Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3413
Jeg har et lite spørsmål som jeg ikke kunne finne noe svar på når jeg søkte. Jeg har mistet mensen, og har ikke hatt den på over 3 mnd. Har sjekket meg to ganger for graviditiet, men det er heldigvis ikke en liten en inni magen min.

Kan hyppig og langvarig hasjbruk skyldes at den har forsvunnet? Evt. Kilder? Erfaringer?

Til dere gutta som ikke helt skjønner hvorfor vi jenter blir bekymra når den ikke kommer, så er det som oftest en grunn og noe som er galt med kroppen din.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hvis hasjbruken er i den grad at du sitter i tåken og forsaker spising så kan det være et tegn på at kroppen ikke får nok næring. Jenter med spiseforstyrrelser kan typisk miste mensen når de blir tynn nok.
Sist endret av nso; 29. oktober 2009 kl. 10:55.
Som nso sier, kan dette være en ernæringssak. Stikk en tur til legen og ta noen prøver. Forklar at du ikke har hatt menstruasjon. Du vil bli testet for blant anent jernmangel. Du trenger ikke nevne cannabisbruk, om du ikke vil, ettersom det lite sannsynlig har noe å gjøre med tilstanden din direkte.
Jeg spiser masse. Jeg har gått opp utrolig mye også. Hasjbruken er i den grad at jeg røyker hver dag, med noen pauser en sjelden gang.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Som nso sier, kan dette være en ernæringssak. Stikk en tur til legen og ta noen prøver. Forklar at du ikke har hatt menstruasjon. Du vil bli testet for blant anent jernmangel. Du trenger ikke nevne cannabisbruk, om du ikke vil, ettersom det lite sannsynlig har noe å gjøre med tilstanden din direkte.
Vis hele sitatet...
Ok. Jeg var nemlig til legen nå nettopp, og tok det samtidig med svineinfluensavaksinen. Når de fant ut at jeg ikke var gravid ble jeg sendt hjem, og de mente at det ikke var nødvendig med andre tester. Men hvis hasj ikke kan være grunnen, så skal jeg slutte å sitte her å spekulere på hva det kan være
Jeg er ikke utdannet helsepersonell, men så vidt jeg vet kan ikke cannabis alene gjøre at menstruasjon uteblir.

Imidlertid er det mange faktorer som kan påvirke menstruasjonssyklus, som stress eller mangel på enkelte næringsstoffer (noe man fint kan ha selv om man spiser mye).

Hvis menstruasjon uteblir lenger, ville jeg dratt tilbake til legen og insistert på å bli testet ytterligere.
Stress kan også føre til tap av menstruasjon (har selv en eks som mista mensen i et helt år etter en traumatisk opplevelse). Mye hasjrøyking stresser hjernen. Det er sikkert mulig at hasj indirekte kan ha forårsaket det, eller i det minste er en medvirkende faktor.

Edit: felix kom meg i forkjøpet
Sist endret av xtapolapocetl; 29. oktober 2009 kl. 11:01.
Jeg tror heller ikke hasj i seg selv kan utsette mensen. Jeg tror heller ikke stress alene kan utsette mensen 3 månender på rad.

Jeg støtter meg til felix poker. At du spiser mye, vil ikke dermed si at du spiser riktig. Uansett ville jeg oppsøkt gynekolog eller lege.
bruker du andre rusmidler enn hasj??
Infeksjon, bekkeninfeksjon for eksempel. Skyldes så mangt, men oftest klamydia. Jeg ville sjekka det om jeg var deg, man kan bli steril av sånt.... ellers er det jo greit å få tatt en titt oppi der uansett, bare for å se at alt er som det skal.
Ingen andre rusmidler enn hasj brukes ikke, nei. Ok, da er vel dette et problem som skal tas opp på legekontoret og ikke freakforum ja.. Takk for hjelp!
Fra Folkehelseinstitutets infosider om cannabis:

2. Langtidsvirkninger

Fysiske langtidsvirkninger: Røyking av cannabis reduserer trolig kroppens immunforsvar, og kan påvirke hormonbalansen med mulige menstrusjonsforstyrrelser hos kvinner og redusert sædcelleantall hos menn.
Vis hele sitatet...
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5647:9:::0:0
Sitat av snegler Vis innlegg
Fra Folkehelseinstitutets infosider om cannabis:



http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5647:9:::0:0
Vis hele sitatet...
Der står det "trolig". Mye av infoen om produkter av cannabis er bygget på myter og forskning som er gjort feil. feks. så trodde/tror mange at røyking gjør at man mister hjerneseller. Denne uttalelsen er bygget på et prosjekt USA gjorde på aper. Og ja, de mistet hjerneceller fordi de ikke fikk oksygentilførsel men kun pumpet ren røyk i lungene. Dette med sædreduksjon stemmer heller ikke ettersom dette er prøvd forsket på i dag. Og ikke på 70 tallet og fått et evigvarende stempel i ettertid.
Sitat av Mattiti Vis innlegg
Der står det "trolig". Mye av infoen om produkter av cannabis er bygget på myter og forskning som er gjort feil. feks. så trodde/tror mange at røyking gjør at man mister hjerneseller. Denne uttalelsen er bygget på et prosjekt USA gjorde på aper. Og ja, de mistet hjerneceller fordi de ikke fikk oksygentilførsel men kun pumpet ren røyk i lungene. Dette med sædreduksjon stemmer heller ikke ettersom dette er prøvd forsket på i dag. Og ikke på 70 tallet og fått et evigvarende stempel i ettertid.
Vis hele sitatet...
Greit nok at noen kan like drogen, og at en del eldre forskning kanskje ikke er like fornuftig, men en bør likevel ikke glorifisere planten og se vekk fra forskning som klart sier at cannabis har en hel del negative helsemessige effekter.

More than three decades ago, the suspicion arose that cannabis smoking might have a
negative effect on the fertility of men. Harmon and Aliapoulios (1972) reported three cases
of gynaecomastia (development of breasts in men) in three large-scale consumers of
cannabis. The researchers held that the hormonal effects (particularly a reduction in
testosterone) suggested by the gynaecomastia ought to have a negative impact on sperm
production. Subsequent animal experiments have pointed in the same direction, while
direct studies of the sperm production of cannabis-smoking men have yielded
contradictory results (Bloch, 1983). Both Hollister (1986) and Gold (1989) maintain that it
is very uncertain what this effect on testosterone levels means in terms of sperm
production. It is probably the case that these disturbances matter the most in teenagers and
in men who already have a low level of sperm production owing to other factors.
The effect of cannabis on fertility in women is also uncertain. Research has shown
disturbances to hormone secretion whose effects include disruptions to the menstrual
cycle. These findings, together with those from animal experiments, suggest that cannabis
probably has a certain fertility-reducing effect which, as in the case of men, may be of
importance above all in those cases where the individual already exhibits other tendencies
towards reduced fertility (Gold, 1989).
Vis hele sitatet...
http://www.fhi.se/PageFiles/4005/r20...nnabis0503.pdf

Her ser man klart at dette med sædkvalitet ikke er avklart, men at det da heller ikke kan avskrives helt. Det ser tilsynelatende ut til at det ikke er tvil om at menstruasjonssyklusen kan påvirkes, men at det ikke kan bevises at kvinnens fruktbarhet lider av den grunn.

Evidence that has accumulated during the last ten years indicates that the use of cannabis or THC has damaging effects on the endocrine functions of both male and female in every species. Evidence also shows that the administration of cannabis or THC to laboratory animals influences their developmental processes. In reviewing the effects of cannabinoids on the neuroendocrine and reproductive functions, H. Rosenkrantz of Mason Research Institute, United States, indicated that despite disagreements between and within human and animal studies, there was definitive evidence to prove the aberrations of sexual behaviour, hormone imbalances, cycle derangements, inhibition of ovulation, interference with spermatogenesis including embryotoxicity, weak teratogen signs, delayed post-natal development and chromosomal anomalies ( [ 2] , p. 51).
Vis hele sitatet...
http://www.unodc.org/unodc/en/data-a...4_page003.html

Igjen ser forskerene ut til å kunne slå fast med sikkerhet at menstruasjonssyklusen blir påvirket av THC.

Om du ikke stoler på øvrigheten, kan kanskje anekdotisk bevis fra stonere være mer overbevisende: http://www.420magazine.com/forums/me...ual-cycle.html
Hiya, I have a view on this question as someone who has smoked at least 3 spliffs per day for the last 15 years.

I always have a period but my cycles are long and I never know when they are going to come on, not like some gals who know the exact day.

Hubby smokes the same if not more than I do. We have been trying for a baby for 18 months now unsuccessfully and tests have revealed that we both have minor fertility problems which delay our chances. Mine is related to the hormones that trigger ovulation.

Since we started I have paid a lot more attention to my monthly cycles than I ever did, and have to confirm in my personal experience, smoking pot makes a difference. I have found that on the months when I have tried to smoke less or not smoke for a few days it has made my cycles more erratic and harder to predict.

I have reviewed scientic journals on these subjects in a bid to get more info as I also disregard much of what is on health websites. I wanted to see actual studies and experiments. What I discovered was that regular consistent use is seen to keep things quite regular. Occasional use is what seems to cause the problems. This seems to tie in with my personal findings when looking at my own cycle.

Just to add the male perspective smoking 3 spliffs a day for 15 years has not reduced my hubbys sperm count, or affected their motility. he has a very minor increase in the number of abnormally shaped sperm, which just means things will happen slower for us.
Vis hele sitatet...
Jeg stiller meg spørrende til hvorfor alle tidligere i tråden så enkelt har kunnet avskrive cannbis som en faktor i trådstarters manglende menstruasjon.

Nå er det for all del mange andre ting som kan spille inn, så rådet om å ta dette opp med en lege bør vel definitivt bli stående...
Kan vel si med en gang at mitt svar er sterkt generaliserende, men av egen erfaring kan jeg si at et massivt, langvarig og høyt forbruk aldri har virket inn på min menstruasjon. Har holdt på tett i 10 år, og mensen kommer punktlig hver måned.
Sist endret av fruit; 31. oktober 2009 kl. 20:30. Grunn: Leif..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Takk for gode svar! Det viste seg å være p-pillene som jeg ble anbefalt fra legen min, og de har da ødelagt min menstruasjonssyklus. Fint.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av greenfeber Vis innlegg
Takk for gode svar! Det viste seg å være p-pillene som jeg ble anbefalt fra legen min, og de har da ødelagt min menstruasjonssyklus. Fint.
Vis hele sitatet...
av ren nysgjerrighet;

ødelagt? permanent? det har jeg aldri hørt om.

menstruasjonen har en fantastisk tendens til å komme tilbake rimelig raskt etter at det som skapte forstyrrelsen er borte, som p-piller ofte gjør.

vet om endel jenter som går på pillen bare for det å slippe mensturasjonen.
Ikke at jeg kan påstå å ha noen personlig erfaring med menstruasjon da jeg er mann men jeg var av den oppfatningen at det skulle være en plage og ofte veldig smertefullt, noe som jeg ofte ahr hørt kvinner si de helst ville vært foruten..
Kan det være så negativt å ikke ha mensen? ^^
Såklart kan det jo være at du har interesse av å få barn en gang men man kan jo alltids bare fryse ned noen egg og få de insemminert og "sprøytet" inn igjen ved en senere anledning?
Da var den saken ferdig, trenger ikke å diskutere all salgs mulige ting om mensen her nå. : /

Takk for gode svar! Det viste seg å være p-pillene som jeg ble anbefalt fra legen min, og de har da ødelagt min menstruasjonssyklus. Fint.
Vis hele sitatet...
Sist endret av mrcat; 20. desember 2009 kl. 19:29.
Sitat av wolty Vis innlegg
Ikke at jeg kan påstå å ha noen personlig erfaring med menstruasjon da jeg er mann men jeg var av den oppfatningen at det skulle være en plage og ofte veldig smertefullt, noe som jeg ofte ahr hørt kvinner si de helst ville vært foruten..
Kan det være så negativt å ikke ha mensen? ^^
Såklart kan det jo være at du har interesse av å få barn en gang men man kan jo alltids bare fryse ned noen egg og få de insemminert og "sprøytet" inn igjen ved en senere anledning?
Vis hele sitatet...
Sitat av greenfeber Vis innlegg
Til dere gutta som ikke helt skjønner hvorfor vi jenter blir bekymra når den ikke kommer, så er det som oftest en grunn og noe som er galt med kroppen din.
Vis hele sitatet...
litt random tekst siden innlegget var for kort til å poste...