..

Det jeg tenker du kanskje mener, når du nevner de båtgreiene, er svovelfritt med NaNO3 som oksidant? Det er fitte hygroskopiskt, og kunne som nytt funket som kanon fuel.

Hvor har du lest dette med hinne? Og rapportene? Link eller sende meg det pliis Elsker sånn litteratur!
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Er dett meg du sikter til med det første du sier Bob? Isåfall har du ikke lest det jeg skrev skikkelig. Jeg mener akkurat det samme som deg
Sitat av ROFLCOPTER
Studier fra den tiden viste at svovelet hindret vannet fra å trekke inn i trekullet
Vis hele sitatet...
Sitat av Bob
Det er ikke noe vann som har lyst å trekke inn i kullet?
Vis hele sitatet...
Hehe, nei hanses. Som du ser var det til Roflcopter. Kanskje litt uklart fra min side.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Lagde en i går: http://www.youtube.com/watch?v=XfI5G2H9j70
--Ikke etter denne oppskriften da
Den ble skikkelig bra!

Si meg, hva slags kull brukte du?
Hvor fint?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Den ble skikkelig bra!

Si meg, hva slags kull brukte du?
Hvor fint?
Vis hele sitatet...
Det var grillkull, knust i morter. Fint pulver, siktet gjennom liten melsikt
Den ble STOR!
Fulgte du en oppskrift? Kunne jeg fått den?
Den var virkelig fin!
Såklart! Ca:
20g Kull
80g KNO3
15g Svovel

Bland det godt sammen.
Legg det i en dorull men bentonitt i bunn og topp(dyse 10mm)

Bare å prøve seg fram med denna, nesten alt brenner
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Ville thermite i en fontene funke eller er det selvmord/helt likegyldig? Jeg tenkte bare på det kraftige lyset...
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Thermite vil nok funke dårlig i en fontene: Jernslagget kan tette fontenen, et papprør har ikke sjans til å motstå temperaturene, og det er jo som kjent ganske vrient å få fyr på. Hvis du vil ha sterkt lys i fontenen kan du prøve å tilsette aluminium-, magnalium- eller titanpulver/spon.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Thermite vil nok funke dårlig i en fontene: Jernslagget kan tette fontenen, et papprør har ikke sjans til å motstå temperaturene, og det er jo som kjent ganske vrient å få fyr på. Hvis du vil ha sterkt lys i fontenen kan du prøve å tilsette aluminium-, magnalium- eller titanpulver/spon.
Vis hele sitatet...
Ok, tusen takk for hjelpen allikevel! Greit å forhøre seg her før man tenner på huset..
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Ok, tusen takk for hjelpen allikevel! Greit å forhøre seg her før man tenner på huset..
Vis hele sitatet...
Nå er jo thermite snarere vanskelig å antenne da...

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Thermite vil nok funke dårlig i en fontene: Jernslagget kan tette fontenen, et papprør har ikke sjans til å motstå temperaturene, og det er jo som kjent ganske vrient å få fyr på. Hvis du vil ha sterkt lys i fontenen kan du prøve å tilsette aluminium-, magnalium- eller titanpulver/spon.
Vis hele sitatet...
Hva med rent Mg pulver?
Eller er dette farlig/upraktisk/for reaktivt ?
Tenker sånn 250-400 mesh..
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Rent Mg oksideres i luft, så det blir ikke produsert noen gasser som er nødvendig om du vil kaste innholdet i luften. Du kan få en slags lysende fontene, men neppe noe spektakulært!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tror han mente en vanlig fontene, da BomberMan skrev:
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvis du vil ha sterkt lys i fontenen kan du prøve å tilsette aluminium-, magnalium- eller titanpulver/spon.
Vis hele sitatet...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jepp, men en vanlig fontene skal, etter min mening, kaste gnister/farver/effekter et stykke i luften (en meter, avh av størrelse). Kun lys blir mer som en bengalsk flamme.
Sist endret av PTechSFX; 15. januar 2010 kl. 14:24.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Da deler vi mening! Hva er det egentlig en ekte fontene gjør? Den kaster vann som splitter seg til masse dråper. Dette kan jo ikke simuleres uten gnister/farver/effekter?