Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 41648
Sitat av Mullah Vis innlegg
felix_poker: Hva med renheten av heroinen? Fra hva jeg har lest i aviser kan det variere hva som er i den, og ikke alt er like bra.
Vis hele sitatet...
Det er nok også en medvirkende faktor, ja.
Det vanskeligste med heroin og lignende er ikke at det er så vanskelig å komme seg av det. Det er 'lett' å slutte, hvis man vil, selv om det kan være en jææævlig opplevelse. (se posten til speq side 4).
Det vanskeligste er derimot å ikke begynne igjen, når store deler av livet har dreid seg om å skaffe og konsumere stoff. Man veit ikke hvor man skal gjøre av seg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Heroin på godt og vondt!
Det er fullt mulig og bruke heroin fornuftig! ergo ikke hekte seg. Gjorde det i 5 år. Snitt 1 g i uka. Men jeg er misbruker av natur så jeg hektet meg etter de 5 åra. Men det er det rusmidlet jeg brukte lengst tid på før jeg begynte og misbruke. Andre stoffer jeg har misbrukt er alkohol, benzo, Amfethamin, kokain, hallusigener, løsemidler og THC. Var da hekta i 3 år. 2 år injiserte jeg. 5 md siden jeg tok en kold turkey. Har brukt heroin ca 1 g i uka etter det.

Heroinrusen er ikke så jævla god de første gangene, men en kan trygt si den går seg til. MAO blir bedre. Det er rett og slett en nydelig rus. Men er stort sett glad i alle typer rus. Noen opp, noen ut og noen ned. Kombirus er desidert best.

Har tatt kold turkey i forbinnelse med noen turer til utlandet og for å slutte og være hektet. Det er verst når det står på. Men tiden er jo ikke så jævlig lenge, 3 dager er verst, men en er god og sjuk i 7 dager. Kan sitere legen min, du er knekt i 7 dager og står opp som en ny Messias den 8-9 dagen.
Bensoavhengigheten er litt mildere men varer desto mye lenger.
Men hvis du tusler rundt på amf og E`er i ei uke, uten søvn, så er det faen ikke noe godt og slutte med det eller.
Men blir vel samme konklusjon her som ovenfor. Kombiabstinenser er desidert verst.

Alt kan sluttes med, og det er egentlig ikke så vanskelig, men en blir jævla sjuk. Opiater er litt annerledes enn andre stoffer, fordi det stjeler viljen, så det er vanskeligere og komme til den endelige avgjørelsen. En tror en har tatt den, for derfor og spekke like etterpå. Men for meg har det gått hvergang jeg har brutt ut av boligen min. Enten avrusning eller ferier. Hvorfor?? Vet ikke.

Har stort sett jobbet igjennom hele livet. Tjente ikke nok på og jobbe, når jeg var hekta på heroin, så jeg måtte selge dop for og klare å finansiere det. Når jeg og samboer brukte dop(heroin) for nærmere 5000 om dagen, så fikk vi ikke spes mye tid til annet enn sove, og jobbe ergo pushe. Da mister heroinbruken mye av vitsen, for en bruker det jo for og slappe av.

Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste som er opiatavhengig, som ønsker og være det. Men rusen stjeler vilja til brukerene.
Men rusen er så god at jeg kommer til å se deg igjen, old Morphius!
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Det er fullt mulig og bruke heroin fornuftig! ergo ikke hekte seg. Gjorde det i 5 år. Snitt 1 g i uka. Men jeg er misbruker av natur så jeg hektet meg etter de 5 åra.
Vis hele sitatet...
Hvis du brukte heroin jevnlig i 5 år, uten å "slutte", hvordan kan du da vite at du ikke ble avhengig før?
Hvorfor skal man ta heroin én gang om man ikke vil ta det flere ganger?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvis du brukte heroin jevnlig i 5 år, uten å "slutte", hvordan kan du da vite at du ikke ble avhengig før?
Vis hele sitatet...
Er man hekta på hero tror jeg man merker abstinensene godt det idet man våkner etter en natts søvn.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvorfor skal man ta heroin én gang om man ikke vil ta det flere ganger?
Vis hele sitatet...
For å prøve?
Sist endret av xtapolapocetl; 7. september 2009 kl. 16:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har tatt begge tinga.. tror du mener methamfetamin.. ikke crystalmeth tror ikke det er i norge...

Heroin har jeg tatt mange ganger.. så lenge mann ikke tar det mere enn 3 dager i strekk går det bra.. tar du det mere enn det blir hekta.. så er du fuckt..


Men ta å røyk heroinen det kalles å "base" det er ikke så ille som å skyte det verfall:P
Sitat av OurPride Vis innlegg
Jeg har tatt begge tinga.. tror du mener methamfetamin.. ikke crystalmeth tror ikke det er i norge...
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvilken post du svarer på her, men det du sier er i alle fall feil. "Crystal meth" og methamfetamin er det samme.
Sitat av OurPride Vis innlegg
Heroin har jeg tatt mange ganger.. så lenge mann ikke tar det mere enn 3 dager i strekk går det bra.. tar du det mere enn det blir hekta.. så er du fuckt..
Vis hele sitatet...
Dette er på ingen måte noen fasit.
Sitat av OurPride Vis innlegg
Men ta å røyk heroinen det kalles å "base" det er ikke så ille som å skyte det verfall:P
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det bedre å røyke heroin enn å injisere det?
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
For å prøve?
Vis hele sitatet...
Ja, men...

De fleste er vel enige i at heroin ikke er bra for deg, ikke sant? Ja, kan nyte rusen og så videre, men er vel ikke mange som forsvarer bruken av det likevel?

Scenario:
La oss si at dette var tilfellet med sjokolade. Si at jeg aldri har smakt sjokolade før, men jeg visste at det IKKE var bra å få i seg sjokolade. Det smaker visst godt, på en måte, men er ikke bra for meg. Derfor er det noe jeg overhodet ikke har noen som helst plan om å få i meg flere ganger. Likevel er jeg klar over at det ER en ørliten risiko for at én gangs inntak kan føre til at det går lukt til helvete. Hvorfor denne trangen til å prøve det i det hele tatt?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvorfor denne trangen til å prøve det i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Fordi nysgjerrighet er et urinstinkt vi har som har vært utrolig viktig for blant annet vår evolusjon.
Sist endret av exocytose; 7. september 2009 kl. 19:59.
Jaha, det er så enkelt altså? Jeg ser at jeg glemte å nevne nysgjerrighet til tross for at det dinget i hodet mitt hele tiden da jeg skrev innlegget. Det har seg nemlig slik at et familiemedlem døde av en overdose heroin. Han var visst avhengig, så det har jo ikke noe med denne trådens tema å gjøre, men det gjør jo naturligvis at vi som sitter igjen undrer oss.

Selv er jeg også nysgjerrig på all slags mulige ting, men visse ting styrer jeg unna. Jeg har bevisst aldri prøvd verken snus og røyk, og det er ene og alene fordi nysgjerrigheten på denne rusen kan sidestilles med nysgjerrigheten på hvordan det føles å kjøre kuken ned i en kjøttkvern. Ikke ellers sammenliknbart - selvfølgelig - men alt dette er nysgjerrighet jeg overhodet ikke har noe problem med å avstå fra. På grunn av den stadig underliggende viten om at dette ikke gjør godt når alt kommer til alt. Da er jeg mer fan av å pisse på strømgjerder eller andre mer eller mindre harmløse måter å stimulere nysgjerrighet på selvskade på. Særlig ettersom så mange andre mennesker har innehatt nysgjerrigheten tidligere og prøvd det så jeg slipper. Dette kan selvfølgelig omfattes det aller, aller meste man er nysgjerrig på, men akkurat denne typen ting gjør det litt lettere, synes jeg.

Men at vi har en forskjellig innstilling til litt av hvert, det var jeg jo klar over. Approachen til dop, for eksempel, som for noen er like naturlig som å spise og drikke, mens det for meg er noe jeg aldri kommer til å nærme meg uansett hvor forførende det danser foran meg. Jeg spør for å lære, og denne gangen var visst svaret veldig enkelt.
Nysgjerrighet er en veldig individuell sak, derfor har noen en større trang til å utforske enn andre. Mulig det blir for enkelt å bare skylde på nysgjerrighet, men det er en viktig del.
Jeg ser at du sammenligner det med bevisst selvskading. Tror du noen prøver et rusmiddel for å bevisst skade seg selv?(ja, det finnes de som tar bevisst overdose, men det er ikke poenget)
Rusmidler fører til en annerledes virkelighetsoppfatning. Sansene stimuleres og man kommer til en tilstand mildt sagt utenfor det vanlige. Tror du ikke det virker som en drift på nysgjerrigheten?
Sist endret av exocytose; 7. september 2009 kl. 20:18.
Folk røyker og snuser vel også fordi sanser stimuleres. Selvsagt ikke i like stor grad som med tyngre rusmidler, men det er fremdeles for å bli stimulert. Selv om alle vet at det ikke gjør kroppen godt, er noen likevel villige til å gjøre det, for stimulansen eller nysgjerrighetens skyld. Så det er vel bare det jeg ville få bekreftet, at folk er villig til å gå forskjellige lengder for å stimulere nysgjerrigheten. Det er vel greit så lenge det ender godt. Jeg skal ikke tilføye noe "men" her, ettersom jeg vet jeg som rusmotstander er i undertall her. Håper dere klarer å holde rusbruken under kontroll i alle fall.
er veldig enig med det Realist1 sier her. Og at noen faktisk velger å sette en første sprøyte er faktisk utenfor mange menneskers forståelse. Hvertfall min. Når man ser på mange av rusmisbrukerne i Oslo by som såvidt klarer og gå.. som såvidt lever!! hvordan klarer man da og sette en sprøyte som gir deg en viss sjanse for å ende opp sånn?? Man ser hva som kan skje. kan det livet friste? Noen som kan gi et bra svar på hvorfor i all verden man vil prøve det? alle har et valg. jeg forstår det ikke....
Det har vel nettopp blitt besvart, man har en følelse av kontroll, og man er nysgjerrig på det ene og det andre. Skrekkscenarioet virker så fjernt, det er jo bare til å prøve. Svaret er ikke mer komplisert enn det, og sammen med det faktum at vi mennesker er forskjellige, så gir det faktisk mening, på en for meg trist måte.
ja en veldig trist en. Nå vet ikke jeg hvordan en heroinrus eller noen annen rus er , men at det gir en følelse av kontroll? kan det stemme. blir man ikke heller motsatt? mister litt kontroll? henger meg kanskje opp i detaljer nå men jeg er meget nysgjerrig på alt sånt. på en sunn måte
Jeg mener at folk som har eksperimentert med andre typer rusmidler uten å komme i betydelige mengder trøbbel føler kanskje at de har så god kontroll på rusbruken at det er helt ufarlig å prøve heroin en gang eller fem. At de vet hva du skal gjøre og hvordan de skal opprettholde kontrollen.
ok. takk for svar Jeg skal begynne og jobbe med rusmisbrukere nå så er veldig intressert i alt bak et misbruk osv. Hadde vært fint om en som faktisk bruker heroin også kunne tatt seg tid til et svar
jeg prøvde heroin for noen dager siden igjen, for andre gang. men jeg skøyt det med speed også DE E NAJS VA?!? xD
så røyka jeg 3 kvartinger med venninda mi bare 2 dager etter....jeg har ikke blitt avhengi i hvertfall.. =)
høres veldig lurt ut.
Sitat av smoothie Vis innlegg
ok. takk for svar Jeg skal begynne og jobbe med rusmisbrukere nå så er veldig intressert i alt bak et misbruk osv. Hadde vært fint om en som faktisk bruker heroin også kunne tatt seg tid til et svar
Vis hele sitatet...

Jeg bruker heroin noen dager i md, men vil ikke se det som misbruk, bare bruk.
Tror svaret til deg blir at det er individuelt hva som ligger bak ett bruk.
Alt fra at det rett og slett er jævlig godt og gir velbehag. Til kortsiktig behandling av seg selv og smerte. Både fysisk og psykisk. Er av den oppfatning av at mennesker(de fleste) vil ha det bedre her i livet, uansett om en har det kjipt eller flott.

Misbruk, tror jeg, veldig ofte kommer av avhengighet pga. abstinenser av for lang tids bruk.

Det er etisk lov å skille mellom bruk og misbruk, selv om Norsk lov i dette tilfelle ikke gjør det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
skøyt i meg 2g over en periode på en ukes tid, etter det har jeg aldri prøvd det.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av OurPride Vis innlegg
Jeg har tatt begge tinga.. tror du mener methamfetamin.. ikke crystalmeth tror ikke det er i norge...

Heroin har jeg tatt mange ganger.. så lenge mann ikke tar det mere enn 3 dager i strekk går det bra.. tar du det mere enn det blir hekta.. så er du fuckt..


Men ta å røyk heroinen det kalles å "base" det er ikke så ille som å skyte det verfall:P
Vis hele sitatet...
Ut i fra mine egne erfaringer er det å "chase" dunga tilsvarende, om ikke mer, risikofylt enn sporadiske injeksjoner hva avhengighet angår. Til din informasjon så regnes røyking og skudd i å være likestilte sånn "junkiemessig", selv om skudd definitivt gir en mer intens rus enn "chasinga".

Den voldsomme rusen kan for mange virke negativt for "junkerne" (sprøyte), mens den lette rusen kan for mange virke svært positivt for røykerne. Gjengs oppfatning av heroinrusen dog, de første gangene man inntar stoffet eller ved sporadiske utskeielser, er at rusen er temmelig oppskrytt. Her kommer det merkelige ved opiater. Enten tiltager rusen deg, eller så gjør den det ikke. Jeg har opplevd begge - men (heldigvis?) tiltrakk speed- og cola-rus meg mer.

I farta kommer jeg ikke på andre stoffer enn cannabis som har den samme egenskapen: Enten liker du det, eller så liker du det ikke. Det skal på ingen måte tros at man av den grunn vil unngå abstinenser ved tett, men sporadisk bruk, som i perioder på 1 uke sammenhengende eller lignende episoder - men fordi rusen ikke tiltrekker en (ikke er "din/deres" rus), så kan faktisk avhengighetsrisikoen være betydelig mer redusert for disse individene, enn for de som tiltrekkes av "minus-formen".

Eksempelvis er "minus" lite tiltagende for mitt vedkommende (er et "pluss" menneske), selv om jeg kan kjøre på til jeg sliter med abstinenser av det (disse _psykiske_ abstinensene skjer relativt ganske rask, men de fleste greier seg igjennom det etter noen dager til en ukes opphold). Slike psykiske abstinenser kommer for mitt vedkommende oftere og raskere på "chasing" enn skudd.

Etter abstinensene er jeg mer tilbøyelig til å faktisk klare å vente noen måneder før jeg av en eller annen tåpelig grunn ønsker å stemple ut for noen timer, eller kanskje noen dager, alt ettersom tilgjengelighet og økonomi spiller inn. Jeg vil gjerne legge til at for mitt vedkommende der heroinrus har vært gjeldende over en lengre periode, har det nesten alltid inngått i en blandingsmisbruk med speed, cola eller annet (aldri alkohol), men mest speed. Det har klabert vært tilfeller hvor jeg bare har brukt "minus", men det er ikke på fullt nær så mange ganger som når jeg har blandingsmisbrukt det.

Slik blandingsmisbruk er ikke å anbefale for noen, men det er klart det bryter opp rusmønsteret litt og kan være direkte årsaker til at jeg heller ble hekta på speed enn dunga, hvis jeg skulle konkludert med erfaringene i disse periodene (altså at etter en liten stund gikk jeg helt over på "pluss" og droppa "minusen". Mao jeg nyktra meg ikke i mellom, det var på en måte en slags overgang fra minus til pluss "avhengighet", istedet for minus avhengighet.)
Sist endret av paranoy; 25. desember 2009 kl. 06:36.
Jeg har prøvd heroin. Det var veldig godt, men ikke noe jeg har noen interesse av å drive med over tid. Jeg ble altfor "slack" av det. Føler egentlig ikke noe behov for å gjøre det igjen med det første. Jeg kan godt skjønne hvordan folk blir hektet på det, det er en ganske spesiell og komfortabel rus.