Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3211
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Jeg skal prøve å gjøre dette så kortfattet som mulig.

Jeg ble ansatt av en bedrift den 1. August og jobbet der frem til 26. August da de slo seg konkurs. Jeg spurte flere ganger om å få en kontrakt eller arbeidsavtale jeg kunne skrive under på, men ble hele tiden fortalt at jeg skulle få det så fort som mulig uten at noe skjedde og nå har jeg ikke noe skriftlig bevis på at jeg var ansatt der annet enn det min tidligere sjef kan bekrefte på sms og mail.
Jeg ønsker jo at han fortsatt skal skrive en arbeidsavtale for den perioden jeg var ansatt, men han påstår at dette ikke er lov og at jeg må ta saken videre til bostyrer.
Så mitt spørsmål er da om dette faktisk er ulovlig og om det er noen måte jeg kan ordne opp i dette på? Min tidligere sjef vil bekrefte at jeg var ansatt der, men jeg skal helst ha en underskrevet avtale med litt info slik som en arbeidsavtale.

På forhånd takk for all hjelp.
Hva slags sted var det du arbeidet for? Finnes det andre parter enn sjefen din som kan bekrefte at du arbeidet der? Har du SMS-er, mail e.l som indikerer at du arbeidet der? Har du egentlig spurt han om han oppgir informasjon til bostyrer om at du jobbet der i den perioden?

For en stund tilbake skjedde nøyaktig det samme meg. Det tok nesten et halvt år, jeg glemte hele saken, og så hadde jeg plutselig fått inn lønningen for den siste måneden på kontoen. Selv om jeg ikke hadde kontrakt holdt det at jeg hadde oversikt over timelisten min. Lever timene du har arbeidet der til bostyrer så tror jeg det skal ordne seg.

Om jeg skal gjette er det vel noe i at man ikke kan tegne kontrakt etter at firmaet er slått konkurs i brønnøysundregisteret, da firmaet ikke lengre har mulighet for å ha ansatte. Det viktigste er at du får hørt med sjefen din at han vil oppgi at du jobbet der.

Det her ordner seg, men de pengene tror jeg ikke du bør forestille deg å ha på kontoen med det første.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Trådstarter
Jeg jobbet på et treningssenter som trener sammen med flere andre så det er andre som også kan bekrefte at jeg var ansatt der pluss at jeg har forskjellige mailer både fra pt sjefen og daglig leder for senteret. Han sier at han vil bekrefte det ovenfor bostyrer at jeg var ansatt der, men det er egentlig ikke problemet. Jeg skulle helst hatt en arbeidsavtale å vise til Nav.
Rent juridisk så tenker jeg sjefen din har helt rett, han kan ikke skrive noen kontrakt nå. Fordi under en konkursbehandling så er det bostyrer som har alle rettigheter.
Din sjef har altså ikke lenger rett til å skrive noe som helst på vegne av bedriften siden bedriften nå er blitt et konkursbo.

Dette bør være veldig enkelt å forklare til NAV. Om du venter lønninger som ikke er utbetalt så må du melde inn krav til lønnsgarantifondet.
For at du skal få utbetalt evt. utestående så må du nok levere timelister, og legg også ved det du har av kommunikasjon som bekrefter din versjon.