Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2628
Jeg har i det siste tenkte mye over mulighetene rundt å åpne en rc-shop, men er samtidig litt skeptisk siden jeg hittil ikke har opplevd å komme over en norsk side som selger det før. Om det hadde vært lovlig hadde vel noen gjort det?

Men samtidig har jeg sett flere svenske sider som selger rc-er, og om jeg ikke har forstått det helt feil skal jo Sverige være mer streng enn Norge?

Så rent teknisk sett, hadde det vært lovlige å starte en norsk rc-shop?
Lovligheten av disse stoffene i Norge er jo ikke så lett å definere da de nylig er oppdaget, vi har ingen konkrete juridiske lover som sier at disse stoffene er ulovlige, men en derviat paragraf som sier:

§ 2: Som narkotika m.v. regnes også salter og derivater av de oppførte stoffer eller droger og mulige isomere, estere og etere av stoffene eller deres salter.

Det vil vel si at du kan bli straffet for nesten hva det skal være. Bromo-DragonFLY fikk en del oppmerksomhet i media i fjor, med blandt annet en lang repotasje i P3 der det var et intervju med en stortingspolitiker som mente at de skulle se på disse lovene og oppdatere de så fort som mulig.

Jeg ville nå iallefall ikke startet noen RC-shop lokalisert på Norsk grunn.
Sveriges narkotikalovgivning er ikke generelt "strengere" enn Norges lovgivning. På en del områder er de forskjellige, men det er ikke slik at alt som er lov i Sverige er lov i Norge, fordi Sverige er "strengere" når det kommer til drugs.

En Norsk, lovlig, RC-sjappe ville hatt et ytterst beskjedent vareutvalg, da de fleste RC'er vil bli regnet som derivater av ulovlige stoffer. Du ville heller ikke ha lov til å ta inn stoffene i store kvanta uten en godkjenning (som du ikke ville fått) og du kan ikke selge det til folk, da det vil kunne regnes som salg av legemidler (et hvert stoff med "sterktvirkende effekt" kan regnes som et legemiddel).

Det er mulig man kunne holdt seg under radaren hvis man holdt sjappa liten, og solgte stoffene som noe annet enn det de er (ref. GBL solgt som dekkrens, malingfjerner etc.), men jeg vil påstå at det er nesten umulig å unngå rettslige konsekvenser til slutt, med mindre du holder åpent en kort stund og "gir deg mens leken er god".
Det er kanskje like greit. De "lovlige" rc-ene jeg så på de svenske sidene var uansett av den typen som roper neurotoksitet og halveis uante konsekvenser, så det så ikke ut som de hadde mye spillerom heller.