Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5831
Hei ny bruker her og etc. så har litt spørsmål etc pga jeg er helt ny på detta.
Mange vil si det er viktig å gjøre god research osv. Jeg vet dette men valgte å gå for detta til tross for ikke god nok research.

Jeg tok i kveld noe amfetamin med 2 venner, vi delte et gram der jeg tok litt mindre enn de andre. Men jeg lurer på hvor lenge kan jeg forvente at jeg er klin våken?

Og er 138 i puls veldig høyt eller er jeg innenfor gode rammer?

Detta er første gangen jeg har prøvd noe som helst rusmiddel annet en alkohol.

Burde jeg holde meg kjølig til tross for at jeg fryser? Hodet mitt virker veldig mye varmere enn resten av kroppen.

Og hvordan påvirker mat hele detta? Forsinker det nedturen eller bidrar det til det en lettere nedtur osv?

Hvordan vil dere anbefale at jeg tar nedturen? Bare drikke mat & slappe av som det står her eller?...
Sist endret av Shikamaru; 7. november 2009 kl. 08:47.
138 i puls er ikke veldig høyt, og du skal være innenfor trygge rammer så lenge det ikke er noe som vedvarer over veldig lang tid.

Det å fryse er helt normalt. Drikk mye væske, spis mat om du får i deg noe, skru på ovnen og legg deg under et pledd. Mat gjør at du får en mer behagelig nedtur, får nok energi til å være noenlunde funksjonell og unngår ernæringsrelaterte problemer i ettertid (noe som uansett ikke er noe problem etter en kveld).

Hvor lenge du er våken er helt individuelt. Noen er sågar i stand til å sove når de er påvirket av amfetamin, men du kan nok regne med å være i stand til å ta en dupp utover formiddagen. Siden du ikke har holdt på mer enn én kveld og tok en moderat dose så kommer du nok til å bli trøtt etter at det har gått noen timer. Et vanlig problem er at hodet er lys våkent samtidig som kroppen er erkesliten, noe som kan være veldig ubehagelig ettersom du fort kan bli liggende og høre på hjerterytmen din (som blir abnormalt høy) og bekymre deg for hvorvidt noe er galt. Det er det sannsynligvis ikke, men det kan være greit å hoppe innpå her om du føler noe annet enn varierende nummenhet, angst, kvalme og/eller svimmelhet.

Uansett så er det viktigste nå at du får i deg nok næring (i form av mat og drikke), sover når det er anledning til det og tar det med ro om du ikke vil ha en sur nedtur

Lykke til!
Sist endret av Franklin; 7. november 2009 kl. 08:52.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg har skjønt så er dette en som brukt dette gjentatte ganger og blitt dessverre avhengig. Jeg har ingen ambisjoner om dette, jeg har alltid vært en snill gutt som har gjort som jeg har blitt fortalt. Så når jeg fikk sjansen i kveld så tok jeg den.

Sitat av Franklin Vis innlegg
138 i puls er ikke veldig høyt, og du skal være innenfor trygge rammer så lenge det ikke er noe som vedvarer over veldig lang tid.

Det å fryse er helt normalt. Drikk mye væske, spis mat om du får i deg noe, skru på ovnen og legg deg under et pledd. Mat gjør at du får en mer behagelig nedtur, får nok energi til å være noenlunde funksjonell og unngår ernæringsrelaterte problemer i ettertid (noe som uansett ikke er noe problem etter en kveld).

Hvor lenge du er våken er helt individuelt. Noen er sågar i stand til å sove når de er påvirket av amfetamin, men du kan nok regne med å være i stand til å ta en dupp utover formiddagen. Siden du ikke har holdt på mer enn én kveld og tok en moderat dose så kommer du nok til å bli trøtt etter at det har gått noen timer. Et vanlig problem er at hodet er lys våkent samtidig som kroppen er erkesliten, noe som kan være veldig ubehagelig ettersom du fort kan bli liggende og høre på hjerterytmen din (som blir abnormalt høy) og bekymre deg for hvorvidt noe er galt. Det er det sannsynligvis ikke, men det kan være greit å hoppe innpå her om du føler noe annet enn varierende nummenhet, angst, kvalme og/eller svimmelhet.

Uansett så er det viktigste nå at du får i deg nok næring (i form av mat og drikke), sover når det er anledning til det og tar det med ro om du ikke vil ha en sur nedtur

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Tusen takk, skal gjøre det. Føler meg relativt helt fint i hodet. Og sliten i kroppen som du sier. Har vært kvalm et par ganger ila natta men har antatt at det kan være at jeg ikke har spist nok eller.no
Bare fra da jeg skrev posten til nå så har pulsen min sunket til 120.
Det å bli sliten i kroppen er helt normalt. Etter som kroppen har jobbet som bare det under hele rusen. Det er sikkert veldig delte meninger ANG amf, men min mening er at det er søppel. Jeg synes nedturen ikke er verdt rusen. Men det er som franklin sier: PRøv og få i deg litt mat og drikke. Om man ikke greier å sove så legg deg ned med en rolig film eller noe.
Sitat av 4frnt666 Vis innlegg
Det å bli sliten i kroppen er helt normalt. Etter som kroppen har jobbet som bare det under hele rusen. Det er sikkert veldig delte meninger ANG amf, men min mening er at det er søppel. Jeg synes nedturen ikke er verdt rusen. Men det er som franklin sier: PRøv og få i deg litt mat og drikke. Om man ikke greier å sove så legg deg ned med en rolig film eller noe.
Vis hele sitatet...
Har ikke fått sove noe, sett sikkert 15 tv episoder med forskjellige greier. Har ikke noe valium som en del anbefaler for å droppe alt.
Men synes dette er litt merkelig. Har vært våken i 37 timer nå, og det er 17 timer siden jeg tok siste stripa. Spist en hel grandis + litt mer og drukket masse vann. Jeg ville tro at jeg skulle ha fått kvittet meg med alt. Det er meget mulig jeg har det, men har en hodepine som er vond. Er litt skeptisk til å ta noe paracet mot det siden det blir også brukt til å bøffe amf. *lest en del i dag*

Begynte faktisk å lure på om det var noe som hadde festet seg i bihulene mine også, men jeg har skylt de med varmt vann + salt i et sånt nesehorn.
Sist endret av Shikamaru; 7. november 2009 kl. 21:49.
@Shikamaru
Prøv med litt frisk luft og en liten gåtur, så skal du nok se dette hjelper på hodepinen. Ta med deg vannflasken og få deg litt fysisk mosjon, du skal nok se det skal ikke lange turen til før du blir sliten. Spis noe mat når du kommer inn igjen, f.eks suppe med brød ved siden og noen bananer eller annen frukt til slutt. Kroppen din har godt av det akkurat nå, og du skal nok se du får deg noen timer søvn i natt.

Paracet, røykings, benzodiazepiner klarer du deg fint uten. God bedring, og husk dette til neste gang du blir tilbudt speed.

Når du kommer inn fra gåturen kan du gjerne ta en dusj, og skifte klær, så vil du se at humøret blir bedre å du vil føle deg litt mer fresh. Prøv og ikke bli sittende og tenke på at du har tatt speed, at du ikke vil få sove, at du kjeder deg, at du har hodepine, at alt er trist og leit. Rydd stua di, les en bok, lag noen tegninger, skriv en personlig notat om hvorfor du skal holde deg unna dette, etc. Til slutt vil du bli trøtt, og tilslutt vil du klare og sove.
Sist endret av Quetzalcoatl; 7. november 2009 kl. 22:12.
Fresh up og ta tiden til hjelp. Det du beskriver er nedturen når det er påvei ut. Tenk bare på nedturen nestegang noen tilbyr deg noe. Tviler på du er så keen da.
Nedturen blir nå fort vanesak om du spør meg!
En slitsom vane, spør du meg:-)
Hmm, ja.. blir vell en form for fyllesyke, man slutter jo ikke å drikke.
Men det finnes vell bedre en amf
Sitat av 4frnt666 Vis innlegg
Hmm, ja.. blir vell en form for fyllesyke, man slutter jo ikke å drikke.
Men det finnes vell bedre en amf
Vis hele sitatet...
det jeg mente! alt går i grisen!
En vellykket "joggetur" bør planlegges godt. Det innebærer bl.a å sikre seg noe å røyke seg ned på før man starter.

Nedturen er forøvrig ikke noe stort problem (bedre enn å være fyllesjuk!). Ikke før man begynner å bruke det jevnlig og det eneste som funker for å komme seg ned er piller. Snakker av erfaring...
Hold dere for guds skyld for gode til å anbefale blandingsmisbruk til en førstegangsbruker. Hvorfor i alle dager skulle han ha behov for å røyke beis før en joggetur?
Sitat av Franklin Vis innlegg
Hold dere for guds skyld for gode til å anbefale blandingsmisbruk til en førstegangsbruker. Hvorfor i alle dager skulle han ha behov for å røyke beis før en joggetur?
Vis hele sitatet...
Jeg sa for å røyke seg ned på, ikke før
Anbefaler ingen av delene jeg, men når man først skal ta det søppelet, så kan man vel like gjerne ta seg en blås etterpå for å slippe å gå rundt som en zombie... tenker jeg da.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Hold dere for guds skyld for gode til å anbefale blandingsmisbruk til en førstegangsbruker. Hvorfor i alle dager skulle han ha behov for å røyke beis før en joggetur?
Vis hele sitatet...
Han mente man burde skaffe røykings før man inntar amfetaminet, for og planlegge nedturen.

I mine øyner høres det ikke ut som en god idé. Røykingsen er vell ærlig talt best alene, og hvis trådstarter ikke var så glad i dette så kan han jo la være og ta det flere ganger. Hvis ett stoff har så mange negative sider at man må blande rusmidler underveis, eller innta rusmidler på slutten for mildere nedtur, så er det vell like godt og holde seg unna slike rusmidler.
Sist endret av Quetzalcoatl; 8. november 2009 kl. 03:01.
Sitat av puffman Vis innlegg
Han mente man burde skaffe røykings før man inntar amfetaminet, for og planlegge nedturen.

I mine øyner høres det ikke ut som en god idé. Røykingsen er vell ærlig talt best alene, og hvis trådstarter ikke var så glad i dette så kan han jo la være og ta det flere ganger. Hvis ett stoff har så mange negative sider at man må blande rusmidler underveis, eller innta rusmidler på slutten for mildere nedtur, så er det vell like godt og holde seg unna slike rusmidler.
Vis hele sitatet...
Sier meg enig i denne, ja.

Tenkte meg nok ikke så nøye om der. Var absolutt ikke meningen å oppfordre en som ikke røyker i utgangspunktet.
Sitat av puffman Vis innlegg
Han mente man burde skaffe røykings før man inntar amfetaminet, for og planlegge nedturen.

I mine øyner høres det ikke ut som en god idé. Røykingsen er vell ærlig talt best alene, og hvis trådstarter ikke var så glad i dette så kan han jo la være og ta det flere ganger. Hvis ett stoff har så mange negative sider at man må blande rusmidler underveis, eller innta rusmidler på slutten for mildere nedtur, så er det vell like godt og holde seg unna slike rusmidler.
Vis hele sitatet...
I så fall så misforstod jeg. My apologies.

Det forandrer likevel ikke det faktum at det er idioti å be en førstegangsbruker benytte andre rusmidler han kanskje ikke har hatt noe forhold til tidligere for å komme ned. Om noe burde det være en fin lærepenge å kjenne på nedturen slik den pleier å være, i stedet for å venne seg til å tro at det er ok å knaske valium eller røyke beis dagen derpå.
Tror du tenker for mye? Istedet for å bæde på det så nyt det? Rydd huset, spill et pc spill, se en film, så kommer du nok til å duppe av etter hvert når du sitter godt planta i sofaen. Og for all del, ikke tenk vonde tanker!

Litt Off topic; Får man virkelig ned tur etter første gangs bruk av speed? Annet enn at kroppen blir sliten? Skjønner at det sikkert varierer litt fra person til person, men jeg har brukt amfetamin ganske mye det siste året og jeg har til dags aldri hatt en ned tur annet enn at jeg har blitt så sliten at bare det å så i dusjen virker som evigheter og jeg bare tenker på å legge meg. Har jeg bare hatt flaks hittil?
Sist endret av Catchy; 8. november 2009 kl. 05:47.
Ja, man kan (og får som regel) nedtur selv første gang på pepper. Det er ikke en stoff med en nevneverdig innkjøringsfase.
nå spør jeg sikkert dumt, men ahr ingen erfaringer. Men hvor lenge varer egentlig rusen å nedturen på amf?
Rusen varer som regel fra 2-6 timer, men kan vedvare i opptil et døgn ved svært høye doser. Nedturen varierer fra inteteksisterende til flere dager.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Ja, man kan (og får som regel) nedtur selv første gang på pepper. Det er ikke en stoff med en nevneverdig innkjøringsfase.
Vis hele sitatet...
Så er jeg bare uber heldig da? En kamerat av meg får nedtur nesten bare av å tenke på det. Var en gang han fikk en stripe av meg, tidlig neste morra ringte han meg og klagde at han var kvalm og ikke fikk sove Men han har gjort det mye og han sa at i starten fikk han heller nesten ikke nedtur.

Men syns det er rart siden jeg har holdt på en god stund nå ( nesten et år) og har ikke hatt en eneste nedtur. Kan heller ikke merke noe særlig sug. Pleier som regel å holde på en uke om gangen. Lenge siden nå, har ikke hatt lyst på i det hele tatt. Er jeg bare heldig?

edit: kan det ha noe med psyken? I og med at f eks kameraten min gruer seg til nedturen hver gang. Mens jeg når jeg prøvde første gang fikk aldri ned tur dermed jeg trodde at jeg aldri kom til å få det?
Sist endret av Catchy; 8. november 2009 kl. 07:39.
Du har vært påtent i en uke i strekk flere ganger uten å få nedtur? Det tror jeg nesten ikke på. Men hvis det stemmer så er det klart at du er heldig.

At kameraten din gruer seg til nedturen kan selvsagt ha negativ innvirkning på den, men den psykiske medfarten er ikke noe man innbiller seg. Vedvarende bruk av amfetamin tømmer dopaminlagrene i hjernen og kan retardere produksjonen av nytt en stund, noe som gjør at man får de sedvanlige depresjonene, angst, skamfølelse og så videre.

Kroppen blir også helt ødelagt av å bli holdt våken ufrivillig i syv dager. Hallusinasjoner, tåkete tankegang, en omtrent inteteksisterende lunte og den psykiske og fysiske utmattelsen bør jo gjøre sitt for å presse deg ned.I tillegg til dette er det svært sjeldent man får i seg noe i nærheten av nok næring etter 7 dager på farta, så hvordan du kan være i tipp topp-stand forstår jeg ærlig talt ikke.
Jeg vil først og fremst takke for alle innspillene her. Det føltes ganske betryggende med et sted som freakforum der folk forteller om sine egne erfaringer.

Jeg har nå fått sovet 10 timer etter å ha vært våken i 40 før det. Hodet er fortsatt slitent men har ikke den samme insomnia lignede følelsen. Sånn helhetsmessig sett på denne erfaringen er jeg sikker på at speed er ikke tingen for meg og min kropp. Den positive episoden var langt fra så god som den negative siden i mitt tilfelle. Mange vil kanskje mene at jeg overdriver & at jeg ikke har nok erfaring, men de får nå mene det så som så. Kroppen er jo ikke akkurat konsekvent i alle tilfeller. Jeg tror ikke den hodenpinnen jeg har nå er pga. amfen som jeg tok, men at det er heller allergien min som kødder nå. Men nå må jeg ha meg noe mat, jeg merker jeg er ganske sulten. Rundstykker + bløtkokte egg høres ekstremt digg ut nå :P

Igjen takk for alt sammen
Sitat av Franklin Vis innlegg
Rusen varer som regel fra 2-6 timer, men kan vedvare i opptil et døgn ved svært høye doser. Nedturen varierer fra inteteksisterende til flere dager.
Vis hele sitatet...
Fra 2-6 timer? Du er på jorde mann... Amfetamin har da effekter fra ihvertfall 10 til 24 timer.
Og hvilke effekter er det du snakker om her? Etterdønningene av søvnløsheten og makkapikken kan gjerne vare mye lengre, ja, men euforien og energistrømmen varer slettes ikke så lenge på generell basis. Er du rusa på alkohol i 24 timer fordi du er så svimmel at du knapt greier å gå dagen etterpå også?
Sist endret av Franklin; 8. november 2009 kl. 11:39.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Og hvilke effekter er det du snakker om her? Etterdønningene av søvnløsheten og makkapikken kan gjerne vare mye lengre, ja, men euforien og energistrømmen varer slettes ikke så lenge på generell basis. Er du rusa på alkohol i 24 timer fordi du er så svimmel at du knapt greier å gå dagen etterpå også?
Vis hele sitatet...
Kanskje euforien og god følelsen varer så kort som du forklarer, men når man er så stimulert etter 8 timer at han enda sitter og prater i ett strekk, er urolig, er så gira at man tar ut rotet i skuffene for og sortere det, har dårlig matlyst, null tegn på trøtthet. Det vil jeg kalle og være rusa, for det om det ikke var like behagelig som starten av rusen.

Jeg snakker ikke om spesifikke effekter, men om man er rusa i en helhet eller ei.
Sist endret av Quetzalcoatl; 8. november 2009 kl. 11:48.
I så fall bunner dette bare ut i semantikk. Nedturen er også en del av rusvirkningen til amfetamin, skulle jeg heller ha spesifisiert eufori fremfor rus? Kan ikke forstå at det skal være vanskelig å forstå hva som menes der oppe.
Sitat av Franklin
Rusen varer som regel fra 2-6 timer, men kan vedvare i opptil et døgn ved svært høye doser.
Vis hele sitatet...
Sitat av Franklin Vis innlegg
I så fall bunner dette bare ut i semantikk. Nedturen er også en del av rusvirkningen til amfetamin, skulle jeg heller ha spesifisiert eufori fremfor rus? Kan ikke forstå at det skal være vanskelig å forstå hva som menes der oppe.
Vis hele sitatet...
Ja, det synes jeg. Hva om en uviten jævel hadde fått med seg at det varer bare i 2-6 timer, så sitter han der en gang og blir tilbudt amfetamin, da tenker han tilbake på ditt innlegg om at det bare fungerer i 2-6 timer. Han tar da den korte beslutnings om at speed er passende og ta i dette øyeblikk, fordi han har ingen planer de neste 2-6 timene. Skal du opplyse om at noe varer i 2-6 timer synes jeg du skal spesifisert hvordan effekter det er som varer i 2-6 timer, og hvordan andre effekter man kan forvente seg, og hvor mange timer de effektene er. I det innlegget ditt snakker du om at svært høye doseringer kan gi effekter opptil ett døgn. Hva er svært høye doseringer?

Når du skifter til vinterdekk på bilen, skifter du bare én av fire, eller skifter du alle fire? Du gjør hele jobben ferdig.
Sist endret av Quetzalcoatl; 8. november 2009 kl. 12:10.
Dette er jo ting som er helt håpløse å spesifisere presist. For det første så er virkningene du snakker om svært individuelle og tidvis vanskelige å identifisere, for det andre så er det utrolig mange faktorer som spiller inn for å si noe om når man er tilbake til den samme formen som man var i før man inntok stoffet. Jeg har sett folk med økt snakkesalighet, utvidede pupiller og store problemer med å innta mat tre dager etter én kvelds bruk. Problemet er at dette er virkninger som like gjerne kan skyldes nervøsiteten dopaminmangelen utløser. Jeg velger å forholde meg til den sikre rusvirkningen, og da føler jeg at jeg med sikkerhet kan påstå at den ligger i sjiktet mellom to og seks timer for de fleste.

Når det i tillegg har blitt klargjort hvilke effekter man kan forvente av nedturen tidligere i tråden så burde det være rimelig klart at man ikke tar amfetamin før frokost når man har et jobbinterjvu klokka 2 på dagen. Svært høye doseringer er også en veldig individuell sak. For en førstegangsbruker vil å bombe et kvart gram sannsynligvis gjøre personen mektig overtent, for en erfaren bruker vil det ikke være nevneverdig mye. Dette er et begrep jeg bruker for å illustrere hvilke forventninger man burde ha i forhold til hvilken form man selv føler at man er i.

Skal jeg si "hvis du på 80kg med en amfetamintoleranse på 7 på en skala fra 1 - 10 tar 0,15g hver tredje time i tolv timer så vil du være frisk og rask 24 timer etter at du tok din siste lisse"?

At du forventer en Erowid-avhandling som drøfter alle tenkelige aspekter kan ikke jeg stå til rette for. Da er det bedre at du velger å supplere posten min enn at du oppfører deg arrogant.

Jeg kjører for øvrig ikke bil.
Sist endret av Franklin; 8. november 2009 kl. 12:22.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Du har vært påtent i en uke i strekk flere ganger uten å få nedtur? Det tror jeg nesten ikke på. Men hvis det stemmer så er det klart at du er heldig.

At kameraten din gruer seg til nedturen kan selvsagt ha negativ innvirkning på den, men den psykiske medfarten er ikke noe man innbiller seg. Vedvarende bruk av amfetamin tømmer dopaminlagrene i hjernen og kan retardere produksjonen av nytt en stund, noe som gjør at man får de sedvanlige depresjonene, angst, skamfølelse og så videre.

Kroppen blir også helt ødelagt av å bli holdt våken ufrivillig i syv dager. Hallusinasjoner, tåkete tankegang, en omtrent inteteksisterende lunte og den psykiske og fysiske utmattelsen bør jo gjøre sitt for å presse deg ned.I tillegg til dette er det svært sjeldent man får i seg noe i nærheten av nok næring etter 7 dager på farta, så hvordan du kan være i tipp topp-stand forstår jeg ærlig talt ikke.
Vis hele sitatet...

Når jeg sier uke om gangen, så er det som regel fem til seks dager. Men uansett, nei får ingen nedtur symptomer annet enn at jeg føler meg veldig sliten og noen ganger i leddene ( hvor jeg har fått oppheng i å vri å knikke i skjellette ). Jeg pleier da som regel å sørge for å få i meg nok vann og bananer, gulrøtter etc. Men har ikke alltid gjort det, bare nå det siste halve året. Fikk ingen nedtur før det heller.
Man kan jo også skille mellom direkte og indirekte virkninger av et stoff. Direkte er når stoffet påvirker nervesystemet slik at det oppstår en forandring. Indirekte er de forstyrrede nivåene i ettertid.

For å ta eksempelet her, så er de direkte virkningene den økte mengden av dopamin og noradrenalin. Den indirekte er de lavere nivåene av disse stoffene i ettertid, også kjent som nedturen osv.
Vedrørende gjennomsnittelig nedtur og varighet:

Et døgn burde holde. Spørs hvor erfaren du er. Er du veldig erfaren kan du slippe hele nedturen. Er du veldig uerfaren kan sikkert to døgn i verste fall bli tilfelle. Du forkorter nedturen ved å spise og sove eller slappe av..
Sist endret av paranoy; 8. november 2009 kl. 13:52.
Jeg tror at grad av nedturer er svært individuelt, i tillegg til at det avhenger av hvor lenge man har holdt på. Er man veldig glad i stoffet og får store oppturer av det, vil jo også nedturen bli tilsvarende. Og jo lenger man har holdt på og jo mer man tror at man trenger stoffet for å ha det bra, desto kjipere blir nedturen.

Sitat av Franklin Vis innlegg
Det forandrer likevel ikke det faktum at det er idioti å be en førstegangsbruker benytte andre rusmidler han kanskje ikke har hatt noe forhold til tidligere for å komme ned. Om noe burde det være en fin lærepenge å kjenne på nedturen slik den pleier å være, i stedet for å venne seg til å tro at det er ok å knaske valium eller røyke beis dagen derpå.
Vis hele sitatet...
Jeg ser den, og beklager nok en gang mitt korttenkte svar. Var litt trøtt...
Shikamaru: En ting jeg lurer på: Hvis dette var ditt første møte med et annet rusmiddel enn alkohol, hvorfor i alle dager starte med amfetamin som er noe av det mest skittne man kan putte i seg? Ikke frekt ment liksom. men hadde du visst hvor mange kjemikalier amfen består av tror jeg du hadde tenkt deg om 2 ganger før du putta det i deg. Å hvis du vet det å fremdeles putter det i deg, Vil jeg gjerne ha en forklaring på hvorfor du tar akkurat amf. når vi har så veldig mange andre fantastiske rusmidler som ikke er halvparten så skadlig. i forhold

Litt dumt spørsmål kanskje men er bare nysjerrig.
Sitat av Gamma Vis innlegg
Shikamaru: En ting jeg lurer på: Hvis dette var ditt første møte med et annet rusmiddel enn alkohol, hvorfor i alle dager starte med amfetamin som er noe av det mest skittne man kan putte i seg? Ikke frekt ment liksom. men hadde du visst hvor mange kjemikalier amfen består av tror jeg du hadde tenkt deg om 2 ganger før du putta det i deg. Å hvis du vet det å fremdeles putter det i deg, Vil jeg gjerne ha en forklaring på hvorfor du tar akkurat amf. når vi har så veldig mange andre fantastiske rusmidler som ikke er halvparten så skadlig. i forhold

Litt dumt spørsmål kanskje men er bare nysjerrig.
Vis hele sitatet...
Jeg står ved min tro om at ingen spørsmål er for dumme, det finnes bare dumme svar. Og dette er da typisk et dumt svar. Jeg har egentlig ikke noen god grunn annet enn, at jeg hadde lyst til å gjøre noe som ikke var den gamle meg. Noen ville kalt det et skrik om hjelp i psykologiverden antar jeg. Det er nok av ting jeg kunne tatt som ville vært en bedre opplevelse for meg, så dette var spontant rett og slett. Anledning var der og jeg tok den.
Jeg vil gjette dette er grunnene til at folk prøver ut rusmidler som amfetamin: Kjedsomhet, nysgjerrighet, tilgjengelighet å uvitenhet.
Sitat av Gamma Vis innlegg
Shikamaru: En ting jeg lurer på: Hvis dette var ditt første møte med et annet rusmiddel enn alkohol, hvorfor i alle dager starte med amfetamin som er noe av det mest skittne man kan putte i seg? Ikke frekt ment liksom. men hadde du visst hvor mange kjemikalier amfen består av tror jeg du hadde tenkt deg om 2 ganger før du putta det i deg. Å hvis du vet det å fremdeles putter det i deg, Vil jeg gjerne ha en forklaring på hvorfor du tar akkurat amf. når vi har så veldig mange andre fantastiske rusmidler som ikke er halvparten så skadlig. i forhold

Litt dumt spørsmål kanskje men er bare nysjerrig.
Vis hele sitatet...
Er det sånn at man skal gå ett trinn opp på rusmiddelstigen for hver gang man ønsker å ruse seg? Jeg vil tro at folk foretrekker å ruse seg på noe med en beskrevet rusvirkning som appellerer til de fremfor å føle seg tvunget til å begynne med hasj og slutte med heroin.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Er det sånn at man skal gå ett trinn opp på rusmiddelstigen for hver gang man ønsker å ruse seg? Jeg vil tro at folk foretrekker å ruse seg på noe med en beskrevet rusvirkning som appellerer til de fremfor å føle seg tvunget til å begynne med hasj og slutte med heroin.
Vis hele sitatet...
Var ikke sånn ment i det hele tatt, men en førstegangsbruker som går rett fra alkohol til makka uten å ha prøvd noe som helst annen rus. synes bare det blir litt ekstremt. Men det er bare min mening.
Sitat av Gamma Vis innlegg
Var ikke sånn ment i det hele tatt, men en førstegangsbruker som går rett fra alkohol til makka uten å ha prøvd noe som helst annen rus. synes bare det blir litt ekstremt. Men det er bare min mening.
Vis hele sitatet...
Tror vell egentlig ikke at han gikk rundt og tenkte på at amf var det første han skulle prøve. Men han var nysgjerrig på dop også kom det opp noen striper på bordet som tilfeldigvis var amf. Vil heller kalle det uheldig.
Sist endret av 4frnt666; 9. november 2009 kl. 01:30.
Uten at jeg skal si i mot 4frnt666, for jeg tenker det var sånn det sikkert skjedde, så er det noen som simpelthen ikke liker tanken på å bli sløv og heller syns tanken på å bli ekstra gira virker mer fun. Men de pleier da som regel å gå mot kokain.. noen gamle venner av meg fra skolen, sports nerder gikk rett på kokain og makka Fikk helt sjokk når jeg så det. Siste menneskene på jorda jeg trodde kom til å drive med sånt hehe
@ Gamma

Dette er ikke noe nytt fenomen og det overrasker meg at du ble overrasket?

Allerede i 2001 så man tendensene til at ungdom gikk rett på sentralstimulerende og tendensen eksisterte før den tid også. Da dance scenen fortsatt var i underground, var trenden slik at mange debuterte med sentralstimulerende før cannabis, og røyking ble en naturlig følge av at ungdommen måtte roe seg ned på noe - ellers rangla vi rundt som noen spraglehuer alle sammen. Noen syntes hasj ble for voldsomt, dette gjaldt spesielt spragler (partyjenter og -gutter), så de kuttet like godt ut cannabis og konsentrerte seg om sentralstimulerende for å komme seg opp, og beroligende eller sovetabletter for å komme seg ned. Et fåtall gikk for opiater og enda færre for alkohol.

Da dance scenen ble kommersialisert i slutten av 90-åra begynte normen med å røyke først og spragle etterpå å feste seg - så sentralstimulerende var fortsatt populært! Det var nå blitt tendenser til snow og acid, litt avhengig av hvilke miljø du befant deg i, og alkoholen kom så smått inn i husvarmen igjen - gjerne i håndgeledd med colaen. Himkok derimot var fy-fy for de aller fleste spragler. Turnus-rølpere som meg selv kunne til dels svelge unna litt, men også vi var fast bestemt på å holde oss til spragle-filosofien: "Heller coke enn (him)kok."

Vi liker å tro at debuten starter med alkohol og cannabis og fører så til sterkere stoffer, men denne trappestige-modellen har vist seg å være feil. Det har i mange år allerede vært tendenser hos enkelte å debutere med enten sentralstimulerende eller piller + alkohol, før for eksempel cannabis. Jeg har hørt om folk som har debutert med salvia eller mdma før cannabis også, selvom førstnevnte visstnok ikke er særlig populært for denne gruppen å gjøre mer enn en gang - enten om de har fått virkning eller ei. I de senere år har jeg til og med hørt om folk som skipper hasj, ecstasy og amfetamin, og går direkte over til kokain. Dette er ofte venner av tidligere spragler, som rørte sjelden hasj den gang og gjør det enda sjeldnere nå - men en stripe blow er akkurat helt passe!

Når venner av disse debuterer i et festlig lag med mye cognac, vin, baccardi, sambucca and you name it - dukker mama coca stadig opp på cd-covere eller glasspeil og det er da naturlig for vedkommende debutant å smake på varene. Normal folkeskikk sammen med nevnte barskap sørger for det. Dette vil jeg tippe skulle fungere omtrent likt for dagens spragler som går fra sprit til pepper. Jeg tror det har noe med miljøet man er i og hvilke rusmidler som er lettest tilgjengelig for øyeblikket. Det, i tillegg til impulsiviteten som nevnt tidligere..